Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Flott lenke Sjløtummel og takk for rådet.

Jeg tror jeg starter med å lese NMEA setningene fra autopliloten med hyperterminalen.

Jeg er litt usikker på om jeg får dette til, fordi baudraten på navigasjonssystemet er satt til å håndtere AIS-setningene og jeg vet ikke om baudraten på NMEA ut/inn er atskilt i systemet.

Link to post
Jeg er litt usikker på om jeg får dette til, fordi baudraten på navigasjonssystemet er satt til å håndtere AIS-setningene og jeg vet ikke om baudraten på NMEA ut/inn er atskilt i systemet.

Det finnes da utstyr som snakker med høyere hastighet på utgangen enn data mottas på inngangen. :wink:

http://www.marinelektronik.se/sracoon.htm

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

1)

Bare kort tilbake til grunnen for at man må ha innebygd GPS mottakere i AIS transpondere:

 

Det er riktig som det er sagt tidligere, at klokken som styrer tidspunktene for utsendelse av AIS meldinger må være veldig nøyaktig.

 

Hvor nøyaktig kan leses ut fra ITU R.1371-X:

 

3.2.2.8.4. Synchronization jitter

 

The synchronization jitter bits preserve integrity on the TDMA data link, by allowing a jitter in each

time slot, which is equivalent to ± 3 bits. Transmission timing error should be within ±104 us of the

synchronization source. Since timing errors are additive, the accumulated timing error can be as

much as ± 312 us.

 

Link til draft av ITU R.1371-2 ligger her: ITU R.R1371-2 draft (Dette er en PDF, men har ikke .PDF i filnavnet)

 

2)

 

Vanlig VHF antenne/ AIS VHF antenne:

 

Husk at den vanlige antenna for VHF normalt ofte har en midtfrekvens på 155 MHz, mens en AIS VHF antenne har 165 MHz. Dermed vil man få et tap på ca 1 dB (20% mindre uteffekt) ved å bruke "feil" antenne. Se eksempel på de 2 variantene Procom leverer her: Procom CXL 2-1LW. For en vanlig bruker har det kanskje ikke noe å si, men skal man få maksimalt ut av AIS/VHF er valg av antenne viktig.

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post

"Framtia" skal utstyres med en class B transponder til sesongen starter. Ser det er tips til et par modeller og oppgitt noen priser litt lengre opp i denne tråden. Comar sin har økt betydelig i pris hos Worldnav, men det kompenseres av lavere vekslingskurs. Det virker som om ca 6000 NKR er det en må ut med akkurat nå, mens Astor har kommet med en antagelse om at prisen snart skal kype ned i 5000.

 

Så, er det noen som har handlet nylig som kan komme med noen anbefalinger om hva som er det beste kjøpet akkurat nå?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Først, her er en oversiktlig side som forklarer setning 18, 19 og 24 til klasse B transponderne: http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/AIS_Messages_B.htm.

 

Her er lenker til et lite utvalg av klasse B transpondere:

Først CsB200: http://www.ami-gfv.com/ais_b.htm.

Her til SR262: http://smartradio.diytrade.com/sdp/96914/4...0006-74856.html

Transas (hentes ned som pdf-fil): www.transas.com/mediacenter/marine/onboard/brochures/pdf/AIS_CLASS_B.pdf.

SRT: http://www.srt-marine.com/products-classb.php.

ProNAV: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...p;fra=&Type=.

AIT 250 (< £ 500): http://www.mesltd.co.uk/ait250-transponder...ss-p-11172.html.

SevenStar: http://www.cusystems.no/.

AWAIS-800:http://avionics.en.busytrade.com/products/info/238425/AWAIS_800_AIS_CLASS_B_Transponder.html.

 

Det er mye å velge i.

Link to post

Saab Transpondertech var vel en av de første ute med AIS og finnes i stort antall på norskekysten. Prisen aner jeg ikke. Tipper det er Radio Holland som er importør.

 

Ellers har jo Simrad en kjekk sak og er man utstyrt med Furuno Navnet har også de kommet med en blackbox ais transponder som styres enten fra navnet eller fra pc.

Link to post

CSB200 transponderen sender ut ALR (alarm meldinger) som kan kvitteres med ACK meldinger.

De er beskrevet slik:

 

AIS Alarm Messages (NMEA 0183 ALR, Text)

 

ALR message format

$--ALR,hhmmss.ss,xxx,A,A,c--c*hh<CR><LF>

• hhmmss.ss = Time of alarm (UTC)

• xxx = Unique alarm number

• A = Alarm condition

• A = Alarm acknowledge state

• c--c = Alarm description, text

Alarms descriptions presented are:

• AIS: TX malfunction

• AIS: Antenna VSWR exceeds limit

• AIS: Rx channel 1 malfunction

• AIS: Rx channel 2 malfunction

• AIS: general failure

• AIS: no sensor position in use

• AIS: no valid SOG information

• AIS: no valid COG information

• AIS: 12V alarm

• AIS: 5V alarm

• AIS: Loss of serial interface integrity

• AIS: Background noise above -77dBm

 

 

ACK messages

Can be generated by a minimum keypad and display (MKD) unit, chart

plotter or other display device connected to the CSB200 to acknowledge

an alarm condition reported by the CSB200.

$--ACK,xxx*hh <CR><LF>

• xxx = Unique alarm number

 

Jeg går ut fra at disse funksjonene er lik på alle AIS B transpondere, dvs. at det er en del av spec'en for slike.

Kjenner dere til om det er kart-plottere som har programvare eller kartprogram - som leser ALR og kan sende ACK meldinger ?

Da mener jeg at et alarm symbol vises på skjermen, trigger "piper" og alarmutgangen aktiveres. Samtidig legges den på en alarmliste som

kan hentes frem i menyen. ACK kan slette alarmer ved å angi alarmens unike nummer.

 

Slik det er idag, er det kun en enslig LED lampe som lyser på boksen - og den står godt gjemt inne under kartbordet.

Det er mange alarmer på listen ovenfor som kunne vært greit å kjenne til når de kom.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
..Kjenner dere til om det er kart-plottere som har programvare eller kartprogram - som leser ALR og kan sende ACK meldinger ?....
Jeg var i kontakt med ProNAV i går og ble informert om noen av de meldingene du beskriver her. Disse var nye i årets oppdateringer av transponderen. Jeg får bare forskjellige alarmmeldinger på min Raymarine-enhet, men ingen tolking av alarmtypen.

Antar at dette blir inkludert i softvare-oppgraderinger av navigasjonssystemet ombord.

Link to post
Blir spennende å se om AIS også blir tilpasset Galileio, om det systemet kommer opp?

Det er bare et spørsmål om hvilken GPS-mottaker man bruker, AIS som sådan trenger ikke å endres. De aller fleste bruker NAVSTAR GPS, men AIS med GLONASS er hyllevare dersom du er spesielt interessert. Egentlig er vel neste generasjon NAVSTAR, GPS III, vel så interessant. (Den første satellitten i den serien kommer skal ikke skytes opp før i 2014, så det har ingen hast med å oppgradere båtelektronikken ennå.)

 

Kongsberg Seatex er i gang med noe cloak-and-dagger greier med å bruke en satelitt og AIS for å overvåke norsk farvann.

Tja, hvem som gjør hva skal jeg ikke si så mye om, men så veldig cloak-and-dagger er det ikke. Prinsippet er ganske enkelt: VHF-signalet kan plukkes opp fra satellitt, og dermed kan man følge skip også ute på åpent hav.

Link to post

Jeg har lest gjennom denne referansen Sjøtummel: http://www.globalsecurity.org/space/systems/gps_3.htm.

For det første er vel ikke tidspunktet 2014 for "eventuell" GPS III endelig klarlagt (skulle ikke undre meg om det blir utsatt)?

For det andre: Jeg antar at det blir mulig å benytte "gamle" GPS mottagere også i GPS III systemet, eller bygger våre nåværende GPS-mottagere på helt andre beregningsmodeller? Jeg synes ikke det fremkommer klart av informasjonen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...