Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg synes det er interessant å følge med på AIS-sider på PC'en. Spesielt hva som skjer i og utenfor Kragerøskjærgården.

Nå kan jeg ikke "se" et eneste skip på strekningen Kristiansand - Kragerø.

Heller ikke fergen "Kragerø" vises, og den pleier å synes.

Langs Danmark og Svenskekysten er det massevis av skip.

Stemmer dette med virkeligheten, eller er det noe feil med signaler eller annet langs Sørlandskysten?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Til Snekker'n

 

Du kan regne med at det er feil. I virkeligheten er det nesten alltid flere båter enn AIS-sidene på nettet viser. Grunnen er at informasjonen til nettsidene baserer seg på relativt få mottakere. Disse er kanskje heller ikke optimalt plassert. Og iom. at vi snakker om VHF, så kan forholdene tilsi at noen mangler.

 

Spesielt klasse-B transpondere som sender med lavere effekt.

 

I dette konkrete tilfellet der du ikke ser noen i et bestemt område, kan det hende at mottakeren for dette område - som server nettsiden - er ute av funksjon.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har i dag seilt fra Björkö som ligger litt NV for Göteborg og har tatt vestre led for Tjörnö til Lyr. På hele seilasen på 30 nm fikk vi utelukkende en AIS alarm. Det var denne:

 

aislyr.jpg

 

Her er båten. Den passerte oss i omlag 7 knop - deretter økte den hastigheten til omlag 18 knop og lagde noen aldeles forferdelige hekkbølger. Jeg tror de ble klar over at jeg fotograferte dette. De satt da farten ned til 7 knop. De lagde mye uvel for mange båtfarende i dette farvannet. Farten gikk stadig opp og ned mellom 7 og 18 knop. Dette var faktisk den mest ubehagelige hekkbølgen på hele dagens seilas.

 

polislyr.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes fortsatt at det er snodig at det er så få båter som tilsynelatende er langs sørlandskysten.
Siitech fikk tidligere data fra Kystverkets basestasjoner. Dette er det imidlertid slutt på, så nå er det kun data fra uoffisielle private AIS'er de har tilgang på i Norge.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøspeiderne i Sandnes har en side, husker ikke adressen. Ellers er det vel data du får fra din egen AIS-mottager i egen båt som har noen sikkerhetsbetydning. Men det er jo underholdende å følge fergetrafikken mellom Moss og Hoten når en sitter hjemme i godstolen fremfor PC'n! :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På seilasen fra Lyr til Dannemark, rett syd for Hamburgsund en strekning på 34 nm, gikk AIS alarmen en gang, det var ved Kungshavn, hvor skipet nedenfor passerte oss. Så langt i sommer er det nærmest bare nyttetrafikken som har utløst AIS-alarm. Vi ligger nå i uthavna Dannemark, hvor det er omlag 80 båter, ingen av disse har AIS sender. Innenfor en radius av omlag 20 nm er det 9 båter med klasse B sender - slik det ser ut på min mottager. De fleste av disse ligger i uthavner. Er litt overrasket over at ikke flere båter blant alle de tusen som nå er i farvannet her omkring har AIS klasse B sender.

 

svk62.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest de foregående 365 innleggene i detalj, slik at det kan tenkes at mitt spørsmål er belyst tidligere.

 

Har tenkt å kjøpe VHF. Kan også ha lyst på en AIS sender/mottaker.

Er det noe spesielt jeg må tenke på ved VHF-kjøpet som har betydning for/sammenheng med AIS, eller vil dette være 2 separate systemer?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fulgt med litt på de tre ferjene som anløper Strömstad. De "beste" i klassen vises under.

 

 

svk289.jpg

 

Både Color Viking og Kongshavn er innenfor 10 knop merket ved innseilingsleden til Strömstad, så bildene skulle vel dokumentere ganske greit at 10 knops regelen ikke tas så alvorlig av nyttetrafikken. Det var ikke nevneverdig strøm i området.

 

svk290.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer foretatt endel notater og tatt mange bilder av situasjoner hvor jeg har fått AIS-alarm ombord. Jeg har ellers gjort noen betraktninger om antall fritidsbåter som benytter klasse B AIS sender ombord. De fleste alarmene får jeg ved havneanløp. Ved innseilingen til Fredrikshavn, Ålborg og Anholt var det en god del alarmer fra to typer båter: Nyttetrafikk og fiskebåter. På lange havstrekk hører det til sjeldenhetene at alarmen går. AIS systemet bruker jeg aktivt for å se CPA og TCPA. Det gjør seilasen etter mitt skjønn mer minnerik.

Vi har på BP drøftet bruken av AIS sendere i fritidsbåter. På Anholt registrerte jeg en seilbåt som hadde slik sender. I Limfjorden tre båter (en motorbåt og to seilbåter). I Kosterområdet ingen, i Strømstad én, i Oslofjorden: ingen. Jeg kunne ramse opp flere erfaringer men konklusjoinen er så langt: det er ytterst få fritidsbåter som benytter klasse B AIS sender. Jeg synes det er litt påfallende i forhold til den mulighet systemet gir for sporing i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper det har forbindelse med "Closest Point of Aproach" (CPA) og "Time to Closest Point of Aproach" (TCPA). Dette er meget nyttig informasjon som baserer seg på hva som vil skje dersom ingen av dere endrer kurs eller hastighet. Alarmen tror jeg at settes på CPA, f.eks 1/2 nm.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det slik at jeg kan bestemme radius på sone omkring båten som gir alarmsone. Jeg mener denne kan justeres fra 0.1 nm til 2.0 nm. Jeg seiler vanligvis med 0.2 nm radius. Når annet skip kommer innenfor denne sonen, enten jeg selv er i ro eller i fart, går AIS alarmen og AIS symbolet til sender endrer farge fra blå til rød, samtidig som symbolet blinker.

Link to post
Share on other sites

Mulig prisen på AIS har vært oppe tidligere her, men hva vil det koste til en fritidsbåt, vi har dette i alle båtene våre på jobben men her mener jeg å huske at vi betalte mellom 30 og 600000 for noen år tilbake


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...