Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

Goggen kommer sikkert med fakta om antall på denne tiden i fjor.

 

En bekjent hevder imidlertid at det var flere båter til salgs på Finn på samme tid i fjor.

Jeg vet ikke - har ikke fulgt med så nøye, men mener at FINN har vært over 13000 totalt, men husker ikke tidspunktet.

 

Har forresten en artig episode fra havna.

 

En har hatt båten til salgs i et par mnd. Han har kjøpt ny båt og har redusert prisen på den som skulle selges ganske mye. Lite interesse har det vært selv om båten er dønn strøken - det aller meste er nytt, også motor.

Så har det vært en familie og kikket flere ganger og de har hatt veldig lyst på båten. De prutet og fikk ja på en pris. Kona og ungen sa, "vi må slå til". Gubben ville imidlertid tyne mer. De har prøvekjørt og alt er ok. De drar hjem og samme kveld ringer en ny kjøper som slår til på båten. Han gir 30000,- mer usett, og henter båten samme uke.

Tror du kona og ungene til førstemann er sure nå eller :lol:

 

Motto må bli - finner man den rette båten til en grei pris så kjøp den. Ikke prøv å tyne ut for mye av situasjoen.. :smiley:

 

Ellers så la jeg selv av nysgjerrighet båten ut for salg. Jeg skrev en pris, men også ønsker bud. Repsonsen var svært laber. Hva det kommer av? Jeg tror som det sies at det er kjøpers marked, men det er bare ikke så veldig mange kjøpere. Det er mange flere som ønsker større eller nyere båt enn det er rekruttering nedenfra som ønsker gamlebåten.

At det har med båtplasser og at de "nye båtfolka" ikke har båtplass er sikkert hovedårsaken til det. At det begynner å bli veldig dyrt hvis man er heldig å få seg en plass betyr nok mye.

Sitter sikkert noen på gjerdet også og venter på "krakket".

Resultet blir nok at mange beholder båten istedet for å kjøpe en større og/eller nyere båt.

At ferieværet har spilt inn er sikkert, og det skal bli artig å se om noe endres neste sommer hvis den blir som sommeren 2006 :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi begynner å nærme oss ettårs jubileum for statistikken min. Det er jo på mange måter nå det blir spennende å se hvordan situasjonen blir sammenlignet med tidligere. Som det er påpekt i flere innlegg er det alltid svakheter med slik statistikk, men min erfaring på boligsiden hvor firmaet jeg jobber i har fulgt Finn tall i flere år er at de gir en klar pekepinn på hvordan markedet er.

 

Først tallene for totalt antall annonser ajour pr. uke 39.

totaltuke39.gif

Vi er tydelig over toppen som inntraff uke 36 med totalt 10876 brukte båter. Det skal imidlertid et svært godt salg til for å være nede på fjorårsantallet om to uker. Uke 41 i fjor var det totalt 8868 annonser som jo er nesten 2000 færre en hva vi har nå...

 

Her oversikten over hva slags båter som er til salgs:

brukte_uke39.gif

 

Det er verdt å merke seg at etter sommerferien er det motorbåtgruppene som står for økningen - antallet seilbåtannonser har en vesentlig flatere kurve.

Link to post
Share on other sites

Her kommer oversikten over annonser for store båter og Princess/Fairline:

engelsk_uke39.gif

 

Legg spesielt merke til at det er svært mange flere store båter på Finn nå en for et år siden. Når det gjelder Princess og Fairline er imidlertid kurven noe flatere.

 

Som det fremgår av signaturen min har jeg nylig solgt min Princess, og som en kuriositet kan jeg fortelle den historien. Jeg har i sommer flyttet med familien fra Oslo til nytt hus i Larvik. Vi fant fort ut at det ikke var enkelt å finne båtplass til den båten vi hadde, og lurte på om vi skulle selge - også siden vi nå bor et stenkast fra strand og svaberg mente vi at vi ikke hadde bruk for så stor båt. Imidlertid ville jeg vente til høsten - ev. neste vår med å legge båten for salg. Slik gikk det ikke - en dag kom det en kar bort til meg på brygga og skrøt av båten min - og etter litt frem og tilbake var salget i boks... Konklusjonen min er at velholdte kvalitetsbåter vil markedet fremdeles ha :wink: Selv om det er litt trist å kvitte seg med en flott båt er det akkurat nå veldig deilig å slippe å tenke på konservering, vinteropplag, høststormer, båtplass i Larvik mv....

 

Det er jo også OK å være på kjøper'n igjen, for båt skal man jo ha. En mindre daycruiser står på innkjøpslisten en eller annen gang i vinter..... :smash:

Link to post
Share on other sites

Tar også med prisstatistikken:

prisklasseruke39.gif

 

Samme statistikk, men i større grupper:

prisklasser_faauke_39.gif

Det fremgår her at det er båter mellom 500' og 2mil som har brattest kurve nå. Kan selvsagt forklares i brukbar høst og at de med størst båter har lengst sesong. Vi får se....

Link to post
Share on other sites

Til slutt en litt morsom statistikk... Jeg har i en tid registrert forskjellige båtmerker for å se om det er spesielle bevegelser knyttet til merke. Jeg har tatt et fast utvalg av seilbåter fra 80' tallet og eldre, og sett disse mot nyere typer. Tør nesten ikke å si det, men legg spesielt merke til annonser for Bavaria som siden sommeren har hatt en svært bratt kurve. Kan selvsagt forklares på mange måter, og den fornøyde Bavaria eier vil antakelig si at økningen skyldes at det det i de siste år er solgt svært mange nye båter - noe som også gjør seg gjeldende på salgsstatistikken for brukte. Følelsen mange har uttrykt om at det er mange Bavaria seilbåter til salgs om dagen er i allefall korrekt - så får grunnen til det stå åpen :wink:

 

merkeruke39.gif

Link to post
Share on other sites

Goggen: intersante kurver, er nok gode nyheter for de som har ventet på krakket i mange år... :headbang:

Men hvis en tar hensyn til at det de siste årene er satt ny salgsrekord hvert år, samt at sommeren var bedrøvelig for mange :nonod: så er det vel ikke så rart om statistikken har en litt høyere topp i år enn i fjor? :crazy:

Har du høstkurvene for 2004/5 også??

Kunne vert moro å se utviklingen litt over tid. :yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessverre har jeg ikke historiske tall for mer en ett år tilbake...

Ellers er det nok mye riktig i din refleksjon i forhold til antallet til salg nå, så får vi se hvordan det blir utover vinteren og ikke minst til våren igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Tør nesten ikke å si det, men legg spesielt merke til annonser for Bavaria som siden sommeren har hatt en svært bratt kurve. Kan selvsagt forklares på mange måter, og den fornøyde Bavaria eier vil antakelig si at økningen skyldes at det det i de siste år er solgt svært mange nye båter - noe som også gjør seg gjeldende på salgsstatistikken for brukte. Følelsen mange har uttrykt om at det er mange Bavaria seilbåter til salgs om dagen er i allefall korrekt

 

merkeruke39.gif

 

Jeg skjønner godt din frykt, Goggen.

 

2 spørsmål:

 

1. Holder du fremdeles denne statistikken oppdatert?

2. Er grafen for Jeanneau kun for seilbåter, kun for motorbåter - eller begge deler?

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg holder fremdeles statistikken oppdatert. Siden jeg har registrert mere en et helt år er det imidlertid nødvendig å lage noen nye grafiske fremstillinger. Det har jeg ikke hatt tid til ennå....

Kan imidlertid avsløre at vi i uke 40 i år var oppe i ca 1000 flere annonser for brukte båter i år en hva tilfellet var i fjor. I dag er det 650 flere brukte båter til salgs på Finn en hva tilfellet var for et år siden.

 

Når det gjelder Bavaria og Jeanneau det kun seilbåter jeg registrerer og det er i dag henholdsvis 63 og 40 stk til salgs.

 

Nye grafer kommer en gang på ny året... :santcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er det unormalt lite aktivitet på Finn.no?

 

Det er langt mellom go "bitene", og få som blir solgt også.

 

Er folk relativt foenøyde med båtene sine, eller er det frykten for at Gjedrem og gjengen skal sette opp utlåns renta enda mer?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jepp, gjør nok det. Har ikke vært veldig aktiv ennå, men begynner å krible litt nå. Har brukt mye tid på å komme inn i nytt hus. Denne gangen blir det en trailbar daycruiser på +/- 20 fot. Muligens en Ibiza eller tilsvarende. Behovet har endret seg etter at vi flyttet til Larvik - nå er det mest aktuelt med dagsturbåt som vi kan komme oss til Svenner med på gode sommerdager. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...