Fjord-duden Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Har kjøpt denne http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type= men ikke montert ennå. Noen erfaringer med dette apparatet - vet det er nytt på markedet mai 2009. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Noen som vet om det finnes en kombinert VHF radio / AIS B transponder? Det hadde vært fint med ett sånnt apparat. Men etter det jeg kjenner til er det kun en godkjent standard for AIS class B og den beskriver i detalj hvordan slike transpondere skal fungere. Å bygge transponder sammen med en VHF ville umuliggjøre at standarden overholdes. Disse standardene er et resultat av møysommelig komitearbeider i IEC (International Electric Commitee) og påfølgende statlig godkjenning i mange land. Å få disse standardene endret eller laget nye - vil være ett relativt langt lerret å bleke. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 AIS er et fantastisk hjelpemiddel. Men man bør etter min mening ikke glorifisere dette hjelpemiddelet, og især ikke heve AIS over radar da som kjent ikke alle fartøy har AIS installert, eller har AIS som fungerer tilfredsstillende. Flere andre har nevnt dette i denne tråden allerede. En radar er som de fleste nok vet både navigasjonsutrustning og antikollisjonsmiddel i samme enhet. Man bør kjenne til begrensninger AIS-installasjoner har, og hva som kan skje i praksis om man ikke bruker sunn fornuft når man mottar og tolker informasjon fra AIS. Eksempelvis kan jeg nevne at jeg ved noen tilfeller har opplevd at AIS-skipsnavn uten forvarsel har hoppet over på et annet AIS-target. Dessuten har jeg flere ganger, på forskjellig ustyr, sett at AIS-target fra enkelte fartøy ikke har samme posisjon som de aktuelle radarekkoene fra de samme fartøyene, gjerne opp til et par kabellengder feil på det verste, når jeg har sammenlignet radar- og AIS-mål. Da sier det seg selv at det kan bli farlig å trekke slutninger på grunnlag av CPA og TCPA som fremkommer ved hjelp av AIS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 AIS er et fantastisk hjelpemiddel. Nemlig! Akkurat som radar og kartplotter og kompass og logg og dybdemåler og kart. -Hjelpemidler. Jeg tror det er en del "ferskinger" som sammenligner styreposisjonen på en lystbåt med cockpit på et fly. Det er forskjell på en båt og et fly. Flyet flys fra A til B nesten uten å se ut av vinduene. Eksempelvis kan jeg nevne at jeg ved noen tilfeller har opplevd at AIS-skipsnavn uten forvarsel har hoppet over på et annet AIS-target. Det var interessant. Tviler ikke på det du har skrevet, men forstår ikke hvordan det kan skje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Om en båt skal "Heim te mor", til Bodø eller Valparaiso er dønn uinteressant om du møter den f.eks. i Oslofjorden.Det som er interessant er COG, SOG, CPA og TCPA. I tillegg er det greit å vite noenlunde størrelsen på båten, slik at man kan avgi god plass for sikker passering. Geir Si du kommer ut fra Oslo, en båt kommer ut drammensfjorden, er det da helt uinteressant hvor den skal? Eller ut fra hvilken som helst havn eller rundt en øy. Skal den bort fra deg, mot deg eller kanskje krysse? Detsinasjon er den info jeg og de fleste navigatører jeg kjenner setter mest pris på ved AIS. Den avgjør ofte om en båt er interessant å følge eller ikke. Slenger for morro inn et bilde fra kartmaskina, nærmer oss Gibraltar fra øst , endel trafikk, men ganske ryddig pga seperasjonssoner i stredet. Vektorer er både fra AIS (viser ikke korrekt fart) og radar(stiplet). Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/33891/84263.jpg Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/ Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Fortrinnet med AIS i forhold til radar, er at du ser hvor de forskjellige båtene skal, slik at man kan gjøre nødvendige kursendringer i god tid. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at AIS er oppdatert, ser stadigvekk fiskere i Nordsjøen med destinasjon "Heim til mor" eller "feltet". Latterlig. Si du kommer ut fra Oslo, en båt kommer ut drammensfjorden, er det da helt uinteressant hvor den skal? Eller ut fra hvilken som helst havn eller rundt en øy. Skal den bort fra deg, mot deg eller kanskje krysse? Detsinasjon er den info jeg og de fleste navigatører jeg kjenner setter mest pris på ved AIS. Den avgjør ofte om en båt er interessant å følge eller ikke. Problemet, som du selv er inne på, er jo at ikke alle fartøy oppdaterer destinasjon på AIS-innretningen om bord, og da kan man ikke stole på denne informasjonen heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Veldig mange oppdaterer destinasjonen. Men ikke alle. Det sier seg selv at en ferje eller hurtigbåt ikke endrer på aisen hver gang den snur. Det holder å legge inn "Bergen-Sogndal-Bergen" så skjønner vi hvor den skal til en hver tid. At fiskebåter legger inn "Sjøboden" som destinasjon er ikke akkurat noe stor overraskelse, det gjør meg heller ikke veldig mye. Men er enig i at det ikke alltid er å stole på 100%. Flere båter har sjekklister som de går gjennom ved forskjellige anledninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Astormøte i Drøbaksundet. Ikke ofte jeg ser en navnbror på disse kanter. Sydgående Astor er et passasjerskip på vei ut fjorden.' Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Dette skipet er observert i Bergen flere ganger, jeg trodde inntil nå at det var deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Det var det jeg var redd for. Derfor ville jeg avkrefte dette. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg ser at denne lenken http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html kan vise båter med AIS også i Oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 (redigert) Som en artig "gimmic" eller noe. Så fulgte jeg såvidt med på luksusyatchen A1 legge avgårde fra Oslo igår vha. 2sandnessjo-linken roaldbj viser til. Legger ved et bilde jeg fanget på et webcam i drøbaksundet, faktisk i samme kartbilde som roaldbj la ut. AIS er en artig funksjon... Lar oss som ikke har båt og som må lese til eksamen følge litt med på hva som skjer Selv sitter jeg i Bergen på en lesesal og venter spent på om A1 avlegger Bergen Sentrum et besøk. Nå er den på tur nodover mot Haugesund (MMSI 310557000). Redigert 13.Juni.2009 av rikardo (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Klasse B fikk ikke tildelt Dette høres du ut til å ha peil på. Vet du om AIS/Tracking and Polling funksjonen i DSC Class A brukes til noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Det er mulig at navigasjonssystemet hadde stått på for kort tid da jeg tok dette bildet av AIS informasjon i dag. Det er påfallende at jeg får opp MMSI nummeret 236008000 og ikke navnet på båten. Dette er Norne. Er det noen som kan forklare hvorfor jeg har fått opp MMSI nummeret og ikke selve navnet som har forrang i AISinformasjonen (det er nok her jeg har lest infoen feil). Her har vi Trygve Braarud som går for sakte fart nordover. Merk båttypen: "Dreding". Litt mer info her: http://www.bio.uio.no/fartoy/braarud.html. Hun ser slik ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Det er påfallende at jeg får opp MMSI nummeret 236008000 og ikke navnet på båten. Dette er Norne. Det som er enda mer påfallende er at det nummeret indikerer en kyststasjon i Gibraltar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 sikker? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Tok vist litt feil. Trodde det var Nornen det var snakk om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Her er informasjonen ca 2 minutter etter at Raymarinesystemet ombord søker etter AIS informasjon. Her er informasjonen omlag 10 minutter senere. Jeg husker ikke detaljene men mener at GeirT tidligere har gitt informasjon om hvor hyppig navn på båt med AIS klasse B sender gir info om navnet på fritidsbåten. Prinsessen gir informasjon om bestemmelsessted, men ikke ETA. Denne fraktbåten ga i dag informasjon både om bestemmelsessted og ETA. Det er litt gøyalt å følge med på AIS informasjonen i havna.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord-duden Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Grei denne linken også: http://www.marinetraffic.com Redigert 17.Juni.2009 av Fjord-duden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jegt har benyttet lenken til Fjord-duden. Dette er informasjon jeg er forberedt på å registrere ute i "eteren" når jeg har en AIS sender ombord. Selvfølgelig er det mange betraktninger til dette. Jeg ser primært de sikkerhetsmessige fordelene med at "verden" vet hvor jeg er. Jeg føler dette som en "global" sikkerhetslenke når jeg seiler..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
la9nt Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Litt om aprs.fi og ais fra LA9NT. (På bakgrunn av noen kommentarer lenger opp i tråden) Jeg har en ais-mottager normalt i døgndrift hjemme i Åros, og bruker programmet Shipplotter. Dataene jeg mottar, deles på Shipplotters server, og i tillegg eksporterer jeg disse til nettstedet http://www.aprs.fi aprs.fi er primært et nettsted som viser radioamatørenes posisjoneringssystem APRS i 'sanntid' på Googlemaps. I tillegg vises det ais-stasjoner fra noen radioamatører (som meg) og enkelte andre, og de har også et samarbeid med MarineTraffic. Båtene vises med grafiske symboler etter type, og man kan velge tidsperiode og spor, samt at det er en søkefunksjon som kan vise historiske posisjoner, statistikk, nærliggende stasjoner osv. Nettstedet er åpent for alle, men man må legge inn et brukernavn. Hvorvidt dette er å foretrekke fremfor andre nettsteder blir jo en smakssak. Det har vært noen kommentarer om tilsynelatende tidsforsinkelser. Merk da at tidspunktene er i UTC (Zulu-tid) og ligger 2 timer etter norsk sommertid. Typiske oppdateringsforsinkelse i systemet er 1-2 minutter. Merk også at radioamatørstasjone som sender APRS-posisjoner bruker mye lengre tidsintervaller enn AIS. Min hjemmestasjon for APRS oppdaterer med 30 minutters intervall, som er det lengste den kan settes til. En liten kuriosistet: Da en sementbulkbåt grunnstøtte ved Fagerstrand for en tid siden kunne Aftenposten vise satelittbilde med båtens posisjoner frem mot havariet. Dette var posisjoner mottatt hos meg og hentet fra aprs.fi. Litt om mottagerstasjonen: Euronav AI 3000 tokanals mottager for AIS klasse A og B. Antenne er en standard marine VHF vertikal montert på taket, ca 7 meter over bakken og ca 90 meter over havet. Signalet fra antennen går gjennom et Kathrein 80 db båndpassfilter foran mottageren, tunet til 162 MHz. (hvis noen er interessert i slikt filter, kontakt meg pr mail). Det er planer om å endre til en hjemmelaget dobbel J-pole optimert for 162 MHz og 10 meter høyere, evt også med pre-amp for øket rekkevidde. Implemetering er avhengig av tilgang på treklatrevilig person. Det er alltid hyggelig med tilbakemelding og kommentarer om noen mener at de har nytte av tiltaket. Redigert 18.Juni.2009 av la9nt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Det hadde vært kjekt om noen som har god dekning i området rundt Drøbak kunne levere data til marinetraffic.com. De tilbyr gratis mottaker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hyggelig at du kommer her. Velkommen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Dette bildet er fra lenken http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html. Framtia og vår båt er stadig å se i Oslofjorden i området Drøbak - Moss. Er det noen som kjenner til hvordan vi kan legge informasjon/bilder på den lenken som kan aktiveres ved "Image lockup"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 ...Dette bildet er fra lenken http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html. Eneste linken som viser MIN båt i Børsa Båthavn utenfor Troindheim.. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.