Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Smart gjordt. med bøye. Vekt nok til at ingen får tauet i prop.

 

Ja, ingen har fått tau i propellen endå :wink: Brukar ein litt stor rustfri karabinkrok i enden, og så brukar eg eit såkalla "Teinetau" så det på fint heiter.

Det fine med dette er at Bøya alltid vil ligge rett over ankeret uansett høy eller lavvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå montert lav-energi led i ankerlanternen - antar at denne kommer til å stå på kontinuerlig når jeg ikke seiler i løpet av sommeren.

 

Det greieste er kanskje å ha et rele som kobler ut ankerlanternen når jeg seiler.

 

 

Finnes det også lavenegri led som kan belyse dekket?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det også lavenegri led som kan belyse dekket?

 

Ja, små lamper kan monteres i trappetrinnene, eller under rekkverk osv.

eller du kan få montert in lyskastere som lyser opp under vann.(badeplatformen.)

----------

Det aller meste finnes, og en god del av det er nyttig også. :cool:

 

Jeg bruker(ikke altid) en stor lykt som har 5 store batterier og Ledpærer. denne henger jeg opp i bomen

da lyser den opp dekket og sprayhooden.

I toppen sitter det en Led ankreklanterne.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ankerlanterna fra Osram er nå bestillt...takk for tipset :smiley:

Ellers mener jeg å ha sett et sted at ubåter i overflatestilling har blinkende/roterende blankt lys ?

Møtte en slik kar på nattseilas sørover på Folla for et par somre siden, og der blinket det ihvertfall, lignet type strob light som er på fly.

Link to post
Share on other sites

I en nylig test i Yachting World Red:(Yachting Monthly kanskje?) fikk dette ankeret: HydroBubble veldig gode testresultater. Det ble ikke med i 'rankingen', siden det ikke var tilgjengelig i Europa på det tidspunktet.

 

Og det er mye lettere enn et konvensjonelt anker med samme holdekraft.

 

Går og funderer på et sånt et..

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dette var en lang og innterresant tråd.

Ser at mange (seilbåter) anvender topplanternen som ankerlanterne. Er ikke dette feil bruk av topplanternen ? Ankerlanternen skal vel henge ca. 2-3 meter over framdekket. Og hvor ikke annet lys skal vises. Dette for at andre skal kunne observere lyset også ved eventuelt tåke. Som også kan forekomme om natten. En annen ting som ikke er nevnt i tråden, er sort ankerbøye, som skal erstatte ankerlanternen om dagen. Har selv opplevd å komme glidende i tykk tåke om dagen hvor møtende båt hadde anker ute og hvor bøyen markerte dette. Ankerbøy syndes det mye mot her på berget - muligens på grunn av lyse netter.

 

Så også at en som lå til ankers på oppmerket ankerplass, og som ikke viste noe tegn på grunn av avmerkingen i kartet. Dette må vel sies å være en stor missforståelse av personen. Internasjonale regler gjelder så vidt meg bekjent i Norge også.

 

Har mange ganger ligget for anker på steinbunn og anvendt stokkanker med kjetting. Har ikke ennå mistet nattesøvnen. Bunnforholdene har selvfølgelig mye å si på hvilke type anker en velger. Har selv Bruc, Plog og Stokk anker som jeg veksler mellom avhengig av bunnforhold. I tillegg anvender jeg daumann på 10 kg som fires ned langs kjettingen til halv kjettinglengde er nådd. Strekkavlastning i forbindelse med kjettingkrok og slakk på vinsjen. Sover godt i 15 tonns båt og 40 kg anker.

 

Første regel er å finne ut av bunnforholdene dersom dette er ukjent. Også ankre opp for det verste som kan komme. Hater å måtte stå opp om natten, men dette må en av og til for å skjekke forholdene.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette var en lang og innterresant tråd.

Ser at mange (seilbåter) anvender topplanternen som ankerlanterne. Er ikke dette feil bruk av topplanternen ? Ankerlanternen skal vel henge ca. 2-3 meter over framdekket.

Hvor i sjøveisreglene står dette med 2-3 meter over fremdekket?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser at mange (seilbåter) anvender topplanternen som ankerlanterne. Er ikke dette feil bruk av topplanternen?

Nå tror jeg du blander topplanterne, motorlanterne og ankerlanterne. Omtrent midt på masten sitter motorlanterna (topplanterne) I toppen sitter det ofte en rundtlysende ankerlanterne. Det er bare denne som er godkjent som ankerlanterne. Topplanterna (som ikke sitter i toppen) lyser jo bare forover.

Ankerlanternen skal vel henge ca. 2-3 meter over framdekket

Akkurat hvor den skal henge, er vel ikke nedfelt i noen regler, men du har et poeng i at en ankerlanterne 15-20 meter over havet på en liten båt kan være litt forvirrende. Jeg har selv lurt på å sette en alternativ ankerlanterne på targaen akter. Da er det litt enklere å skjønne at det lyset man ser hører til båten min.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Akkurat hvor den skal henge, er vel ikke nedfelt i noen regler, men du har et poeng i at en ankerlanterne 15-20 meter over havet på en liten båt kan være litt forvirrende. Jeg har selv lurt på å sette en alternativ ankerlanterne på targaen akter.

Regelen du skal lese er sjøveisregel 30

 

Jeg bruker som regel to lanterner, den ene er nesten 18 meter opp og godt synlig på langt hold. Den andre er en løs lykt jeg henger under bommen eller i akterstaget og den er godt synlig for småbåter på kort hold, bortsett fra dem som kommer rett forfra.

 

En liten hake med dagsignalet er at jeg gjerne henger opp en løs radarreflektor også. Kjekt om havdisen kommer sigende, men i enkelte lysforhold kan det hende at den forsveksles med en terningformet signalfigur. Kanskje det er et marked for sorte badeballer fulle av tomme ølbokser?

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at mange (seilbåter) anvender topplanternen som ankerlanterne.

 

Nå tror jeg du blander topplanterne, motorlanterne og ankerlanterne. Omtrent midt på masten sitter motorlanterna (topplanterne) I toppen sitter det ofte en rundtlysende ankerlanterne. Det er bare denne som er godkjent som ankerlanterne. Topplanterna (som ikke sitter i toppen) lyser jo bare forover.

 

Beklager Herman. Skulle ha pressisert nærmere om dette. Rundtlysende lanterne er jo den som kan/skal anvendes.

 

Akkurat hvor den skal henge, er vel ikke nedfelt i noen regler, men du har et poeng i at en ankerlanterne 15-20 meter over havet på en liten båt kan være litt forvirrende. Jeg har selv lurt på å sette en alternativ ankerlanterne på targaen akter. Da er det litt enklere å skjønne at det lyset man ser hører til båten min.

 

At vi anvender ankerlanterne 15-20 meter over havnivå er som du selv nevner forvirrende og burde vel ikke ha forekommet. 2-3 meter over dekk trodde jeg var almenkjent blandt båtfolk. Tror ikke det er en regel. Henger man en rundlysende lykt over fremdekket er det større sjanse for å forstå at dette tilhører en båt som ligger i ro. Kan selvfølgelig også oppfattes som akterlanternen på en båt som forflytter seg fra deg. Men da har du en mulighet til å bedømme avstanden når du nærmer deg denne og så vike unna. Avhengig av sikten og nattesynet er det ikke altid enkelt å se at lanternen er en rundlysende sak. Er denne i tilleg plasert akterut er sjansen for misforståelser tilstedet. Dette hendte en kar i england, som feilkalkulerte avstanden og egen fart mot lanternen og kolliderte med båten. Forklaringen hans etterpå var som nevnt at han misoppfattet den møtende lanternen og hadde gjort regning med at motparten var i bevegelse på samme kurs.

 

Både han og motparten fikk trøbbel med forsikringsselskapet. Hvordan dette hadde blit oppfattet her på berget vet jeg ikke.

 

En skal være nokså oppmerksom, når en blander forskjellige tente lykter ombord. Kan lett oppfattes som noe annet en det det er. To hvite over en annen (rundlysende topplanterne og motorlanternen) kan jo oppfattes som noe annet.

 

Så i et tidligere innlegg at en anvendte radarreflektor som markør for ankring. Reflektoren får vel da en signatur som to trekanter på avstand. Dette blir vel også feil signal å sende ut.

 

Gå til anskaffelse av en kule (gummiballen til jentungen) og laker denne matt-svart. Stikk hul for tau og heng den opp i forstaget slik at den er mest mulig synlig. Sammen med rundlysende lykt (over kulen) er du sikret for natta og sen frokost/lunsj. Forsikringsselskapet ditt ville ihvertfall bli glad når noen andre treffer deg.

 

Den sorte ankerkule syndes det mye mot her til lands. Man får som fortjent ut fra hvilke signaler en sender ut fra egen skute. Håper å få se flere i denne sesongen som følger reglene. Også i Sverige.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

At vi anvender ankerlanterne 15-20 meter over havnivå er som du selv nevner forvirrende og burde vel ikke ha forekommet. 2-3 meter over dekk trodde jeg var almenkjent blandt båtfolk.

Tja, nå er det også en og annen større båt som er ute om natten. Da er det greit om ankerlanternen er mer enn 2-3 meter over dekk. :wink:

 

En skal være nokså oppmerksom, når en blander forskjellige tente lykter ombord. Kan lett oppfattes som noe annet en det det er. To hvite over en annen (rundlysende topplanterne og motorlanternen) kan jo oppfattes som noe annet.

Man skal ikke blande lanterner tilfeldig. Riktige kombinasjoner av lanterner er beskrevet i sjøveisreglene. Ankerlanterne over topplanterne på en båt som ligger for anker er feil, og da er det ikke nødvendig å diskutere hva andre kan oppfatte slike signaler som.

 

Så i et tidligere innlegg at en anvendte radarreflektor som markør for ankring. Reflektoren får vel da en signatur som to trekanter på avstand. Dette blir vel også feil signal å sende ut.

Om det er mitt innlegg du tenker på så bruker jeg ikke radarreflektor som dagsignal. Jeg bruker den som radarreflektor. Det jeg påpekte er at i spesielle lysforhold kan det hende at den ser ut som et sortfarget dagsignal, og at det er uheldig. Det er derimot ikke noen ulempe med en radarreflektor når man ligger for anker. (Et tiltak for å unngå forveksling er å bruke et dagsignal med størrelse beregnet på båter over 20 meter. Du ser lett forskjell på min lille terning av en radarreflektor og en kule med 60 cm diameter. :lol: )

Link to post
Share on other sites

Her har jeg ramla av lasset :smiley:

 

Ankerlanterne på en seilbåt er en rundtlysende lanterne som er montert i mastetoppen.

Mange har en komblintert lanterne (tricolor + anker) der øverste del av lanterna er delt opp i tre sektorer - rød/grønn/hvit, og nederste

del er er hvit rundtlysende.

 

Når man seiler, bruker man den øverste delen, og når man ligger for anker tenner man den nedereste.

 

tricolor.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg synes ikke det er noen god ide.

Ankerlanterne er ankerlanterne, og jeg ser ikke noe behov for å konstruere andre løsninger.

 

 

den vakke dum - enig der. Begynner man med alle disse selvkonstruksjonene så har båten faktisk ikke korekt lanterneføring lengre.

Link to post
Share on other sites

Begynner man med alle disse selvkonstruksjonene så har båten faktisk ikke korekt lanterneføring lengre.

Det er desverre ikke alle som tar akkurat dette like alvorlig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

den vakke dum - enig der. Begynner man med alle disse selvkonstruksjonene så har båten faktisk ikke korekt lanterneføring lengre.

Det var derfor mitt forslag ikke var å henge opp en ekstra lanterne, men heller å belyse båten. Slik jeg ser det har ikke det noe med lanterneføfing å gjøre. Det kan være å ha lys på i kabinen, arbeidslys på dekk eller annet.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg ikke uthengt, heller missforstått. Mitt opprinnelige forslag var i bruke en LED lykt (ikke fjøslyke) for å belyse deler av båten, uten at andre skulle se hvor dette lyset kom fra. For å prøve å klargjøre hva jeg mener, kan dette gjøres med en 1/2 dassrull for å rette lyset ned på dekket. I innlegg #147 bruker jeg og eksempel med å ha belysning i kabinen.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg ikke uthengt, heller missforstått.

 

Er du sikker? :rolleyes:

 

Du skjønner her er det for enkelte viktigere at f.eks en lanterne henger i en på millimeteren riktig høyde enn at man, ja f.eks blir sett. Det er ofte sånn det er når man nettop har fått et nytt bevis på sin kompetanse i form av sertifikater som gjør en egnet til at føre større fartøy! Men slapp av, det går nok over når snøen kommer igjen? :wink:

 

Eller en Øystein Sunde; Du ska'kke kommer her og komme her.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...