Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Helgen 28 -30/9 ser ut til å kollidere med rypejaktplaner...

Nå har min lille firbente ES fulgt meg i kuling og bris i hele sommer,

så nå må jeg holde min del av avtalen på fjellet.

Dessuten er terrenget betalt,.. så lite maritimt det enn høres.

 

Hvis noen av dere imidlertid har lyst til å ha med min Steiner Commander V 7x50 med kompass til test mot andre,

eller bare for å prøve, så låner jeg den selvsagt ut til anledningen.

I så fall sørger jeg for å få levert den etter avtale med en av dere.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte steiner skipper kikkerten 7x50 uten kompass i år, og den er fantastisk god. Alle som har prøvd den sier at det er den beste kikkerten de har prøvd. Dette med kompass blir bare en dillete kjekt og ha ting- det enkle er det beste, peile kan en gjøre mer nøyaktig på andre måter.

 

 

Jeg har dillet endel i sommer med dette kompasset. Er godt fornøyd med Steiner Skipper og slår meg til ro med den.

 

Det er andre og viktigere ting i livet enn kikkerter. Som.f.eks. kjøpe trawler... :cool:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette med kompass blir bare en dillete kjekt og ha ting- det enkle er det beste, peile kan en gjøre mer nøyaktig på andre måter.

Der er jeg sterkt uenig med deg.

Har du et godt, stabilisert kompass i kikkerten vil du fort oppdage at dette er et optimalt peileverktøy.

Etter at jeg fikk kikkert med kompass, har dette blitt et av de viktigste redskapene ombord for å ta peilinger.

Hvis du synes det er gøy å navigere på "gamlemåten" med kart og linjal, er dette innebygde

kompasset et fantastisk godt hjelpemiddel.

Det er mye elektronisk "dill" som hadde tatt veien ut av båten før denne kikkerten dersom jeg hadde måttet velge.

 

 

"Det er andre og viktigere ting i livet enn kikkerter. Som.f.eks. kjøpe trawler... "

 

Snakker vi om samme prisklasse nå, Astor... :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med kompass blir bare en dillete kjekt og ha ting- det enkle er det beste, peile kan en gjøre mer nøyaktig på andre måter.

Nå vel, for en del av oss er peilekompass i kikkerten svært så nyttig, men det kommer selvsagt an på hvilket farvann du seiler og hvordan du navigerer. Å peile på lange avstander i skumringen er ikke så lett med et standard peilekompass (som vel er det enkleste). Seiler du stort sett nær kysten og på dagtid kan jeg være enig i at behovet for kikkert med kompass er svært begrenset.

Link to post
Share on other sites

Nå lurer jeg mer å mer på Canon 15 x 50. :wink:

 

Får spørre Rederinnen hva hun vil ha til Jul. 15 x 50 eller 10 x 42 :lol:

 

Men jeg venter til dere hat fått gjort testen. :smash:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag hentet den nye Fujinon TS1440, dvs Fujinons Techno-Stabi 14x40 3.generasjon bilde-stabiliserings kikkert. Jeg har vært en tur i båten og testet den litt sammen med en av de andre kikkertene, Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX, som tidligere har fått god omtale i kikkerttest av "de store" kikkertene.

 

Jeg antar det vil ta lang tid før jeg kan si noe balansert om Fujinon TS1440. Men noen ting er ganske åpenbart for meg. Jeg var personlig ikke bekymret for at synsfeltet er 4 synsgrader, tilsvarende en horisontal bredde på 70 meter ved 1000 meter synsavstand. I praksis var for min del 4 synsgrader ingen utfordring når det gjalt å se på detaljer. Vekta på 1300 gram er heller ikke noe problem. Den er nok noe uvanlig å holde i hånden, i det de tradisjonelle 7 x 50 kikkertene har store sylindre å holde i, mens TS1440 er mye mer kompakt og holdes med en rem omkring den ene hånden.

Min 7 x 50 kikkert er fokus-løs, dvs. at jeg ikke trenger å stille inn fokus på avstandene 20meter til uendelig, mens TS1440 må justeres med en hånds fokuseringsskrue, noe som krever litt tilvenning.

 

Jeg har brukt kikkertene i ettermiddag fra ca kl 17 frem til kl 19. Det er delvis skyfri himmel, dvs. godt lys. Ombord i båten er forholdene optimale for 7 x 50 kikkert, dvs svært liten rullebevegelse.

 

Jeg har gjort noen tester: Først og fremst er det kardinal- og lateralmerkene som opptar meg. Jeg observerte disse på en avstand av ca. 5 kabellengder. Jeg foretok testen i forhold til 2 grønne bøyer (styrbord lateralmerker, spiss topp) og ett sørmerke (YB - gult over svart).

 

Tilfeldigvis kom en RIB kjørende mens jeg holdt på. Med 7 x 50 kikkerten så jeg at den hadde påhengsmotor, med TS1440 kunne jeg klart lese merket: "Yahama", dette var helt umulig i etterkant å lese med 7 x 50 kikkerten. Med 7 x 50 klarte jeg ikke å se entydig kardinalmerket, med TS1440 så jeg det umiddelbart. med 7 x 50 var jeg usikker på om lateralmerket var butt eller spist, med TS1440 var det ingen tvil om at det var sipisst. Så langt er jeg fornøyd med TS1440 kikkerten. Men mer viktige tester skal utføres i helgen, håper da på litt bølger.

 

Jeg har gjort en rekke tester med observasjon av små detaljer som skilt, nummer på båter o.a. Det er ingen tvil om at jeg med mine armer og hender ikke klarer å holde 7 x 50 kikketen så stødig at jeg leser skilt på lang avstand. Med TS1440 gikk dette som en lek.

Link to post
Share on other sites

Det har begynt å skumre litt og jeg har foretatt målinger fra et felt med lysstyrke på 20 candela per kvadratmeter, målt med Hagner universal fotometer, som er bra nok til dette formålet (måler lysstyrke fra 1 synsgrad synsfelt). Først bilde av lysmåleren:

 

lysmaaler.jpg

 

 

Så stabilisatorkikkerten, Fujinon TS 1440:

 

ts1440.jpg

 

 

En sammenligning av utformingen til de to kikkertene jeg har benyttet:

 

ts1440_og_7x50.jpg

 

 

Så til testresultatene. Jeg har desverre ikke utstyr for å ta bilde av bildene som er synlige i okularet (slikt utstyr er veldig dyrt - om det finnes for disse kikkertene), så dette er subjektiv fremstilling fra en person. Flere observatører skal benyttes senere i september.

 

Først litt om lysstyrke: Selv om 7 x 50 kikkerten teknisk sett er overlegen lysstyrken til 14 x 40 kikkerten er ikke dette fremtredende ved 20 cd/kvm. Jeg tror dette kan henge sammen med at det sterkt forstørrede bildet er mer stabilt og gir mer detaljert informasjon til synssystemet. Ingen tvil om at tekniske tester vil måle forskjellig relativ lyshet (TS 1440 er oppgitt til 8.18), men subjektivt vil en stor forstørring gi flere detaljer som perseptuelt oppfattes som lyssterkt.

 

Det mest fremtredende er likevel at 7 x 50 kikkerten, som har svært godt skussmål i tester (karakterisert som den beste optikken), likevel er underlegen i detaljgraden i forhold til TS1440. Noen vil vel si: skulle bare mangle, den ene forstørrer 7 ganger og den andre 14 ganger. Jeg synes likevel dette er interessant ved 20 cd/kvm.

 

Dette innlegget er en subjektiv, enmannstest med fast underlag. Senere skal jeg jobbe mer med tester til vanns.

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt, selv om 14x40 kikkerten skal være dårligere i mørke, kan det synes som om større forstørring gir skarpere netthinnebilde, som kanskje aktiverer de retinale (nnetthinne) mekanismene bedre slik at kontrast-hevingsmekanismene inne i øyet (såkalte on-off senter celler) faktisk fungerer bedre for 14 x 40 kikkerten sammenlignet med 7 x 50 kikkerten ved lavere lysnivåer. Jeg har enda ikke funnet forsvarsdokumenter som omtaler dette fenomenet, men under Vietnamkrigen mener jeg det ble gjort endel observasjoner som er intereaasnet for oss fritidsbåtbrukere. Jeg har i alle fall erfart at en vanlig 7 x 50 kikkert ombord i båt hvor det er endel bølgebevegelser gir for dårlig synsinntrykk.

Antar at Fujinon TS1440 blir hovedkikkerten fremover - desverre har den ikke peilekompass.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke registrert noen stabilisator kikkert med peilekompass. Det kommer nok til å gå et år eller to inntil flere "får øynene" opp for kikkert med stabilisator og stimulerer til montering av peilekompass. Jeg har nå seilt endel timer og sammenlignet stabilisatorkikkerten med min 7 x 50 kikkert. Jeg må medgi at den nye stabilisatorkikkerten har gitt meg en ny verden når det gjelder å observere sjømerker, andre båter, lanterner og skilt i forhold til 7 x 50 kikerten. Jeg er ikke i stand til, selv på nærmest blikkstille hav, å holde 7 x 50 kikkerten så stødig at jeg på 2 - 3 nm kan se formen på lateralmerkene. Med den nye TS1440 er det ikke noe problem forutsatt at lysnivået er skumring eller bedre. Jeg fatter ikke hvorfor jeg tidligere ikke har vært mer orientert om fordelene med stabilisatorkikkerten. I dag har jeg seilt i mange timer og brukt stabilisatorkikkerten. Jeg har lagt merke til landemerker jeg tidligere ikke har sett. Skal bli spennende å se hvor langt ned prisen på denne typen kikkerter vil gå. Så vidt jeg har forstått kjøpte forsvaret omlag 250 stk av denne typen for en stund siden. Det skulle vel innebære at også forsvaret anser hjelpemidlet som brukbart? Det blir spennende utover høsten å sammenligne stabilisatorkikertene til Cannon og Fujinon.

Link to post
Share on other sites

Oki.

... Jeg er ikke i stand til, selv på nærmest blikkstille hav, å holde 7 x 50 kikkerten så stødig at jeg på 2 - 3 nm kan se formen på lateralmerkene. Med den nye TS1440 er det ikke noe problem forutsatt at lysnivået er skumring eller bedre. ....

Jeg spurte i #397 om forholdet i LITEN båt... Den BEVEGER seg.... :cryin:

Sp.: Er stab. så god at den klarer å "holde" bildet ved rystelser??

(Dumt formulert spørsmål kanskje?) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin, min erfaring så langt er at jeg på blikkstille hav har vansker med å holde 7 x 50 kikkerten stabil. Med stabilisatoren på 14 x 40 kikkerten har synsinntrykket blir formidabelt bedret, enten jeg står på land eller er ombord i noe rufsete sjø (7 m/s). Jeg ligger i Son, bare si i fra så kan du få prøve kikkerten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fujinon TECHNO-STABI 12x32

Fujinons Techno-Stabi kikkert gir begrepet kikkert en helt

ny mening. Med billedstabilisator og hele 12X forstørring åpner

det seg en helt ny verden uansett on du er til lands, til vanns

-eller i luften. Prinsippet er ganske enkelt, følere i kikkerten oppdager raske bevegelser og vibrasjoner - og ved hjelp av direkte monterte elektromotorer korrigeres linsene slik at bildet,

for brukeren av kikkerten, blir helt stabilt.

Techno-Stabi er helt vanntett, nitrogen fylt og tåler det barske

miljøet ombord i en båt.

Kikkerten leveres med flytestropp og soft-case for oppbevaring.

Strømkilde: 2xAA batterier

Fujinon 12x32 modell. Kun kr: 4 980.-

 

Nå har Seatronic kommet med enda en som er billigere.

 

Når skal testen kjøres.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Må jo si at man blir fristet av disse kikkertene.

Fann en forklaring på hvordan de ulike løsninger med stabilisering virker.

 

Ulike typer bildestabiliseringsteknologi og deres kjennetegn

 

Det finnes for øyeblikket tre produsenter, inkludert Canon, som selger kikkerter med bildestabiliseringsteknologi.

 

1. Vari-Angle-prismetype

To følere registrerer henholdsvis vannrett og loddrett risting. De to Vari-Angle-prismene i venstre og høyre teleskop styres av en mikroprosessor som gjør at brytningsvinkelen øyeblikkelig justeres til det innkommende lyset. Dette systemet brukes i Canons IS-kikkerter.

 

Fordeler: kompakt, lett, øyeblikkelig respons når bildestabilisatoren aktiveres (systemet aktiveres straks knappen trykkes). Stabilt bilde selv under panorering.

Ulempe: krever batterier.

2. Gyrotype

Et raskt, motordrevet gyroskop er festet til et prisme. Bildet forblir stabilt, uansett hvor mye kikkerten rister. Dette systemet brukes i Fujinons Stabiscope S1240 og S1640.

 

Fordel: ekstremt motstandsdyktig mot kraftig risting og kraftige bevegelser.

Ulemper: ett minutts forsinkelse mens en 12 000 rpm (omdreininger pr. minutt) motor starter opp. Er ofte tungt. Dette systemet er ikke i stand til å skille mellom risting og panorering, og bildet er derfor ustabilt under panorering. Krever batterier.

3. Mekanisk type

Prismesystemet er forbundet med et kardansk opphengingssystem som hindrer at prismene beveger seg, uansett hvor mye kikkerten rister. Dette systemet brukes i Zeiss 20x60S Professional.

 

Fordeler: trenger ikke batteri fordi systemet er mekanisk. Øyeblikkelig respons når bildestabilisatoren aktiveres (systemet aktiveres straks knappen trykkes).

Ulemper: er ofte tungt. Dette systemet er ikke i stand til å skille mellom risting og panorering, og bildet er derfor ustabilt under panorering.

 

Stemmer dette med de erfaringer eierne av denne typen kikkerter har?

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...