Frøken Fryd Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Er det slik Roaldbj beskriver er det jo unødvendig å legge inn mer i navnet. Jeg tror ikke man kan forveksle båttypen så lenge man forholder seg til mmsi (og det gjør man jo ;-) Kan du lese båttypen din via web ais Roaldbj? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg har lagt inn båtens navn, båttype (Seiling Vessel), MMSI (noe man må for å få AISen til å sende), kallesignal, og båtens lengde og bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Noen som kjenner til dette firma SHINE MICRO De selger AIS-transponder til 5448.- NOK. Hva kommer i tillegg dersom man bestiller seg en slik? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtummel Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 De selger AIS-transponder til 5448.- NOK. Hva kommer i tillegg dersom man bestiller seg en slik? GPS-antenne, VHF-antenne, frakt fra USA, og problemer i tollen fordi utstyret antagelig ikke er CE-merket. Uansett, denne boksen er så lik boksen til ProNav at det er nok et OEM-produkt. Jeg ser på AIS-signalene at enkelte setter på T/B (taubåt), M/B (motorbåt) eller L/B (lystbåt) foran båtens navn for at man skal skjønne hva slags båttype som sender ut AIS-signalet.Er dette en god idè eller skal man forholde seg til kun båtens registrerte navn? Det er ikke noen god idé, for det er en egen melding på to siffer som gir fartøytype. Fartøytype 37 er fritidsfartøy (pleasure craft) og fartøytype 36 er seilbåt (som ikke bruker motor). (Eneste andre kode jeg kan tenke meg er aktuell er fartøytype 34 som angir en dykkerbåt med dykkere i vannet.) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Samme som her: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...p;fra=&Type=. Jeg har skrevet mye om denne tidligere, bl.a. om oppgradering av programvare på selve transponderen og på PCen. Du bør forsikre deg om at du får tilgang på oppgraderingssoftware. Jeg har på 2 år oppgradert mitt system 3 ganger med velvillig hjelp fra teknikere hos ProNav, Egersund. Dessuten bør du forsikre deg om at plotteren/radaren kan "lese" informasjonen fra denne transponderen - som bare er en "black box". (Jeg trodde ikke du ville ha AIS-sender ombord?) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 .....GPS-antenne......, Den jeg har anskaffet fra ProNAV har innebygd GPS og ekstern antenne til denne følger med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Den jeg har anskaffet fra ProNAV har innebygd GPS og ekstern antenne til denne følger med. Javisst, men tilbudet fra Shine som Astor lenket til var uten antenner. (De hadde et annet tilbud med antenner og litt annet, men da var prisen høyere og det var uansett ikke dette Astor lenket til. ) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg trodde ikke du ville ha AIS-sender ombord?) Jeg har i flere tråder skrevet at jeg om tid skal innstalere AIS klasse-B ombord. Men dette er ingen høy prioriteringsak. I og med at jeg fredes mye på fjorden vintertid, alene, ser jeg dette om en god sikring sammen med annet utstyr jeg har ombord. Foreløpig er denne klasse-B for dyr. Jeg venter til den faller ned i pris. Aller helst vil jeg handle den hos Seatronic som gir glimrende service på varer de selger. De ser seg om etter en AIS-sender som de kan importere selv har jeg forstått. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Det er ikke noen god idé, for det er en egen melding på to siffer som gir fartøytype. Fartøytype 37 er fritidsfartøy (pleasure craft) og fartøytype 36 er seilbåt (som ikke bruker motor). Jeg har registrert at f.eks. taubåten JOHN har i sin AIS indentifikasjon: TB Lars. I grupperingen for fartøy står det TUG. Har sett andre fartøy som har gjort det samme. Eks: L/B XXXX. Mulig den er registrert som TB Lars? Her mer om Lars: Target : TB_JOHN Vessel Image from Ship Info Feature name Value MMSI 259599000 Country Norway Active true Ship name TB_JOHN Call sign LJUO IMO number 1048576 Ship type Tug boat Lenght 51.0 m Breadth 22.0 m Positioning device GPS Transponder ClassA In Country NORWAY In Port SLAGENTANGEN From Country NORWAY From Port SLAGENTANGEN Latitude N 59°19.51' Longitude E 010°30.89' Time stamp 2008-11-08T17:03:48Z Sun Altitude -14,7 ° SOG .0 kn COG 297 ° Heading 002 ° ROT -0.0 °/min Nav Status under way, using engine Pos Accuracy > 10m RAIM Not in use Time halted 3h 6m Source type AIS Source name Offshore ETA is missing Maximum actual draught is missing Ship info Callsign Ship info Callsign(CALL_SIGN) Ship info IMO Ship info IMO(IMO_NR) Ship spotting pictures Ship spotting pictures(IMO_NR) Llyods Llyods(IMO_NR) Fiskeridirektoratet Fiskeridirektoratet(CALL_SIGN) Inmarsat Inmarsat(SHIP_NAME) DNV DNV(IMO_NR) Safe Sea Net Safe Sea Net(MMSI_NR) Google Google(SHIP_NAME) Primar Inspector Primar Inspector(IMO_NR) ITU MMSI ITU MMSI (MMSI_NR) NIS IMO NIS IMO (IMO_NR) NIS Call Sign NIS Call Sign (CALL_SIGN) mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 I Drøbak Ligger jo sleperen "Gyltingen" Med AIS klasse B Denne har lagt inn "TB Gyltingen" Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Arnstein Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg har registrert at f.eks. taubåten JOHN har i sin AIS indentifikasjon: TB Lars. I grupperingen for fartøy står det TUG. Har sett andre fartøy som har gjort det samme. Eks: L/B XXXX. Mulig den er registrert som TB Lars? Vet ikke om jeg forstod spørsmålet, men taubåten Lars er høyst oppegående. En taubåt av eldre årgang. Den har sin hjemmehavn her i Stavanger og er i aktiv tjeneste. Her kan dere se mer data fra NavCom sin AIS-side Taubåten Lars Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sjøtummel Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Joda, jeg ser at en del båter legger inn kjekke bokstaver foran navnet, men det betyr ikke at det nødvendigvis er noen god idé. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Vet ikke om jeg forstod spørsmålet, men taubåten Lars er høyst oppegående. En taubåt av eldre årgang. Den har sin hjemmehavn her i Stavanger og er i aktiv tjeneste. Her kan dere se mer data fra NavCom sin AIS-side Taubåten Lars Som du sikkert så henviste jeg til TB Lars som er stasjonert på Slagentangen her i Oslofjorden. Transponder ClassA In Country NORWAY In Port SLAGENTANGEN From Country NORWAY mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Arnstein Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Som du sikkert så henviste jeg til TB Lars som er stasjonert på Slagentangen her i Oslofjorden. Nei, beklager det la jeg ikke merke til i farten. Tydeligvis flere taubåter med navnet Lars. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Astor Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Det finnes to i Norge og en i Sverige etter hva jeg vet. Du kan finne mer om "din" Lars her.: Tugboatlars.se. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 På en AIS klasse A kan navigatøren endre navnet på båten så ofte han vil, ikke vet jeg hvorfor det er designet slik men det er nå iallefall sånn. Detaljer som lengde og bredde på båt kan ikke endres, dybde derimot kan endres. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 På en AIS klasse A kan navigatøren endre navnet på båten så ofte han vil, ikke vet jeg hvorfor det er designet slik men det er nå iallefall sånn. IMO-nummeret lyver vel ikke? Alle båter over 300 brt må vel rapportere til myndighetene når de kommer inn i najsonalt farvann, såvel som når de legger til kai og fra kai. Har overhørt trafikken på trafikksentralen på Kvitsøy, hvor fartøy har blitt korriget for misvisende info på AIS. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Har overhørt trafikken på trafikksentralen på Kvitsøy, hvor fartøy har blitt korriget for misvisende info på AIS. har hört samme både her hjemme(runt Göteborg) o i Danmark......'can you please update your AIS-info' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 IMO-nummeret lyver vel ikke? Imo nummeret kan normalt ikke endres uten å gå i service oppsettet, det samme gjelder mmsi. Derimot har man valgt å la navigatøren få anledningen til å endre navn på fartøyet. Nedenfor ser du eksempel på en ais klasse A, pwd betyr at man må i service mode for å endre. I tillegg kommer selvsagt voyage data som er opplysninger om den aktuelle seilasen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Jeg har hørt det samme selv. Jeg har forestilt meg at anmodningene om oppgradering av informasjon gjelder destinasjon og ETA. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Er det noen av dere som har kjennskap til denne? Antennespiltter for AIS transponder Er dette det jeg tror det er, forenkler det jobben med å montere transponder mye, siden man ikke lenger trenger å montere dedikert antenne til transponderen. Jeg legger også merke til at man kan koble FM radio til splitteren, så da slipper man å montere det også. Et colombi egg altså. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Astor Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Det finnes to i Norge og en i Sverige etter hva jeg vet.Du kan finne mer om "din" Lars her.: Tugboatlars.se. mvh Astor Beklager at jeg blandet litt i konfekten her. Jeg referer til TB JOHN som ligger på Slagen. Det finnes imidlertid kun en LARS (taubåt) her i landet og den hører til på Vestlandet. Det var min gode venn Arild (Pallemann) på Horten VTS som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde blandet konfekten. Ha Rett skal være rett. Pallemann mener også at det ikke skal stå TB, M/S eller noe annet foran båtens reg. navn. Da er vi alle enig i det. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Offtopic...men her er en Lars Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Lars, - for oss tøffinger! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GURIMALLA Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Se der ja, der vokna Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.