Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Class B Shipborne Mobile Equipment not moving faster than 2 knots hvert 3 minutes

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 2-14 knots hvert 30 seconds

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 14-23 knots hvert 15 seconds

Class B Shipborne Mobile Equipment moving > 23 knots hvert 5 seconds

Det er interesant å lese at intervallet for utsending endres opptil hvert 5. sekund alt etter farten til fartøyet... Vi har hatt denne diskusjonen tidligere her på BP...

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med i nordisk AIS forum i lengre tid. Jeg mener at informasjonen vi har her på BP langt overskrider informasjonskvaliteten på nordisk side. Men det blir min vurdering.

 

Det er jeg enig i, Roald. Men et greit suplement er det uansett.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er interesant å lese at intervallet for utsending endres opptil hvert 5. sekund alt etter farten til fartøyet... Vi har hatt denne diskusjonen tidligere her på BP...

 

Må ta et lite forbehold her. Jeg refererer til RM-1371. Den har i ettertid kommet ut i 1371-2 og 1371-3. Hvorvidt hyppigheten på meldingene har endret seg kan jeg ike svare på.

Link to post
Share on other sites

...Jeg ser ikke for meg at lystbåtflåten skulle vere noe flinkere til det, og da ville man hatt en haug med båter med destinasjon "Son" enda de ikke hadde planer om å gå til Son.

Er ikke så dyktig på dette... Hvordan kan jeg endre destination på AIS-en min? Har det noen STOOR hensikt for lørja mi??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så dyktig på dette... Hvordan kan jeg endre destination på AIS-en min? Har det noen STOOR hensikt for lørja mi??

Jeg antar du har en ais klasse b transponer. På disse har du ikke mulighet for å sette eta, dest osv. Du kan heller ikke sende manuelle meldinger med aisen. Noen vil muligens savne dette (mest for nysgjerrighetens skyld) men lystbåtene har lite brukt for det, men man kan jo tenke seg to større båter som nærmer hverandre ett eller annet sted langst kysten, man kan gå inn å se destinasjonen til den andre båten og dermed planlegge hvordan man skal legge seg i leia i forhold til den andre båten. Vi andre i lystbåter trenger det ikke...

Link to post
Share on other sites

Lystbåter sender 3 typer meldinger. 18, 19 og 24

 

Msg Id 18:

Standard Position Report for Class B

Shipborne Mobile Equipment to be used instead of Messages 1, 2, 3 (Klasse A)

 

Class B Shipborne Mobile Equipment not moving faster than 2 knots hvert 3 minutes

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 2-14 knots hvert 30 seconds

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 14-23 knots hvert 15 seconds

Class B Shipborne Mobile Equipment moving > 23 knots hvert 5 seconds

 

I henhold til IEC 62287-1 som er:

Maritime navigation and radiocommunication

equipment and systems –

Class B shipborne equipment of the

automatic identification system (AIS) –

Part 1:

Carrier-sense time division multiple access

(CSTDMA) techniques

 

står det følgende:

 

6.5.2 Information reporting intervals

 

The Class B”CS” AIS shall transmit position reports (Message 18) in reporting intervals of

• 30 s if SOG > 2 kn;

• 3 min if SOG ≤ 2 kn

 

provided that transmission time periods are available. A command received by Message 23

shall override the reporting interval; a reporting interval of less than 5 s is not required.

Static Data submessages 24A and 24B shall be transmitted every 6 min in addition to and

independent of the position report (see 7.4.1). Message 24B shall be transmitted within 1 min

following Message 24A.

 

Disse intervallene kan overstyres hvis transponderen mottar en melding 23 om annet Reporting intervall fra en basestasjon. Det kan være fra 5s til 10 min

Link to post
Share on other sites

det arbeides også med en SOTDMA Class B spec, IEC 62287-2, men foreløpig så er det bare Sverige som har sagt de ønsker denne.

CSTDMA støtter ikke doble timeslots, som er en forutsetning for melding 19, men det er derimot mulig i SOTDMA

Skal kaoset nå understøttes med klasse B melding 19 i Sverige mens andre skal benyte melding 24A+B :crazy:

Link to post
Share on other sites

CSTDMA støtter ikke doble timeslots

 

Forstår ikke hvorfor CSTDMA ikke støtter meldinger med datalengde > enn 168 bits, (krever 2 slots)

CSTDMA sender kun i ledige slots, som ikke behøver å være "påfølgende" (Consequtive) så vidt jeg kan se.

Første del av melding angir hvor mange settninger som meldingen består av og en identifikasjon, og så er det bare å førdøye den første delen og vente til resten kommer.

Hvor kommer det fram at CSTDMA ikke støtter bruk av 2 slots.

 

Skal kaoset nå understøttes med klasse B melding 19 i Sverige mens andre skal benyte melding 24A+B :crazy:

 

Ja, men slik går det ofte når noe skal gjøres i arbeidsgrupper med representanter fra flere land. Uansett, det kan vel løses i softwaren.

Når en ser hvor bra GPS virker, så synes diktatur å ha noe for seg i standardiseringssammenheng.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har mange gode poenger her 2nd Trikker'n.

Jeg har en AIS klasse B sender ombord med merkenavnet ProAIS levert av ProNAV, Egersund. Den samme senderen leveres også med andre merkenavn i andre land, bl.a. Tyskland og England. Poenget mitt er at den kan programmeres og leses med PC-program som har blitt oppdatert 4 ganger det drøye året jeg har hatt denne. Likeledes kan jeg via PCen oppgradere software på senderen med programvare jeg mottar fra ProNAV. Jeg har forstått det slik at senderen er ganske fleksibel når det gjelder stadige oppgraderinger. Så langt er jeg svært godt fornøyd: jeg ser og jeg blir sett. Har hatt flere hyggelige VHF samtaler med større båter som har sett mitt MMSI nummer. Jeg har også fått oversendt ruter jeg har seilt fra personer som har registrert min seilas via AIS-systemet.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at den kan programmeres og leses med PC-program som har blitt oppdatert 4 ganger det drøye året jeg har hatt denne.

Jeg tror de hadde fått temmelig mange negative tilbakemeldinger om ikke softwaren kunne oppdateres slik du beskriver. Det samme hadde AIS A når den ble lansert, ikke fullt så enkelt å oppgradere men det ble gjerne tatt samtidig som annet utstyr ble servicert. Det er jo en direkte årsak av at man lanserer ett produkt som ikke er ferdig. Men det er også ett godt poeng for de som er på jakt etter slikt utstyr, pass på at man får gratis oppdateringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt class B Ais transponder i mer enn ett år. Dette er en True Heading, helt lik den Seatronic selger, men GUL! Jeg har bare god erfaring, følsomheten for mottakeren er helt i klasse med de klasse A jeg har testet.

 

Jeg har ikke oppdatert software, har ikke funnet noen grunn til det. Du sier du har oppdatert 4 ganger, Roaldbj, hvorfor? Har det gitt deg forbedringer jeg kanskje burde laste ned jeg også?

Link to post
Share on other sites

Oppgraderingen skyldes bare en særhet jeg har. Jeg sender fra tid til annen en mail eller ringer til ProNav for å høre om de har oppgraderinger og en på teknisk avdeling er mer enn villig til å bistå med oppgraderinger. De siste gangene har jeg fått henvisning til en nettside som inneholder oppgraderingene. Jeg vet ikke om systemet dermed har blitt noe bedre. All den tid jeg både ser meg selv via AIS-sider på nettet, og får bekreftet fra andre båter med AIS-mottager ombord, burde jeg vel i grunnen være fornøyd. Interessant opplysning du har om sammenligningen mellom klasse A og B sendere. Jeg har vel skrevet til det kjedsommelige at jeg nå nærmest utelukkende benytter AIS-systemet, mens MARPA bare brukes unntaksvis. CPA og TCPA synes jeg er til svært god hjelp når jeg krysser Oslofjorden og kan beregne hvordan jeg skal seile for å unngå ubehageligheter fra de største bølgene fra nyttetrafikken. Som andre har sagt ville jeg ha prioritert radar før AIS klasse-B sender, men Klasse B sender før kartplotter. Når siktforholdene er vanskelige, er kombinasjonen radar og AIS et godt sikkerhetssystem ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

I modsætning til Regina III er jeg slet ikke tilfreds med min True Heading som jeg har

haft i 9 måneder, Den er nu til reparation for 3. gang og har samlet været til reparation i 2½

måned. 1 gang den blev repareret skete det uden problemer, næste gang måtte det iflg.

True Heading enten min antenneledning eller min antenne der var noget i vejen med

begge dele blev så udskiftet, det hjalp ikke på problemet, og jeg måtte så leve med at

senderen havde en rækkevidde på kun ca 3 sømil. 3 gang gik den efter at have kørt

kontinuerligt i 3 uger, helt død. indsendt til True Heading endnu engang min fejl , nu fortæller de

at den har været forkert monteret, det lyder jo underligt at den efter at have kørt i 3 uger

pludselig er forkert monteret, Der er iøvrigt efter min mening ikke muligt at montere den

forkert.

Så tænk jer om en ekstra gang hvis i tænker på at anskaffe en True Heading

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke klasse B så godt men på klasse A systemer får en beskjed om det er for mye reflektert effekt fra antennen, med andre ord får man beskjed om antennen ikke er som den skal.

Jeg vil anta man kan sjekke dette med noe software tilkoblet klasse B, dette kan sikkert Roaldbj svare på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...