Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Her en demo utgave til salgs.

 

 

13. Steiner Commander V med kompas UDSTILLINGSMODEL

Udstillingsmodel

[ Læg i kurv ]

Pris DKK 9.195,00 » Tilbud: DKK 5.000,00

 

 

http://netbaad.com/group.asp?group=224

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Blir det noen gode tilbud på en god båtkikkert?

 

Tja si det, Astor?

Problemet er vel at det er såpass mange ønsker at dette blir vanskelig å koordinere.

Jeg forsøkte innledningsvis å samle noen tråder, men tilbakemeldingene ble ettervert

vanskelig da noen blant annet ønsket å kjøpe på forskjellig tidsrom fram mot sommeren.

Sikkert en god grunn i forhold til lommeboka, men håpløst å samkjøre for et felleskjøp.

 

Siden sist har jeg mottatt ny kikkert på døra.

Valget ble Nikon`en som er beskrevet tidligere i tråden fordi jeg syntes dette så ut til å være

en grei avveining mellom pris/ ytelse. Det er samme kikkerten som ble "testvinner" i "mellomklassen"

i Båtmagasinet i nr 1/07 samt den har utmerket seg i diverse andre tester,

uten at den dermed kan konkurrere med de dyreste utgavene.

 

Prisen ble via ebay.com 240 USD (= ca. Nkr 1470,-) ferdig levert på døra her hjemme med FedEx.

I Norge koster den ca. kr 3500,- over disk.

Bestilte en mandag ved lunsjtider og kikkerten ble levert onsdag ettermiddag samme uke på døra hjemme.

25 års wordwide garanti, veske, linsedeksler og gul flyterem fulgte med.

 

Har prøvd den litt ute i helgen, og så langt er førsteinntrykket ganske så positivt.

Den er helt uhøytidelig (og noe urettferdig) testet opp mot min Zeiss 7x42 T som har en butikkpris

på ca. kr. 13.000,-, og i tillegg en 10-15 år gammel Steiner (det står kun Steiner 7x50 på den - grønn/grå gummiert)

som ble lånt av en kamerat for anledningen.

 

Faren ved å gi en "test" av den her er selvfølgelig fordi jeg faktisk har kjøpt den :wink:

Men alikevel; førsteinntrykket er ganske bra.

 

En kort oppsummering er følgende:

 

Byggekvalitet;

Meget bra, føles velbygget, solid og god i hånden, godt balansert. veier ca. 1,1 kg. Robust.

Kvalitetsfølelsen på justeringer og selve gummiinnkapslingen tåler sammenligning med dyrere kikkerter.

 

Oppløsning:

Veldig bra. Klar og fin søker. "Syretesten" mot nakne greiner i skogen er helt ok.

Bedre enn Steiner`en; lysere og klarere bilde, bedre kontrast.

Men; det er forskjell på "klarheten" på de minste detaljene som små greiner, grasstrå, osv. sammenlignet med Zeiss`en.

Zeiss`en er noe skarpere, har bedre kontrast og noe videre synsfelt.

 

Skumring/ dårlig lys:

Positivt overrasket.

Kikkerten henger godt med i mørke og gjengir skarp og godt bilde selv etter at mine 48-årige øyne

forlengst har mistet detaljene i skumringen.

Hakket bedre enn Steiner`en ??

Men den henger etter Zeiss`en når mørket kommer for alvor,-

denne bare fortsetter og fortsetter med et glassklart bilde til det er tussmørkt.

 

Senterfokusering:

Kan ikke se at dette er noen problemstilling i det hele tatt for en kikkert som

benyttes på sjøen kontra en kikkert med individuell fokus på hvert av okkularene.

Årsaken er at dybdeskarpheten uansett er så bra, at alt over 40-50 meter er skarpt.

Dette gjaldt alle tre kikkertene, både med senter- og individuell fokus.

 

På sjøen er det stort sett på lengre avstander enn dette som kikkerten vil bli brukt.

For noen vil det også være enklere å benytte senterfokus hvis flere skal benytte kikkerten.

Rekker du en kikkert med individuell fokus over til kona, må hun stille om begge okkularer.

Har du senterinnstilling, rekker det oftest å justere raskt med senterhjulet.

Med andre ord, smak og behag, men neppe noe å vektlegge da det sjelden

vil ha praktisk betydning på grunn av dybdeskarphet og bruksavstander i båt.

 

Kompasset:

Helt greit. Stabilt og "feider" ikke. Kompasset er speilet ned på venstre okkular, dvs. at lukker du høyre øye,

ser du avstandsskala og kompass på venstre side. Høyre okkular er rent.

Ser du med begge øyne, "flyter" kompasset nederst i synsfeltet. Lettlest og godt.

Behagelig rød nattbelysning av kompasset som drives av to små "LR43"-batterier (følger med).

Sjekket kompasset mot en bærbar GPS og det ser ut til å være nøyaktig (ikke prøvet i båt).

 

Konklusjon:

Zeiss`en har opplagt kvaliteter som går ut over de to "middelklasse"-kikkertene.

Men til denne prisen synes nok Nikon`en å være et greit "best buy" ut fra mine behov.

Jeg har allerede Zeiss`en som brukes til reinsdyr- og rypejakta,

og har ikke behov for en kikkert til i denne prisklassen.

 

Optisk sett vil jeg sidestille den og kanskje rangere over i forhold til den lånte Steiner`en.

Men Steiner`en har det kompakte, mindre formatet som faller bedre i hånden (samme utseende som Skipper/ Commander)

Dette var en 5-6000-kroners kikkert da den var ny.

Nikon`en har derimot et renere og klarere bilde.

 

Vil du ha det beste, så gjør som et par andre her, og bestill siste generasjon Steiner Commander eller

de dyrere Fujinon-modellene. Ingen tvil at "High-End"-sjiktet er bedre, det beviser også sammenligningen

mot Zeiss`en. Men så er også prisforskjellen ca. 11.500,- kroner .... :rolleyes:

Du skal forøvrig prøve kikkertene mot hverandre samtidig, i dårlig lys, mørke, i sterkt motlys og

mot spesielt fine objekter (f.eks. grasstrå) for å se kvalitetsforskjellene.

 

Førsteinntrykket er, sett mot prisen, meget bra og jeg skal beholde den.

En annonse på Finn.no lå i reserveplanen dersom den ikke innfridde slik jeg ønsket,

og alternative, dyrere kikkerter var allerede planlagt i tilfelle denne skulle ha opplagte svakheter.

 

Inntrykket mot Steiner`en bekrefter at den absolutt holder mål,

men samtidig bekrefter sammenligningen mot Zeiss`en at den hører hjemme

der andre mer "proffe" tester har plassert den, i den øvre delen av mellomklassen.

 

Bor i Vestfold, så hvis noen er nysgjerrige, så er det bare å stikke innom og prøve :wink:

 

Kikkert-1.JPGKikkert-2.JPGKikkert-3.JPG

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Høres bra ut den Phoebe.

 

Finner du et merke med "made in..." på den?

 

Betalte du med Visa kort?"

 

-----------------------------

 

Nikon er i utgangspunktet japansk optikk, men som blir satt sammen i Kina.

Dette er felles med de fleste japanske merker i dag, også optikk til foto (f.eks. Nikon og Canon).

 

Jeg lar meg ikke skremme av dette, da Kina i dag har verdens hurtigst voksende økonomi

og investerer milliarder av dollar i ny teknologi til industrien årlig.

Høyst sannsynlig er Nikon-fabrikken i Kina mer moderne enn moder-bedriften i Japan.

Når et selskap som Nikon setter sitt navn på- og bruker sin "branding" på produktet

er i utgangspunktet produktet trygt nok for meg.

 

Ta en titt på kartplotteren din eller mobiltelefonen, om den heter Simrad eller Sony Ericsson,

tror jeg disse også er satt sammen i Kina (nå er jeg på tynn is altså... :wink: )

 

Jeg betalte med Mastercard. Foretrekker kreditkort eller PayPal ved utenlandskjøp da jeg har sikkerhet for betalingen

i tilfelle varen ikke skulle være som avtalt.

 

Visa er i utgangspunktet et debetkort (dvs. du blir trukket på konto umiddelbart) og selger får overført pengene

uten "backup" for deg (jeg vet Visa nå også har kreditkort (?) men det er vel ikke det vi vanligvis forbinder med Visa-systemet).

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK. takk for svar. Jeg er forøvrig helt enig i det du skriver om Kina. Nokia kikkerten er som du selv skriver kanskje det beste valget - mest for pengene (kjøpt i utlandet).

 

Bare for å understreke; dette er ikke mobiltelefon med kikkert, men en maritim kikkert fra NIKON :lol::lol: !

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[

Ta en titt på kartplotteren din eller mobiltelefonen, om den heter Simrad.

tror jeg disse også er satt sammen i Kina (nå er jeg på tynn is altså... :wink: )

 

JA du er på meget tynn is. når det gjelder Simrad produkter.

 

De blir laget i mange land inkl Norge, men tror ikke de er i Kina ennå :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

JA du er på meget tynn is. når det gjelder Simrad produkter.

 

De blir laget i mange land inkl Norge, men tror ikke de er i Kina ennå :seeya:

 

Nei, du har nok heldigvis rett angående Simrad.

De har til nå holdt seg "innaskjærs", har vært nede i kjelleren og sjekket, har to stk AP-16

liggende der i en eske og der står det på baksiden på hvit lapp "Made in Norway".

Skal imidlertid bli spennende å se framover nå som de er kjøpt opp og er en del av Navico?

 

Plukket for sikkerhets skyld fra hverandre begge mobiltelefonene her også nå,

bare for å ikke bli "tatt" på den i tillegg :lol: ......

 

Bak på både Nokia`en og Sony Ericsson`en står det klart og tydelig "Made i China".

Så både svensk og finsk er altså ikke svensk og finsk, men kinesisk ......

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker selv en gammel god Kriegsmarine kikkert laget av det som i dag er Leica. 7X50

Må si at sen kikkerten imponerer meg, tåler sammenligning selv mot en swarovski jeg kjøpte inn til båten jeg jobber på.

Swarovski kikkerten er meget skarp klar og er vel verd pengene. (8x56 til under 10k)

ellers har jeg gode erfaringer med Bushnell, kompasset er ok.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis? Er vi ikke over den perioden der "made in china" betød dårlig kvalitet?

 

Jo, absolutt :smiley:

Det er jo også noe av budskapet mitt over.

 

Når det gjelder hentydningen om at Simrad "heldigvis" fremdeles er norsk,

er det mer ut fra at jeg setter pris på at vi fremdeles har norsk industri og marin elektronikkproduksjon igjen her i Norge :yesnod:

 

Det er ingen selvfølgelighet lenger, og spesielt ikke innen elektronikkindustrien

hvor nåværende og tidligere lavkostland har overtatt nær 80% av den

kommersielle verdensproduksjonen av forbrukerelektronikk :rolleyes:

 

Kina har forøvrig allerede en mer moderne industri enn Europa,

og har en vekstfart som overgår alle vestlige økonomiske prognoser.

 

Å kjøpe en kikkert som er satt sammen i Kina, tør jeg nesten påstå at idag

er snarere et kvalitetsmerke enn en ulempe i forhold til enkelte andre mer

kjente produksjonsland av optikk.

 

"Kina er nå blitt verdens største eksportør av IT og telekommunikasjonsprodukter.

Større enn USA. Til og med vesentlig større, og langt større enn Europa og Japan."

 

Se også gjerne disse linkene :

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=288322

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=289998

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=285435

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt å vite om kikkert:

 

Forstørrelse og frontlinsediameter. Ved valg av kikkert er det viktig å vite hvordan kikkerter betegnes.

En kikkert som kalles 4x30, har 4x forstørrelse og frontlinsediameter 30 mm.

Forstørrelsen avgjør hvor stort motivet blir på din netthinne.

Med stor forstørrelse trekker du motivet nærmere deg.

Frontlinsediameteren forteller hvor mye lys som kan komme inn i kikkerten.

Stor diameter gir større lysstyrke og anvendelighet i skumring/mørke, og som regel blir kikkerten også bedre i motlys.

 

Utgangspupill, geometrisk lysstyrke, demringstall og nattsyn En kikkerts utgangspupill er den lysåpningen du ser i okularene når du holder kikkerten rettvendt omtrent en armlengde fra deg.

Utgangspupillens diameter kan utreknes ved å ta frontlinsediameteren og dividere den med forstørrelsen.

Utgangspupillen til en 8x40-kikkert blir 40:8=5. Kikkertens geometriske lysstyrke reknes ut ved å ta kvadratet av utgangspupillen, dvs. multiplisere utgangspupillen med seg selv.

Lysstyrken til en 8x40 kikkert blir dermed (40:8)2=5x5=25. Ved hjelp av lysstyrken kan får du en pekepinn på hvor lyst bilde kikkerter med ulik forstørrelse og frontlinsediameter gir.

Desto større tall for lysstyrke, jo lysere bilde. Dette er imidlertid en sannhet med visse modifikasjoner.

Utgangspupillen og den geometriske lysstyrken er nemlig ikke et helt entydig mål for lysstyrken.

Eksempelvis har kikkerter på 7x35 og 10x50 samme utgangspupill og geometrisk lysstyrke, men 10x50-modellen er lysere.

Grunnen er at kikkerters lyssamlingsevne øker proporsjonalt med frontlinsens areal, og følgelig også proporsjonalt med kvadratet av frontlinsens diameter.

Disse forhold er bakgrunnen for tysk optikkindustris demringstall, som er en annen måte å angi kikkerters lyshet på.

Demringstallet reknes ut ved å ta kvadratroten av produktet mellom forstørrelse og frontlinsediameter.

Dermed øker demringstallet med både økende forstørrelse og økende linsediameter.

Heller ikke denne formelen gir et fullgodt bilde av hvor lyssterke ulike kikkerter er.

En 7x50 er unektelig lysere enn en 10x50, men demringstallet er mindre.

Når du skal avgjøre hvilken lysstyrke/demringstall som er passende for den kikkert du skal velge, er det også andre forhold som bør tas i betraktning.

Pupillen i menneskets øyne kan være 2 mm i diameter i dagslys og øke til 8 mm i svakt lys.

Så lenge kikkertens utgangspupill er lik eller større enn øyets pupill, vil kikkerten ikke minske lyset som når netthinnen.

I dagslys opplever du en 8x20 lommekikkert like lys som en stor 8x56-kikkert fordi øyets pupill er mindre enn begge kikkertenes utgangspupiller.

I svakt lys vil øyets pupill utvide seg, og hvis pupillen blir større enn kikkertens utgangspupill, vil synsopplevelsen være mørkere gjennom kikkerten enn med det blotte øye.

Et voksent menneskes nattsyn avtar økende alder.

Det skyldes i hovedsak at pupillens evne til å utvide seg avtar.

Det er viktig å ha dette i tankene når du skal velge kikkert – det er liten hensikt å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill.

 

Andre faktorer som kan vurderes ved kjøp av kikkert: Synsfelt, nærgrense, prismer, vanntetthet, oppløsning, kontrast, synsfelt ved brillebruk, robusthet, dybdeskarphet, fargegjengivelse, motlysegenskaper, funksjonalitet, fokuseringsanretninger.

 

nb! Dette er sakset fra en nettside!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det kun er pga reduserte produksjonkostander og muligens bedre kapasitet som gjør at Kina blir valgt som produksjonsland. At de etter hvert er kommet opp på høyde med f.eks Japan på middelklasse produkter stemmer sikkert. At prdukter fra China er aller best har jeg imidlertid ingen tro på.

Link to post
Share on other sites

I dag kom Zhumell-kikkerten som jeg bestillte den 5.02.

 

http://www.zhumell.com/html/detail.asp?PID=9597

 

Fedex besørget transport over dammen og tok ca. 46 dollar for den jobben.

Hvis jeg ikke får noe etterkrav på mva. vil denne handelen totalt koste meg i underkant av kr.1900,-

Har hele tiden fulgt med pakken via tracking systemet.

 

Mitt førsteinntrykk av denne kikkerten er at den er av robust og solid god kvalitet.

Jeg har ikke praktiske referanser for å uttale meg for bastant om Zhumell, men garantien på 25 år synes jeg gir et meget godt signal på forventet holdbarhet og kvalitet på utførelsen.

De spesifikasjoner som oppgis på de optiske egenskaper synes jeg er imponerende, demringstall på 18,7 er nå en ting, men at lystransmisjonen (lyset fra det kommer inn i kikkerten og til den treffer pupillen) er på hele 92%, synes jeg er imponerende prisen tatt i betraktning. Steiners marinekikkert, Steiner Admiral Gold oppgir riktignok 96%, men her er prisen på hele 16.000,-.

 

Zhumell har dessverre ikke nådd å opparbeide det renomme som tilsier de høye priser på sine kvalitetsprodukter, da dette er en ny oppstartet amerikansk fabrikk som startet sin produksjon for 3 år siden. De har allerede rukket å bli nokså ”store” i statene. Man betaler dermed i dag ikke for navnet m.a.o.!! :yesnod:

 

I en tidlig fase av mitt eierskap til denne kikkerten, virker den noe tung, hvilket noen hevder er en fordel på en typisk båt kikkert som kun skal brukes i båt. Dette har en stabiliserende effekt og som også forsterker inntrykket av den solide stålkassen som omgir optikken.

Denne kikkerten skal ikke medbringes på krevende fjellturer for mitt vedkommende, men ha sin faste strategiske plassering om bord.

Zhumell vil definitivt ikke flyte om den havner på gale siden av rekka og selv bør en kanskje helst ikke havne i vannet med denne om halsen (nærmere 1,3 kg veier den.)

 

Kompassrosen eller skalaen virker avdempet og rolig i sine bevegelser. Lyset i kompasset var ypperlig, men det var litt uvant og vrient å raskt ta en peiling, men dette er nok noe som krever litt trening. Måtte liksom lete litt etter skalaen. Innstillingen av selve optikken gikk utrolig enkelt og greit og er en operasjon gang for alle. (eller til andre endrer den) Linsebeskyttelsene var helt supre og var festet i kikkerthuset, for diopterne henger beskyttelsen fast i nakkereimen og dermed ikke mulig å miste.

Den medfølgende veska i solid nylon virket helt ok, med ekstra lomme og hempe for å feste i buksebeltet for de som måtte ønske det.

 

Hvorvidt jeg har gjort et godt og fornuftig valg vil vel bare framtiden vise, men jeg har en god magefølelse!!!! :yesnod::yesnod:

 

http://www.binoculars.com/products/zhumell...ticle-9597.html

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har lest igjennom det som er å finne , men lurer like mye enda . Har sett på en kikkert fra Maritim (varnr 9401-22) som er på messetilbud nå , koster rundt 2 lapper men selges for 1.617- nu . Bare et par spørsmål , kikkerten har senterfocus og . Er det fordel / bakdel ? Og er dette en kikkert som er grei nok i båten til normalt bruk ? Dere som har diskutert dette opp og ned veit vel dette og kan komme med et godt råd her , prisen er ok . Har ikke tenkt å bruke alt for mye på en kikkert , men ingen vits i å kjøpe noe som ikke er brukelig heller .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For å gjøre Økosjefen komplett fornøyd med shoppinga mi , så blir det en slik kikkert tipper jeg . Det er lettere å få tillgivelse enn tilatelse , håper jeg da . Denne ser bra ut og prisen er vel til å leve med også , håper og trur denne kan gjøre bra nytte for seg .Selv om du får til 4 og 5 og sikker 10.000- så går jeg for denne . Da er det bare å gå et kurs hos styrmannen i havna , så jeg klarer å bruke den også ............

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg trengte båtkikkert, og drøftet dette med båtkolleger. En var klar i sin tale.

 

Steiner Commander V er det du skal ha (med kompass). Den kostet riktignok 10.000.- men var verd det mente han. Det syntes jeg var i overkant, men da Jubileumsmodellen dukket opp til vesentlig lavere pris kjøpte jeg denne + flytereim.

 

http://www.nautisk.no/products/binocular_s..._year_m_k_k1000

 

Litt rot med leveransen, men jeg angrer ikke på valget. (Mulig at andre leverandører er rimeligere, men for 2 år siden var Nautisk på samme prisnivå som amerikanske web-leverandører)

 

Eneste minus bortsett fra prisen er at ene okularet (les gummi "flippen") ble "løst" etter litt ukyndig omgang :headbang:

Det er foreløpig løst med ltt elektrotape... men det er vel 28 år igjen med garanti så kan hende jeg gidder å gjøre noe med det.

Forøvrig litt morsomt at bruksanvisningen på tysk er flere ganger mere detaljert enn den engelskspråklige...håper det betyr at de mer optatt av kikkerter enn språkkunnskaper...

 

Kikkerten er helt soleklart det beste jeg noengang har sett i. WOW! Å bruke den i skumring er helt magisk. Låst fokus, => sylskarpt på alle avstander over 5 meter. (En ting mindre som kan gå i stykker...og en ting mindre å justere med kalde våte fingre...) Kompasset er ypperlig. Og mer nyttig enn man skulle tro. (Sjekk av kursen på GPS waypoint).

 

Mye penger...men når det nå er betalt så tenker man jo ikke så mye over det. Nå har jeg jo kikkerten....og tar kanskje mer vare på den enn hva man ville gjort med en billigkikkert?

 

Andre merker er sikkert like bra som Steiner, men på kikkert er jeg nå overbevist om at det faktisk lønner seg å betale for kvalitet. Det ER forskjell.

Alle som har fått prøve kikkerten min er lite villige til å legge den fra seg....

 

Frelst -> og bringer anbefalelsen videre...

 

Redigert: Ser at det nå heter Steiner Commander XP

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...