Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg kan ikke se Swan på min AIS-mottaker. Er den ikke påslått, Roald?
Ligger fremdeles under tak. Det ble flere oppgraderingsprosjekter enn først antatt. Håper å legge ut i uke 23. Under legger jeg ved noe av spesifikasjonen på senderen. Den sender med 2 watt, ikke 1 watt som jeg skrev i et tidligere innlegg i går.

 

aisstyrke.jpg

Link to post
Share on other sites

Her ombord så reduserer AIS utgangs sende effekt ned til 1 Watt når GPS registerrer 0 Knop SOG. Ellers er utgangen Betydelig høyere. Dette er selvfølgelig en klasse A transponder (Arbeidsbåt: Chem. tanker).

Men hva med B transpondere? Er det et krav at de skal sende med redusert effekt i havn?

 

Mateco

 

Ja redusert effekt på AIS til 1Watt, er krav til ISGOTT compliance, for fartøyer med farlig gods, ved lasting/lossing. Vedlagt text fra SAAB R4 manual:

 

A special function called “1 W mode” is made available when ship type is defined as a

tanker (in the Ship Static Configuration view described on page 50) and navigational status

is “Moored”. This mode is automatically disabled whenever any of these conditions

no longer applies and also at speeds exceeding 3 knots. While enabled, ‘1W mode’ operation

can be manually controlled by a setting the AIS Voyage Settings view and also by a

function key in the Navigational Status view. A ‘1 W’ icon is displayed in the Status Bar

while this mode is active. For further information about the “1 W mode” see International

Safety Guide for Oil Tankers & Terminals (ISGOTT).

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å få oppgitt riktige data for størrelse på båten. Når jeg finner den på AIS-nettsider har det stått at den er over hundre meter lang. Når har jeg lagt inn riktige data på nytt, og nå er den blitt for liten. Kun 10 meter. Men desto bredere, hele 15 meter. Ikke rart noen hevder Bavaria seiler middelmådig når den er bredere enn lengden :crazy:

 

Det er et lekende lett oppsett på AIS'en, og man bruker meter som måleenhet. Allikevel blir det galt når jeg ser på nett. Jeg har ikke sett den fra andre plottere.

 

Er det andre som har opplevd lignende, evt har en slags forklaring på fenomenet? Det er ingen veldig viktig sak egentlig, men jeg likar at ting fungerer som det skal.

 

submiss_ais_02.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å få oppgitt riktige data for størrelse på båten.

Det som skjer er at mottakeren som leser dataene dine, ikke klarer å lese AIS melding 24a og 24b som er særegne for class B transpondere.

Det er der målene du legger inn, blir sendt ut. Verdiene den kommer med er en feiltolking av andre meldinger som sendes.

Har sett det samme fra AIS'en min.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du lagt inn antall meter forrenfor og aktenfor antennen, likedan sideveis, eller bare lagt inn en tallverdi for lengde og bredde?

 

Tenkte å prøve sistnevnte da det i realiteten ikke har noen betydning hvor antennen er plassert på en så liten båt. Dette for muligens å eliminere eventuelle software-messige blundere. Men slik jeg forstår deg vil ikke det hjelpe noe som helst...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vi har flere AIS tråder på BP og det er ikke så lett å vite hvem man skal poste i. Her er noen bilder fra seilasen i dag som viser AIS info i mitt system.

Først et bilde som viser to AIS sendere i havna vår i dag. Her på kartet.

 

ais15juni2008.jpg

 

På vei tilbake til havna får jeg alarmsignaler fra begge og de endrer da symbol til å få rød kant omkring signalet og i tillegg blinke på skjermen. Her på radarbildet som jeg foretrekker å benytte. Det røde "X" er kaiplassen min.

 

ais15juni2008b.jpg

 

Her er informasjon som kommer på skjermen for AIS-symbol som har spissen mot syd. Det er Prinsessen som ligger for kai i Son. Merk at det i underkant av informasjonen, på selve radarbildet er sentral info om Prinsessen.

 

ais15juni2008c.jpg

 

Her er in for fra den andre AIS-senderen. Typisk info fra AIS klasse B sender. Den har ikke navn. Mulig atr oppgradert software på Raymarine vil gi navn. Legg merke til de fire symbolene øverst til høyre. De viser at jeg har fix for GPS, AIS virker, ekkoloddet virker, og radaren står på.

 

ais15juni2008d.jpg

 

Slik blir skjermbildet når jeg nærmer meg båt med AIS-sender, da kommer alarmen både med lyd og visuelt signal. Jeg må kvittere for dette før de forsvinner.

 

ais15juni2008e.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at E-skjerm og C-skjerm bildene er helt identiske. Jeg må likevel fortelle at jeg ikke har oppgradert softwaren ombord til 4.29. Den nye softwaren skal gi annen AIS informasjon. Jeg kan desverre ikke oppgradere softwaren før Raymarine har utviklet tilsvarende software for PCprogrammet RNS som jeg bruker til ruteplanlegging. Er irritert over sendrektigheten til Raymarine.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte noe snakk om at fart til fartøyer med AIS skulle indikeres med en vektor - men jeg har ikke observert dette selv. Har du hørt noe om dette?

Jeg er forøvrig svært fornøyd med AIS signalene på radarskjermen. Dette er til stor hjelp i de farvannene jeg ofte seiler i (Skagerak og Kattegat). Hva er din erfaring med AIS? I Oslofjorden kan det bli heftig mange AIS signaler, men det går bra ved å endre range på radaren.

Link to post
Share on other sites

På Ecdis vises ais symboler med vektor, her benyttes kurs og fart over grund for å bestemme retning og lengde på vektoren. Om fartøyene sender ut rate-of-turn vil vektoren få en hake på enden for å indikere hvor raskt den endrer kurs. Dette er det kartprogrammet ditt som presenterer ut fra de mottatte data.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at når man ferdes i Indre Oslofjord med en AIS klasse-B, vil man få alarm til stadighet hvor man ferdes. Dette ser jeg som et stort minus. Når jeg er på fjorden legger jeg størst vekt på det trivelige i å ferdes, med roen man får rundt seg. At man til stadighet må bort å trykke på en knapp for å skjekke ut alarmen, blir det fort mye mas.

 

Det blir nok en stund til jeg monterer klasse B i min båt.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk Astor!...... Nå letta du litt på ustyrspresset mitt. ....Jfr. innslag i nyhetene for noen dager siden. Mange som ikke har de gode gamle papirkartene lenger og heller bruker kun elektronikk. Går strømmen så sitter en der med null peiling på hvor en er.

Noen ganger synes det best å være litt gammeldags og treg.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at når man ferdes i Indre Oslofjord med en AIS klasse-B, vil man få alarm til stadighet hvor man ferdes. Dette ser jeg som et stort minus.

Denne alarmen/varslingen kan man da skru av. Så indikeres bare objektet/objektene med endret blinkende symbol på plotter/radarskjerm.

 

Jeg syns AIS er et veldig godt hjelpemiddel. Så får man en del mer info om hva man har rundt seg - enten man kan se dem eller ikke.

 

Når det gjelder dette som roaldbj nevner, så forholder jeg meg navigasjonsmessig sett til radarekkoet av fartøyet. Ved hjelp av MARPA-funksjonen har man rimelig god kontroll over bevegelsene til fartøyene rundt, i forhold til egen båt.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg som i min enfoldighet trodde at du var en ivrig AIS entusiast Astor.

 

 

Joda, Roald, det er jeg. I fire år har jeg hatt og stadig forbedret min AIS-mottaker. Den krever ingen respons fra meg når jeg kjører. Når jeg lesste om at klasse-B "piper" til stadighet ble jeg på vakt. Jeg observerer mine intrumenter, men jeg ønsker ikke å bli slave under dem.

 

Jeg har bestemt meg for at i sommer skal jeg benytte meg av papirkart på FB. I mine rolige 7-10 knop har jeg god til å observere. Nede har jeg en eldre kartmaskin og en moderne laptop med AIS om jeg vil koble den til. Så får vi se om noen år om jeg kommer til å koble opp en klasse-B. Behovet er ikke der enda, da min ferietur er aldri lenger unna enn ned mot Lysekilområdet. (Kun 14 dagers sammenhengende ferie :wink: )

Skulle jeg dratt over større havstykker villle jeg vurdert dette annerledes.

Nå kommer det riktignok fram at man kan slå av alarmen om man vil. Det gjør det hele mer behagelig vil jeg tro.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte AIS-transponer. Så kunne "de store gutta" også se min båt tydelig. Men jeg er ikke så sikker på at det alltid er tilfelle.

 

Jeg kjenner noen sjøkapteiner som fører relativt moderne nyttefartøy. Disse har kanskje bare en egen skjerm for AIS'en, bak i styrhuset en plass. Eller at de har AIS vist på radar, ikke på kartmaskin.

 

AIS-systemet er altså ikke alltid like sentralt organisert for den som fører skipet. Det syns faktisk å være bedre på mange fritidsbåter som velger å ha dette utstyret.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som fersk bruker av AIS-mottaker, lærte jeg meg fort å slå av alarmen under tur i Oslofjordområdet. Jeg har alltid et zoomområde på plotteren som gjør at jeg ser AIS-båtene på skjermen i god tid før jeg trenger noen ytterlige alarm. Jeg må si at informasjonen jeg får når jeg klikker på båtene som nærmer seg er svært nyttig. Med hastighet og kurs, får jeg i god tid mulighet til å legge om egen kurs. Og ja, jeg krangler ikke med slepebåter med tømmerlast eller danskebåten.

 

Signalet til AIS'n har jeg forøvrig hentet fra VHF-antennen via en Glomex antennesplitter egentlig beregnet for splitting mellom VHF og FM kringkasting. Dette fungerer helt 100% etter at jeg flyttet AIS-mottakeren et par meter unna VHF'n. Datakabelen fra AIS til plotter støyet nemlig inn på VHF'n. I tillegg har jeg satt et BNC T-ledd på antenneingangen til AIS-mottakeren for videre splitting til FM kringkastingsmottaker. Dette fungerer også helt supert, så nå er FM-antennen fjernet fra masten. Trudelutt ser ikke lenger ut som et Russisk spionskip!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...