Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Av yrke er jeg landmåler.

Har jobbet mest med Leica produkter og er derfor vant med utsøkt optikk. En typisk landmålingskikkert koster da også 200 store eks mva.

 

Når jeg hadde en jobb på Svalbard for noen år siden benyttet jeg anledningen å kjøpte meg en jaktkikkert merke Leica Ultravid 7x42.

Leica kjenner jeg jo inn ut så dette var bankers selv om prisen var stiv. Uten MVA og med 25% avslag betalte jeg fremdeles ca 9000 for den.

 

Kikkerten har utrolig bra lysfølsomhet, du ser ting med kikkerten i mørke som du ikke ser uten kikkert.

Detaljskarphet er også bra.

 

Hvorfor føler jeg meg da lurt? Kikkerten har en sone på 15-20% ytterst som er ufokusert i forhold til senter. Det er for dårlig i et så dyrt produkt og langt unna den kvaliteten jeg er vant med på Leica optikk.

 

Dessuten har jeg enda tilgode å finne ei rype med kikkerten jeg ikke hadde sett uten først.....

 

Men for all del, å se politibåten ligge på lur med slukte lanterner før den ser deg skal man ikke kimse av. 1/3 av brutto månedslønn svir godt hvis man har tatt ankerdrammen tidlig for å holde varmen.

Link to post
Share on other sites

[quote name='Lanber' date='21.09.07 22:23' post='440097')

 

Men for all del, å se politibåten ligge på lur med slukte lanterner før den ser deg skal man ikke kimse av. 1/3 av brutto månedslønn svir godt hvis man har tatt ankerdrammen tidlig for å holde varmen.

 

Bare et lite tips.

seilbåt , så slipper du å lete etter politibåtene :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det flere her som ønsker seg en TS1440 til jul? Roaldbj har overbevist meg om at dette er noe jeg har lyst på.

I såfall kan jeg prøve å få til et felles innkjøp. Krever at minst 10 stykker melder sin interesse på IM innen 10. oktober, og jeg kan selvsagt ikke love noe. Jeg kommer ikke til å følge med på alt som postes, så interessen må meldes på IM.

 

ts1440.jpg

Link to post
Share on other sites

Roaldbj og undertegnede sliter fortsatt med å få til kryssende kurs, men har fortsatt store ambisjoner om å få gejnnomført vår kikkerttest (kanskje neste helg Roald?). Som nevnt av Nemo over tror jeg det kan være en markant forskjell mellom Canon og Fujionon. Min Canon er krever nemlig at den holdes rimelig i ro, stabilisatoren klarer da å gi et helt stabilt bilde. Hvis jeg derimot står veldig ustøtt virker det som om stabilisatoren ikke helt klarer oppgaven. Fordeler og ulemper med dette, det jeg liker godt er at den er er veldig rask og føles omtrent som en helt vanlig kikkert. Stabilistoren er forøvrig god nok til all bruk jeg har prøvd så langt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kom nettopp til Sonskilen etter en helgetur til Homlsbu hotell. Jeg forsøker å få kontakt med ktpriv enten neste lørdag eller søndag etter Oslomaraton (mulig jeg kjører båten innover) for utveksling av erfaring og testing. Jeg gjennomførte fredag og i dag flere praktiske tester av TS1440. For det første må jeg gjenta at kikkertlivet med stabilisator har blitt en ny opplevelse. Nå kan jeg eksempelvis i endel sjø lese kjennetegn på seilbåter på 1/2 nm avstand. Dette er komplett umulig for meg med vanlig 7 x 50 kikkert. Videre har jeg sett på lateralmerkene utenfor Horten. Jeg ser toppformen og fargen på disse greit på 1 nm avstand med TS1440, mens det er helt umulig for meg, selv med "sjøbein" å holde 7x50 kikkerten stødig. Jeg minner om at den "vanlige" kikkerten min kom sværet godt ut i kikkertspesialistens test. Jeg lå i går kveld ved Holmsbu hotell og så på ulike objekter nær Svelvik. Selv under skumring var synsinntrykket med TS1440 i atskillig bedre enn med 7x50 kikkerten, trass i at relativ "brightness" er atskillig bedre for sistenevnte kikkert. Jeg har i et tidligere innlegg filosofert litt over om dette kan bero på at netthinnebildet (avbildningen inne i øyeeplet) er større og mer stabil i TS1440 og dermed "trigger" synssystemet til å oppleve bildet sopm lysere enn når objektene på netthinnen er mindre og ustabiliserte. Til orientering flytter øyet seg i ganske spesielle mønstre når det brukes. Her er en informasjon om øyets bevegelse under lesing:

http://www.hurtiglesing.no/Leseteknikker/%...0under%20lesing

Vi har i dag ganske god kunnskap om øyets bevegelse. Hvert "øyeblikk" (fiksering) varer bare omlag 100 ms (dersom jeg husker riktig) deretter beveger øyet seg hurtig (kalt sakkade) til neste fiksering. Grovt sett har øyet 10 fikseringer hvert sekund. Under bevegelsene (sakkadene) er øyet (dvs synssystemet) funksjonelt "blindt", dvs at det ikke forvirres under selve øyebevegelsene. Verden ser dermed ut til å være stabil. Når det gjelder TS1440 vil man kunne oppleve at bildet henger noe igjen dersom man konsentrerer seg om å "se" manes man beveger kikkerten. Det er tre måter å hindre dette:

1) å slå av stabilisatoren med en av tastene mens kikkerten beveges

2) lukke øynene mens kikkerten beveges

3) være mentalt beredt på at bildet henger igjen underkikkertbevegelsen.

 

Når det gjelder de forskjellige stabilisator-systemene blir det spennende å sammenligne disse med Cannon og Fujinon. Forunderlig nok har jeg enda ikke byttet batterier på min TS1440 selv om jeg har brukt denne tilsammen mer enn 10 timer.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne NIKON 14x40 Stabil Eyes ligner veldig mye både utseendemessig og teknisk på min Fujinon TS1440. Er det noen som vet om det faktisk er samme kikkert? Det er en viss forskjell med lysindikasjon på toppen av kikkerten, men teknisk synes de ganske like. Synd at viedoen ikke viser effekten rent synsmessig.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker rett, så var det en som sa det tidligere i tråden,

at dette trodde han var "samme greiene bare i forskjellig inpakkning." OG TIL FORSKJELLIG PRIS.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

vår store kikkerttest vil selvfølgelig inkludere slike betraktninger (Roaldbj regner med at vi kan bruke din båt til dette, min stikker litt for dypt til slike landganger....)

Jeg har i dag utført mange personlige kikkerttester på seilasen fra Son til Rådhuset i Oslo. Ligger her: (er det noen som vet hvor det er - ganske så eksakt?)

 

havn29sept2007.jpg

 

Jeg kan forsikre BP om at jeg har særdeles godt vakthold. Planen er at jeg skal utføre en test med ktpriv nær Drøbak i morgen ettermiddag. Men vi skulle nok hatt noen kritikere til stabilisatorkikkert blant oss. Jeg må meddele leserne her på BP at kikkert med stabilisator har blitt en fullstandig ny kikkertoppleveklse for meg. Nå kan jeg observere lateralmerker på lang avstand i sjø med bølger, noe som er fullstendig umulig med vanlig håndholdt 7 x 50 maritim kikkert.

Link to post
Share on other sites

Stemmer. Jeg ligger 10 meter fra "Vekteren" - men la meg understreke at det er frivillig. Jeg er ikke oppbrakt. Sitter nå og skuer over indre havnebaseng i Oslo med nattkikkert og stabilisatorkikkert. Desverre kan jeg ikke legge ut bilder av dette på BP. Antar at jeg neste år har et digitalt videokamera med stillbilldefunksjoin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...