Marwin Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Marwin, får du også inn SRM meldinger på AIS systemet ditt? Se bildet, hentet fra et annet innlegg: Skal sjekke Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lady H Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 (redigert) AIS er tydeilig et flott redskap, men slik jeg forstår dette så ser en kun andre båter som har tilsvarende utstyr. Båter mindre enn 24 m er like usylige, mitt spørsmål vil da være. Er det ikke bedre med radartransponder med lydvarsel. Andre båter med radar vil da se deg, samtidig som en får akustisk varsel om at andre båter er nær en. Prisen er og vesentlig lavere ca 6000,- Det er ARR jeg tenker på, har sett det i bruk på enkelte fyr og dette gir godt varsel på radar. Redigert 15.Oktober.2007 av Lady H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Er det ikke bedre med radartransponder med lydvarsel.Andre båter med radar vil da se deg, samtidig som en får akustisk varsel om at andre båter er nær en. Prisen er og vesentlig lavere ca 6000,- Tja, det kommer an på hva slags utstyr du allerede har. Har du ikke radar så er kr 6.000,- såpass langt på vei til en radar at jeg ville prioritert dette. En vanlig radarreflektor må du uansett ha ettersom den aktive krever strøm. Litt dumt å bli helt usynlig dersom strømmen går. Med en radar ser du også båtene som ikke har radar selv, i tillegg ser du mye annet som er nyttig for navigasjonen. Først når dette er på plass ville jeg tenkt på valget mellom en AIS-B eller aktiv radarreflektor. Tror jeg ville valgt AIS-B som sender og mottar MMSI. Dersom båten er for liten til at det er praktisk å montere radar så ville nok valget vært en aktiv reflektor med alarm. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 AIS er tydeilig et flott redskap, men slik jeg forstår dette så ser en kun andre båter som har tilsvarende utstyr.Båter mindre enn 24 m er like usylige, mitt spørsmål vil da være. Er det ikke bedre med radartransponder med lydvarsel. Andre båter med radar vil da se deg, samtidig som en får akustisk varsel om at andre båter er nær en. Prisen er og vesentlig lavere ca 6000,- Hvorfor båter mindre enn akuratt 24m ? Skip som er 300 br.t og mer, samt mindre fartøyer som fører passasjerer, er AIS pliktige. Tenker du da på en radar transponder av SART typen ? En sånn vil gi godt ekko på radar på båter i nærheten. Båten vil ikke vite hvem du er eller hvilket type fartøy. Du vil høre at det er en radar som treffer SART'en, men ikke vite om det er en eller flere eller hvor de er. Med AIS transponder vil du se båtenes navn, posisjon, kurs og fart og andre båter ser deg på samme viset. AIS er nå omtrent like vanlig som radar på nyttefartøyer. Og stadig mer populær til bruk i lystbåter. En mottaker koster fra 2000 og en transponder fra 8000. Jeg ser klart fordelen med AIS kontra en SART. Mangel på SART kan heller kombineres med en god radar reflektor. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Marwin Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 (redigert) Tenker mere på at jeg vil dukke opp på navigatoren til andre fartøyer... Radaren ser ikke rundt holmer og nes (hauger). Dessuten TROR jeg at i dagslys vil vel størrmannen se mere på den, enn i radaren?? Redigert 14.Oktober.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Tenker du da på en radar transponder av SART typen ?Jeg ser klart fordelen med AIS kontra en SART. Ha gjerne en sart ombord men du seiler ikke rundt med denne aktivert!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 15.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2007 (redigert) Tenker du da på en radar transponder av SART typen? Ha gjerne en sart ombord men du seiler ikke rundt med denne aktivert! Det er lett å bli litt forvirret med disse forkortelsene, ja. Jeg forsøker å holde meg til norsk, og en aktiv radarreflektor kan forkortes til ARR (Active Radar Reflector) men omtales ofte som (Active) Radar Target Enhancer (RTE). En SART er en Search And Rescue (Radar) Transponder og skal svare med 12 "prikker" når den blir truffet av et radarsignal. Det skal ikke en vanlig RTE gjøre, slike sender kun en enkelt blipp (hva nå enn dét er - enm RTE sender vel en strek i stedet for en prikk). Noe som kan skape forvirring er at radiolisensen skal kodes med SART når båten din er utstyrt med en RTE. En annen viktig ting er at disse aktive reflektorene virker på X-bånd radar, og er til liten nytte dersom et fartøy bruker noe annet. Redigert 15.Oktober.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Sjekk gjerne hastighetene, og legg gjerne ut noen godbiter her! Prinsen 1945 fra Aker Brygge i går: Hastighet forbi innløpet til Herbern Marina: 9,2 kts Full aksellerasjon i det vi passerer Hjortneskaia , og i det vi passerer lykta(?) ved innløpet til Frognerkilen: 30 kts Resten av turen forgikk mellom 29,7 og 30,5 kts. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 En SART ser slik ut: Det er ingen tvil om hva man ser. En ARR sveiper på X-båndet og gir et ekko som et større fartøy. Min ARR er merket med at den tilsvarer 20 kvm. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Raymarine har også AIS mottaker med innebygget antennesplitter. Men den er dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Det er denne jeg har i båten, Lars. Hei; får du signalene fra mottakeren inn på NMEA-bussen så de vil synes på den plotteren som befinner seg i båten allerede? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
GeirT Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hei;får du signalene fra mottakeren inn på NMEA-bussen så de vil synes på den plotteren som befinner seg i båten allerede? Signalene fra AIS koples som oftest til en egen NMEA inngang på plotteren og plotteren må ha software som viser AIS targets. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hei. Jeg har fått bekreftet at min Interphase 11CVS+ må ha SW oppgradering for å kunne utnytte data fra en AIS-mottaker, og venter på en brikke i posten jeg kan bruke for å laste ned SW. Plotteren min har 3 I/O porter. Den ene er koblet mot GPS, en med utgang til autopilot og en til reserve input fra en gammel GPS. Det er denne porten jeg tenker å bruke for AIS. Men hvordan er det, er det 2-veis kommunikasjon mellom plotter og AIS-mottaker? Styrer plotteren på noen måte AIS-mottakeren, eller foregår all databehandling av NMEA signalene fra mottakeren lokalt av plotteren? Noen som vet dette? Er det kun enveis kommunikasjon, kan jeg muligens bruke input på den porten som autopiloten er koblet til, selvfølgelig under forutsetning at plotteren kan håndtere dette. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Hei;får du signalene fra mottakeren inn på NMEA-bussen så de vil synes på den plotteren som befinner seg i båten allerede? Det er riktig. Jeg kan velge baud og port på min Lorenz 11" plotter. Det ligger klart i softwaren/menyen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Lars, jeg husker ikke detaljene så godt når det gjelder AIS mottak. Men du må sette baud raten på navigasjonssystemet til 38400 for å kunne lese AIS signalene. Dersom du kan sette baudraten separat for de forskjellige NMEA inngangene dine på kartplotteren vil det da ivære mulig å motta GPS signaler på en annen kanal. I motsatt fall må du nok anskaffe en multiplexer. Var dette tilstrekkelig klart formulert? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Jeg tror Lorenz og den plotter du har Lars lages på samme fabrikk. Om innmaten er noenlunde lik og du får en ny software etter vært så får vi se om dette går. Dette ser du av menyvalget. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Da er det bare å vente på "oppdateringsbrikke" fra Høcom (som nå er Interphase sin rep. i Norge). Da dukker nok mulighet for AIS blackbox opp i menyen. Etter forrige oppdatering dukket menyer for fishfinder blackbox opp. Det som bekymrer meg er at portene ikke kan settes høyere enn til 9600baud nå. Om en SW oppgradering gir meg mulighet til 38400baud høres for en HW-mann litt merkelig ut. Men i og med at Interphase sin supportavdeling i USA sa at en SW oppgradering skulle gi meg mulighet for AIS, er det lov å håpe, mange UART'er er jo programerbare. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Hei. Jeg har fått bekreftet at min Interphase 11CVS+ må ha SW oppgradering for å kunne utnytte data fra en AIS-mottaker, og venter på en brikke i posten jeg kan bruke for å laste ned SW. Plotteren min har 3 I/O porter. Den ene er koblet mot GPS, en med utgang til autopilot og en til reserve input fra en gammel GPS. Det er denne porten jeg tenker å bruke for AIS. Men hvordan er det, er det 2-veis kommunikasjon mellom plotter og AIS-mottaker? Styrer plotteren på noen måte AIS-mottakeren, eller foregår all databehandling av NMEA signalene fra mottakeren lokalt av plotteren? Noen som vet dette? Er det kun enveis kommunikasjon, kan jeg muligens bruke input på den porten som autopiloten er koblet til, selvfølgelig under forutsetning at plotteren kan håndtere dette. Lars H. Software for disse plotterne er skrevet av C-Map og definerer bl.a. hvilke tilkoplingsmuligheter du har og datahastighet. Med siste software får du ganske sikkert både AIS og riktig hastighet tilgjengelig. Forbindelsen fra AIS mottakeren til plotteren er en-veis. Altså NMEA med 38.400 bps fra AIS til plotteren. Endrer du hastigheten på mottaker siden på comporten på plotteren, endres sendersiden også. AIS'en sender ut sine Targets i form av tekst strenger kontinuerlig. Den ser ikke om det er utstyr som tar imot, eller kvitterer for mottak. Plotteren gjennkjenner disse tekst strengene og presenterer dem på skjermen. Den beregner også CPA og TCPA og gir der alarmer når på de alarmgrensene som måtte være definert i plotteren. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
bliss X Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Hei Geir Jeg prøvde å lese litt om dette, og etter det jeg forstår er all AIS kommunikasjon basert på NMEA 2000 protokollen? Det finnes alså ikke AIS setninger eller mulighet for AIS på utstyr som kun kjører NMEA 0183. Er dette riktig observert eller blander jeg sammen begreper her? Det begynner å bli en del år siden jeg fiklet med NMEA ting. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Prinsen 1945 fra Aker Brygge i går: Hastighet forbi innløpet til Herbern Marina: 9,2 kts Full aksellerasjon i det vi passerer Hjortneskaia , og i det vi passerer lykta(?) ved innløpet til Frognerkilen: 30 kts Resten av turen forgikk mellom 29,7 og 30,5 kts. Takk, informasjonen er nå oversendt Oslo Havn, blir spennende å se hva de svarer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 AIS kommunikasjon basert på NMEA 2000 protokollen? Ikke nødvendigvis. Først, jeg har aldri brukt klasse B, kun klasse A. Eneste forskjellen fra den RS323/RS488 på 4800 Baud kommunikasjonen vi er vant med er hastigheten og komprimerte data. AIS sender så mye data at de er komprimerte. Vises som "!" som attentionsymbol. Data i klartekst har "$" som attentionsymbol. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Hei Geir Jeg prøvde å lese litt om dette, og etter det jeg forstår er all AIS kommunikasjon basert på NMEA 2000 protokollen? Det finnes alså ikke AIS setninger eller mulighet for AIS på utstyr som kun kjører NMEA 0183. Er dette riktig observert eller blander jeg sammen begreper her? Det begynner å bli en del år siden jeg fiklet med NMEA ting. Har en NASA AIS Mottager. Denne er koplet direkte til RS232 port 'en på en PC og jeg får utlesing av fartøysdata i et C-Map program Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Takk, informasjonen er nå oversendt Oslo Havn, blir spennende å se hva de svarer. Tror jeg må føye til "Hemmelig Agent" på visittkortet mitt. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
JRK Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Hei. Men hvordan er det, er det 2-veis kommunikasjon mellom plotter og AIS-mottaker? Styrer plotteren på noen måte AIS-mottakeren, eller foregår all databehandling av NMEA signalene fra mottakeren lokalt av plotteren? [/i]Noen som vet dette? Er det kun enveis kommunikasjon, kan jeg muligens bruke input på den porten som autopiloten er koblet til, selvfølgelig under forutsetning at plotteren kan håndtere dette. Lars H. På NASA AIS Mottageren er det kun enveis kommunikasjon til plotter eller PC, og det er riktig som andre skriver her at baudrate må settes til 38400 . NMEA strengen fra AIS mottageren behandles lokalt i PC'en eller plotteren. For de fleste PC'er (og muligens plottere) er det bare mulig å sette en felles baudrate på inn og ut på en port. Det vil si at om du skal kjøre autopilot og AIS på samme port må autopiloten kunne håndere 38400 baud, og det kan den neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 (redigert) Hei. Og dermed var oppdateringsbrikken fra Høcom mottatt, og SW i plotteren oppgradert. Og ut fra menybildene under, burde jeg kunne koble en AIS-mottaker til port1, beholde GPS til port2 og autopilot til port3 som nå. Jeg glemte selvfølgelig å notere meg oppsett av kart og alt annet, så nå må det settes opp på ny. På bilde nummer 5, står det nevnt forkortelsene CPA alarm og limit, og TCPA alarm og limit. En forklaring på hva dette er fra ekspertene? Og så var det AIS-mottaker og antenne. Jeg har forstått at andre av dere har disse boksene fra NASA og TrueHeading. NASA-boksen får jeg for 2290 hos Seatronic, men hvor får jeg tak i SR 162 boksen fra TrueHeading, og hva er prisen? Og hvilken er best? Når det gjelder antenne, så ser allerede Trudelutt ut som et Russisk spionskip. Men en antennesplitter til kr.1650, synes jeg er i meste laget. Seatronic har solgt mange av den korte RA111 antennen som blir lettere å plassere. Noen tanker om den antennen eller andre? Det var vel det meste. Nå blir det vel ikke flere turer på fjorden, så jeg kan jo vente til våren med å handle, men jeg er jo spent på å få testet dette. Så kanskje det blir en rask handel slik at jeg får testet det med en liten sving utpå ifb. tømming av septik og varmkjøring av motor før oljeskift. Lars H. Redigert 18.Oktober.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.