Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

For tilpasningen sin del er jeg enig med Mulligans tommelfinger.

 

Men det er også noe som kalles de-sense'ing.

Det skjer ved at mottakerens følsomhet blir kraftig dempet, i det den mottar et sterkt signal.

Når f.eks. AIS og VHF antenner er plassert nær hverandre vil dette få verst effekt for AIS mottakning, når VHF'en sender med 25W.

I slike tilfeller kan du risikere at AIS mottakeren er omtrent døv mens sendingen pågår.

 

Jeg tror ikke det vil utgjør noe tilpassningsmessige problemer med å plassere antennene under hverandre, men også her kan de-sense'ing bli et problem.

 

Jeg har VHF antennen i toppen av masta og AIS antennen på stag akterut. AIS'en er vel 3 m.o.h. og VHF 15 m.o.h. Avstanden mellom dem diagonalt ca 8m.

 

Jo større avstand det er mellom antennene, bedre er det.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å se om AIS klasse-B får større oppmerksomhet i år enn tidligere år. Prisene har begynt å falle, men trolig ikke nok til at det blir det store kjøperushet. For å ta Oslofjorden har vi rimelig kontroll på de fartøy som pr. i dag har AIS klasse-B. Langs kysten nedover har vi sett spredte signaler fra klasse-B fartøy. Messen Sjøen for alle kommer sikkert flere utstillere til å markedsføre sine transpondere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det virker da for meg som om den beste løsningen for meg vil være å montere en splitter slik at jeg har kombinert VHF og AIS på den ene antennen i masta, og bruker den andre coax-kabelen som en reserve VHF-antenne (evt til TV-antenne). Ingen har kommentert spørsmålet om forskjellen mellom de to som Seatronic fører. Føler mest for å kjøpe Easysplit eller den som Gunga Din lenket til i et senere innlegg...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på at VHF-antennen og TV-antennen skal ha samme ohm. Mulig jeg er skikkelig på bærtur, men tror det er noe der. VHF sender signaler rundt 160 mhz, TV-signalene går adskillig høyere. Rett meg hvis jeg tar feil.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på at VHF-antennen og TV-antennen skal ha samme ohm. Mulig jeg er skikkelig på bærtur, men tror det er noe der. VHF sender signaler rundt 160 mhz, TV-signalene går adskillig høyere. Rett meg hvis jeg tar feil.

Dette er uavhengig av frekvensen; det har sammenheng med hvordan antenna er bygget og hvordan radioen (inkl TV-en) sin antenneinn-/utgang er konstruert. VHF er frekvenser fra 30 MHz til 300 MHz, TV bruker vel i dag bare UHF (300-3000 MHz). MHz er Megaherz - millioner svingninger i sekundet.

(For å oppklare: mHz ville være milliherz; det er ille langbølget og upraktisk som radiofrekvensområde på grunn av svært lange antenneelementer; 1 mHz tilsvarer en bølgelengde på 300 km, mens 1 MHz tilsvarer 300 m og 150 MHz tilsvarer 2 meter)

Impedansen på antennekablene for VHF-radioen bør være 50 Ohm. Det samme gjelder for vanlige kortbølgeradioer og VHF-/UHF-radioer som f eks radioamatører bruker.

TV-apparatet venter at antennesystemets impedanse er 75 Ohm.

Slik som Hilmar skrev.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 6 db -VHF-antenne i toppen av masten som jeg fortsatt skal bruke til VHF-samband. Den er koblet mot apparatet nede i styrhuset. I tillegg har jeg to VHF-antenner ved fb. En på hver side. Den ene går til VHf-apparatet på fb, den andre til AIS-mottakeren. I dag tar den inn skip/AIS-signaler fra skip på rundt 6 - 8 nm avstand. Mer enn nok til mitt bruk. Jeg er klar over at senderen på klasse-B ikke går ut med mer enn 3 watt, men vil i første omgang teste en av disse antennene på fb til fortsatt AIS-bruk. Jeg prioriterer god VHF-forbindelse som større sikkerhet enn lang rekkevidde på AIS-transponderen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare skummet igjennom tråden, siden den begynner å blir veeeldig lang, men jeg forstår ikke helt poenget med AIS B enda...

 

Hvis jeg har forstått det rett så vil ikke båter med AIS A, se båter som sender på AIS B, ikke at det betyr så mye heller siden vi har vikeplikt for de (nyttetrafikk) uansett. Og siden det ikke er lovpålagt å ha AIS B, så er det jo i beste fall en gimmic, fritidsbåter imellom. Man vil jo aldri kunne stole på at AIS B gir en korrekt oversikt over fritidsbåttrafikken, jeg vil tro at feks en radar ville være mer pålitelig. Jeg ser helt klart at en AIS mottaker er fornuftig på en lystbåt, men ikke en sender...?

 

Har jeg missforstått noe?

Link to post
Share on other sites

Klasse-A båter kan se klasse-B i dag og selvsagt motsatt. Det samme kan trafikksentralene rundt om i landet. Dette til din orientering.

 

Det er jo forsåvidt bra, men hva kan man så bruke denne informasjonen til? Så langt jeg kan se er vel alt som innebefatter navigering, nødmeldinger, lavsikt-prosedyrer osv ivaretatt igjennom andre systemer. Jeg ser ikke at dette systemet tilføyer noe særlig fornuftig til noe av det nevnte, iallefall ikke så lenge det er frivillig å montere det.

 

 

Eneste fornuftige jeg ser på strak hånd, er vel at man kanskje kan identifisere alle tungt utstyrte cabincruiserne som holder helvete med oss andre med sine tsunami-hekkbølger i havneområdene.. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet forskjellen mellom de to VHF/AIS antennesplitterne som Seatronic selger?. Den som heter EasySplit koster 1590, mens den andre koster 495.

Ikke lett å si ettersom navn og bilde for Easysplit ikke stemmer overens. Uansett, det er to typer splittere på markedet nå. Den billigste modellen er laget for å kombinere en VHF radio (som sender og mottar) med flere mottagere, gjerne AIS og en FM-radio. Den virker slik at når VHF'en sender så sperrer den signalene til de andre mottagerne - slik at de ikke får 25W rett på inngangen. Kobler du en AIS-B til denne enkle typen splitter risikerer du at annet radioutstyr blir ødelagt. Den billigste splitteren Seatronic selger er av denne typen.

 

Det som er avbildet i katalogen til Seatronic er ikke den enkle modellen EasySplit, men en modell som heter EasySplit OCB. Den er laget slik at du kan koble til to sendere, dvs at du også kan koble til en AIS-B. (Fordi AIS-B sender et digitalt signal krever denne faktisk raskere elektronikk i splitteren enn en vanlig VHF-radio.) EasySplit OCB er bygget slik at det er sending med VHF-radioen som har prioritet. Det vil si at dersom du holder send-knappen på radioen inne så er det denne som er koblet til antennen, ikke AIS'en.

 

EasySplit er laget av det tyske firmaet Weatherdock AG, og du finner mer teknisk informasjon på http://www.easyais.com/ (Her finner du også datablad som angir hvor mye splitteren demper signalet.)

 

For min del er det ikke snakk om å bruke splitter på antennen i masta. Den er kun til VHF-radio. Til AIS kan jeg bruke en liten antenne festet i hanefoten på akterstag. På min båt kommer denne antenne nesten 4,5 meter over vannlinjen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste fornuftige jeg ser på strak hånd, er vel at man kanskje kan identifisere alle tungt utstyrte cabincruiserne som holder helvete med oss andre med sine tsunami-hekkbølger i havneområdene.. :sailing:

Tja, det er da også en måte å se det på.

 

Nytten av AIS har du om du ferdes i skipsleden. Da er AIS et kjempefint verktøy som forteller deg hvem av "de store" som er hvor

og hvor/når de vil passere deg. Har du en AIS sender/mottaker kan de også se deg.

Men ferdes du helst utenfor skipsleden - blir AIS'en en "nice-to-have" sak.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg til betraktningene til GeirT vil jeg nevne den store nytten jeg har av å få informasjon om skip som befinner meg i mitt seilingsområde ved planleggingen. Før vi forlater eksempelvis Strömstad, seiler over Oslofjorden eller ferdes i seilingsområder med mye ferjetrafikk, er det greit å kunne planlegge seilas i området ved å se hvor de store ferjene befinner seg og vurdere CPA og TCPA. Denne informasjonen er ikke alltid like lett tilgjengelig på radar uten AIS-tilkobling.

 

Jeg har nytte av å sjekke signalene som sendes fra transponderen og vil gjere anbefale muligheten for å lese de sendte signalene.

Link to post
Share on other sites

Nytten av AIS har du om du ferdes i skipsleden. Da er AIS et kjempefint verktøy som forteller deg hvem av "de store" som er hvor

og hvor/når de vil passere deg. Har du en AIS sender/mottaker kan de også se deg.

Men ferdes du helst utenfor skipsleden - blir AIS'en en "nice-to-have" sak.

 

Som sagt, jeg ser helt klart det praktiske med å ha en AIS mottaker så man kan se nyttetrafikk, men informasjonen man vil få fra AIS B blir jo fullstendig tilfeldig, jeg forstår bare ikke hvordan dette kan ansees som et hjelpemiddel.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fire typer erfaringer som jeg synes er greie for meg.

Den ene er at trafikksentralene rundt omkring kan følge mine posisjoner. Om det skulle skje noe alvorlig kan seilasen følges i ettertid.

Den andre er at andre fartøyer med oppgradert programvare kan "se" de som har transponder klasse B ombord. Jeg har i Kattegat både opplevd å bli oppkalt av store skip som har bekreftet at de har sett meg og har opplevd at de hutiggående ferjene mellom Göteborg - Fredrikshavn har seilt godt utenom meg selv om de kunne seilt mye nærmere. Disse ferjene har egne displayer som viser mottatt AIS informasjon og denne er mer innholdsrik enn radarekkoene av fritidsbåter i området.

For det tredje kan de andre familiemedlemene gå inn på internett og via AIS-informasjonssider følge seilasen min når jeg seiler alene. Sist sommer var det bl.a. eksempler her på BP hvor et medlem fulgte meg på seilasen ned mot Anholt.

For det fjerde kan jeg overvåke posisjonen til båten vår kostnadsfritt over internett.

Om disse forholdene er av interesse eller ei blir klart en personlig vurdering. Jeg seiler så pass mye alene på lange havstrekninger at jeg har investert i endel sikkerhetsutstyr. Det er vel et fåtall motorfritidsbåter som har redningsflåte og EPIRB ombord, men jeg har satset på dette. Forhåpentligvis blir det aldri bruk for dem.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er noe matnyttig å hente her.

[...]

http://www.bating.se/ais/aisinfo.html

Nja, et problem med slike sider er at de raskt blir foreldet og kan inneholde en del feil. På siden over ser jeg umiddelbart at EasyAIS er listet feil ettersom den utgaven som selges nå har to mottagere i følge produsenten.

 

Som sagt, jeg ser helt klart det praktiske med å ha en AIS mottaker så man kan se nyttetrafikk, men informasjonen man vil få fra AIS B blir jo fullstendig tilfeldig, jeg forstår bare ikke hvordan dette kan ansees som et hjelpemiddel.

Jeg ser ikke helt nytten med å bare ha AIS mottager, men en AIS-B har en klar nytteverdi. Du vet at din egen båt sender ut info, og dette gjør det lettere for andre båter å "se" deg og ikke minst lettere å kalle deg opp direkte på VHF om det er nødvendig.

 

Foruten alle de gode argumentene roaldbj kommer med så kan det være ganske gøy med AIS-B i forbindelse med regatta. Både for tilskuere og for deltagere. :yesnod:

 

For overvåking av egen båt så holder jeg en knapp på en GSM-basert målestasjon. De bedre utgavene kan sende informasjon om temperatur, vind og være innbruddsalarm. Likevel er det ikke noe i veien for at AIS-B kan vise seg nyttig når båter blir stjålet. :wink:

Link to post
Share on other sites

.......For overvåking av egen båt så holder jeg en knapp på en GSM-basert målestasjon. De bedre utgavene kan sende informasjon om temperatur, vind og være innbruddsalarm.....
Litt OT: Jeg har i flere år fundert på et system for sending av flere informasjoner fra båten - hva er anbefalingene per dags dato når det gjelder GSM-baserte systemer?
Link to post
Share on other sites

For oss som går 90% av tiden i Oslofjorden gir AIS en trygghet i forholdd til VTS i Horten og skipstrafikken i fjorden. Jeg har tidligere engstet meg over at antall AIS klasse-B skal bli i for stort antall spesiellt her i Oslofjorden. Hva fremtiden bringer vet ingen, men dersom prisene fortsatt faller på den slags utstyr tror jeg flere anskaffer seg dette som sikkerhet ombord.

 

Horten VTS kan se alle klasse-B men kun med MMSI-nummer. Navnet kommer ikke opp automatisk. (Kan legges inn manuellt.) De kan se all info vedr. kurs, fart og hva slags fartøy osv.

 

Som Roaldbj også nevner så kan familiemedlemmer gå inn på nettet å følge båten og når den er i havn o.l..


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Litt OT: Jeg har i flere år fundert på et system for sending av flere informasjoner fra båten - hva er anbefalingene per dags dato når det gjelder GSM-baserte systemer?

Sannelig om jeg vet. Engelske Compulogic laget en flott alarm i noen år. I tillegg til den vanlige GPS-styringen kunne den gi alarm på vindstyrke, innbrudd, temperatur, gass, landstrøm og vann i båten. Dessverre ser dette produktet ut til å være utgått, selv om Compulogic fremdeles selger de fleste komponentene.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare hvorfor du mener at informasjonen blir "fullstendig tilfeldig" ?

 

Geir :seeya:

 

Jeg mener at det er fullstendig tilfeldig med tanke på at det er frivillig å installere/bruke det. Man vil aldri få noe fullverdig bilde av trafikken i et område, når det bare er tilfeldige båter som har systemet installert. Jeg ser derfor ikke helt hvor AIS B vil tilføye noe nevneverdig nyttig med tanke på sikkerhet eller navigasjon. Ett unntak er vel at det tydeligvis blir lettere å finne igjen båten etter den har blitt overkjørt av en russisk lastebåt..

 

AIS A ble sikkert en revelusjon for trafikkovervåkning av nyttefartøy når det ble innført, men det er ganske sikkert fordi alle var pålagt å bruke det.

 

Det er selvfølgelig stas å kunne dele slik info på nettet, og la familie og venner være oppdatert på hva som skjer, evt ved regattaer som Sjøtummel nevnte, men det er jo tross alt bare en artig gimmic.

Link to post
Share on other sites

Man vil aldri få noe fullverdig bilde av trafikken i et område, når det bare er tilfeldige båter som har systemet installert.

Det der høres ut som å satse på ren nintendonavnigasjon. AIS er ikke noen erstatning for radar, og slett ikke noen erstatning for å holde utkikk. Har du en AIS-B er det mer sannsynlig at andre båter ser deg. Det gir større sikkerhet. At du ikke ser alle andre båter på de elektroniske skjermene er noe du alltid må ta ta hensyn til.

 

Jeg ser derfor ikke helt hvor AIS B vil tilføye noe nevneverdig nyttig med tanke på sikkerhet eller navigasjon. Ett unntak er vel at det tydeligvis blir lettere å finne igjen båten etter den har blitt overkjørt av en russisk lastebåt

Sannsynligvis går kollisjonsalarmen på både lasteskipet og i din egen båt.

Link to post
Share on other sites

Cerveza - la meg fortelle litt hvordan AIS'en blir brukt i min båt.

 

Når jeg går innaskjærs utenfor skipsleden brukes kun øynene, konvensjonell navigasjon og kartplotter.

 

I skipsleden suppleres dette av "targets" som kommer fra AIS'en som automatisk blir plottet inn i kartet på kartplotteren.

Dette er AIS-A signaler fra båter på 300br.tonn og mer, samt evt. AIS-B som måtte vær i nærheten. (sjeldent)

 

Når jeg f.eks. seiler langs kysten eller krysser Skagerak og roter meg inn i travle farvann kan jeg med letthet

se hvordan "den båten som kommer der borte" vil passere meg og når.

Jeg kan legge en ring rundt egen båt på x-antall n.m/meter og få alarm i god tid før et potensiellt farlig target kommer dit.

Jeg sender også ut AIS signaler - slik at jeg blir sett av andre båter/skip med AIS.

Jeg tror du ville blitt imponert over mulighetene hadde du fått knottet litt.

 

Det er nok langt frem, hvis noen gang, at vi skal kunne se alle båter dukke opp på AIS.

Så øynene og vettet er og forblir de desidert viktigste fortutsetningene for å ferdes sikkert på sjøen.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...