Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Roaldbj; tror vi har et viktig oppdrag på vegne av felleskapet, vi må møtes på sjøen når begge kikkertene er i hende . da kan vi sjekke alt fra stabilisator til synsfelt, og kanskje forberede neste prosjekt, nemlig kjøp av undervannskikkert (heter ikke det ekkolodd?)...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ktpriv, ser du holder til i "innlandet" (Gjerdrum). Hvor ligger du med båten? Jeg holder til i Son og er svært glad i å seile i skumring - i mørket/natten og om morgenen. Jeg har plass ombord på overdekket til å teste ut kikkertene. Hadde vært hyggelig om vi kunne ha en testdag/kveld i løpet av den nærmeste måneden. Vi har flere BP i området, bl.a. i Moss. Kanskje de deltar med observasjoner og synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Roald;

Til ditt bruk, med den store "vanlige" 7x50 Fujinon-kikkerten med kompass + radar, m.m. vil en stabilisert kikkert, selv om synsvidden kun er 4 grader, være et fantastisk supplement om bord. Du vil sikkert kunne utnytte denne maksimalt sammen med de øvrige observasjonsverktøyene du har ombord.

 

Imidlertid kan det være greit for andre å være klar over begrensingene over og at en stabilisert kikkert ikke uten videre erstatter en god, vanlig kikkert, men kan være et flott tillegg.

Er vurderingen en stabilisert kikkert spesifisert som over som eneste kikkert om bord, vil jeg langt foretrekke en 7x50 med gode skumrings- og motlysegenskaper samt kompass.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steiner`en har en utgangspupill på 7,1 mm (som eksempel på en god, vanlig kikkert for sammenligningens skyld).

Fujinon har 2,86 mm. , mens Canon 10x42L har 4,2 mm.

Dette er betydelig forskjell i Canons favør, og denne vil teoretisk sett ha nesten dobbelt så gode skumringsegenskaper som Fujinon`en.

 

I tillegg bør man kanskje også ta hensyn til sin egen alder og dermed øyets reduserte evne til å utnytte utgangspupillen.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Phobe, ktpriv har nå tatt "initiativ" (lett omskrivning) til en testdag/kveld/seilas med testing av kikkerter. Kanskje du henger deg på ? Ikke noe problem å hente deg i Horten og foreta en seilas i ytre Oslofjord med test av kikkerter og annet navigasjonsmateriell. Jeg har videokamera og vi kan dokumentere "forsøket". Kanskje vi også tester ut nattkikkerten ombord?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig moro, si i fra!

Jeg holder til utenfor Tønsberg og har 20 minutter med bilen til Horten.

 

Jeg bidrar forøvrig gjerne med Steiner Commander V og Zeiss`en hvis vi skulle utvide anledningen til også å gjelde dette.

Det kan kanskje være interessant for andre å høre om våre erfaringer med disse mot hverandre, f.eks. Commander V 7x50 med kompass mot din Fujinon 7x50 kompass. Disse to kan sikkert være aktuelle "high-end" marinekikker for flere her på BP?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det passer for dere tar vi sikte på en dag i september med brukbart vær - jeg har relativt stort overdekk så vi kan ta med noen flere om BP-medlemmer vil bidra faglig eller på annen måte. Vi koker kaffe ombord - så blir vi sikkert enige om noe å bite i. Jeg holder til i Son, ikke noe problem å seile innom Drøbak og deretter Horten.

Link to post
Share on other sites

Jepp, på Storsand der Herobåtene engang ble lagd.

 

Jeg har noen travle uker foran meg, men kanskje helgen 15-16 september kunne være et alternativ. Jeg kan ha mulighet på en ukedag den foregående uken, men da blir det krevende for meg å rekke meg utover til Son med egen båt (kan da evt komme med bil). Hvis vi møtes på ettermiddagen lørdag 15. kunne en teste etterhvert som lyset svinner hen. Jeg kan også ta med min Yukon gen1

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er lurt at vi sender mail til hverandre. det er så lett å finne min mailadresse på nettet at jeg legger den ut her: rab@psykologi.uio.no

 

Helga 15 - 16 sept passer ikke for meg, men gjerne helga før eller etter. Jeg ønsker virkelig at vi kan bli 8 - 10 ombord og foreta maritime observasjoner. Jeg har brukbar sekstant ombord, men det blir vel uaktuelt i denne omgang å ta solobservasjoner - kanskje neste år, eller senere på høsten? Hadde vært gøy om noen også tok med andre navigasjonssystemer ombord.

Link to post
Share on other sites

Har lest litt og ønsker å kommentere.

I tidligere innlegg har jeg forsøkt å være helt objektiv, så det er sakt.

 

En 99,99% stabil 14x kikkert med gode linser kan på ingen måte sammenlignes med 7x50 8x etc. Det er en helt annen verden positivt. Jeg har blant annet testet Zeiss 7x50 til +14.000. Den var selvfølgelig kjempebra, men som sagt en annen verden. Kombinasjonen 14x og stabilitet som langt overgår det du opplever/føler med en 7x ustabilisert kan ikke sammenlignes. Stabilisert føles kort og godt helt stø.

 

Så var det dette med bølgehøyde:

Jeg forsøkte å beskrive dette i tidligere innlegg ved å forklare hvor mye fronten på båten kan bevege seg i bilde uten at målet beveger seg. Jeg kan si det på en annen måte. Den er helt stø ved 2m høye bølger i min båt. Den justerer innenfor 5 grader.

 

Synsvinkelen.

Det er klart at synsvinkelen har noe å si for å finne objektet. Det er ikke plagsomt på sjøen, men jeg har merket det et par ganger når jeg skal se på fly. Men husk, den prikken jeg ser med øyet blir så stor at jeg kan se hvilket flyselskap som er på tur.

 

Gyro:

Jeg vet ikke hvordan gyro de andre fabrikkene bruker, men jeg vet at Fuijon bruker Pizo gyro. Det er den samme teknikken som brukes på modellhelekopter. ( Driver litt med det). Jeg vet at selve gyroen tåler en støyt og den er lynrask.

 

Det er en ting som er litt rart i begynnelsen, men som nettopp Pizo gyro klarer fin på grunn av hurtighet. Om du ser på et mål, "låser" kikkerten seg på det. Men om du beveger kikkerten med vilje "mer en 5 grader" skal gyroen "slippe" taket med objektet, fordi da skal du se på noe annet i nærheten. Det oppfattes da som bilde henger litt igjen til systemet "forstår" at du ønsker å flytte bildet. Da tar den igjen de 5 gradene som du allerede har flyttet slik at gyroen står i midtstilling når du stopper bevegelsen. Da låser den seg umiddelbar. Den er skarp med en eneste gang. Vil tippe dette ikke lar seg gjøre med en svinghjulsgyro. Som sagt det føles det rart i begynnelsen, men det er ikke plagsomt på noen måte.

 

Lys:

Linsestørrelse har selvfølgelig mye å si for lyset, men forstørrelsen har også mye å si. Mindre linser betyr mindre lys, men forstørrelsen trekker inntrykket i motsatt retting. Jeg vet ikke forholdet, men jeg opplever kikkerten som lyssterk.

Vantett:

Det står at den er det.

 

Batteri:

Den slår seg av automatisk etter en stund. Som beskrevet tidligere måtte jeg skifte batterier en gang sent i vår/forsommeren. Nå har jeg brukt den hver helg + hele ferien. Har enda ikke skiftet ut batteripakke 2.

Jeg angre ikke et sekund. Den kan ikke sammenlignes med ustabilisert kikkert.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Vi har da tre temaer som vi drøfter i denne tråden.

Det ene er hva som er gode konvensjonelle karitime kikkerter. Det synes å være alminnelig enighet om at 7 x 50 kikkerter er å foretrekke, men vi har forkjærlighet for ulike produsenter.

Det andre er fordeler og eventuelt ulemper med kikkerter med stabilisatorer sammenlignet med konvensjonelle kikkerter.

Det tredje er en drøfting av ulike kikkerter med stabilisator, og hvor det foreløbig har blitt en sammenligning mellom Canon 10x42L og Fujinon TECHNO-STABI 14x40. Denne tråden har fått meg til å grave endel i litteratur omkring kikkerter. Dette har vært verdifullt både for å friske opp gammel kunnskap og å få verdifulle nye synspunkter. Det har som nevnt vært mer aktiv utkikk denne sesongen som har fått meg til å jobbe mer inngående med kikkertspørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli en interessant avveiing. Jeg har sett en uttalelse på nettet fra militært personell i Irak som benytter Fujinon og som berømmer denne. I den norske brosjyren vises det til at norsk Forsvar bruker Fujinon. Det må sikkert foreligge mange tester utført av militæret som ikke er tilgjengelig for oss sivilister. Likevel kan valgene som militæret har gjort kanskje være av en viss betydning.

 

Canons 10 x 42 er jo en ny sak , sammenlignet med Fujinon utgave,

Og forsvaret kjøper heller ikke alltid det beste, men det billigste/godt nok utgaven.

 

Ser frem til testen deres. men jeg må si jeg holder en knapp på Canon, så langt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

ktpriv:nemlig kjøp av undervannskikkert (heter ikke det ekkolodd?)...

Sjøkikkert - undervannskikkert - flyndrekikkert.

 

En sånn ja. En slik hadde jeg på hytta i barndommen, kjekk å ha med i kajakken. Finnes de etterhvert også med stabilisator?.

 

Careca; Jeg har en viss kjennskap til hvordan forsvaret velger dykkerutstyr og annen dyr spesialutrustning. Min erfaring er at de gjerne kjøper dyrt, men prioriteten har alltid vært slitestyrke og robusthet fremfor slike ting som brukervennlighet og comfort. Jeg oppfatter Fujinon som bedre enn Canon mhp. vanntetthet og robusthet men håper selvfølgelig at Canon er god nok for mitt bruk.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte nå mest på at Canon er en ny modell men den andre er eldre. så Canons model er sikkert ikke vurdert av forsvaret ennå.

Så det kan jo bli den de kjøper i fremtiden. :eek:

Men Testen dere skal gjøre teller nå mest.

Spørsmålet er bare om jeg klarer å vente så lenge :lol:

Har nå blitt veldig Kikkert gira. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Samme her. Det har blitt lite med nye duppeditter siste året, så jeg er i "kjøpemodus"

Blir man skikkelig gira så spørs det om man kan vente helt til jul :lol:

Jeg snakker om å klare å vente til de har fått testa(3 uker er lenge det :lol: )

 

å vente helt til JUL er det ikke snakk om.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...