Mulligan Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Her mistenker jeg at produsentene av AIS transpondere har en annen hensikt enn kun den tekniske med å selge dette samlet.... Hvis jeg husker riktig så setter AIS standardene krav til integrity monitoring. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Flott lenke Sjløtummel og takk for rådet. Jeg tror jeg starter med å lese NMEA setningene fra autopliloten med hyperterminalen. Jeg er litt usikker på om jeg får dette til, fordi baudraten på navigasjonssystemet er satt til å håndtere AIS-setningene og jeg vet ikke om baudraten på NMEA ut/inn er atskilt i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 (redigert) Jeg er litt usikker på om jeg får dette til, fordi baudraten på navigasjonssystemet er satt til å håndtere AIS-setningene og jeg vet ikke om baudraten på NMEA ut/inn er atskilt i systemet. Det finnes da utstyr som snakker med høyere hastighet på utgangen enn data mottas på inngangen. http://www.marinelektronik.se/sracoon.htm Redigert 19.Februar.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) 1) Bare kort tilbake til grunnen for at man må ha innebygd GPS mottakere i AIS transpondere: Det er riktig som det er sagt tidligere, at klokken som styrer tidspunktene for utsendelse av AIS meldinger må være veldig nøyaktig. Hvor nøyaktig kan leses ut fra ITU R.1371-X: 3.2.2.8.4. Synchronization jitter The synchronization jitter bits preserve integrity on the TDMA data link, by allowing a jitter in each time slot, which is equivalent to ± 3 bits. Transmission timing error should be within ±104 us of the synchronization source. Since timing errors are additive, the accumulated timing error can be as much as ± 312 us. Link til draft av ITU R.1371-2 ligger her: ITU R.R1371-2 draft (Dette er en PDF, men har ikke .PDF i filnavnet) 2) Vanlig VHF antenne/ AIS VHF antenne: Husk at den vanlige antenna for VHF normalt ofte har en midtfrekvens på 155 MHz, mens en AIS VHF antenne har 165 MHz. Dermed vil man få et tap på ca 1 dB (20% mindre uteffekt) ved å bruke "feil" antenne. Se eksempel på de 2 variantene Procom leverer her: Procom CXL 2-1LW. For en vanlig bruker har det kanskje ikke noe å si, men skal man få maksimalt ut av AIS/VHF er valg av antenne viktig. Redigert 20.Februar.2009 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Det betyr at dette ikke er en optimal antenne for AIS senderen vår ombord. Likevel er jeg relativt fornøyd. På åpent hav har jeg mottatt AISsignal med rekkevidde på ca 70 nm - men kjenner ikke senderdistansen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 "Framtia" skal utstyres med en class B transponder til sesongen starter. Ser det er tips til et par modeller og oppgitt noen priser litt lengre opp i denne tråden. Comar sin har økt betydelig i pris hos Worldnav, men det kompenseres av lavere vekslingskurs. Det virker som om ca 6000 NKR er det en må ut med akkurat nå, mens Astor har kommet med en antagelse om at prisen snart skal kype ned i 5000. Så, er det noen som har handlet nylig som kan komme med noen anbefalinger om hva som er det beste kjøpet akkurat nå? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Først, her er en oversiktlig side som forklarer setning 18, 19 og 24 til klasse B transponderne: http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/AIS_Messages_B.htm. Her er lenker til et lite utvalg av klasse B transpondere: Først CsB200: http://www.ami-gfv.com/ais_b.htm. Her til SR262: http://smartradio.diytrade.com/sdp/96914/4...0006-74856.html Transas (hentes ned som pdf-fil): www.transas.com/mediacenter/marine/onboard/brochures/pdf/AIS_CLASS_B.pdf. SRT: http://www.srt-marine.com/products-classb.php. ProNAV: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...p;fra=&Type=. AIT 250 (< £ 500): http://www.mesltd.co.uk/ait250-transponder...ss-p-11172.html. SevenStar: http://www.cusystems.no/. AWAIS-800:http://avionics.en.busytrade.com/products/info/238425/AWAIS_800_AIS_CLASS_B_Transponder.html. Det er mye å velge i. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 her er ytterligare en, veldi dagsaktuell leverantör ......... SAAB R4......jepp ikke V4 http://www.saabgroup.com/en/AboutSaab/Orga...Transponder.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Saab Transpondertech var vel en av de første ute med AIS og finnes i stort antall på norskekysten. Prisen aner jeg ikke. Tipper det er Radio Holland som er importør. Ellers har jo Simrad en kjekk sak og er man utstyrt med Furuno Navnet har også de kommet med en blackbox ais transponder som styres enten fra navnet eller fra pc. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jepp. Det var SAAB som fant opp AIS og satte standarden. Derfor de skyhøye kravene på GPS mottageren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Raymarine har også kommet med ny transponder. Raymarine AIS500, unique Class B transponder Sikkert en billig sak. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Interessante opplysning om SAAB og AIS. Er dette kunnskap teknikerne har hentet fra flyindustrien? Jeg har tidligere forsøkt å hente litt historie om AIS-utviklingen fra IMO, men uten å lykkes. Antar at noen av dere har interessante lenker til AIS-historien? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jeg har ikkenon links men: Det var en kar i Gbg. som unnfanget konseptet og SAAB Aerospace utviklet det. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Da regner jeg med at Gunga Din leter frem noen interessante historiske godbiter. Blir spennende å se om AIS også blir tilpasset Galileio, om det systemet kommer opp? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kongsberg Seatex er i gang med noe cloak-and-dagger greier med å bruke en satelitt og AIS for å overvåke norsk farvann. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) CSB200 transponderen sender ut ALR (alarm meldinger) som kan kvitteres med ACK meldinger. De er beskrevet slik: AIS Alarm Messages (NMEA 0183 ALR, Text) ALR message format $--ALR,hhmmss.ss,xxx,A,A,c--c*hh<CR><LF> • hhmmss.ss = Time of alarm (UTC) • xxx = Unique alarm number • A = Alarm condition • A = Alarm acknowledge state • c--c = Alarm description, text Alarms descriptions presented are: • AIS: TX malfunction • AIS: Antenna VSWR exceeds limit • AIS: Rx channel 1 malfunction • AIS: Rx channel 2 malfunction • AIS: general failure • AIS: no sensor position in use • AIS: no valid SOG information • AIS: no valid COG information • AIS: 12V alarm • AIS: 5V alarm • AIS: Loss of serial interface integrity • AIS: Background noise above -77dBm ACK messages Can be generated by a minimum keypad and display (MKD) unit, chart plotter or other display device connected to the CSB200 to acknowledge an alarm condition reported by the CSB200. $--ACK,xxx*hh <CR><LF> • xxx = Unique alarm number Jeg går ut fra at disse funksjonene er lik på alle AIS B transpondere, dvs. at det er en del av spec'en for slike. Kjenner dere til om det er kart-plottere som har programvare eller kartprogram - som leser ALR og kan sende ACK meldinger ? Da mener jeg at et alarm symbol vises på skjermen, trigger "piper" og alarmutgangen aktiveres. Samtidig legges den på en alarmliste som kan hentes frem i menyen. ACK kan slette alarmer ved å angi alarmens unike nummer. Slik det er idag, er det kun en enslig LED lampe som lyser på boksen - og den står godt gjemt inne under kartbordet. Det er mange alarmer på listen ovenfor som kunne vært greit å kjenne til når de kom. Geir Redigert 20.Februar.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Litt tilbake til SAAB. Jeg fant noe interessant her: http://www.saabgroup.com/en/AboutSaab/Orga...sponderTech.htm. Det er ikke lenge AIS har vært i bruk - tida går jammen raskt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 ..Kjenner dere til om det er kart-plottere som har programvare eller kartprogram - som leser ALR og kan sende ACK meldinger ?.... Jeg var i kontakt med ProNAV i går og ble informert om noen av de meldingene du beskriver her. Disse var nye i årets oppdateringer av transponderen. Jeg får bare forskjellige alarmmeldinger på min Raymarine-enhet, men ingen tolking av alarmtypen.Antar at dette blir inkludert i softvare-oppgraderinger av navigasjonssystemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 her er litt om personen Håkan Lans http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans http://www.adveto.se/ais_history.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Interessant å lese om de tidlige AIS-eksperimeneten som ble utført av svenska sjöfartsverket allerede i 1991. Gratulerer Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Blir spennende å se om AIS også blir tilpasset Galileio, om det systemet kommer opp? Det er bare et spørsmål om hvilken GPS-mottaker man bruker, AIS som sådan trenger ikke å endres. De aller fleste bruker NAVSTAR GPS, men AIS med GLONASS er hyllevare dersom du er spesielt interessert. Egentlig er vel neste generasjon NAVSTAR, GPS III, vel så interessant. (Den første satellitten i den serien kommer skal ikke skytes opp før i 2014, så det har ingen hast med å oppgradere båtelektronikken ennå.) Kongsberg Seatex er i gang med noe cloak-and-dagger greier med å bruke en satelitt og AIS for å overvåke norsk farvann. Tja, hvem som gjør hva skal jeg ikke si så mye om, men så veldig cloak-and-dagger er det ikke. Prinsippet er ganske enkelt: VHF-signalet kan plukkes opp fra satellitt, og dermed kan man følge skip også ute på åpent hav. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Jeg har hatt stor glede av Nordisk AIS-forum som jeg var med å fikk i gang i pioneertiden til AIS i Norge. Endel info om AIS finner man også hos Hasse. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Jeg har lest gjennom denne referansen Sjøtummel: http://www.globalsecurity.org/space/systems/gps_3.htm. For det første er vel ikke tidspunktet 2014 for "eventuell" GPS III endelig klarlagt (skulle ikke undre meg om det blir utsatt)? For det andre: Jeg antar at det blir mulig å benytte "gamle" GPS mottagere også i GPS III systemet, eller bygger våre nåværende GPS-mottagere på helt andre beregningsmodeller? Jeg synes ikke det fremkommer klart av informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Her er lenker til et lite utvalg av klasse B transpondere:....... Transas (hentes ned som pdf-fil): www.transas.com/mediacenter/marine/onboard/brochures/pdf/AIS_CLASS_B.pdf. ....... Har fått et OK tilbud på denne, er det noen som har erfaringer med Transas ais_class B Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 et spørsmål til i samme slengen; noen som vet forskjellen på den modellen som er avbildet på Transas hjemmeside og denne utgaven? Er sistnevnte bare en eldre utgave?. Har lett litt på nettet uten å finne forklaringen. Spec'en ser lik ut forøvrig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.