Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

ser att glomex antennen bare har en gain på 1dB....borde vel gå o finne noen på 2-3dB åtminstone....

Joda, det går fint å bruke en lengre pisk dersom du ønsker dét.

 

Dersom alternativet er å få antenne opp i mastetoppen så bør du merke deg at en splitter demper mottatt signal med en 3-4 dB. Også utsendt signal dempes i en splitter, men ikke ødvendigvis så mye som for mottatt signal.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregelen sier vel en kvart bølgelengde av antenna som sender på den laveste frekvensen.
For tilpasningen sin del er jeg enig med Mulligans tommelfinger.

 

Men det er også noe som kalles de-sense'ing.

Det skjer ved at mottakerens følsomhet blir kraftig dempet, i det den mottar et sterkt signal.

Når f.eks. AIS og VHF antenner er plassert nær hverandre vil dette få verst effekt for AIS mottakning, når VHF'en sender med 25W.

I slike tilfeller kan du risikere at AIS mottakeren er omtrent døv mens sendingen pågår.

 

Jeg tror ikke det vil utgjør noe tilpassningsmessige problemer med å plassere antennene under hverandre, men også her kan de-sense'ing bli et problem.

 

Jeg har VHF antennen i toppen av masta og AIS antennen på stag akterut. AIS'en er vel 3 m.o.h. og VHF 15 m.o.h. Avstanden mellom dem diagonalt ca 8m.

 

Jo større avstand det er mellom antennene, bedre er det.

 

Geir :seeya:

mailade Procom igår...dom snakker om en hel bölgelengd.......

 

det er ju förbundit med en hel del jobb o dra opp en ekstra 213 til masttoppen...o kansje bare för o konstatere

att det funker dåligt......... :lol:

pröver nog med splitter trots allt denne säsongen.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Klipt fra en annonse på torget til finn.no

Her er det meste integrert i ett apparat

 

"Høcom RO4800 Radio Ocean DSC VHF er en moderne VHF som kan brukes sammen med en GPS eller kartplotter og har intern AIS mottaker for å vise alle fartøyer som har AIS sender på ditt kartplotter bilde. Kun en VHF antenne er nødvendig og man trenger ikke VHF splitter som vanligvis kan gi reduksjon i VHF kvaliteten"

 

pris ca 4000,-

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Lillestrømmessa nå i mars er det samme tilbud på AIS-CTRX fra True Heading som nevnt i innlegg # 536 i denne tråden. Watski selger denne for under 6.000 - men antenner følger ikke med.

En av representantene på messa fortalte at det forutsettes bruk av AIS klasse B sender på Watski 1000 seilasene i Sverige.

Jeg fikk ellers mye flott informasjon om AIS på messa - vel verd et besøk bare for å få orientering om dette flotte sikkerhetssystemet.

Link to post
Share on other sites

På Lillestrømmessa nå i mars er det samme tilbud på AIS-CTRX fra True Heading som nevnt i innlegg # 536 i denne tråden. Watski selger denne for under 6.000 - men antenner følger ikke med.

GPS antennen SKAL være med for at transponderen er CE godkjent. Og for at den samsvarer med IEC normen den er bygget etter.

Det der blir som å selge bil uten hjul og seter. Enkelte vet ikke hva de skal finne på for å gjøre en vare "mer atraktiv".

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

. Ingen av dem anbefalte splitter.

enig i dette.......midlertidlig lösning tils targaböylen er på plass..... :smiley:

 

en splitter tar effekt.....

 

spm er om en högt plassert VHF-antenn(- splitter reduseringen) er bedre en en lavt plassert antenn uten splitter....

 

har du noen pejling GeirT?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

har du noen pejling GeirT?

Ja, jeg ville gått for en lavt plassert antenne. Jeg har dette selv, står drøyt 3 m.o.h.

 

Jeg mottar AIS fra 20nm - og sender vel 10-15 nm. Det holder det..

En båt som går med 30 knots vil oppdage meg mellom 15 og 30 minutter før den innhenter/passerer meg.

 

Monter den akterut på pushpit'en, men vær nøye med at du får ett lavt SWR - så ikke monter den nær noe vertikalt metall.

Transponderen overvåker SWR og gir alarm/stenger sender om den blir for høy.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har kun AIS mottaker, og hadde først en rimelig Glomex antennesplitter mellom VHF og AIS. Jeg fikk imidlertid noe uforklarlig støy på VHF'n, så nå skal det opp en egen antenne for AIS. Her skal jeg da sette splitteren slik at jeg kan fjerne FM-radio antennen og mate FM-radioen fra samme antennen og via splitteren.

 

Men nok om det (beskrevet i en annen tråd), det jeg egentlig ville ha frem var snakket om tap. Men bruker en splitteren, RA201 slik jeg skal gjøre nå, er ikke det noe problem da begge utgangene har forsterkning.: "15dB shared on two outputs (to compensate power loss)" som det står i bruksanvisningen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har kun AIS mottaker, og hadde først en rimelig Glomex antennesplitter mellom VHF og AIS.

Lars H.

Jeg har etter hva jeg har funnet ut en vhf antenne til vhf'n og en til ais'n , men det er megastøy på kanal 77 av alle kanaler .Det er jo den som blir brukt mest , så dumt . Men finner ikke ut av dette , ikke enda vaffal .Men kan det være at ais'n må stå på ,så blir støyen borte ? Noen formening om dette Lars , eller andre ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I går kom AISen på plass. Et par timers jobb så var det hele på plass. Tok et oppkall til KV Nornen som var kun et par kvartmil unna. Fikk positivt svar at de så meg fint på sine instrumenter. De ønsket meg godt tur vidre og sa at de gjerne ville hilse på meg senere også. ???? Hva de nå mente med det? :wink:

Den var enkel og grei å sette opp via softwaren som fulgte med. AISen er av klasse-B. Trolig litt liten rekkevidde med 3 watt, men for at skipstrafikken skal se deg så den helt sikkert tilstrekkelig så langt.

 

Et nytt sikkerhetsutstyr er på plass i Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...