Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

De selger AIS-transponder til 5448.- NOK. Hva kommer i tillegg dersom man bestiller seg en slik?

GPS-antenne, VHF-antenne, frakt fra USA, og problemer i tollen fordi utstyret antagelig ikke er CE-merket. Uansett, denne boksen er så lik boksen til ProNav at det er nok et OEM-produkt.

 

Jeg ser på AIS-signalene at enkelte setter på T/B (taubåt), M/B (motorbåt) eller L/B (lystbåt) foran båtens navn for at man skal skjønne hva slags båttype som sender ut AIS-signalet.

Er dette en god idè eller skal man forholde seg til kun båtens registrerte navn?

Det er ikke noen god idé, for det er en egen melding på to siffer som gir fartøytype.

 

Fartøytype 37 er fritidsfartøy (pleasure craft) og fartøytype 36 er seilbåt (som ikke bruker motor).

 

(Eneste andre kode jeg kan tenke meg er aktuell er fartøytype 34 som angir en dykkerbåt med dykkere i vannet.)

Link to post
Share on other sites

Samme som her: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...p;fra=&Type=. Jeg har skrevet mye om denne tidligere, bl.a. om oppgradering av programvare på selve transponderen og på PCen. Du bør forsikre deg om at du får tilgang på oppgraderingssoftware. Jeg har på 2 år oppgradert mitt system 3 ganger med velvillig hjelp fra teknikere hos ProNav, Egersund. Dessuten bør du forsikre deg om at plotteren/radaren kan "lese" informasjonen fra denne transponderen - som bare er en "black box". (Jeg trodde ikke du ville ha AIS-sender ombord?)

Link to post
Share on other sites

Den jeg har anskaffet fra ProNAV har innebygd GPS og ekstern antenne til denne følger med.

Javisst, men tilbudet fra Shine som Astor lenket til var uten antenner. (De hadde et annet tilbud med antenner og litt annet, men da var prisen høyere og det var uansett ikke dette Astor lenket til. :wink: )

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde ikke du ville ha AIS-sender ombord?)

 

Jeg har i flere tråder skrevet at jeg om tid skal innstalere AIS klasse-B ombord. Men dette er ingen høy prioriteringsak. I og med at jeg fredes mye på fjorden vintertid, alene, ser jeg dette om en god sikring sammen med annet utstyr jeg har ombord. Foreløpig er denne klasse-B for dyr. Jeg venter til den faller ned i pris. Aller helst vil jeg handle den hos Seatronic som gir glimrende service på varer de selger. :flag: De ser seg om etter en AIS-sender som de kan importere selv har jeg forstått.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen god idé, for det er en egen melding på to siffer som gir fartøytype.

 

Fartøytype 37 er fritidsfartøy (pleasure craft) og fartøytype 36 er seilbåt (som ikke bruker motor).

 

 

Jeg har registrert at f.eks. taubåten JOHN har i sin AIS indentifikasjon: TB Lars.

I grupperingen for fartøy står det TUG.

 

Har sett andre fartøy som har gjort det samme. Eks: L/B XXXX.

Mulig den er registrert som TB Lars?

 

Her mer om Lars:

Target : TB_JOHN

Vessel Image from Ship Info

Feature name Value

MMSI 259599000

Country Norway

Active true

Ship name TB_JOHN

Call sign LJUO

IMO number 1048576

Ship type Tug boat

Lenght 51.0 m

Breadth 22.0 m

Positioning device GPS

Transponder ClassA

In Country NORWAY

In Port SLAGENTANGEN

From Country NORWAY

From Port SLAGENTANGEN

Latitude N 59°19.51'

Longitude E 010°30.89'

Time stamp 2008-11-08T17:03:48Z

Sun Altitude -14,7 °

SOG .0 kn

COG 297 °

Heading 002 °

ROT -0.0 °/min

Nav Status under way, using engine

Pos Accuracy > 10m

RAIM Not in use

Time halted 3h 6m

Source type AIS

Source name Offshore

ETA is missing

Maximum actual draught is missing

Ship info Callsign Ship info Callsign(CALL_SIGN)

Ship info IMO Ship info IMO(IMO_NR)

Ship spotting pictures Ship spotting pictures(IMO_NR)

Llyods Llyods(IMO_NR)

Fiskeridirektoratet Fiskeridirektoratet(CALL_SIGN)

Inmarsat Inmarsat(SHIP_NAME)

DNV DNV(IMO_NR)

Safe Sea Net Safe Sea Net(MMSI_NR)

Google Google(SHIP_NAME)

Primar Inspector Primar Inspector(IMO_NR)

ITU MMSI

ITU MMSI (MMSI_NR)

NIS IMO

NIS IMO (IMO_NR)

NIS Call Sign

NIS Call Sign (CALL_SIGN)

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har registrert at f.eks. taubåten JOHN har i sin AIS indentifikasjon: TB Lars.

I grupperingen for fartøy står det TUG.

 

Har sett andre fartøy som har gjort det samme. Eks: L/B XXXX.

Mulig den er registrert som TB Lars?

Vet ikke om jeg forstod spørsmålet, men taubåten Lars er høyst oppegående. En taubåt av eldre årgang. Den har sin hjemmehavn her i Stavanger og er i aktiv tjeneste. Her kan dere se mer data fra NavCom sin AIS-side Taubåten Lars

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg forstod spørsmålet, men taubåten Lars er høyst oppegående. En taubåt av eldre årgang. Den har sin hjemmehavn her i Stavanger og er i aktiv tjeneste. Her kan dere se mer data fra NavCom sin AIS-side Taubåten Lars

Som du sikkert så henviste jeg til TB Lars som er stasjonert på Slagentangen her i Oslofjorden.

 

Transponder ClassA

In Country NORWAY

In Port SLAGENTANGEN

From Country NORWAY

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På en AIS klasse A kan navigatøren endre navnet på båten så ofte han vil, ikke vet jeg hvorfor det er designet slik men det er nå iallefall sånn.

IMO-nummeret lyver vel ikke? Alle båter over 300 brt må vel rapportere til myndighetene når de kommer inn i najsonalt farvann, såvel som når de legger til kai og fra kai. Har overhørt trafikken på trafikksentralen på Kvitsøy, hvor fartøy har blitt korriget for misvisende info på AIS.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

IMO-nummeret lyver vel ikke?

Imo nummeret kan normalt ikke endres uten å gå i service oppsettet, det samme gjelder mmsi. Derimot har man valgt å la navigatøren få anledningen til å endre navn på fartøyet. Nedenfor ser du eksempel på en ais klasse A, pwd betyr at man må i service mode for å endre. I tillegg kommer selvsagt voyage data som er opplysninger om den aktuelle seilasen.

ais.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere som har kjennskap til denne?

 

Antennespiltter for AIS transponder

 

 

 

Er dette det jeg tror det er, forenkler det jobben med å montere transponder mye, siden man ikke lenger trenger å montere dedikert antenne til transponderen.

 

Jeg legger også merke til at man kan koble FM radio til splitteren, så da slipper man å montere det også.

 

Et colombi egg altså.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det finnes to i Norge og en i Sverige etter hva jeg vet.

Du kan finne mer om "din" Lars her.: Tugboatlars.se.

 

mvh Astor

 

Beklager at jeg blandet litt i konfekten her. Jeg referer til TB JOHN som ligger på Slagen. Det finnes imidlertid kun en LARS (taubåt) her i landet og den hører til på Vestlandet.

Det var min gode venn Arild (Pallemann) på Horten VTS som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde blandet konfekten.

Ha

 

Rett skal være rett.

 

Pallemann mener også at det ikke skal stå TB, M/S eller noe annet foran båtens reg. navn.

Da er vi alle enig i det.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...