Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

det har kommet en intressant splitter til Comar-transpondern

 

som gör att VHF'n o Transpondern deler på samme antenn.

 

AST100.jpg

http://www.euronav.co.uk/Products/Hardware...tter/AST100.htm

 

 

Sitat: (2nd Trikker'n @ 18.02.09 13:29)

Du kan bruke samme GPS mottager til begge.

 

:nonod:

 

 

 

Sitat: (roaldbj @ 18.02.09 13:35)

...men det kreves separat antenne til AIS senderen.

 

:yesnod:

Tydligvis ikke enighet her....?

Link to post
Share on other sites

......det har kommet en intressant splitter til Comar-transpondern som gör att VHF'n o Transpondern deler på samme antenn....
Jeg likte ikke så godt denne merknaden i informasjonen fra leverandøren:

When you shouldn't!

- If you want the utmost performance and reliability for both VHF and AIS .

Dette kan innebære at splitteren fører til (betydelig) signaltap?

Link to post
Share on other sites

...Tydligvis ikke enighet her....?
Bare for ordens skyld: AIS klasse B transponder trenger både GPS antenne for å kunne motta GPS signaler (bl.a. egen posisjon) og VHF antenne for å kunne sende og motta AIS signaler. Det er bl.a. et spørsmål om hvor stor demping av VHF som antennesplitteren fører til all den tid at produsenten selv antyder signaltap.
Link to post
Share on other sites

jepp liker ikke dette jeg heller :smiley: ........

 

alle splitters betyr signaltap! etter vad jeg lest.....

 

 

men sen kan man ju sp seg själv.....

om dette signaltapet kan kompenseres med att jeg får opp AIS-tranponder-antennen 17m.....

 

kansje GeirT kunne ge oss en hint.......

 

(på min snekke brukte jeg splitter mellom VHF o NMT450...o det funkede fint, självklart noe signaltap men det funke! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sjekket en del AIS, og det virker som om alle har en innebygget GPS mottager. Da trenger den selvfølgelig en GPS antenne også.

 

Jeg vet ikke hva jeg synes om det, i disse nettverks og integreringstider. Det skulle være nok med en GPS ombord som forsynte nettverket med posisjonsdata.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke bruke samme GPS mottager til både en kartplotter og en AIS mottager?

Jeg forutsetter selvfølgelig at GPSen har !AIVDM på NMEA utgangen.

Mikser du her? Det er ais som sender ut !AI meldingene, det er nettopp det AI står for, fra en gps sendes det ut GP.

 

Tydligvis ikke enighet her....?

Man skal ikke alltid vere enig, iallefall ikke før man er overbevist. For å gjøre det litt klarere:

-en gps har en gps antenne

-en vhf har en vhf antenne

-en ais mottaker har en vhf antenne

-en ais transponder har en vhf og en gps antenne

 

-man kan bruke samme vhf antenne til vhf og ais forutsatt at man har en kombi boks

-man kan ikke bruke samme gps antenne eller gps mottaker på gps og ais

 

Jeg likte ikke så godt denne merknaden i informasjonen fra leverandøren:

When you shouldn't!

- If you want the utmost performance and reliability for both VHF and AIS .

Jeg likte den jeg, det betyr vel kort sagt at man anbefaller seperat vhf antenne til vhf og ais. Det har med støy og når man kan sende å gjøre. At en splitter gir spesiellt mye dempning tror jeg kommer i andre rekke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sjekket en del AIS, og det virker som om alle har en innebygget GPS mottager. Da trenger den selvfølgelig en GPS antenne også.

Jeg vet ikke hva jeg synes om det, i disse nettverks og integreringstider. Det skulle være nok med en GPS ombord som forsynte nettverket med posisjonsdata.

Aisen trenger perfekt timing for å synkronisere sending og det holder derfor ikke å få ett nmea telegram, det må komme i sanntid. Iallefall slik jeg har tolket det.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå rører jeg noe aldeles forferdelig.

 

Ignorer mine innlegg hittil. :lipseal:

 

Den eneste AIS som trenger GPS er selvfølgelig transponderen, for å kunne sende ut egen posisjon.

En Ren AIS mottager trenger selvfølgelig ikke GPS da den bare forteller deg hvor andre er.

 

Jeg får skylde på at min egen hjemmesnekrede AIS mottager trenger GPS fordi den også plotter eget skip.

 

Dette var flaut :blush:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder AIS mottak, kan du gjøre som du selv ønsker.

 

Men med en AIS transponder (sender/mottaker) blir det noe annet. Her krever byggestandarden at AIS transpondere skal ha innebygget GPS mottaker

med tilhørende antenne.

 

Årsaken er at transponderen skal ha riktig klokke.

 

Utsendelsene på de to AIS kanalene skjer ved Tids-multipleksing. Dvs. at alle båter i området deler på kanalene ved å reservere sine egne tids-luker.

I dette systemet er det litt forkjell mellom AIS klasse A og B, ved at klasse A har prioritet mens klasse B avventer med å sende til den ser en ledig tidsluke.

 

For å få alt dette til å virke kreves det altså en nøyaktig GPS mottaker innebygget i transponderen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklarende svar. Når du sier "nøyaktig GPS mottaker innebygget i transponderen", så er vel igrunnen alle GPS mottakere mer eller mindre like nøyaktige. At det ligger en logikk i utformingen av protokoller og sendetider av AIS meldingene over VHF nettet bør vel strengt tatt ikke kreve en egen GPS mottaker. Her mistenker jeg at produsentene av AIS transpondere har en annen hensikt enn kun den tekniske med å selge dette samlet....

Link to post
Share on other sites

-man kan ikke bruke samme gps antenne eller gps mottaker på gps og ais
For å få alt dette til å virke kreves det altså en nøyaktig GPS mottaker innebygget i transponderen.

fikk ikke dette med meg!

 

trenger ikke transpondern bare en NMEA-posisjon??

 

har det noe o gjöre med sendnings tiderne i AIS-systemet?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det virker ja - men det skal iht. International Standard IEC62287-1 være en dedikert GPS mottaker/antenne for transponderen.

Jeg hadde en kopi av dette dokumentet og skulle gjerne ha gjengitt avsnittet, men har desverre slettet filen.

Årsaken til at de har bestemt dette er som jeg skrev i forrige innlegg.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel ja og nei, man kan benytte ekstern gps for posisjonsdata og dette er også normalt på ais klasse A, grunnen er at skipets gps er mer nøyaktig når det kommer til beregning av fart og posisjon.

MEN når det kommer til å synkronisere klokken som GeirT skriver må man ha en gps koblet direkte til aisen. Man benytter denne timingen for å bestemme nøyaktig når aisen skal sende. Av samme grunn er det coax som brukes på ais gps antennen, ingen nmea telegrammer her.

Ønsker du å fjerne en av gpsene må du fjerne den som ikke hører til aisen, på større skip ville ikke det være lovlig.

 

Prøv å justere klokken med stor nøyaktighet til ett nmea telegram - det er umulig...

 

 

Aisen kan også benytte andre ais utsendelser for å synkronisere seg men det lar vi ligge...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel ja og nei, man kan benytte ekstern gps for posisjonsdata og dette er også normalt på ais klasse A, grunnen er at skipets gps er mer nøyaktig når det kommer til beregning av fart og posisjon.

MEN når det kommer til å synkronisere klokken som GeirT skriver må man ha en gps koblet direkte til aisen. Man benytter denne timingen for å bestemme nøyaktig når aisen skal sende.

:yesnod:

Stort verre er det vel ikke, og når en AIS-B uansett må ha en intern GPS-mottaker for å få klokkesignaler så koster det så godt som ikke noe ekstra å beregne posisjonen. AIS-informasjonen som sendes ut til andre forteller også om GPS-posisjonen er beregnet med mottager som bruker RAIM, og da er det jo greit å slippe å tenke på om en ekstern mottager har RAIM eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har utelukkende testet ut AIS transponderen levert fra Pronav, men som har samme utforming som vist av GeirT i et bilde over (gul sendeboks).

Mine erfaringer er her entydige: Jeg fikk rapportert bedre signal når jeg brukte kraftig antenne sammenlignet med en mindre i mastetoppen.

Spesifikasjonen på denne transponderen er slik:

 

aisstyrke.jpg

 

Så for denne transponderen er det ikke noen grunn til å benytte annen type GPS antenne i forhold til den som følger med. Og selve GPSen er innebygd i senderenheten.

 

 

nmeaaistransponder.jpg

 

Dette er de typiske setningene som sendes fra denne transduceren - hvordan setninger fra andre sendere ser ut vet jeg ikke. Senderen er typegodkjent ifølge sertifikater jeg har fått oversendt fra Pronav.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til deg Roaldbi siden du er opptatt av detaljer :wink: (hvem er ikke det i denne tråden)

 

Forsyner du aisen din med kompasskurs? Jeg mener det skal vere mulig å gjøre dette.

 

Nå er det jo selvsagt seilt kurs som er mest interresant for andre båter men fordelen er at man på avanserte kartmaskiner (lystbåt snart?) da kan tegne opp båtens lenge og bredde i kartet, det blir vanskelig om man ikke kjenner til kompasskursen, ikke noe å henge seg opp i men det kan vere kjekt å vite om. God morgen forresten.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg forsyner ikke transponderen med kompasskurs. Jeg vet faktisk ikke om det lar seg gjøre siden det ikke er noen ekstra inngang for dette - tror jeg.

Jeg jobber derimot med å anskaffe et brukbart elektronisk kompass til selve navigasjonssystemet ombord (Raymarine). Jeg sliter litt med å finne brukererfaringer på dette - men dette ble litt O.T.

Kommer tilbake med mer info.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp vært i kontakt med Pronav. De skal sende forespørselen videre til produsenten.

Jeg fikk forøvrig vite at det er utviklet ny softvare til transponderen som bare kan lastes ned med hyperterminal.

De tok ikke sjansen på at verken kunder eller salgsledd i Norge utenom dem selv skulle foreta denne oppgraderingen.

Jeg får vurdere om det er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Roald, du har antagelig heading på NMEA fra kompasset til autopiloten. NMEA-utgangen fra autopiloten inneholder som regel denne informasjonen, så da kobler du dette til NMEA inn til AIS. Deretter kan du sjekke hva slags data din AIS sender ut. På test-skejrmbildet ditt er dette setningene som starter med !AIVDO.

 

For å tolke innholdet i disse kan du bruke denne tjenesten: http://rl.se/aivdm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...