Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes en kombinert VHF radio / AIS B transponder?

Det hadde vært fint med ett sånnt apparat. Men etter det jeg kjenner til er det kun en godkjent standard for AIS class B

og den beskriver i detalj hvordan slike transpondere skal fungere.

Å bygge transponder sammen med en VHF ville umuliggjøre at standarden overholdes.

Disse standardene er et resultat av møysommelig komitearbeider i IEC (International Electric Commitee) og påfølgende statlig godkjenning i mange land.

Å få disse standardene endret eller laget nye - vil være ett relativt langt lerret å bleke.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

AIS er et fantastisk hjelpemiddel. Men man bør etter min mening ikke glorifisere dette hjelpemiddelet, og især ikke heve AIS over radar da som kjent ikke alle fartøy har AIS installert, eller har AIS som fungerer tilfredsstillende. Flere andre har nevnt dette i denne tråden allerede. En radar er som de fleste nok vet både navigasjonsutrustning og antikollisjonsmiddel i samme enhet.

 

Man bør kjenne til begrensninger AIS-installasjoner har, og hva som kan skje i praksis om man ikke bruker sunn fornuft når man mottar og tolker informasjon fra AIS. Eksempelvis kan jeg nevne at jeg ved noen tilfeller har opplevd at AIS-skipsnavn uten forvarsel har hoppet over på et annet AIS-target. Dessuten har jeg flere ganger, på forskjellig ustyr, sett at AIS-target fra enkelte fartøy ikke har samme posisjon som de aktuelle radarekkoene fra de samme fartøyene, gjerne opp til et par kabellengder feil på det verste, når jeg har sammenlignet radar- og AIS-mål. Da sier det seg selv at det kan bli farlig å trekke slutninger på grunnlag av CPA og TCPA som fremkommer ved hjelp av AIS.

Link to post
Share on other sites

AIS er et fantastisk hjelpemiddel.

Nemlig! Akkurat som radar og kartplotter og kompass og logg og dybdemåler og kart. -Hjelpemidler.

Jeg tror det er en del "ferskinger" som sammenligner styreposisjonen på en lystbåt med cockpit på et fly.

Det er forskjell på en båt og et fly. Flyet flys fra A til B nesten uten å se ut av vinduene.

Eksempelvis kan jeg nevne at jeg ved noen tilfeller har opplevd at AIS-skipsnavn uten forvarsel har hoppet over på et annet AIS-target.

Det var interessant. Tviler ikke på det du har skrevet, men forstår ikke hvordan det kan skje.

Link to post
Share on other sites

Om en båt skal "Heim te mor", til Bodø eller Valparaiso er dønn uinteressant om du møter den f.eks. i Oslofjorden.

Det som er interessant er COG, SOG, CPA og TCPA. I tillegg er det greit å vite noenlunde størrelsen på båten, slik at man kan avgi god plass for sikker passering.

 

Geir :seeya:

 

 

Si du kommer ut fra Oslo, en båt kommer ut drammensfjorden, er det da helt uinteressant hvor den skal? Eller ut fra hvilken som helst havn eller rundt en øy. Skal den bort fra deg, mot deg eller kanskje krysse? Detsinasjon er den info jeg og de fleste navigatører jeg kjenner setter mest pris på ved AIS. Den avgjør ofte om en båt er interessant å følge eller ikke.

 

Slenger for morro inn et bilde fra kartmaskina, nærmer oss Gibraltar fra øst , endel trafikk, men ganske ryddig pga seperasjonssoner i stredet. Vektorer er både fra AIS (viser ikke korrekt fart) og radar(stiplet).

 

84263_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/33891/84263.jpg

 

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Fortrinnet med AIS i forhold til radar, er at du ser hvor de forskjellige båtene skal, slik at man kan gjøre nødvendige kursendringer i god tid. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at AIS er oppdatert, ser stadigvekk fiskere i Nordsjøen med destinasjon "Heim til mor" eller "feltet". Latterlig.

 

Si du kommer ut fra Oslo, en båt kommer ut drammensfjorden, er det da helt uinteressant hvor den skal? Eller ut fra hvilken som helst havn eller rundt en øy. Skal den bort fra deg, mot deg eller kanskje krysse? Detsinasjon er den info jeg og de fleste navigatører jeg kjenner setter mest pris på ved AIS. Den avgjør ofte om en båt er interessant å følge eller ikke.

 

Problemet, som du selv er inne på, er jo at ikke alle fartøy oppdaterer destinasjon på AIS-innretningen om bord, og da kan man ikke stole på denne informasjonen heller.

Link to post
Share on other sites

Veldig mange oppdaterer destinasjonen. Men ikke alle. Det sier seg selv at en ferje eller hurtigbåt ikke endrer på aisen hver gang den snur. Det holder å legge inn "Bergen-Sogndal-Bergen" så skjønner vi hvor den skal til en hver tid. At fiskebåter legger inn "Sjøboden" som destinasjon er ikke akkurat noe stor overraskelse, det gjør meg heller ikke veldig mye. Men er enig i at det ikke alltid er å stole på 100%. Flere båter har sjekklister som de går gjennom ved forskjellige anledninger.

Link to post
Share on other sites

Som en artig "gimmic" eller noe. Så fulgte jeg såvidt med på luksusyatchen A1 legge avgårde fra Oslo igår vha. 2sandnessjo-linken roaldbj viser til. Legger ved et bilde jeg fanget på et webcam i drøbaksundet, faktisk i samme kartbilde som roaldbj la ut.

 

a1.jpg

 

 

AIS er en artig funksjon... Lar oss som ikke har båt og som må lese til eksamen følge litt med på hva som skjer :lol:

Selv sitter jeg i Bergen på en lesesal og venter spent på om A1 avlegger Bergen Sentrum et besøk. Nå er den på tur nodover mot Haugesund (MMSI 310557000).

Redigert av rikardo (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

ais13juni2009b.jpg

Det er mulig at navigasjonssystemet hadde stått på for kort tid da jeg tok dette bildet av AIS informasjon i dag.

Det er påfallende at jeg får opp MMSI nummeret 236008000 og ikke navnet på båten. Dette er Norne.

Er det noen som kan forklare hvorfor jeg har fått opp MMSI nummeret og ikke selve navnet som har forrang i AISinformasjonen (det er nok her jeg har lest infoen feil).

 

 

 

 

ais13juni2009c.jpg

Her har vi Trygve Braarud som går for sakte fart nordover. Merk båttypen: "Dreding".

trygvebraarud_thumb.jpg

Hun ser slik ut.

 

Link to post
Share on other sites

ais14juni2009a.jpg

Her er informasjonen ca 2 minutter etter at Raymarinesystemet ombord søker etter AIS informasjon.

 

 

ais14juni2009b.jpg

Her er informasjonen omlag 10 minutter senere.

Jeg husker ikke detaljene men mener at GeirT tidligere har gitt informasjon om hvor hyppig navn på båt med AIS klasse B sender gir info om navnet på fritidsbåten.

 

 

ais14juni2009c.jpg

Prinsessen gir informasjon om bestemmelsessted, men ikke ETA.

 

 

ais14juni2009d.jpg

Denne fraktbåten ga i dag informasjon både om bestemmelsessted og ETA.

Det er litt gøyalt å følge med på AIS informasjonen i havna....

Link to post
Share on other sites

ais17juni2009.jpg

 

Jegt har benyttet lenken til Fjord-duden.

 

Dette er informasjon jeg er forberedt på å registrere ute i "eteren" når jeg har en AIS sender ombord.

Selvfølgelig er det mange betraktninger til dette.

Jeg ser primært de sikkerhetsmessige fordelene med at "verden" vet hvor jeg er.

Jeg føler dette som en "global" sikkerhetslenke når jeg seiler.....

Link to post
Share on other sites

Litt om aprs.fi og ais fra LA9NT. (På bakgrunn av noen kommentarer lenger opp i tråden)

 

Jeg har en ais-mottager normalt i døgndrift hjemme i Åros, og bruker programmet Shipplotter. Dataene jeg mottar, deles på Shipplotters server, og i tillegg eksporterer jeg disse til nettstedet http://www.aprs.fi

 

aprs.fi er primært et nettsted som viser radioamatørenes posisjoneringssystem APRS i 'sanntid' på Googlemaps. I tillegg vises det ais-stasjoner fra noen radioamatører (som meg) og enkelte andre, og de har også et samarbeid med MarineTraffic. Båtene vises med grafiske symboler etter type, og man kan velge tidsperiode og spor, samt at det er en søkefunksjon som kan vise historiske posisjoner, statistikk, nærliggende stasjoner osv. Nettstedet er åpent for alle, men man må legge inn et brukernavn.

 

Hvorvidt dette er å foretrekke fremfor andre nettsteder blir jo en smakssak.

 

Det har vært noen kommentarer om tilsynelatende tidsforsinkelser. Merk da at tidspunktene er i UTC (Zulu-tid) og ligger 2 timer etter norsk sommertid. Typiske oppdateringsforsinkelse i systemet er 1-2 minutter. Merk også at radioamatørstasjone som sender APRS-posisjoner bruker mye lengre tidsintervaller enn AIS. Min hjemmestasjon for APRS oppdaterer med 30 minutters intervall, som er det lengste den kan settes til.

 

En liten kuriosistet: Da en sementbulkbåt grunnstøtte ved Fagerstrand for en tid siden kunne Aftenposten vise satelittbilde med båtens posisjoner frem mot havariet. Dette var posisjoner mottatt hos meg og hentet fra aprs.fi.

 

Litt om mottagerstasjonen: Euronav AI 3000 tokanals mottager for AIS klasse A og B. Antenne er en standard marine VHF vertikal montert på taket, ca 7 meter over bakken og ca 90 meter over havet. Signalet fra antennen går gjennom et Kathrein 80 db båndpassfilter foran mottageren, tunet til 162 MHz. (hvis noen er interessert i slikt filter, kontakt meg pr mail). Det er planer om å endre til en hjemmelaget dobbel J-pole optimert for 162 MHz og 10 meter høyere, evt også med pre-amp for øket rekkevidde. Implemetering er avhengig av tilgang på treklatrevilig person.

 

Det er alltid hyggelig med tilbakemelding og kommentarer om noen mener at de har nytte av tiltaket.

Redigert av la9nt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...