Sjøtummel Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Er det noen av dere som har kjennskap til denne? Antennespiltter for AIS transponder Det er en antennesplitter for to sendere. Kjekk sak, men den legger dessverre en demper på både mottatt signal og på effekten du sender ut. Om den skulle finne på å gå i stykker vil det i beste fall bety at du må koble om noen antenneplugger før du kan sende og motta på VHF'en. Disse splitterne pleier å koste mer enn antenne+kabel, så du kan jo lure på hvilken nytte du egentlig har av denne. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Sjötummel...vet du hur stor dempningen blir?? har kjempebra RX/TX på VHF nu.....tykk koax hele vegen opp..... lurer på om jeg skall dra en til til AISn eller om jeg skall gå for splitter(latmansvegen)........ev kunne man haft en forbikoppling om man trenger bra VHF signal....men da stjeler ju den effekt og Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Har man plass til to antenner ville jeg uten tvil montert to antenner - billigere og bedre. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Antennesplitter får du også her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøtummel Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Antennesplitter får du også her Jo da, bare sørg for at det er EasySplit OCB (går også under navnet EasySplit-TX) som er laget for to sendere. (En del splittere er laget for kun en sender og flere mottagere, og det blir bare trist om du bruker en slik med AIS-B. EasySplit finnes også i denne utgaven.) For øvrig lages EasySplit av det tyske firmaet Weatherdock AG Databladet til EasySplit sier at dempning på VHF radio og AIS er typisk -3,8 dB (mottak) og -0.8 dB (sending). Når VHF-radio sender kobles de andre enhetene ut (mer enn -30 dB demping i følge datablad), og sending på VHF-radio er prioritert foran sending på AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Legger ut et kartbilde av min Garmin 5010 kartplotter for å vise hvordan symbolene vises på skjermen. I tillegg får jeg opp en AIS-liste over samtlige båter som tas i mot på AIS-mottakeren. På min gamle Lorenz-plotter kom AIS-plottet opp mer utydelig og jeg kunne heller ikke plukke fram en liste over motatte AIS-signaler. Kartutsnittet viser at jeg går sørover langs Hurumlandet på vestsiden av Drøbaksundet. AIS-plottet viser en liten lastebåt som ligger å bunkrer på Halvorshavn. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Hvem av disse anbefales? Comar klass B transponder eller TrueHeading klass B transponder Prisen er omtrent den samme for begge. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Kjøper du en som er lik Roaldbj sin har du iallefall tilgang på ny software til enhver tid Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Ser raymarine er kommet med en AIS boks AIS 250. Er det noen som har tatt denne i bruk ? Kan den bare kobles inn i nettverket via seatalk så fungerer den eller må man ha en ekstra VHF antenne ? Jeg har Raymarine VHF,plotter og masse annet i nettverk og dermed så er det både VHF og GPS antenne i seatalk nettet ombord Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Jeg har ikke greie på Raymarine sin AIS. Men da jeg ved årsskifte skulle velge ut AIS, så tenkte jeg at det ville være smart å holde seg til samme merke som resten av navigasjonshjelpemidlene. Men jeg ble frarådet å velge Raymarine, av personell som driver salg og installasjon. De hadde visst hatt en del trøbbel, men selvfølgelig kan de ha vært uheldige. Disse rådene gjalt faktisk også VHF fra Raymarine. Det ble hevdet at Raymarine var flinke på mangt, men ikke så veldig på AIS og VHF. Det ble uansett uaktuelt da de på det tidspunktet ikke hadde transponder å tilby, kun mottaker. Og etter det jeg kan se har de ikke annet å tilby i dag, så dette er trolig ikke det de oppfatter som "kjernevirksomhet". Jeg valgte CBS200 og denne har fungert fint. Jeg har den på egen antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det er trolig den samme som: Comar klass B transponder Ser helt lik ut. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Man bør nok legge ut lenke til den aktuelle transduceren man benytter for at noen skal kunne vurdere de tekniske egenskapene. Det skjer nå så mange oppdateringer av Klasse B transducere at man bør være svært nøye med hvilken transducer man benytter samt om navigasjonssystemet ombord er oppdatert i forhold til endringene. Det skjer flere endringer hvert eneste år. Det er ingen tvil om at noen produsenter er mer proaktive enn andre..... Dette gjelder både på tansducernivå og på presendørnivå - med mindre man kan kjøper kompakte systemer. Vi har sikker forkjellige synspunkter på dette - men jeg mener at Raymarine ligger godt i front på oppdatering av software på E-serien. Jeg kjenner ikke til Furuno systemet som er meget innovativt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 AIS er noe jeg har null peiling på men interessen begynner å melde seg , hva kjøper dere ? den typen der dere ser andre båter eller den typen der de andre ser dere i tillegg til at dere ser de andre ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Jeg synes at det er et bra utgangspunkt Enzo. Det er ikke så lett å starte med mye informasjon om AIS. AIS systemet innebærer at hvert enkelt skip som har AIS sender ombord (transducer) sender sin egen posisjon innenfor et område som normalt dekkes av VHF systemet. I praksis betyr dette at du på radarskjermen ser et ekko av et annet skip og tilhørende AIS symbol. I tillegg kan du få eksakte opplysninger om hastighet, kurs, CPA, TCPA og endel andre informasjioner. Vi kan kanskje starte der? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Ja sålangt er jeg med og det er greit men dere som har AIS , har dere både sender og mottaker ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 De fleste har utelukkende mottager, de færreste har sender. Vi som har sender har såkalt klasse B AIS sender. Jeg tror at det er 3 - 5 medlemmer her på BP som har klasse B sender. Jeg kjenner til 2 andre på BP foruten meg selv. De to andre er på den andre siden av Oslofjorden - for å si det slik. Det er vel ikke riktig av meg å oppgi identiteten. Det er endel fritidsbåter i Oslofjorden som har klasse B sender, men jeg jag har ikke klart å telle mer enn omlag 15 båter. Jeg tror at Astor har talt atskillig flere - han ser nok at Oslofjorden har for mange B-sendere - se lenger oppe i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Ok så det er fortsatt mest vanlig å ha mottaker da , skal vurdere den raymarine boksen om den kan kobles inn på seatalk uten at jeg må sette på en ekstra vhf antenne Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Man bør nok legge ut lenke til den aktuelle transduceren man benytter for at noen skal kunne vurdere de tekniske egenskapene. Som Astor antyder er det snakk om Comar CSB 200: http://www.comarsystems.com/brochures/CSB200Manual.pdf http://www.comarsystems.com/csb_200.html Jeg har ikke oppdatert noen ting siden dette ble tatt i bruk. Det virker, og jeg ser ikke hvilke eventuelle forbedringer det skal være som tilsier software-oppdateringer - hverken på plotter eller AIS. Til Enzo: Hvis budsjettet tillater det så ville jeg av sikkerhetsmessige grunner hatt en transponder. Er man ute i dårlig sikt og mørke, ser på skjermen at det yrer av større fartøy rundt deg, hører at de blåser i horna så blæra får krampetrekninger - da er det greit å vite at sannsynligheten er rimelig stor for at de ser deg også. Like tydelig som om du førte en tankbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 , men jeg jag har ikke klart å telle mer enn omlag 15 båter. Jeg tror at Astor har talt atskillig flere - han ser nok at Oslofjorden har for mange B-sendere - se lenger oppe i denne tråden. Hvor har du dette fra Roaldbj!! Jeg har skrevet at det KAN BLI for mange B-sendere. Det er forskjell på KAN og ER? Det er greit med riktig sitering. Pr. i dag er det som Roaldbj skriver et lite antall B-sendere i Oslofjorden, men jeg frykter det kommer en AV-knapp på klasse-A sendere hvor de kan filtrere bort klasse-B. Dette finnes foreløpig ikke etter va jeg har fått opplyst. Jeg vurderer også å montere en B-sender ombord, dersom prisen blir mer gunstig. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Akult Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Jeg vet ikke hvor dette med av-knapp for klasse B-transpondere og bort-filtrering av klasse-b har sin opprinnelse. Men det er rimelig meningsløst. Jeg benytter enhver beleilig anledning til å forhøre meg med skippere av nyttefartøy når det gjelder bruk av AIS. De ønsker gjerne at det var mindre fritidsbåter og en noe klokere manøvrering av disse til tider, men INGEN ønsker å fjerne informasjonen på skjermen som viser at de faktisk er der. Blir det svært mye informasjon på skjermbildet, så betyr det faktisk at det er svært mange båter i området, og man må ta sine forholdsregler. Hvis sikten er ok, så er da tiden inne for å konsentrere seg mer om det man faktisk ser med det blotte øye enn det som skjer på skjermen. En klok og edruelig skipper ønsker å vite om enhver båt som ferdes i nærliggende farvann. Det er mennesker ombord i alle disse båtene, og det er ikke mer greit å renne i senk en fritidsbåt enn et nyttefartøy. Jeg har opplevd områder med veldig mye fartøy i nærheten. Men har aldri opplevd at det har blitt for mye informasjon. Av-knappen for lydalarmen er da greit å ha, men ikke mer. Hvilken info er det man kan gå glipp av ved også å vise B-transpondere selv om det ble mange av disse? Det svaret får jeg nok intet svar på - fordi det er ikke noe fornuftig svar. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det er godt å høre at man ikke har slike muligheter i dag. La oss for all del håpe at en slik AV-knapp aldri kommer heller, selv om B-sendere blirr tatt som hagl her i Oslofjorden og andre større havner. La oss huske at vi er i 2008 og kanskje heller glemme hva vi vil sitte å diskutere om en fem - seks års tid. Jeg ser nå mot Sverige for å se hva en slik B-sender der kan kjøpes for. Jeg tror prisene faller noe når USA tar disse i bruk ved årsskifte. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 transduceren...transducere...transducer...tansducernivå (transducer) Transponder transponder transponder Ok så det er fortsatt mest vanlig å ha mottaker da , skal vurdere den raymarine boksen om den kan kobles inn på seatalk uten at jeg må sette på en ekstra vhf antenne Jeg tror du vil finne liten prisforskjell på en Raymarine mottaker og en annen transponder, de ferreste lager sine egne transpondere så logoen er ikke så viktig. La oss for all del håpe at en slik AV-knapp aldri kommer heller, Teknisk sett er det veldig enkelt å la ett kartprogram kun vise klasse A om det var ønskelig, jeg tviler sterkt på at styrmannen likevel ville brukt denne funksjonen. Derimot vil en av funksjon for å slå av alle ais målene være mer interessant, helt vanlig på en radar i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 ...Hvor har du dette fra Roaldbj!!......Jeg har skrevet at det KAN BLI for mange B-sendere. Det er forskjell på KAN og ER?....Det er greit med riktig sitering...... Jeg tenkte mest på innlegg # 305 i denne tråden ......Det jeg ser i dag av klasse-B som popper opp over alt så er jeg betenkt for utviklingen, Roald. Alle de nye som har kommet til denne sesongen er MEGET merkbar. Og fortsetter utviklingen er jeg ikke så sikker på om jeg vil være med på AIS-lasset... og på innlegg # 307 .....Tettheten av klasse-B har økt formidabelt her i Oslofjorden.... Mitt poeng i denne sammenheng har bare vært å nevne at jeg på mine seilaser bare ser et fåtall av lystbåter med klasse B AIS sender ombord. Unntak har vært ved seilaser hvor mange seilbåter har vært samlet i tilknytning til regatta i Oslofjorden nær Son. I desember i 2007 hadde vi tilgang til AIS informasjon for hele Norge og bl.a. Kattegat. Da viste en oversikt jeg fant 1136 klasse A sendere og 44 klasse B sendere rundt norskekysten og i Kattegat/Skagerak, jfr innlegg # 224 i denne tråden. Jeg seiler hovedsakelig med radar påslått. For meg skaper det ikke et mer uoversiktlig radarbilde om fartøyekko også inkluderer AIS-symbol, jfr eksempelvis innlegg # 288 i denne tråden. Ellers er det vel greit at det er forskjellige synspunkter på bruk av klasse B AIS sender i lystflåten. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Jeg har sendt deg en IM hvor jeg har kommentert mine synspunkter. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Astor skriver at det kan bli for mange B sendere. Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. Det er vel det samme som å si at det er for mange ekko på en radarskjerm, eller for mange båter med lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.