Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

ais26juni2009a.jpg

 

Det er flere som har uttrykt bekymring for at antall AIS sendere vil bli svært stort.

Dette bildet fra Oslofjorden i dag tyder ikke på at bildet har blitt uoversiktlig.

Jeg har fremhevet vår båt som har klasse B sender. Antar derfor at båter med klasse B sender inngår på denne oversikten?

Link to post
Share on other sites

jeg ble nylig gjort oppmerksom på Dagbladets AIS sider - Kystkartet.

 

Det virker som om denne har veldig god dekning i området der jeg ferdes, og man kan sette noen filter på søket mhp hvor lenge det er siden fartøy har sendt posisjon. Ser ut til å være noe tull med hvordan siden frembringer mmsi-nummer, fartøytype osv, og det er litt dumt at ikke man kan plotte "track".

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hva er "24" meldinger forresten?

 

Jeg har sett litt mer på hvordan de ulike AIS-tjenestene klarer å vise posisjoner i hjemmeområdet mitt, og det er ingen tvil om at Dagbladets tjeneste er den som nå gir best oversikt av de tjenestene som ikke krever passord:

 

Både Astor og Framtia har sine sendere påslått i skrivende stund og under viser jeg status

 

På Marinetreffic.com er det kun Astor som er synlig, siste oppdatering ca 12:26

astorvisesmt.jpg

 

På siden til sjøspeiderne vises ingen av båtene

sjosingenvises.jpg

 

På Dagbladets sider vises Astor hvis man ikke endrer filteret til å ta med fartøy hvor oppdatering ikke har skjedd de siste timene

astorvises.jpg

 

Her er dette filtret endret slik at siste oppdatering vises, og da kommer Framtia til syne (ligger lengre inn i havna og jeg regner med at det er sendeforholdene som er noe dårligere der)

beggevises.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hva er "24" meldinger forresten?

Både Astor og Framtia har sine sendere påslått i skrivende stund og under viser jeg status

 

På Marinetreffic.com er det kun Astor som er synlig, siste oppdatering ca 12:26

astorvisesmt.jpg

 

Hvis du forstørrer kartet enda litt til vil du se begge båtene, Framtia og Astor på kartet. De ligger så tett at de legges oppe på hverandre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei Astor, det stemmer ikke. Nå har marinetraffic fått en ny oppdatering av min posisjon, og som du ser av bildet under er det ikke det at de plottes over hverandre som er problemet men at MT har relativt dårlig oppdatering i dette området. Det er forsåvidt helt greit siden jeg ligger langt inne i grustaket, men problemet er at det gjerne er dårlig oppdatering også andre steder jeg ferdes. Derfor er Dagbladets sider et godt supplement..

 

beggemt.jpg

 

beggemt2.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fra kl 1302 til 1630 i dag har jeg bare mottatt 14 stk MsgId 18 (lystbåt) i løpet av samme tiden ahr jeg kun mottatt 2 stk MsgId 24.

 

Jeg skal kjøre dataene og se hvem det er, men jeg tror ingen av dem er Astor. Han ligger vel i grustaket, og er deerfor skjult av Håøya for meg. Kanskje den ene er Framtida.

Link to post
Share on other sites

Når jeg peker på informasjonen på båten vår via Dagblad-lenken får jeg følgende informasjon: We're sorry, but at the moment there are no information on that vessel. Hvordan legger man inn informasjon i form av bilde o.a. som kan lenkes til båten?

ser ut som desse bilder kommer fra Illustrert Norsk Skipsliste AS

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ais5juli2009a.jpg

 

Det er ikke så ofte jeg har lagt ut skjermdumping fra Raymarines Raytech RNS. Ligger nå ved Långedrag/Göteborg og har rikelig AIS informasjon.

Liker ikke akkurat fargen på AIS informasjonen. Egen båt markert som grønn.

Det fine med ethernetkoblingen til Raymarine-E er at jeg bl.a. kan fjerne AIS-alarmene fra PCen.

Link to post
Share on other sites

ais8juli2009c.jpg

Jeg seilte på morgenkvisten i dag fra Göteborg til Fredrikshavn i Danmark.

Etter at rute er lagt inn og jeg har fått delvis oversikt over seilasen pleier jeg nå å se på AIS listingen.

Den var i dag på 69 skip. Ikke alle like "sentrale" for min seilas - men her blir det anledning til mye trening.

 

 

ais8juli2009b.jpg

Jeg pleier også å skape et inntrykk av hvor de store skipene er ved å benytte plotteren i kartmodulen - her på avstand 24 nm.

 

 

ais8juli2009a.jpg

Deretter kan jeg kose meg med radaren og studere CPA og TCPA.

På denne måten går seilasen utolig fort unna. I dag møtte jeg ingen fritidsseilere på seilasen over Kattegatt.

Jeg ser at vindstyrken skal øke utover morgendagen.

Selv om jeg har hatt mye glede av AIS senderen og mottageren ombord er jeg ikke i tvil om at de som hovedsakelig seiler "innaskjærs" bør prioritere radar fremfor AIS sender. (Dersom dette er et valgtema).

Link to post
Share on other sites

Som en kuriositet legger jeg ut et par screen shots fra min egen AIS.

 

minais.jpg

 

 

Den gule er ColorMagic og den blå ved kai på Fagerstrand er "Kjøpstad". De andre er "Rana Express", Blås Bort"

 

Neste bilde er zoomet in og viser også Color Magic, og "Kjøpstad" som har gått fra kai.

 

 

minais2.jpg

 

Begge bildene er forminsket for å spare plass.

 

Red. Som den observante vil se, så har jeg glemt å endre "kurs/hastighets vektorene" De er like store på begge bildene og det er feil. Er ikke ferdig med den delen av programmet. Andre ting har høyere pri.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AIS brukt langs kysten (innaskjærs) har den uovertreffende evnen at den nettopp "ser" rundt odder og skjær. Her er den helt overlegen radaren i bruk. Skulle jeg valgt så ville jeg sagt ja-takk, begge deler.

Min erfaring er ikke etter noen sommermåneder i båt, men fire års bruk av AIS i årets fire årstider.

Jeg vil nevne et eksempel:

 

Jeg kommer sørover langs Jeløys vestside en kveld tåka ligger tykk i fjorden, og nærmer meg Gullholmsundet. Jeg vet av erfaring at Bastø-ferjene trafikkerer mellom Moss og Horten og vil trolig dukke opp når jeg har kommet meg på høyde med Stalsberget rett sør for Gullholmsundet. Radaren viser meg ingen info av verdi når jeg ligger i sundet. AISen viser tydelig hvor ferjene er, samt annen kysttrafikk av større fartøy ut fra Moss syd.

Jeg kan nevne flere eksempler på at AIS brukt i kystnært strøk er et meget godt supplement til radar og visuell observasjon.

Jeg har ikke prioritert AIS-antennen som beste plassering ombord. VHFen anser jeg som behov for denne plasseringen i mastetoppen. Under normale forhold "ser" min AIS rundt 20 - 25 nm fra båten. På gode dager har jeg fra Indre Oslofjord kunne observere trafikken rundt Skagen (80 - 90 nm.). (Dette når forholdene er spesiellt gode)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...