Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Jeg er alvorlig bekymret dersom flere begynner å sette mer lit til AIS signalene i forhold til radarsignalene.

Det er viktig å være klar over at det er et mindretall av båter som har AIS sender ombord.

Det er radaren som er det sikreste observasjonsgrunnlaget når det gjelder farvannsforholdene og utkikk.

Jeg håper inderlig at dere som har AIS-mottager/sender ombord minner andre om at det er radaren som er viktigst..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hva du mener er kritiiverdig i mitt innlegg, Roaldbj. Les det en gang til så ser du hva jeg forklarer. Har jeg forklart noe utydelig, så kom gjerne med spørsmål. Jeg forteller at AIS er et godt hjelpemiddel/sikkerhetsutstyr dersom man ferdes utenfor sesong i tider hvor man er stort sett alene på fjorden. Jeg tror flere kan innstallere en slik transponder og samtidig vite at dette er et ekstra hjelpemiddel/sikkerhetstiltak. Jeg bruker radaren i all slags vær. Spesiellt for å trene i bruken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Roaldbj - Som Astor mener så er AIS'n suveren for å oppdage trafikk der hvor radaren ikke ser, og ikke en gang du har vel radar som ser tvers gjennom kollen? :smiley: (men kommer det på markedet, vil jeg tro du er en av de første som får det innstallert :lol::lol: )


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

En diskuterer radar / AIS, som begge er gode navigasjonshjelpemiddel. Den ene erstatter ikke den andre, men de utfyller hverandre i bruk. Når en ser på pris, så er AIS klart rimeligst. Har du ingen av delene i dag, så kjøp AIS, har du nok penger så kjøp også radar.

 

Jeg vil anbefale AIS med sender. Min erfaring er at at båter i god tid legger kursen slik at fare for kollisjon ikke oppstår, da den andre har sett deg lenge før de kan se deg med det blotte øye. Å ha bare mottaker er bedre enn intet, men da er det bare du som ser. Når det gjelder sikkerhet er det bedre at begge ser og mannøvrerer slik at kollisjon oppstår, det gir dobbelt så stor sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

En av de store gledene med AIS-transponder er å kunne gi venner/familie en anledning til å følge med i hvor en befinner seg. Prøver meg på en liten oppsummering av de nettsteder jeg har testet, med håp om at flere kan delta i vurderingene.

 

Kystverket har en tjeneste som gir en komplett oversikt over all trafikk, men denne er ikke så veldig hensiktsmessig siden en trenger brukernavn og passord for å anvende den (forøvrig har den et lite imponerende brukergrensesnitt).

http://ais2.aisonline.com/aisnmd/auth/menu.jsp?

 

Mange her benytter www.marinetraffic.com som har et utmerket grensesnitt og som ikke krever innlogging. Dessverre virker det som om det kan være mangler i dekningen enkelte steder (jeg fikk knapt min båt til å synes ved seilas i området Drøbak-Sandefjord nå i påsken).

 

Et tredje alternativ er Siitech's tjeneste (http://ais1.siitech.com/VTS/AView.aspx). Her kreves det også brukernavn/passord men dette får man automatisk hvis man registrerer seg. Tjenesten er altså åpen. Grensesnittet er ikke fullt så bra som marinetraffic, men min erfaring så langt er at dekningen kan være noe bedre (vet at andre her inne har meldt om det motsatte tidligere).

 

Under her viser jeg to bilder tatt akkurat nå av området rundt Slagentangen:

 

Siitech:

siitechslagen.jpg

 

Marinetraffic:

marinetrafficslagen.jpg

 

"Fasiten" fra aisonline:

aisonlineslagen.jpg

 

 

Kanskje burde noen benytte seg av marinetraffics tilbud om å motta en gratis AIS-mottaker i tilfelle det er tilgangen på mottakere som gjør at deres tjeneste ikke er komplett?.

 

Kommentarer og forslag til andre sider?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Denne siden (tast inn et hvilket som helst brukernavn) har god dekning rundt de store byene, ellers dårlige greier.

Men den sida er primært beregnet for APRS for radioamatører (og der har den omtrent umiddelbar oppdatering, dersom et radiobasert signal med posisjon kommer til en gateway som overfører datapakka til Internett)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

(og der har den omtrent umiddelbar oppdatering, dersom et radiobasert signal med posisjon kommer til en gateway som overfører datapakka til Internett)

 

Jeg bruker Nesoddbåtene til å sjekke "sanntid" (Går hver hel og halv time)

 

Og, dersom du klikker på et fartøy så får du opp en boks med tidspunkt for "plot"

 

Står fremdeles på påstand om 2 timers forsinkelse.

Link to post
Share on other sites

Kall det gjerne dippedutt dilla. Dere skulle bare sett enkelte av broene jeg er innom, der er det dippedutter langt ut over hva brokonsollene er istand til å tilby av plass. Kansje de har ett behov for dippeduttene, kansje sikkerheten økes med dippeduttene, kansje de til og med har penger til dippeduttene.

 

Jeg ville aldri sammenlignet en radar og en ais, det er to forskjellige duppeditter...

Link to post
Share on other sites

Men bak tidsangivelsene står det en "z" som betyr UTC, som igjen er 2 timer bak norsk sommertid. Så kanskje det forklarer "forsinkelsen", 2nd Trikker'n?

 

Mvh,

Kjell

 

Jeg får skylde på alderen :blush:

 

Redigert:

 

Nå har jeg fått klokka riktig og ser en oppdatering ca hver 1/2 time.

 

Redigert igjen:

 

Ser nå at det er AIS fra LA9NT. Han ser nok ikke inn mellom Dyna og Nakholmen.

 

Så. Jeg vet ikke hva tidsforsinkelsen er! :headbang:

 

Og skulle jeg finne det ut, tør jeg ikke komme in her igjen for å si fra.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står fremdeles på påstand om 2 timers forsinkelse.

Ja, det ble jo forklart i mellomtida med forskjellen mellom tidssone z (UTC) og B (vår sommertid) :)

 

Jeg får skylde på alderen :blush:

 

Ser nå at det er AIS fra LA9NT. Han ser nok ikke inn mellom Dyna og Nakholmen.

Er det AIS fra LA9NT? Ikke en APRS-posisjon? I skrivende stund (kl 21.16 B) står det for LA9NT: 2009-02-04 12:26:43z - 2009-04-20 18:57:05z, dvs hans siste posisjonspakke ble sendt for cirka 19 minutter siden.

 

Du kan jo spørre på mitt kallesignal der (LA2BBA). Jeg sender ikke ut AIS-pakker fra det kallesignalet (ikke med noe annet heller, ennå), men en posisjon med 30-40 minutters mellomrom; helt tilstrekkelig for noe som ikke flytter på seg.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det AIS fra LA9NT? Ikke en APRS-posisjon? I skrivende stund (kl 21.16 B) står det for LA9NT: 2009-02-04 12:26:43z - 2009-04-20 18:57:05z, dvs hans siste posisjonspakke ble sendt for cirka 19 minutter siden.

 

Du kan jo spørre på mitt kallesignal der (LA2BBA). Jeg sender ikke ut AIS-pakker fra det kallesignalet (ikke med noe annet heller, ennå), men en posisjon med 30-40 minutters mellomrom; helt tilstrekkelig for noe som ikke flytter på seg.

Tenk deg at LA9NT har en AIS mottaker i tillegg til sin APRS node, da kan han sende ut AIS info til en egnet server.

Dersom du klikker på ett AIS target på aprs.fi, som er i nærheten av noden hans, vil du se at dette AIS målet er hørt av LA9NT.

Følgelig vil ingen se liknende fra deg, med mindre du setter opp tilsvarende som LA9NT har gjort.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...