Frøken Fryd Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Et nytt sikkerhetsutstyr er på plass i Astor. Gratulerer Regner med du kommer med erfaringer etterhvert, har du koblet den opp mot andre instrumenter? Redigert 29.Mars.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Flott. Har du klart å håndtere baudraten på en grei måte? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 n er koblet opp mot Garmin 4010 og virker fint der. Baudraten er på 38400 tror jeg det var. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Har du AIS'n på nå? Ser deg i hvert fall ikke med Siitech. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Trolig litt liten rekkevidde med 3 watt, men for at skipstrafikken skal se deg så den helt sikkert tilstrekkelig så langt. Antagelig akkurat passe rekkevidde. Digital sending er uansett ikke det samme som å prate på VHFen. God antenne og antennplassering er nok viktigere enn å ønske seg bedre utgangseffekt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Ser deg i hvert fall ikke med Siitech. Da jeg forsøkte Siitech, hadde jeg så som så med dekning ved Drøbak og så opplevde jeg stor tidsforsinkelse. (sjekket Nesoddbåtene. avg .00 og .32 henholdsvis Fra Nesoddtangen og A. Brygge). Synes marinetrafikk er en bedre kilde, selv om det har hendt at jeg har sett båter på Kaholmen som ikke syns på marinetrafikk heller. Redigert 29.Mars.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Synes ikke marinetraffic viser godt nok heller. Under er et par eksempler, det første fra Marinetraffic. Og her er et fra Sandnessjø, som viser flere flere båter. Hvorfor ikke alle viser det samme vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Det er Forskjellige Mottagere som er plassert på forskjellige plasser. Og klasse B sender med 3 Watt. A sender mere. Og i tilegg har jo de store båtene antenne mye høyere enn de små Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
SveinHa Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 SandnesSjø har sitt eget nettverk av mottakere rundtom muligens i tillegg til mer offisielle kilder. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Salt Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Mere offisielle kilder: Marinetraffic Redigert: OOps, Marinetraffic var jo listet opp like før her. Men hurra for Sandnes sjøspeidergruppe (leser du dette, Gunnar?) Redigert 30.Mars.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Astor Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Finnes det noen linker til gode AIS-sider over Oslofjorden? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mhemil Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg har ikke funnet noen bedre enn SandnesSjø sidene. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Finnes det noen linker til gode AIS-sider over Oslofjorden? Her er du Astor!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Framtia Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Ja, her får en vel med all trafikk. Men denne er jo veldig begrenset siden man må ha passord. Videre er grensesnittet lite imponerende synes jeg. Redigert 30.Mars.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
mhemil Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Kystverkets side begrenses til sitat: "andre offentlige etater, inkludert havner. Andre aktører kan i visse tilfeller gis tilgang til data, basert på sine legitime behov. Dette vil typisk være aktører som bidrar sammen med det offentlige innen maritim trafikkovervåkning og oljevernberedskap. " BP burde vel hatt en konto her Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Er enig med deg der Framtia! Men den viser trafikken langs hele norskekysten og er desverre den eneste web-siden jeg finner som viser AIS trafikken her på nordmøre/Kristiansund! Og desverre er siden passordbeskyttet, uten at jeg kjenner til passordet!! Det har seg nemlig slik at jeg sitter med en gammal PC der brukernavn/passordet dukker automatisk opp ved innlogging! Passordet vises bare som ***** og jeg kan derfor ikke bruke siden på en annen PC. Jeg har selv installert en kl.A transponder i båten som jeg gjerne skulle ha testa ut! Transponderen har jeg arva fra jobben og den virker tilsynelatende OK! (Kommer iallefall masse listinger på skjermen) Men jeg vet ikke om den sender ut mine egne signaler! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LALUNA II Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) er det noen av dere som har Ais Transponder som har søkt om tilgang til webbasert tilgang hos kystverket mener jo dere har et legitimt behov så fruen hjemme kan følge med hvor dere er på tur f.eks klippet fra kystverket sin side 6) Hvordan søker man om tilgang til AIS-data fra Kystverket? All tilgang til sanntid og historiske AIS-data krever et gyldig brukernavn og passord. Forespørsel om tilgang til AIS-data rettes til Kystverket sentral los- og VTS-avdeling. Send en forespørsel til aisonline(@)kystverket.no Forespørsel om tilgang til sanntid AIS-data må inneholde • informasjon om hvem som søker, samt • til hvilket formål AIS-data vil bli benyttet Det må videre angis om en ønsker tilgang til AIS rådata eller et WEB-basert trafikkbilde. Ønsker en tilgang til historiske AIS-data må behovet for dette begrunnes særskilt. Redigert 30.Mars.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
GeirT Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Søkte om tilgang med den begrunnelsen - og fikk avslag desverre. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Da jeg gikk fra Vallø ved Tønsberg i går og til jeg kom på høyde med Bastøya hadde klasse-B senderen min sendt ut signaler 50 ganger på hver kanal. Dette vises i klar tekst i programmet som fulgte med senderen. Programmet er fra Transas og inneholder software og manualer. Dette gir meg trygghet at andre har sett mine signaler under veis. Jeg kalte opp KV Nornen og de bekreftet at de så meg på sine instrumenter. De ønsket meg god tur videre og håpet at vi sås igjen en senere gang. (Hva de nå mente med det?) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg har ikke funnet noen bedre enn SandnesSjø sidene. Jeg kan ikke se at de dekker Oslofjorden? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg kalte opp KV Nornen og de bekreftet at de så meg på sine instrumenter. Dette er en grei fremgangsmåte. Ute i Kattegat og Skagerak registrerer jeg andre skip med AIS sender ombord i avstand over 60 nm. Jeg ringer opp andre skip via MMSI og får bekreftet at de ser meg. Jeg tror at flere av medlemmene her på BP vil "oppleve" mer av fordelen med AIS sender klasse B når de seiler på åpne havstrekininger. Det er ikke i områdene langs kysten at fortrinnet med AIS sender ombord kommer frem. Hadde jeg primært seilt i Oslofjorden og langs kysten hadde jeg ikke prioritert AIS sender ombord. Da ville jeg mye heller investert i en god radar. Det er når man foretar seilas på større havstrekninger til eksempelvis Danmark, Tyskland, England, Færøyene m.v. at AIS senderen kommer til sin rett - slik jeg ser det. Å bruke AIS senderen i Oslofjorden gir vel mest bry for Havnevesenet/Losvesenet? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg kan ikke se at de dekker Oslofjorden? Joda, bildet jeg limte inn i innlegget mitt lenger oppe viser det. Se http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Litt OT....AIS for "storbåter" ett par kule sider om VTS Southampton Portsmouth Live VTS-trafikk CH11 o CH12 http://www.ais-live.co.uk/AIS%20Live/channel12.html "radio popup" sen denne siden 'go to vessel' o navnet på den som kaller.....så får man opp pos o även bilder på båten http://www.marinetraffic.com/ais/ og med litt tur en webcam http://www.ais-live.co.uk/AIS%20Live/aissolentwebcam.html Redigert 30.Mars.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Hadde jeg primært seilt i Oslofjorden og langs kysten hadde jeg ikke prioritert AIS sender ombord. Da ville jeg mye heller investert i en god radar. Det er når man foretar seilas på større havstrekninger til eksempelvis Danmark, Tyskland, England, Færøyene m.v. at AIS senderen kommer til sin rett - slik jeg ser det. Å bruke AIS senderen i Oslofjorden gir vel mest bry for Havnevesenet/Losvesenet? Senderen har en av og på-knapp. Så dersom man seiler i et område som man ikke mener behovet er for AIS så kan den slås av. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg tror det må være en fordel at også fritidsbåtflåten har AIS-B påslått når de seiler i skjermede farvann. I hvertfall ønsker jeg å være godt synlig for skipstrafikken der jeg ferdes. Jeg har ved flere anledning lurt på om jeg har vært på kryssende kurs med nyttetrafikken og de kan da lett identifisere meg, kalle meg opp på VHF osv i tilfelle de skulle ha ønske om det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.