Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg har samme erfaring som Akult. Klasse B senderne har ingen opsjon for å legge inn status. Det er heller ingen opplysning om Rate Of Turn (ROT). Når dette er sagt er jeg imponert over klasse B AIS. Jeg har vært i stand til å se min egen posisjon over internett nærmest hele sommeren gjennom, både i Sverige og Danmark. Jeg lurer på hvor lenge opplysninger om min seilas er oppbevart i de forskjellige lagringssystemer?

Link to post
Share on other sites

AIS klasse B har verken eta, status eller destinasjon og det skal vi vere glad for!

 

Vi ser at selv båter i rutetraffikk ikke alltid er like flink å endre statusen på aisen, og det er veldig få som endrer den når de kommer il kai, stort sett blir destinasjonen endret men ikke mer.

 

Jeg ser ikke for meg at lystbåtflåten skulle vere noe flinkere til det, og da ville man hatt en haug med båter med destinasjon "Son" enda de ikke hadde planer om å gå til Son.

Link to post
Share on other sites

Hei 2nd Trikker'n. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet.

Posisjonen blir lest inn på Klasse B senderen/mottageren min og jeg kan se den både på navigasjonssystemene som er Raymarine E-serien og Raymarine RNS v 6.1 i intranettilkobling.

I tillegg kan jeg lese posisjonen via PC-proigrammet som følger klasse B transponderen min via 15-pins plugg (programmet er levert fra ProAIS, som håndteres fra ProNav, anbefaler å se på denne lenken: http://www.pronav.no/proddocs/ProAISB_training_doc.pdf )

Link to post
Share on other sites

Jeg foretok den kortslutningen at de som er opptatt av sikkerhet og har funnet det aktuelt å anskaffe AIS, enten bare mottager eller også med sender, også har anskaffet VHF med DSC. Men dette kan man kanskje ikke forutsette?

Her går det jo an å starte en poll på båtplassen, :wink: men da er det viktig få med seg at DSC-funksjonen faktisk skal virke. Det er nok en del som har litt trøbbel med å koble NMEA eller andre ledninger her :rolleyes: (og da tenker jeg spesielt på de som ikke deltar i dette forumet hvor det faktisk er mulig å få en del gode råd eller for den saks skyld praktisk hjelp) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du har alltid gode kommentarer Sjøtummel. Har du noen ide om hvordan vi viderefører dette?

Det blir vel å lage noen få gode spørsmål og sette opp en poll. :confused:

 

Noe som er verre å fange opp er at selv om koblingen mellom GPS og VHF virker i dag, så betyr ikke det at det er problemfritt når neste duppeditt skal monteres. :crazy:

 

 

("alltid gode kommentarer" - jeg får skynde meg å skrive ut og ramme inn det der :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg ankom Son i dag var havna nærmest overfylt av seilbåter og AIS alarmen gikk endel ganger.

 

aisklbaug2008.jpg

 

Vi har diskutert endel hvilken informasjon som vises fra AIS klasse B sendere. Dette er et eksempel på i nformasjon fra seilbåt med klasse B sender. Her fremkommer ogvså navnet på seilbåten og kallesignal.

 

 

På min CSB200 er det ikke mulig å legge inn Navigation Status og Destination. Jeg tror det gjelder de fleste klasse-B transpondere...(?)

Betyder det att man sejler runt med ....."Under way using engine"...hele tiden?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall.

Har du oppgradert slik at du nå får inn navn, dimensjon etc for klasse B, Kingsea?

 

Grunnen til at du ikke fikk det på tidligere versjoner var at de var laget for melding 19, som spesifisert av IMO. Her lå all tilleggsinfo i en lang melding. Da så klasse B ble frigitt fikk de ikke tildelt nok båndbredde for å kunne sende denne meldingstypen. Informasjonen måtte derfor deles opp. To nye meldingstyper 24A og 24B ble definert og benyttes nå i klasse B transpondere. Resultatet har selvfølgelig blitt et salig rot med hensyn til hvilke meldingstyper motakere og plottere er konstruert for å vise.

Link to post
Share on other sites

Lystbåter sender 3 typer meldinger. 18, 19 og 24

 

Msg Id 18:

Standard Position Report for Class B

Shipborne Mobile Equipment to be used instead of Messages 1, 2, 3 (Klasse A)

 

Class B Shipborne Mobile Equipment not moving faster than 2 knots hvert 3 minutes

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 2-14 knots hvert 30 seconds

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 14-23 knots hvert 15 seconds

Class B Shipborne Mobile Equipment moving > 23 knots hvert 5 seconds

 

 

Msg Id 19:

Extended Position Report for Class B

Shipborne Mobile Equipment; contains additional static information.

 

This message should be used by Class B Shipborne Mobile Equipment. This message should be

transmitted once every 6 minutes in two slots allocated by the use of Message 18 in the ITDMA

Communication State. This message should be transmitted immediately after the following

parameter values change: Dimension of Ship/Reference for Position or Type of Electronic Position

Fixing Device.

 

Msg Id 24:

"Ny type mellding" Har ikke data på den enda, men har klart å hacke MMSI og Navn.

Denne melding er "tilsvarende" Klasse A Msg Id. 5. Static og voyage related data.

 

Dersom noen ønsker å vite nøyaktig hva meldingene kan inneholde av data, så bare spørr.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Msg Id 24:

"Ny type mellding" Har ikke data på den enda, men har klart å hacke MMSI og Navn.

Denne melding er "tilsvarende" Klasse A Msg Id. 5. Static og voyage related data.

 

Dersom noen ønsker å vite nøyaktig hva meldingene kan inneholde av data, så bare spørr.

Det kan til og med hende at du får svar: http://www.aisparser.com/sdk/structaismsg__24.html

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om info'en jeg får opp på kartskjermen ja.. vi bruker vel en jotron AIS-mottaker om jeg ikke husker feil, (jeg er nok mer en bruker av systemet enn en tekniker) som er koblet opp til katmaskinene ombord (Tel-Chart). Men jeg skal ombord igjen i morgen, så jeg skal ringe leverandøren vår og sjekke dette med oppdateringer av softwaren. Den eneste infoen jeg får opp er vel bare MMSI-nummeret og SOG. Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall. "vestgående lite fartøy nord om ditt eller datt" resulterer i alt for mange reply's i sommersesongen :-)

 

Jotron AIS mottaker (RA-2500) kan oppdateres med ny SW (01.01.02) fra våren 2008 som også viser Class B mottakere, foreløpig kun på fabrikken her i Tjodalyng (Larvik)

Jotron AIS transponder, Class A (TR-2500) kan oppdateres med ny SW (01.01.02) fra våren 2008 som også viser Class B mottakere. Dette gjøres vis egen PC applikasjon og spesial seriekabel

Tel-chart har også oppdatert kartene til å motta Class B, men jeg vet ikke hvordan denne oppdateringen gjøres.

Link to post
Share on other sites

Lystbåter sender 3 typer meldinger. 18, 19 og 24

Ais klasse B sender melding 18, som er posisjonsmelding og med lenger mellomrom annen hver gang 24A og 24B. Jeg ser du har funnet spesifikasjon. Melding vil 19 kreve fler timeslots enn tildelt for klasse B og bir derfor ikke anvendt (erstattet av 24A og B)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...