Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Kan Comar AISen overvåkes og oppgraderes via PC? Vi har en levert fra ProNav som heter ProAIS. Den har andre navn i andre land. Jeg har allerede oppgradert selve AISen 3 ganger med software som jeg har fått fikk tilgang på fra ProNav. Denne lenken gir tilgang på mer informasjon: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type= Seatronic selger den for litt i underkant av 8.000 kr. Den har fungert problemfritt i over ett år nå.

Link to post
Share on other sites

Den har serieport for tilkopling av PC og utsendelse av NMEA (AIS setninger).

For konfigurering og overvåking brukes software som heter ProAIS.

 

Det har så langt ikke kommet ut noe oppgraderinger.

Det har ikke vært nødvendig, hevdes det fra Comar.

Transponderen fungerer som den skal og iht. beskrivelsene i IEC normene.

 

Forøvrig kan mer info fås fra Comars hjemmeside.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for fine tips, mye penger men det er jo båtbudsjettet da :-)

Men når jeg får fritidsbåter opp på skjermen får jeg kun MMSI nummeret og ikke navnet, er det kun fordi navnet på båten ikke er lagt inn eller har disse utgavene begrensninger i så måte?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Du skriver: "Når jeg får opp..." på hva da ?

 

Dersom det er på en klasse A AIS, er denne enten ikke oppgradert til å kunne lese all info fra klasse B transpondere (Som oftest bruk av fritidsbåter)

eller så er ikke kartmaskin/plotter oppgradert til å lese disse dataene.

 

Dersom du bruker en AIS mottaker, er det samme årsak. Mottaker eller plotter/kartmaskin kan ikke lese all klasse B info.

Du leser MMSI, posisjon, kurs og fart fra klasse B transpondere, men ikke statisk info (båtens navn, kallesignal, dimensjoner)

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

GeirT kan sikkert gi en korrekt forklaring på hvorfor navnet ikke kommer opp fra klasse B AIS sendere ombord hos deg. Jeg vil anta at det må bero på softwaren din. Har du sjekket oppgraderinger? Jeg får opp navnet på denne typen sendere i mitt system ombord. Jeg ser også på noen nettsider som har AIS informasjon at navnet på båten fremgår der. Forklaringen kan også være så enkel som at eieren av senderen ikke har brydd seg om å legge inn navnet på båten.

Link to post
Share on other sites

Du skriver: "Når jeg får opp..." på hva da ?

 

Jeg snakker om info'en jeg får opp på kartskjermen ja.. vi bruker vel en jotron AIS-mottaker om jeg ikke husker feil, (jeg er nok mer en bruker av systemet enn en tekniker) som er koblet opp til katmaskinene ombord (Tel-Chart). Men jeg skal ombord igjen i morgen, så jeg skal ringe leverandøren vår og sjekke dette med oppdateringer av softwaren. Den eneste infoen jeg får opp er vel bare MMSI-nummeret og SOG. Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall. "vestgående lite fartøy nord om ditt eller datt" resulterer i alt for mange reply's i sommersesongen :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe COMAR CSB200 transponder herfra for 410 GBP.

 

Siden den korresponderer med standard NMEA-setninger, bør den kunne gå inn på NMEA-bussen som allerede er lagt opp, og vise infoen på GPSens skjerm, ikke sant?

Det er visstnok en begrensning for hvor mange enheter man kan bruke på en enkel NMEA-buss uten å ha en spesiell sentral. Men to enheter på NMEA inn på GPSen, og to enheter på NMEA ut fra GPSen burde gå. Så den skulle ikke trenge egen GPS, og heller ikke egen PC for å vise andre fartøy.

Eller tenker jeg helt feil der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall.

"Vestgående lite fartøy nord om ditt eller datt" resulterer i alt for mange reply's i sommersesongen :-)

Ja, enig i det - men det slipper du om du heller taster inn et DSC oppkall til båten på VHF'en.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

(til roaldbjs to innlegg)

Det kan se ut til at en multiplekser er tingen, da.

Foreløpig er mitt oppsett helt uten AIS, og består av:

A: 1 GPS/kartplotter med NMEA ut og inn (GPSMAP 276)

B: Maritim VHF (160 MHz) med DSC, har bare NMEA inn

C: Amatørradio på VHF (145 MHz) med automatisk posisjonsrapporteringssystem (APRS), med NMEA ut og inn

 

A og B og C kommuniserer uten noen multiplekser (mux).

NMEA-forbindelsen er 4800 bps.

 

Tenker man seg da en D: AIS transponder med NMEA inn og ut, så vil muxens oppgave antakelig være å prioritere mellom signalene:

Båtens posisjonsdata fra A til B og C og D,

Inngående AIS-data fra D til A, så jeg ser andre fartøy på displayet;

Inngående APRS-data fra C til A, så jeg ser andre faste og bevegelige APRS-stasjoner på displayet.

(APRS-meldinger går bare mellom radiosignaler og C)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ja, enig i det - men det slipper du om du heller taster inn et DSC oppkall til båten på VHF'en.

Geir :seeya:

Helt enig GeirT. I sommer er det foruten 2 større fartøyer bare du som har kalt meg opp via DSC. Det fungerte jo svært bra. Jeg kan lite om dette: er det andre muligheter enn mottak av AIS som gir opplysning om MMSI nummer? Jeg har kalt opp et par skip selv og forhørt meg om de ville beholde nåværende kurs, og dette ble godt mottatt av de som svarte på VHF. Jeg ser for meg at man i fremtiden i større utstrekning vil benytte DSC oppkall. Men jeg tar nok feil. Jeg har i alle fall fått mer og mer sans for DSC oppkall.
Link to post
Share on other sites

Jeg kan lite om dette: er det andre muligheter enn mottak av AIS som gir opplysning om MMSI nummer?

For å finne MMSI på annen måte må du ha den internasjonale "List of ship stations" som utgis av ITU og kjenne navn/nasjonalitet på båten du skal kalle opp.

Kyststasjonene kan også finne nummer om du ikke har listen, men det tar de seg betalt for.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

GeirT.

Du har jo mange seilaser bak deg fra sørlandet til bl.a. Thyborøn.

Hva er dine anbefalinger i dag når det gjelder kummunikasjons-sikkerhet? Jeg tenker ikke på utstyr som redningsflåte, drivanker, redningsvester, nødraketter, speil, radarreflektor, o.a., men mer på elektronisk baserte systemer.

Jeg har blitt overrasket over opplysninger her på BP om at det kan ta lang tid før signaler fra Emergency Position-Indicating Radio Beacon (EPIRB) blir utløst. Jeg har en Jotron som jeg har stolt mye på. Jeg har videre endt opp med AIS sender og VHF med DSC. Hva er dine anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da jeg ankom Son i dag var havna nærmest overfylt av seilbåter og AIS alarmen gikk endel ganger.

 

aisklbaug2008.jpg

 

Vi har diskutert endel hvilken informasjon som vises fra AIS klasse B sendere. Dette er et eksempel på informasjon fra seilbåt med klasse B sender. Her fremkommer også navnet på seilbåten og kallesignal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...