Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Hvorfor ikke prøve felleskjøp i Norge?

 

Jeg mener jeg ga 8980. ink mva.frakt. flyterem, og oppbevaringsveske. (Se seatronic katalog og innlegg 223.)

 

Hva koster den i USA med mva,frakt osv.

 

Tror jeg må henge meg på her... men før jeg binder meg så trenger jeg å vite hva blir slutt summen.

Link to post
Share on other sites

Skal på båtmessa i Hamburg, der pleier det å være mye utstyr som selges. og kikkerte ligger på halve prisen der nede.

Finner sikkert en med Stabilisator der.

Julepresangen (den ene) til båten er sikkret. :cool:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Veit ikke om jeg har sagt det før her , men trur ikke det .Kjøpte meg en kikkert i bursdags presang fra meg til meg , og er kjempe fornøyd med den . Det er en HighSeas 7x50rc fra Ptisan m kompass , den koster ca 2000- men fikk den for 1.700-. Jeg syntes den er helt topp og funker mer enn nok til mitt bruk . Men dem som koster 5-6 lapper og mere er sikkert bedre , bør være det . Men litt bedre og kjøpe en som funker greit og som ikke det er så surt å miste , det er litt sånn jeg tenkte da jeg handla . Hadde foresten aldrig kjøpt en kikkert til 5-6 lapper enyway .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med nattkikkert

kan også muligens være kjekt å ha den dagen du virkelig trenger det. :eek:

 

http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS...#33;nattkikkert!

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt nattkikkert noen år (med innebygd infrarød lyssender og lysforsterker). Det er mye å si om denne. Jeg hadde tenkt å anvende den til å få bedre observasjon av navigasjonsmerker som lateralmerker og staker. Og her synes jeg den faktisk fungerer bra. Nå har jeg brukt den fra overdekket til å se etter fiskemerker om natta. Også her fungerer den bra. Jeg har tenkt å teste den litt mer utover høsten. Men kombinasjonen utsending av infrarødt lys/ lysforsterkning er så kraftig at bildet kan bli blendende om natta. For å ha glede av nattkikkerten er min erfarimng at man må bruke den i et ganske mørkt område, nettopp fordi lysforsterkningen kan gi blendingseffekter. Den ble kjøpt fra Seatronic for 4 - 5 år siden, og jeg tror det er en russisk modell. Husker ikke prisen. Men slaget kan ikke ha vært stort, for den står ikke avbildet i årets katalog fra Seatronic.

Link to post
Share on other sites

her er et nettsted som tilbyr en lang rekke modeller og til ulike priser (220 - 1700 USD for kikkerter med stabilisator; noe for en hver smak med andre ord). Det finnes også youtube presentasjoner og reviews av svært så fornøyde kunder - spørs om ikke det er gjort en viss screening av tilbakemeldingene :-) Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Sjekk Vanguard. Jeg kjøpte den i forrige uke. Meget bra. Har sjekket med Fujinon, som jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe.

Ellers bruker jeg Night Vision som natt-kikkert. Veldig greit på natt-seilaser. Finne merkene, og komme korrekt inn i leden.

 

Vanguard, Fujion og Nigth VIsion har samme imp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva tror Kikkert ekspertisen om denne ? :eek:

 

http://www.binoculars.com/products/canon-1...ather-5866.html

 

Ser av tekn. at den er ikke vanntett, men de kaller den ALL Weather, er det godt nok ?

15 x 50 er jo veldig bra. og stabilisert.

 

Fortell meg hvorfor jeg ikke skal kjøpe denne .

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg tror bare de har en skrivefeil i tabellen sin og at denne er ordentlig vanntett (se forøvrig Canons egne hjemmesider her(her kan en også laste ned en pdf med beskrivelse av kikkertene - anbefales)).

 

Jeg synes derfor du skal kjøpe denne så får vi andre litt bedre grunnlag for å vurdere hva vi skal kjøpe.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vurderer denne som et hakk hvassere. Bedre felt-dybde, bedre optiske elementer, og det virker som den har en høyere standard mhp vanntetthet. 10x forstørrelse er trolig også nok for de fleste anvendelser, det gjør den ikke mins noe mer lyssterk. Den har nå seilt opp som min personlige favoritt :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Skal si du er Kjapp.

 

Den siden du kom med har flere fine til en billig penge.

Denne her er jo bra og til en meget god pris.

 

http://night-vision.binoculars.com/product...ticle-5680.html

 

så jeg tror det blir flere presanger på båten til jul.

og muligens fra Båten til rederinnen.

 

Kjekkt å ha :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her er litt info fra en bruker av denne kikkerten, hvordan kan det ha seg at kompasset ikke virker på den sydlige halvkule ?? :crazy:

 

ref:

my impressions of the 7 x 50 marine compass with illuminated compass - Stephen Pope

I find the binoculars excellent in all the conditions that I have used them. At this stage we are mostly sailing off the Northern coast of New Zealand. My one reservation is that the compass doesn't work in the South Pacific as the magnetic fields are different to those in the Continental United States. When I purchased these binoculars I was unaware that that this was the case and have so far found no mention of this problem on the Binoculars .com site. It was the New Zealand agent for Bushnell Binoculars who explained it to me and said that was the reason that they didn't import the 7 x 50 with the compass.

 

trodde at kompass var et kompass :crazy:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja Steiner er bra, men har de stabilisator ?

 

ellers så har de denne som må sies å være billig.

 

http://night-vision.binoculars.com/product...cular-5864.html

 

men er 10 x 30 godt nok på sjøen ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hva det ligger i at en kikkert er mye bedre enn en annen er kanskje ikke så lett å avgjøre. Jeg minner om kikkerttesten som finnes på denne siden, og som jeg oppfatter er utført av et uavhengig fagmiljø, henvisningen er også i et tidligere innlegg: http://www.kikkertspesialisten.no/ Så vidt jeg kan se må belysningen av kompasset på Steiner kikkerten aktiveres hele tiden. Det er ikke sikkert dette er korrekt. Selve linsesystemet i kikkerter i denne prisklassen vil jeg anta er brukbart på de fleste. I alle fall tyder testen på det. Forskjellene er nok tyngde og utforming/ergonomi (hva nå det er for noe rart). Et viktig erfaring jeg har gjort er at det er meget stor forskjell på kvaliteten på 7 x 50 kikkerter. Jeg har en ganske rimelig Tasco. Sammenlignet med mine to Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX er klarheten på lateralmerkene av en helt annen verden med Fujinon mens Tasco gir noe sløret bilde på samme avstand og under samme forhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har samme kikkert som Roaldbj - en Fujion med peilekompass - kjøpt på Seatronic. En god kikkert synes jeg.

Problemet mitt er at det er vanskelig å få stabilisert kikkerten når vi kjører i marsjfart - det blir rett og slett for mye risting i båten når man skal holde kikkerten helt rolig.

 

Jeg har derfor lurt på om en kikkert med stabilisator kan være en løsning. Noen som har tips/erfaringer å dele ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er litt info fra en bruker av denne kikkerten, hvordan kan det ha seg at kompasset ikke virker på den sydlige halvkule ?? :crazy:

 

ref:

my impressions of the 7 x 50 marine compass with illuminated compass - Stephen Pope

I find the binoculars excellent in all the conditions that I have used them. At this stage we are mostly sailing off the Northern coast of New Zealand. My one reservation is that the compass doesn't work in the South Pacific as the magnetic fields are different to those in the Continental United States. When I purchased these binoculars I was unaware that that this was the case and have so far found no mention of this problem on the Binoculars .com site. It was the New Zealand agent for Bushnell Binoculars who explained it to me and said that was the reason that they didn't import the 7 x 50 with the compass.

 

trodde at kompass var et kompass :crazy:

 

 

Alle kompass må fin-justeres etter montering uavhengig av hvor i Verden du befinner deg :yesnod::wink: Det han refererer til er nok en kikkert ment for den Nordlige Halvkule,denne er justert for dette.

Link to post
Share on other sites

Mens du har vært "borte" en liten periode Bitteliten har prin435 hatt noen innlegg om dette i bl.a. #260, #262, #281 og #283 i denne tråden. Det blir en kikkert med stabilisator på meg neste år, og så langt tror jeg det står mellom en Fujinon eller Nokon 10 x 40 kikkert, men jeg må foreta litt mer "research" før valget tas. Min erfaring fra i sommer var at jeg ikke klarer å holde kikkerten tilstrekkelig stabil ved endel sjø til å se lateralmerkene.

Link to post
Share on other sites

Da er mitt valg gjort, og julegave underveis. Det ble en Canon 10x42L (fant bl.a en grundig review av "funbear" på denne siden; review), så da får en bare håpe at den svarer til forventningene. Regner med å ha den i hende om 10 dager. Endelig pris inklusive frakt ble 6300 NOK så jeg hadde nok følt meg litt snytt om jeg f.eks hadde kjøpt den her, hvor den ligger ute til 15000 SEK.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...