Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Trolig litt liten rekkevidde med 3 watt, men for at skipstrafikken skal se deg så den helt sikkert tilstrekkelig så langt.

Antagelig akkurat passe rekkevidde. Digital sending er uansett ikke det samme som å prate på VHFen. God antenne og antennplassering er nok viktigere enn å ønske seg bedre utgangseffekt.

Link to post
Share on other sites

Ser deg i hvert fall ikke med Siitech.

 

Da jeg forsøkte Siitech, hadde jeg så som så med dekning ved Drøbak og så opplevde jeg stor tidsforsinkelse. (sjekket Nesoddbåtene. avg .00 og .32 henholdsvis Fra Nesoddtangen og A. Brygge).

 

Synes marinetrafikk er en bedre kilde, selv om det har hendt at jeg har sett båter på Kaholmen som ikke syns på marinetrafikk heller.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SandnesSjø har sitt eget nettverk av mottakere rundtom muligens i tillegg til mer offisielle kilder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mere offisielle kilder: Marinetraffic

 

Redigert: OOps, Marinetraffic var jo listet opp like før her.

Men hurra for Sandnes sjøspeidergruppe (leser du dette, Gunnar?)

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kystverkets side begrenses til sitat: "andre offentlige etater, inkludert havner. Andre aktører kan i visse tilfeller gis tilgang til data, basert på sine legitime behov. Dette vil typisk være aktører som bidrar sammen med det offentlige innen maritim trafikkovervåkning og oljevernberedskap. " BP burde vel hatt en konto her :wink:

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg der Framtia!

 

Men den viser trafikken langs hele norskekysten og er desverre den eneste web-siden jeg finner som viser AIS trafikken her på nordmøre/Kristiansund!

 

Og desverre er siden passordbeskyttet, uten at jeg kjenner til passordet!! :nonod:

 

Det har seg nemlig slik at jeg sitter med en gammal PC der brukernavn/passordet dukker automatisk opp ved innlogging! Passordet vises bare som ***** og jeg kan derfor ikke bruke siden på en annen PC.

 

Jeg har selv installert en kl.A transponder i båten som jeg gjerne skulle ha testa ut! Transponderen har jeg arva fra jobben og den virker tilsynelatende OK! (Kommer iallefall masse listinger på skjermen) Men jeg vet ikke om den sender ut mine egne signaler!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

er det noen av dere som har Ais Transponder som har søkt om tilgang til webbasert tilgang hos kystverket :confused:

mener jo dere har et legitimt behov så fruen hjemme kan følge med hvor dere er på tur f.eks

 

klippet fra kystverket sin side

6) Hvordan søker man om tilgang til AIS-data fra Kystverket?

All tilgang til sanntid og historiske AIS-data krever et gyldig brukernavn og passord. Forespørsel om tilgang til AIS-data rettes til Kystverket sentral los- og VTS-avdeling. Send en forespørsel til aisonline(@)kystverket.no

 

Forespørsel om tilgang til sanntid AIS-data må inneholde

• informasjon om hvem som søker, samt

• til hvilket formål AIS-data vil bli benyttet

 

Det må videre angis om en ønsker tilgang til AIS rådata eller et WEB-basert trafikkbilde.

 

Ønsker en tilgang til historiske AIS-data må behovet for dette begrunnes særskilt.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Da jeg gikk fra Vallø ved Tønsberg i går og til jeg kom på høyde med Bastøya hadde klasse-B senderen min sendt ut signaler 50 ganger på hver kanal. Dette vises i klar tekst i programmet som fulgte med senderen. Programmet er fra Transas og inneholder software og manualer. Dette gir meg trygghet at andre har sett mine signaler under veis.

Jeg kalte opp KV Nornen og de bekreftet at de så meg på sine instrumenter. De ønsket meg god tur videre og håpet at vi sås igjen en senere gang. (Hva de nå mente med det?) :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kalte opp KV Nornen og de bekreftet at de så meg på sine instrumenter.
Dette er en grei fremgangsmåte.

Ute i Kattegat og Skagerak registrerer jeg andre skip med AIS sender ombord i avstand over 60 nm.

Jeg ringer opp andre skip via MMSI og får bekreftet at de ser meg.

Jeg tror at flere av medlemmene her på BP vil "oppleve" mer av fordelen med AIS sender klasse B når de seiler på åpne havstrekininger.

Det er ikke i områdene langs kysten at fortrinnet med AIS sender ombord kommer frem.

Hadde jeg primært seilt i Oslofjorden og langs kysten hadde jeg ikke prioritert AIS sender ombord.

Da ville jeg mye heller investert i en god radar.

Det er når man foretar seilas på større havstrekninger til eksempelvis Danmark, Tyskland, England, Færøyene m.v. at AIS senderen kommer til sin rett - slik jeg ser det. Å bruke AIS senderen i Oslofjorden gir vel mest bry for Havnevesenet/Losvesenet?

Link to post
Share on other sites

Litt OT....AIS for "storbåter" :smiley:

 

ett par kule sider om VTS Southampton Portsmouth

 

Live VTS-trafikk CH11 o CH12 http://www.ais-live.co.uk/AIS%20Live/channel12.html

"radio popup"

 

sen denne siden 'go to vessel' o navnet på den som kaller.....så får man opp pos o även bilder på båten

http://www.marinetraffic.com/ais/

 

og med litt tur en webcam

 

http://www.ais-live.co.uk/AIS%20Live/aissolentwebcam.html

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg primært seilt i Oslofjorden og langs kysten hadde jeg ikke prioritert AIS sender ombord.

Da ville jeg mye heller investert i en god radar.

Det er når man foretar seilas på større havstrekninger til eksempelvis Danmark, Tyskland, England, Færøyene m.v. at AIS senderen kommer til sin rett - slik jeg ser det. Å bruke AIS senderen i Oslofjorden gir vel mest bry for Havnevesenet/Losvesenet?

 

Senderen har en av og på-knapp. Så dersom man seiler i et område som man ikke mener behovet er for AIS så kan den slås av. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det må være en fordel at også fritidsbåtflåten har AIS-B påslått når de seiler i skjermede farvann. I hvertfall ønsker jeg å være godt synlig for skipstrafikken der jeg ferdes. Jeg har ved flere anledning lurt på om jeg har vært på kryssende kurs med nyttetrafikken og de kan da lett identifisere meg, kalle meg opp på VHF osv i tilfelle de skulle ha ønske om det.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...