Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

I desember i 2007 hadde vi tilgang til AIS informasjon for hele Norge og bl.a. Kattegat. Da viste en oversikt jeg fant 1136 klasse A sendere og 44 klasse B sendere rundt norskekysten og i Kattegat/Skagerak, jfr innlegg # 224 i denne tråden.

Det hadde vært interessant å se denne statistikken over et lengre tidsrom. Jeg vil anta at det er en og annen fritidsbåt som ligger i dvale i desember. :sleep: Hvor mange som har såpass dårlig rekkevidde på sin AIS-B at de ikke plukkes opp av systemet til kystverket er også et interessant spørsmål. (Så lenge signalet plukkes opp av andre båter i nærheten så fungerer jo AIS-B etter hensikten, men lave antenner og liten effekt kan jo bety at mange båter holder seg "under radaren" for mottagere som har lengre rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

men lave antenner og liten effekt kan jo bety at mange båter holder seg "under radaren" for mottagere som har lengre rekkevidde.

 

En båt som er utenfor rekkevidde er navigasjonsmessig utenfor min intresse sfære når jeg er ute og kjører. (Men det er alltids kult å vite hvor en kompis er)

Den alvorligste begrensning for rekkevidde (innefor interessesfæren) er topografi. Og det er det ikke mye å gjøre med.

Link to post
Share on other sites

Astor skriver at det kan bli for mange B sendere.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med det.

 

Det er vel det samme som å si at det er for mange ekko på en radarskjerm, eller for mange båter med lanterner.

 

I dag er det ikke for mange AIS-sendere på fjorden. Jeg prøver kun å tenke høyt hva som blir resultatet om noen år dersom AIS klasse-B kommer ned på en VHF i prissammenligning. (2-3000 kroner) På min Garmin 4010 vises ikonet for AIS såpass stort at det vil bli trangt på min 10" plotterskjerm f.eks. i Drøbaksundet. Jeg vil dessuten miste endel nyttig informasjon som kartet, som da ligger i bunnen av bildet, ikke kan få vist.

 

Ekko på radarskjermen vises ikke i den grad med så stort ikon og navn ved siden. (Info om AIS-mottak kan selvsagt fjernes.

På min gamle Lorenz-plotter (11") kunne jeg gjerne hatt en hel regatta på skjermen hvor samtlige bruker AIS. Her var ikonet nesten gjennomsiktig og tok ikke bort i særlig grad av info fra kartet.

 

Mulig jeg drar dette senariet litt langt, men man kan jo undre?

 

Allikevel er jeg i startgropa for å innstallere AIS klasse-B i Astor. Tror det blir en Comar´s klass B-transponder.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en mail fra den svenske leverandøren av Comar´s klass B-transponder.

De påpeker at den må programmerers av leverandør og ikke av kunden selv. Dette er for så vidt ok, for det er jo fast informasjon som skal legges inn som :

 

Längd och bredd

 

Båtnamn

 

VHF-callsignal

 

MMSI nr

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert bare sende info til leverandør, så får du den ferdig programmert. I tillegg til det du nevner bør det kanskje legges inn at det er en fritidsbåt.

 

Min Comar klasse B, lik den du vurderer å kjøpe, var ikke programmert når vi overtok båten.

 

Dette gjorde jeg selv ved hjelp av egen PC. Det fulgte med software og kabel for PC som kan brukes både til programmering, overvåking og feilsøking.

 

Den passive delen vil fungere før den er programmert. Men den vil ikke sende før du har lagt inn minimum MMSI-nummeret. Og dette får du bare lagt inn én gang, så derfor bør det være riktig første gangen. Gjør man en feil her, så må leverandøren inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Kjøp CSB200 fra Worldnav i England. Kommer på rett under 5.800.- NOK inkl. porto og MOMS.

Her er prisen og den er også inkl. GPS antenne.

worldnav.jpg

Som Akult skrev, leveres transponderen med kabel og programvare slik at men enkelt kan legge inn MMSI nummeret selv.

Jeg tror dette må være den beste prisen for en god transponder. Jeg kjøpte herfra for ett par år siden.

Det har aldri vært behov for oppgraderinger, da den fungerer helt iht. spesifikasjonene for AIS Class B.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

..Transponder transponder transponder :wink: ....
Jeg lærer nok aldri Frøken Fryd. Godt at du passer på meg og korrigerer min uvitenhet. Den amerikanske kystvakten gir noen greie svar på AIS. http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/default.htm. Skal bli spennende å se hva som skjer på de amerikanske innsjøer neste år når det gjelder AIS. Jeg leser på noen tråder og det er ikke så stor oppmerksomhet omkring AIS der som det er i Norge. Antar at "finanskrisa" også får betydning for elektronikkutviklingen innen maritim sektor. En god bekjent av meg har nettopp vært innom endel amerikanske maritime miljøer og han melder om redusert aktivitet.
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver kun å tenke høyt hva som blir resultatet om noen år dersom AIS klasse-B kommer ned på en VHF i prissammenligning.

Jeg har seilt ett par ganger i Singapore og der er det tett i tett med båter, ecdisen er overfyllt av ais båter men jeg har enda tilgode at styrmennene kommenterer det som uheldig. De legger opp en rute og følger den, er det tvilsomme båter der fremme brukes vhfen. Nå skal det vere sagt at det er ofte los ombord i disse områdene da, han ser ikke på kartet i det hele tatt, bruker kun radar og vinduet...

 

På min Garmin 4010 vises ikonet for AIS såpass stort at det vil bli trangt på min 10" plotterskjerm f.eks. i Drøbaksundet. Jeg vil dessuten miste endel nyttig informasjon som kartet, som da ligger i bunnen av bildet, ikke kan få vist.

Når ais kom på markedet, eller når ais ble i hu og hast pålagt båtene, var både aisen og kartprogrammene ikke helt klar for oppgaven. Etterhvert så kom ecdis (plotteren) med støtte for ais og ais båtene kom opp på skjermen slik som på sin Garmin, siden har det blitt videreutviklet slik at ais målene tegnes i sann skala, er den 100m tegnes det opp 100m båt på kartet, samme med bredde. Dette gjør at målene blir mindre når man ser ett stort område, jeg er overbevist om at dette adopteres til Raymarine, Garmin, Furuno osv... Vent å se!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

jul_033.jpg

 

Jeg kopierer her fra en annen tråd som omtaler båtmessa i Bergen nå i februar 2009.

Dette er den samme senderen som jeg kjøpte fra Pronav for et par år siden og som fungerer utmerket.

Det går greit å oppgradere softvaren til senderen.

Prisen er jo nå absolutt akseptabel.

Etter mitt skjønn er dette en viktig sikkerhetsinvestering ombord dersom man av og til foretar lengre seilaser på åpne strekninger.

Å montere den dersom man hovedsakelig seiler innaskjæres vil jeg derimot ikke anbefale.

Det skal bli spennende å se om jeg treffer mange med denne i Kattegat og Skagerak til sommeren. Hittil er det svært få fritidsbåter som benytter AIS sender ombord.

Link to post
Share on other sites

Dette er og en løsning for å få AIS ombord. Eg kjøpte denne meg en Icom M505 for ca et år siden, men det går vist å oppgradere. På pluss sida ser eg enklare montasje og truleg og pris, men er det nokon negative momenter ved å velge en slik løysing? Eg har ingen erfaring med Ais, så eg er nysjerrig på komentarer.

 

Her kommer linken: http://vhfgroup.com/no/produkter/icom/mari...ais_information

Redigert av Loma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan bruke samme GPS mottager til begge. Det du trenger er en NMEA datautgang som sender !AIVDM settninger. Plottere med innebygget GPS kan ha de settningene. Sjekk dokumentasjonen. Hvis ikke trenger du en egen GPS

 

MMSI trenger du bare tenke på dersom du har en aktiv AIS (transponder). En som sender din possisjon, MMSI og annen data om deg.

 

MMSIen er den samme som for VHFen.

Link to post
Share on other sites

Du har samme MMSI nummer, men det kreves separat antenne til AIS senderen. - I alle fall til de senderne jeg kjenner til.

Anbefalingen om å anskaffe AIS sender når man seiler over lengre havstrekk og ikke innaskjærs er dels økonomisk, praktisk og sikkerhetsmessig.

AIS senderen koster noen kroner selv om den nå har blitt billigere. Jeg ville prioritere radar fremfor AIS sender. Dersom man har pengene er det selvfølgelig greit å montere senderen.

Det sikkerhetsmessige er knyttet til at andre skip har montert sendere og kravet er foreløbig begrenset til noe større skip, se bl.a. her: http://eos-saker.org/?q=node/151. Disse skipene beveger seg gjerne på litt større havstrekninger, men anløper jo havner, så dersom ens egne seilingsområder inkluderer slike havner så kan jo AIS sender ombord være greit.

Rent praktisk har jeg registrert at det særlig er når jeg har lengre seilaser at både jeg selv og andre forholder seg til AIS-informasjonen. Et lite inntrykk jeg har er at AIS informasjonen har redusert bruk av ARPA-plotting. Informasjon som kurs til annet skip, hastighet, TCA og TCPA er umiddelbart tilgjengelig via AIS og jeg vil tro at flere benytter denne informasjonen fremfor å utføre radarplotting - mern dette er bare synsing fra min side. Utover endel kontroller jeg har forsøkt meg på, bruker jeg ikke lenger MARPA når AIS informasjon er tilgjengelig.

Når dette er sagt, er jeg blant tilhengerne av å bruke AIS sender iombord - dette gior økt sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror AIS-senderen i klasse-B vil falle til under 5.000 innen året er omme. Jeg kan ikke skjønne hvorfor denne transponderen skulle være dyrere enn en VHF.

Jeg tipper mange vil innstalere AIS klasse-B i fritidsbåter fremover. Jeg er selv en av dem som kommer til å montere en slik, når prisen blir gunstig nok.

Om man ferdes innaskjærs eller langt til havs ser jeg ingen forskjell i nytten av AIS. Sikkerheten er der for oss alle.

Husk at med en AIS vil man se rundt odder og bak øyer, noe som stopper ved radarens begrensninger.

 

Det vil etter hvert bli mye informasjon å holde styr på for yrkestrafikken som ser alle plottene etter fritidsbåter på skjermen. De samme plottene har de jo også på radarskjermen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det jeg helt klart ser som en ulempe innaskjærs er intervallet for sending, hvis det er slik at det går opp mot ett halvt minutt før aisen sender ut har man beveget seg langt i 30 knop. En klasse A sender ville ha sendt annenhvert sekund. Nytteverdien av ais er nok også større til havs for en liten båt som ikke er like lett å få øye på, det er nok det Roaldbj tenker på. Innaskjærs er man vel litt mer på vakt en ellers.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...