Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Skal vi også legge til at mottagere av våre AIS-signaler får tilgang på vårt MMSI nummer slik at de kan ringe oss opp?

GeirT ringte meg opp i Limfjorden sist sommer og jeg antok at han så mitt MMSI nummer på mottageren sin?

Jeg synes det er flott at Cerveza stiller konkrete spørsmål til montering og bruk av AIS klasse B sender i fritidsbåtene.

 

Nå når prisen begynner å komme ned mellom 5 - 10 K alt inklusive så tror jeg at det er nyttig å tenke på sikkerhetsfordelene med denne investeringen.

 

Jeg ser det er uttrykt bekymring for antall klasse B sendere i fritidsflåten.

Jeg har seilt forbi flere armadaer av store seilbåter hvor bare 4 -5 av et par hundre har hatt transponder.

Jeg har i ettertid angret mye på at jeg ikke tok bilde av radarbildene. Da kunne skeptikerne sett med egne øyne fordelen av å ha klasse B transponder ombord.

Link to post
Share on other sites

Det der høres ut som å satse på ren nintendonavnigasjon.

Det må du nesten forklare litt nærmere.. :crazy:

 

AIS er ikke noen erstatning for radar, og slett ikke noen erstatning for å holde utkikk.

Det var poenget mitt, ja.

 

Har du en AIS-B er det mer sannsynlig at andre båter ser deg.

Jeg synes ikke det er et veldig gjennomtenkt argument, i forhold til din egen ytring om radar og utkikk..

 

At du ikke ser alle andre båter på de elektroniske skjermene er noe du alltid må ta ta hensyn til.

Ja...

 

Sannsynligvis går kollisjonsalarmen på både lasteskipet og i din egen båt.

Vil du ikke i så fall få kollisjonsalarm på samme måte hvis du bare har en AIS mottaker da? Du har jo uansett vikeplikt for nyttetrafikken.

Link to post
Share on other sites

GeirT ringte meg opp i Limfjorden sist sommer og jeg antok at han så mitt MMSI nummer på mottageren sin?

Joda, slik var det. Oppdaget deg på listen over targets og brukte ditt MMSI på et DSC oppkall.

 

Man kan jo også kalle opp med vanlig tale - ettersom AIS'en også viser navnet på båtene.

Man slipper å rope "Ship on my port side" hvorpå alle lurer på om det er deg det ropes på....

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du ville blitt imponert over mulighetene hadde du fått knottet litt.

Det ville jeg helt sikkert, jeg synes slik teknologi er spennende. Jeg misstenker bare at noen har blitt litt "blendet" av tanken på småbåt-AIS. Det du skriver er selvfølgelig svært aktuelt for mange , men jeg lurer på om ikke en vanlig AIS mottaker er tilstrekkelig i overskuelig fremtid (jeg går utifra at det er tilstrekkelig for å kunne sette alarmgrenser o.l.).

 

Det er nok langt frem, hvis noen gang, at vi skal kunne se alle båter dukke opp på AIS.

Så øynene og vettet er og forblir de desidert viktigste fortutsetningene for å ferdes sikkert på sjøen.

 

Det er egentlig kjernen i problemstillingen min. :cheers:

Link to post
Share on other sites

men jeg lurer på om ikke en vanlig AIS mottaker er tilstrekkelig i overskuelig fremtid (jeg går utifra at det er tilstrekkelig for å kunne sette alarmgrenser o.l.).

Med mottaker/sender så ser de andre deg også og ikke bare du som ser / får alarm

ser du ikke den fordelen med det da ?? som i mine øyne er en stor fordel og dobbler sjansen for ikke bli rent i senk :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

, men jeg lurer på om ikke en vanlig AIS mottaker er tilstrekkelig i overskuelig fremtid (jeg går utifra at det er tilstrekkelig for å kunne sette alarmgrenser o.l.).

Det er egentlig kjernen i problemstillingen min. :cheers:

 

Jeg tror jeg var en av de første her på BP som tok i bruk AIS-mottaker ombord i båten. Tror det var i 2003. Min intensjon den gang lå langt unna sikkerhet. Jeg var og er fortsatt spesiellt intressert i skipsfart og i de fartøy som jeg møter på min (vår) vei. Jeg har fotografert skip i mange år. Spesiellt taubåter. Men det er en annen historie. Her fikk jeg mye info om de nyttefartøyene jeg møtte. Etter hvert ble det mer kjøring (seiling) i mørket og der kom nytten av AIS som sikkerhetshjelpemiddel. Når vi nå har båten liggende ute hele året og benytter den under varierende værfohold inne i andedammen (Oslofjorden), hvor det er relativt stor trafikktetthet av nyttefarøy, kom behovet for en klasse-B sender, som nå skal monteres før påske.

 

Behovene er ulike. Vi har våre. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vil du ikke i så fall få kollisjonsalarm på samme måte hvis du bare har en AIS mottaker da? Du har jo uansett vikeplikt for nyttetrafikken.

Hva er det du sier? Jeg tror ikke det er en riktig forståelse av sjøveisreglene, og spesielt viktig er det å få med seg sjøveisregel 2. Bruker jeg AIS-B har jeg uansett gitt et godt bidrag til andre båter i forbindelse med sjøveisregel 7. AIS-signalene vil uansett fortelle om jeg går for seil, og om jeg er fritidsbåt eller nyttetrafikk.

 

Man kan jo også kalle opp med vanlig tale - ettersom AIS'en også viser navnet på båtene.

Direkte oppkall er som regel tydligere. På min båt vises oppkallet på kartplotter, og radioen viser at det er helt klart jeg som fikk oppkall. Det er ikke til å ta feil av.

Link to post
Share on other sites

Med mottaker/sender så ser de andre deg også og ikke bare du som ser / får alarm

ser du ikke den fordelen med det da ?? som i mine øyne er en stor fordel og dobbler sjansen for ikke bli rent i senk :seeya:

 

Hvis vi er enige om at dette systemet ikke erstatter utkikk og/eller radar så er ikke det argumentet relevant! Du dobbler overhodet ikke sikkerheten med et slikt system, jeg tror faktisk det motsatte kan skje hvis man setter slik lit til dette systemet.

 

Når jeg nevnte AIS-mottaker så mente jeg i forhold til AIS A, beklager at det ikke gikk bedre frem. Jeg prøver å få belyst at sikkerhetsaspektet, i den grad det er noe, primært vil ligge i en AIS A mottaker, ikke en AIS B sender. Hvis det hadde vært påbudt med AIS B for alle ville dette stilt seg annerledes.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det er fullstendig tilfeldig med tanke på at det er frivillig å installere/bruke det. Man vil aldri få noe fullverdig bilde av trafikken i et område, når det bare er tilfeldige båter som har systemet installert. Jeg ser derfor ikke helt hvor AIS B vil tilføye noe nevneverdig nyttig med tanke på sikkerhet eller navigasjon.

Det gir jo en sikkerhet for de båtene som monterer det.. Som styrmann på en bøyelaster og tildligere på kystbåter, ser jeg helt klart fordelen med AIS på små plastbåter som ikke viser på radarbildet om det er litt regn/sjø. Ofte har de svake lan lanterner også..(om de har lanterner)

 

Fullverdig bilde eller ikke. Den ene plastbalja som har det montert, ser vi på AIS på et tidligere tidspunkt enn om den ikke hadde AIS. Det gir bedre sikkerhet isolert sett for den ene situasjonen.

Link to post
Share on other sites

AIS-signalene vil uansett fortelle om jeg går for seil, og om jeg er fritidsbåt eller nyttetrafikk.

Er dette tilfelle? At du kan velge om du skal meddele at du går for seil eller motor altså?

 

 

Jeg tror ikke det er en riktig forståelse av sjøveisreglene

Hva er det jeg ikke forstår?

 

Ikke missforstå det jeg skriver som bastant negativitet, jeg er skeptisk til den store allmenne nytteverdien av dette utstyret, men det stikker ikke dypere enn det. Jeg får intrykk av at dette systemet kan gi noen en falsk trygget hvis det blir brukt som et aktivt sikkerhetstiltak. Jeg har respekt for at dere velger å montere det, og mener ikke å kritisere dette valget, jeg prøver bare å danne meg det fulle bildet.

 

:sailing:

 

Edit

 

Det gir jo en sikkerhet for de båtene som monterer det.. Som styrmann på en bøyelaster og tildligere på kystbåter, ser jeg helt klart fordelen med AIS på små plastbåter som ikke viser på radarbildet om det er litt regn/sjø. Ofte har de svake lan lanterner også..(om de har lanterner)

 

Fullverdig bilde eller ikke. Den ene plastbalja som har det montert, ser vi på AIS på et tidligere tidspunkt enn om den ikke hadde AIS. Det gir bedre sikkerhet isolert sett for den ene situasjonen.

 

Om de mangler eller har utilstrekkelig lanterneføring, er det vel andre ting en AIS som er akutt... Det ville vel være billigere å montere radardeflektor også..

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å få belyst at sikkerhetsaspektet, i den grad det er noe, primært vil ligge i en AIS A mottaker, ikke en AIS B sender.

 

 

Det gir jo en sikkerhet for de båtene som monterer det.. Som styrmann på en bøyelaster og tildligere på kystbåter, ser jeg helt klart fordelen med AIS på små plastbåter som ikke viser på radarbildet om det er litt regn/sjø. Ofte har de svake lan lanterner også..(om de har lanterner)

 

Fullverdig bilde eller ikke. Den ene plastbalja som har det montert, ser vi på AIS på et tidligere tidspunkt enn om den ikke hadde AIS. Det gir bedre sikkerhet isolert sett for den ene situasjonen.

 

Og hvis du fremdeles ikke ser forskjellen ....så sier du det bare for å kverulere :nono:

for saken er at den som sender tilkjennegir sin posisjon til alle som mottar Ais om det er klasse A eller B

Mener ikke at en skal blende alle vinduer og seile på elektronikken for det er galskap i mine øyne også :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Om de mangler eller har utilstrekkelig lanterneføring, er det vel andre ting en AIS som er akutt... Det ville vel være billigere å montere radardeflektor også..

 

Jeg ønsker at alle småbåter monterer radarreflektor, radar, kartplotter, VHF, AIS, tar kystskippereksamen med mer. Nytte er det med alle desse hjelpemidlene (med flere) uten at jeg mente å sette de opp mot hverandre..

 

AIS er et supert hjelpemiddel iallefall for oss som jobber på store båter.

Link to post
Share on other sites

Er dette tilfelle? At du kan velge om du skal meddele at du går for seil eller motor altså?

Enkelte systemer kan endre dette underveis.

 

Fartøytype 36 = seilbåt (som bruker seil til framdrift)

Fartøytype 37 = fritidsbåt

 

Dessverre sender ikke AIS-B "navigation status" slik at du kan fortelle at du ligger for anker, men det er vel uansett dumt å gjøre noe slikt i skipsleia.

 

Hva er det jeg ikke forstår?

 

Tja, det var dette utsagnet

Du har jo uansett vikeplikt for nyttetrafikken.

 

Nei, jeg har ikke alltid vikeplikt for nyttetrafikken. Det betyr ikke at jeg ikke viser hensyn, men det er greit å vite hvem som i utgangspunktet har vikeplikt.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke alltid vikeplikt for nyttetrafikken. Det betyr ikke at jeg ikke viser hensyn, men det er greit å vite hvem som i utgangspunktet har vikeplikt.

 

Ja, det var dårlig formulert.

 

Likevel, jeg heller mot å tro at dette vil ha liten nytteverdi for folk flest, samt at det kan gi en falsk trygghet og fjerne fokuset fra mer relevante metoder for å få oversikt.. Jeg skal selvfølgelig ikke undervurdere mengden harbour-cred slike gadgets gir, men jeg skal ikke pirke noe særlig mer i dette nå... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Cerveza, tenk deg en seilbåt som krysser nordsjøen, han har en ais klase b transponder. Vil ikke han kunne føle seg noe tryggere på at andre båter ser den lille seilbåten? Selv om man har en stor båt med x-antall brutto tonn så har man ingen påkjørsrett. I en nødsituasjon vil også andre båter kunne finne seilbåten raskt. At en ais klasse b transponder ikke vil vere til hjelp for både handelsflåten og fritidsflåten er utenfor min fatteevne, det gir i mine kun pluss i boken. Det er helt unødvendig å fortelle at det ikke erstatter utkikk...

 

Når det gjelder om to vhf antenner kan plasseres under hverandre er det en veldig mye brukt løsning, en god løsning også. Men antennen bør ikke stå inntil masten da, helst ha en arm som lager litt avstand mellom mast og antenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal selvfølgelig ikke undervurdere mengden harbour-cred slike gadgets gir

Uttrykket i seg selv gir meg neller !! For meg er slike våsete vurderinger idiot-fakter.

For meg er det tryggheten av alltid å vite hvor skip, som kan utgjøre en fare - seiler som er det viktigste.

Det er herlig å slippe usikkerhet, hele tiden kunne være i forkant og på den måten unngå uønskede hendelser.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

AIS sender/mottaker kan de også se deg.

Men ferdes du helst utenfor skipsleden - blir AIS'en en "nice-to-have" sak.

Geir :seeya:

Ser nytten av denne om du seiler mye over dammen til Danmark å videre ,men holder du deg her oppe i oslofjorden stort sett hele tiden du er på sjøen . Er det noen ekstra sikkerhet da , greit nok at dem ser deg dem som har dette.Men er jo svært få som har ais og B sender ombord ettersom jeg sjønner , å da blir det vel mere sikkerhet å ha en radar da eller ? Har en ais motager ombord , grei duppeditt det .Men har jo radaren og ser jo mye mer der enn på ais'n , så tenker det at det er en slik kjekt å ha sak.Så lenge det er lite utbredt og om du ferdes her i osofjorden for det meste .Eller tar jeg hoppende feil her , er det så mye mere sikkerhet å ha en slik sender ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke så kjent med småbåt trafikken i Oslofjorden, men dere unngår vel mest mulig å seile i separasjons-sonene der kanskje ?

Jeg ville ikke hatt noe nytte av AIS der. Ville heller holdt meg utenfor eller helt i ytterkant av sonene og holdt god utkikk.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå bestilt Glomex RA111 fra Seatronic (god service på den butikken forresten...). De opplyste at det nå finnes to versjoner av denne antenna, den ene dekker hele frekvensområdet for VHF og AIS, mens den andre kun håndterer AISens frekvensområde. Sistnevnte her vistnok en noe bedre rekkevidde. Jeg valgte den første fordi jeg ønsker å ha muligheten til å bruke den som nødantenne for VHFen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

De opplyste at det nå finnes to versjoner av denne antenna, den ene dekker hele frekvensområdet for VHF og AIS, mens den andre kun håndterer AISens frekvensområde.

Interessant. Da er det en fordel at jeg kun stripser fast antennen. :wink: Det er mulig at jeg skal ut og måle litt forskjellig AIS-B utstyr og antennekonfigurasjoner. I så fall skal jeg se om jeg ikke får prøvd begge utgavene av RA111.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...