Marwin Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg antar du har en ais klasse b transponer. På disse har du ikke mulighet for å sette eta, dest osv. Du kan heller ikke sende manuelle meldinger med aisen. Noen vil muligens savne dette (mest for nysgjerrighetens skyld) men lystbåtene har lite brukt for det, men man kan jo tenke seg to større båter som nærmer hverandre ett eller annet sted langst kysten, man kan gå inn å se destinasjonen til den andre båten og dermed planlegge hvordan man skal legge seg i leia i forhold til den andre båten. Vi andre i lystbåter trenger det ikke... Takker for info. Har samme system som Regina lll. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg vil følge nøye med nå utover vedr. de forskjellige AIS-fabikatene. Jeg vurderer å bytte ut min mottaker som også mottar klasse B med en transponder. Prisene vil falle godt ved nyttårstider iflg. velinformerte kilder. Trolig har dette noe med at USA innfører klasse B på sitt marked. Fint å få tips i denne tråden vedr. priser på de forskjellige merkene. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
abbor Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Nå er Navico (Simrad) NAIS-300 AIS Class-B tilgjengelig. Denne har NMEA-2000, SimNet, 38400 baud NMEA-183 med både RS232 og 422 kabling, så forhåpentligvis er det ikke nødvendig med NMEA multipleksere lenger for å få AIS. Håper bare også Raymarine og Garmin har implementert de nødvendige NMEA 2000 PGNer for å støtte dette. Manual Navico NAIS-300 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Regjeringen bevilger 12,5 millioner til å forsere arbeidet med den første norskutviklete AIS-satellitten. Mer om dette her: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=293157&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Vi går mot mørkere tider og etter erfaring settes prisene noe ned i disse tider. Er AIS-klasse B fallt nevneverdig i pris? Laveste pris er vel nå 6995.-. Mulig svenskene ligger noe lavere? Kunne tenkte meg å bytte ut mottakeren ombord med en sender for klasse B. Mottakeren tar fint inn klasse-B i området med fullt navn. Men som ekstra sikkerhet nå i vintermørket er det kjekt å få en slik innstallert. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Er AIS-klasse B fallt nevneverdig i pris? Laveste pris er vel nå 6995.-.Mulig svenskene ligger noe lavere? Mvh Astor om jeg husker rett...så låg dom på 6995 SEK på messen i Feb, eller strax under 7'SEK! tror att dom kommer att synke ytterligare.....relativt enkel teknikk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
abbor Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Prisen forventes å synke betraktelig på AIS klasse B i nær framtid siden utsyret nå er godkjent av FCC til bruk i USA. Venter du et halvår antar jeg du vil se mange nye produkter og lavere priser. Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 25.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2008 Hvor lang avstand i nm. klarer dere å ta inn båter med navn på AIS. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2008 Les mer her "Rekkevidden til AIS er begrenset av VHF rekkevidde, som først og fremst bestemmes av antennehøyden. Typisk rekkevidde fra et fartøy på sjøen er 20nm" Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Har neppe hatt forbindelse (signal) fjernere enn ca 10 Nm, noe som kanskje indikerer antenner som kanskje ikke er de aller beste... Men bevares, DET er mer enn nok for meg! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Hjemme har jeg en 4.5 meter lang 2-meter-antenne koblet mot min AIS-mottaker, Normalt "ser" jeg ned til Færder herfra. Periodevis Langesundbukta. Ombord er rekkevidden adskillig mindre. Her må man i tillegg ta hensyn til fjell som kommer i mellom og demper mottakersignalene. Ombord har jeg liten nytte av signaler som kommer lenger unna enn 4-5 nm. Er jeg i rom sjø kan det være nyttig med lengre rekkevidde og den kommer som regel automatisk ta fjell ol. ikke forstyrrer. Nå selger jeg min AIS-mottaker som også mottar klasse-A og B og setter inn en AIS klasse-B sender. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Alfa 1 Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Hei!! Takker for svarene, har selv en NASA Clipper AIS med egen skjerm og her er max rekkevidde ca. 6-7 Nm. Får MMSI fart pos. men har problemer med å få inn båtens navn på mer enn ca. 3-4 Nm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Avstanden for AIS mottak avhenger svært mye på seilingsområde og fysiske hindringer omkring sender/mottager. Henter litt informasjon fra et annet innlegg i denne tråden. I området Oslofjorden (Soon) - Færder - Koster - Gøteborg- Anholt - Samsø - Maashholm - Kiel - Als - Ballen - Grenå - Hals Barfre - Ålborg og har hatt rikelig tid til å lese AIS infomasjon ombord. Det mest utrolige var nok å lese AIS informasjon fra en av de danske ferjene som var 78 nm unna vår båt i Kattegat. AIS systemet var meget verdifullt da jeg gikk fra Anholt til Samsø, fra Maasholm til Kiel, fra Kiel til Dyvig, fra Dyvig til Ballen, og fra Ballen til Ålborg. Anbefales på det sterkeste. Jeg hadde trodd at flere lystbåter som seiler over Skagerak til Danmark hadde vært utstyrt med AIS sender. Jeg observerte både sommeren 2007 og 2008 et svært begrenset antall lystbåter med AIS sender ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Vi skal vel være glad for at det ikke har vært noen eksplosjon når det gjelder salg av klasse-B sendere. Da hadde yrkestrafikken bedt om en av-knapp for klasse B. Jeg ser av kartet at det er fortsatt få klasse-B sendere i Oslofjorden. Men skulle prisen falle ned på et anstendig prisnivå vil jeg tro fler går til innkjøp av en slik sender. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Hei!!Takker for svarene, har selv en NASA Clipper AIS med egen skjerm og her er max rekkevidde ca. 6-7 Nm. Får MMSI fart pos. men har problemer med å få inn båtens navn på mer enn ca. 3-4 Nm. Årsaken er at båter som sender AIS signaler benytter 2 kanaler å sende meldiger på. Den sender f.eks. ut MMSI nr og posisjon på kanal A og noen sekunder senere sender den ut båtens navn, kallesignal, destinasjon osv. på kanal B. Det er trafikktetthet og/eller støy som avgjør hvilken som blir brukt. Jeg har hatt en sånn og var misfornøyd med at det tok laaang tid før alle data fra en båt var mottatt. Enkelte ganger fikk jeg ikke annet enn MMSI og posisjon. Mottakeren har to kanaler, men den lytter bare på en om gangen. Den jeg hadde var slik at jeg kunne sette den til kanal A og da lyttet den på denne inntil det ble en viss mengde støy. Da skiftet den til kanal B. Jeg klarte aldri å venne meg til skjermen - som jeg syntes var både treg å betjene og vanskelig å orientere seg på. Jeg byttet til AIS engine og senere til AIS transponder som begge var/er koplet den til kartplotter med AIS mulighet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Hei. jeg har en slik NASA boks som viser AIS-båter på skjermen, og det kan ofte ta laaang tid før navnet dukker opp. Men det viktige for meg er å se hvor båten befinner seg på kartplotteren og å kunne se hastighet og retning på båten slik at jeg kan navigere ut fra dette. Men nysgjerrigheten får jo et lite knekk når jeg ikke umiddelbart får opp navnet på båten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Vi skal vel være glad for at det ikke har vært noen eksplosjon når det gjelder salg av klasse-B sendere. Da hadde yrkestrafikken bedt om en av-knapp for klasse B. Det er mye yrkestrafikken gjerne ber om, det vere "av-knapper" og bortkobling av alarmer. Vi ser derimot at det er mer og mer utstyr på broen som avgir alarmer som både overdøver brannsentralen og andre kritiske overvåkninger. Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne, jeg ser IKKE problemer med at mange båter har ais, er det en båt på sjøen så klarer jeg ikke å få det til å bli en ulempe å se den på kartet forann meg. Og er det veldig mange er det på tide å stikke nesen i retning vinduet og ikke på playstasjonen Redigert 26.Oktober.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Da hadde yrkestrafikken bedt om en av-knapp for klasse B. Det blir som å filtrere bort småbåter på radaren, ved å sku ned gainet. Begge delen blir tekniske skylapper. ("Oisann, der senket visst en vi ikke så ! ...") Navigatørene må nok få nesa frem i styrehusvinduet igjen - enig med deg der Frk. Fryd. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Jeg deler oppfatningen til Frøken Fryd og GeirT. Jeg kan ikke se at mange AIS signaler/alarmer er til hinder for seilasen. Når man ankommer Gøteborg, Kiel, Fredrikshavn, København eller andre store havner så piper det riktignok ganske hyppig i AIS-alarmen, men jeg foretrekker dette fremfor å bli overrasket over store båter i mørket/tåka som jeg ikke har fått med meg på radaren. Jeg har en viss forståelse for kommentaren fra Frøken Fryd om mange alarmer ombord. Jeg har lydalarmer fra motor (oljetrykk, vanntemperatur, turbo, ladning o.a.), fra radar (sektorsone), ekkolodd (dybde), VHF, AIS, autopilot, lensepumpe og sikert noe mer - selvfølgelig kan dette være plagsomt, men jeg vil ikke ønske meg alternativet: alvorlige hendelser uten alarm. Godt at vi er uenige - dette skaper diskusjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Beste pris på en klasse B som jeg har funnet på nettet er: Fra NautiskHandel.no: AIS RX Yacht sender og mottager kr. 6999.- inkl. mva. Andre som selger slikt utstyr tar samme pris med momsen kommer i tillegg. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Jeg ser på AIS-signalene at enkelte setter på T/B (taubåt), M/B (motorbåt) eller L/B (lystbåt) foran båtens navn for at man skal skjønne hva slags båttype som sender ut AIS-signalet. Er dette en god idè eller skal man forholde seg til kun båtens registrerte navn? Man kan hvis man åpner for mer info også finne ut hva slags fartøy somsjuler seg bak kallesignalets identitet. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 (redigert) Hvis man har en lystbåt med klasse B så ville jeg vurdert å satt på "MY Boaten min" eller noe sånt, men samtidig så vil det være litt mot sin hensikt også, man vil vel ikke ha mindre oppmerksomhet fordi man er en lystbåt? En AIS klasse A sender ut status til fartøyet, denne statusen forteller om man har ankret opp, seiler eller går for maskin, funksjonen tror jeg vi skal være glad for er utelatt på lystbåt da man gjerne ikke endrer på statusen... Redigert 2.November.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg er glad for at denne funksjonen er utelatt. Da blir det fort stress og mas. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
hev Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg ser på AIS-signalene at enkelte setter på T/B (taubåt), M/B (motorbåt) eller L/B (lystbåt) foran båtens navn for at man skal skjønne hva slags båttype som sender ut AIS-signalet.Er dette en god idè eller skal man forholde seg til kun båtens registrerte navn? Man kan hvis man åpner for mer info også finne ut hva slags fartøy somsjuler seg bak kallesignalets identitet. Mvh Astor Før opp BÅTENS NAVN rett og slett , det er det greieste. AIS er et viktig verktøy også i SAR-sammenheng, f.eks. ved søk etter fartøy som vi ikke kjenner kallesignal eller mmsi på så vil "feil båtnavn" skape problem. Det skal vel være mulighet for å legge inn skipstype? "Pleasure craft" er ett valg der så vidt jeg kan se. Eller er dette kun et valg i classA kanskje? Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
roaldbj Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Det lar seg gjøre i hvert fall på vår klasse B AIS sender å legge inn båttype. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.