Gunga Din Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 takk FF Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Hvorfor kan man ikke bruke samme GPS mottager til både en kartplotter og en AIS mottager? Jeg forutsetter selvfølgelig at GPSen har !AIVDM på NMEA utgangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 det har kommet en intressant splitter til Comar-transpondern som gör att VHF'n o Transpondern deler på samme antenn. http://www.euronav.co.uk/Products/Hardware...tter/AST100.htm Sitat: (2nd Trikker'n @ 18.02.09 13:29) Du kan bruke samme GPS mottager til begge. Sitat: (roaldbj @ 18.02.09 13:35) ...men det kreves separat antenne til AIS senderen. Tydligvis ikke enighet her....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 ......det har kommet en intressant splitter til Comar-transpondern som gör att VHF'n o Transpondern deler på samme antenn.... Jeg likte ikke så godt denne merknaden i informasjonen fra leverandøren: When you shouldn't! - If you want the utmost performance and reliability for both VHF and AIS . Dette kan innebære at splitteren fører til (betydelig) signaltap? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 ...Tydligvis ikke enighet her....? Bare for ordens skyld: AIS klasse B transponder trenger både GPS antenne for å kunne motta GPS signaler (bl.a. egen posisjon) og VHF antenne for å kunne sende og motta AIS signaler. Det er bl.a. et spørsmål om hvor stor demping av VHF som antennesplitteren fører til all den tid at produsenten selv antyder signaltap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 jepp liker ikke dette jeg heller ........ alle splitters betyr signaltap! etter vad jeg lest..... men sen kan man ju sp seg själv..... om dette signaltapet kan kompenseres med att jeg får opp AIS-tranponder-antennen 17m..... kansje GeirT kunne ge oss en hint....... (på min snekke brukte jeg splitter mellom VHF o NMT450...o det funkede fint, självklart noe signaltap men det funke! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Jeg har nå sjekket en del AIS, og det virker som om alle har en innebygget GPS mottager. Da trenger den selvfølgelig en GPS antenne også. Jeg vet ikke hva jeg synes om det, i disse nettverks og integreringstider. Det skulle være nok med en GPS ombord som forsynte nettverket med posisjonsdata. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Hvorfor kan man ikke bruke samme GPS mottager til både en kartplotter og en AIS mottager?Jeg forutsetter selvfølgelig at GPSen har !AIVDM på NMEA utgangen. Mikser du her? Det er ais som sender ut !AI meldingene, det er nettopp det AI står for, fra en gps sendes det ut GP. Tydligvis ikke enighet her....? Man skal ikke alltid vere enig, iallefall ikke før man er overbevist. For å gjøre det litt klarere: -en gps har en gps antenne -en vhf har en vhf antenne -en ais mottaker har en vhf antenne -en ais transponder har en vhf og en gps antenne -man kan bruke samme vhf antenne til vhf og ais forutsatt at man har en kombi boks -man kan ikke bruke samme gps antenne eller gps mottaker på gps og ais Jeg likte ikke så godt denne merknaden i informasjonen fra leverandøren: When you shouldn't! - If you want the utmost performance and reliability for both VHF and AIS . Jeg likte den jeg, det betyr vel kort sagt at man anbefaller seperat vhf antenne til vhf og ais. Det har med støy og når man kan sende å gjøre. At en splitter gir spesiellt mye dempning tror jeg kommer i andre rekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Jeg har nå sjekket en del AIS, og det virker som om alle har en innebygget GPS mottager. Da trenger den selvfølgelig en GPS antenne også.Jeg vet ikke hva jeg synes om det, i disse nettverks og integreringstider. Det skulle være nok med en GPS ombord som forsynte nettverket med posisjonsdata. Aisen trenger perfekt timing for å synkronisere sending og det holder derfor ikke å få ett nmea telegram, det må komme i sanntid. Iallefall slik jeg har tolket det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Ja, nå rører jeg noe aldeles forferdelig. Ignorer mine innlegg hittil. Den eneste AIS som trenger GPS er selvfølgelig transponderen, for å kunne sende ut egen posisjon. En Ren AIS mottager trenger selvfølgelig ikke GPS da den bare forteller deg hvor andre er. Jeg får skylde på at min egen hjemmesnekrede AIS mottager trenger GPS fordi den også plotter eget skip. Dette var flaut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Det burde holde med En GPS ombord. Den gir posisjonsdata som kan formidles både til plotter og til AIS meldinger over VHF nettet. Hva er problemet med en slik løsning? (Red. så nå et svar over, men synes spørsmålet fortsatt kan stå.....) Redigert 18.Februar.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Når det gjelder AIS mottak, kan du gjøre som du selv ønsker. Men med en AIS transponder (sender/mottaker) blir det noe annet. Her krever byggestandarden at AIS transpondere skal ha innebygget GPS mottaker med tilhørende antenne. Årsaken er at transponderen skal ha riktig klokke. Utsendelsene på de to AIS kanalene skjer ved Tids-multipleksing. Dvs. at alle båter i området deler på kanalene ved å reservere sine egne tids-luker. I dette systemet er det litt forkjell mellom AIS klasse A og B, ved at klasse A har prioritet mens klasse B avventer med å sende til den ser en ledig tidsluke. For å få alt dette til å virke kreves det altså en nøyaktig GPS mottaker innebygget i transponderen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Takk for oppklarende svar. Når du sier "nøyaktig GPS mottaker innebygget i transponderen", så er vel igrunnen alle GPS mottakere mer eller mindre like nøyaktige. At det ligger en logikk i utformingen av protokoller og sendetider av AIS meldingene over VHF nettet bør vel strengt tatt ikke kreve en egen GPS mottaker. Her mistenker jeg at produsentene av AIS transpondere har en annen hensikt enn kun den tekniske med å selge dette samlet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 -man kan ikke bruke samme gps antenne eller gps mottaker på gps og ais For å få alt dette til å virke kreves det altså en nøyaktig GPS mottaker innebygget i transponderen. fikk ikke dette med meg! trenger ikke transpondern bare en NMEA-posisjon?? har det noe o gjöre med sendnings tiderne i AIS-systemet? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 AIS-transponderen kan fint bruke posisjonsdata fra en annen GPS enn den interne. Ikke noe problem i det hele tatt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Det virker ja - men det skal iht. International Standard IEC62287-1 være en dedikert GPS mottaker/antenne for transponderen. Jeg hadde en kopi av dette dokumentet og skulle gjerne ha gjengitt avsnittet, men har desverre slettet filen. Årsaken til at de har bestemt dette er som jeg skrev i forrige innlegg. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 (redigert) Vel ja og nei, man kan benytte ekstern gps for posisjonsdata og dette er også normalt på ais klasse A, grunnen er at skipets gps er mer nøyaktig når det kommer til beregning av fart og posisjon. MEN når det kommer til å synkronisere klokken som GeirT skriver må man ha en gps koblet direkte til aisen. Man benytter denne timingen for å bestemme nøyaktig når aisen skal sende. Av samme grunn er det coax som brukes på ais gps antennen, ingen nmea telegrammer her. Ønsker du å fjerne en av gpsene må du fjerne den som ikke hører til aisen, på større skip ville ikke det være lovlig. Prøv å justere klokken med stor nøyaktighet til ett nmea telegram - det er umulig... Aisen kan også benytte andre ais utsendelser for å synkronisere seg men det lar vi ligge... Redigert 18.Februar.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Vel ja og nei, man kan benytte ekstern gps for posisjonsdata og dette er også normalt på ais klasse A, grunnen er at skipets gps er mer nøyaktig når det kommer til beregning av fart og posisjon.MEN når det kommer til å synkronisere klokken som GeirT skriver må man ha en gps koblet direkte til aisen. Man benytter denne timingen for å bestemme nøyaktig når aisen skal sende. Stort verre er det vel ikke, og når en AIS-B uansett må ha en intern GPS-mottaker for å få klokkesignaler så koster det så godt som ikke noe ekstra å beregne posisjonen. AIS-informasjonen som sendes ut til andre forteller også om GPS-posisjonen er beregnet med mottager som bruker RAIM, og da er det jo greit å slippe å tenke på om en ekstern mottager har RAIM eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Jeg har utelukkende testet ut AIS transponderen levert fra Pronav, men som har samme utforming som vist av GeirT i et bilde over (gul sendeboks). Mine erfaringer er her entydige: Jeg fikk rapportert bedre signal når jeg brukte kraftig antenne sammenlignet med en mindre i mastetoppen. Spesifikasjonen på denne transponderen er slik: Så for denne transponderen er det ikke noen grunn til å benytte annen type GPS antenne i forhold til den som følger med. Og selve GPSen er innebygd i senderenheten. Dette er de typiske setningene som sendes fra denne transduceren - hvordan setninger fra andre sendere ser ut vet jeg ikke. Senderen er typegodkjent ifølge sertifikater jeg har fått oversendt fra Pronav. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Spørsmål til deg Roaldbi siden du er opptatt av detaljer (hvem er ikke det i denne tråden) Forsyner du aisen din med kompasskurs? Jeg mener det skal vere mulig å gjøre dette. Nå er det jo selvsagt seilt kurs som er mest interresant for andre båter men fordelen er at man på avanserte kartmaskiner (lystbåt snart?) da kan tegne opp båtens lenge og bredde i kartet, det blir vanskelig om man ikke kjenner til kompasskursen, ikke noe å henge seg opp i men det kan vere kjekt å vite om. God morgen forresten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Nei jeg forsyner ikke transponderen med kompasskurs. Jeg vet faktisk ikke om det lar seg gjøre siden det ikke er noen ekstra inngang for dette - tror jeg. Jeg jobber derimot med å anskaffe et brukbart elektronisk kompass til selve navigasjonssystemet ombord (Raymarine). Jeg sliter litt med å finne brukererfaringer på dette - men dette ble litt O.T. Kommer tilbake med mer info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Klasse B AIS transponderen har en 15-pinns tilkobling. Her skal det i prinsippet være mulig å koble til kompasskurs med NMEA-setning. Dette blir det forsket videre på. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Du har vel en Raymond koblet til nmea tilkoblingene? Du kan ikke aktivere utsendelse av HDT/HDM på denne utgangen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Jeg har nettopp vært i kontakt med Pronav. De skal sende forespørselen videre til produsenten. Jeg fikk forøvrig vite at det er utviklet ny softvare til transponderen som bare kan lastes ned med hyperterminal. De tok ikke sjansen på at verken kunder eller salgsledd i Norge utenom dem selv skulle foreta denne oppgraderingen. Jeg får vurdere om det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Roald, du har antagelig heading på NMEA fra kompasset til autopiloten. NMEA-utgangen fra autopiloten inneholder som regel denne informasjonen, så da kobler du dette til NMEA inn til AIS. Deretter kan du sjekke hva slags data din AIS sender ut. På test-skejrmbildet ditt er dette setningene som starter med !AIVDO. For å tolke innholdet i disse kan du bruke denne tjenesten: http://rl.se/aivdm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.