Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

joda...tenkte vel egentlig også at zuki mente det. For at mange selges skyldes vel at folk bytter seg oppover. Og nettopp der tror jeg mye av cluet med bavaria ligger. De har rimelige innstegsmodeller som gjør at folk kjøper, har båt et år eller to og så selger og bytter seg oppover innenfor samme merke. De andre fabrikatene har sviktet dette segmentet ved i liten grad å ha innstegsmodeller eller ved å markedsføre disse litt dårlig.

 

Men klart...man kan ikke kjøpe båt og regne med å selge den for mer enn man ga etter to år. Slikt funker bare så lenge tilbudet av nye båter er begrenset som f.eks med Viknes sine båter.

Link to post
Share on other sites

Særlig når jeg fikk 12 fot "gratis" samenlignet med den aktuelle båten

Når noen begynner å sammenligne båter basert på hvordan innsiden av noen skap ser ut så blir det litt for lite båt til at jeg klarer å henge med. Pris og lengde (eller skrogstørrelse) kan kanskje virke mer fornuftig, men da må du regne med driftsutgifter og vedlikehold også.

Link to post
Share on other sites

Jeg aksepterer nå at jeg tolker 2 (!) av Suzukis mange innlegg i denne tråden som antydning som mobbing av eierne av Bavaria-båter, noe som flertallet ikke gjør - ihvertfall nevner ingen Bavaria-eier noe slikt.

 

Stridsøksen er dumpet på dypt vann fra min side.

 

Vi Bavaria eiere er blitt vant til slikt. Tror for øvrig ikke det er ment som mobbing heller. Selv om vår finansminister for kort tid tilbake utvidet begrepet :wink:

 

For øvrig er det vel flere som bør legge ned stridsøksen. Det er snart vår og da kan vi konsentrere oss om det som er viktig :sailing: :sailing:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med all respekt å melde til deg også Lasse.

 

Hvorfor skal Bavaria-eierene foklare seg om generelle egenskaper ved båtene. Hvorfor stiller du ikke spørsmålet

generellt til alle med seilbåter. Vi alle er opptatt av båter, noen båter selger mye noen selger lite. Eierne er som

regel fornøyde med båtene sine.

 

Fordi jeg synes det er mest fruktbart å diskutere en båts gode eller dårlige egenskaper. Denne gangen var det Bav som sto på dagsorden, men det kunne selvsagt like gjerne vært et annet merke. Jeg synes disse seilbåt diskusjonene har veldig lett for å dreie seg om alt annet enn båtens egenskaper, og da blir det litt :sleep:

Siden vi stadig får høre hvor flotte disse Bav båtene er, og siden vi selv ikke hare noen mulighet til å vurdere dem annet enn på utseende o.l. så finner jeg det helt naturlig at man også forteller om hvorfor de er så bra.

 

Men hva er det viktigste på sjøen, å seile fortest eller i trivselfart.
For en turseiler er trivsel mye viktigere enn fart, men trivsel under seil henger nøye sammen med hvordan båten oppfører seg under forsjellige forhold.

 

Men viktigst av alt. Det er at familien har det bra. Ellers vil de ikke bli med, i like stor grad. Det betyr kryssing,

skjer svært sjelden over tid.

 

Jeg mener at en av de viktigste egenskapene en familie/tur/hyggebåt kan ha - enten det heter Bavaria eller noe annet er at den seiler brukbart på svak bidevind. Man behøver ikke krysse selv om man seiler bidevind. :wink:

Link to post
Share on other sites

Mouche, jeg tror vi deler samme oppfatning om en del ting:

Jeg oppfatter LYS som en type handicapberegning. Tanken er vel at den beste seileren, og ikke den i utgangspunktet raskeste båten, skal vinne? Nye båter må jo da få et estimert LYS-tall og så vil resultater i regattaer avgjøre eventuelle endringer.

Jepp, målet er at man skal kunne konkurrere mot andre (ikke helt ulike) båter, som ikke nødvendigvis er av samme type. Det er også slik at den beste seileren skal vinne, ikke den med den raskeste båten. Helt enig med utsagnet ditt.

 

Det var her jeg lurte på hva du egentlig mente, og jeg antok at din kommentar var ment som en humoristisk støtteerklæring, som altså ville vært en sterk medlemssøknad:

Nå er det jo en vedtatt sannhet her at eiere av Bavariabåter ikke tilhører de skarpeste knivene i skuffen ( :rolleyes: ) og seilforståelsen er vel da heller ikke helt på høyden.

Nå finnes det, vanligvis, et unntak eller to til enhver regel, og det kan bety at det finnes en og annen eier av Bavariabåter med en viss seilkompetanse og disse vil da lett vinne regattaer fordi båten/e har et for lavt LYS-tall?

Tolket jeg deg feil?

 

Det er jo mulig å seile ned et LYS-tall over tid, på samme måte som det er mulig å seile opp et LYS-tall, men så mye er det ikke snakk om. Å seile ned LYS-tallet så mye at en båt i utgangspunktet har alt for lavt LYS-tall (alt for lavt er etter min mening >2 pinner "for lite", andre har kanskje andre oppfatninger), skal ikke kunne skje uten videre . Mao vinner man i en AWB, så vinner man, uavhengig av om båten er produsert i innlandet eller ved kysten. LYS-systemet er ikke perfekt. Noen båter med LYS 1.23 vil ha en fordel i lite vind, mens andre vil være favorisert i mye vind. Men LYS er etter min mening det beste handikapsystemet for menigmann. IRC/IMS/TP52 og andre måleregler bidrar lite til "breddeidretten" sammenliknet med LYS.

Link to post
Share on other sites

Statistikk kan vi leke mye med... når er det første innlegget her basert på fakta tall oppgitt fra forhandler eller importør...

Ser vi på Bavaria så er det solgt 220 nye båter, og det er 48 til salgs nå, eller 22%

Ser vi på Beneteau så er det solgt 39 nye båter og det er 29 brukte til salgs nå, eller 74%

Ser vi på Jeanneau så er det solgt 23 nye båter og det er 22 brukte til salgs, eller 99%

Ser vi på Dufour så er det solgt 14 nye båter og det er 8 brukte til salgs, eller 57%

 

Det kan virke som Bavaria er den mest kurante båten å selge brukt også, hvis vi skal tro finn.no:

 

Dehler, antall til salgs: 1 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 100 %

Harmony, antall til salgs: 1 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 100 %

Mac Gregor, antall til salgs: 1 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 100 %

Hunter, antall til salgs: 2 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 50 %

Jeanneau, antall til salgs: 22 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 36 %

Beneteau, antall til salgs: 29 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 21 %

Hallberg Rassy, antall til salgs: 7 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 14 %

Dufour, antall til salgs: 14 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 14 %

Bavaria, antall til salgs: 47 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 9 %

 

For de fire første på listen er det selvfølgelig for få båter til at statistikken blir pålitelig, men fra og med Jeanneau bør det være mulig å danne seg en oppfatning

TMS

Link to post
Share on other sites

og så?

 

Hvis man skal vurdere å investere i en seilbåt, er det en del kriterier som bør være interessante.

3 tema har vært omtalt spesielt her, og da særlig knyttet opp mot ett båtmerke fra en tysk delstat som er bedre kjent for sin bondekultur, bilindustri og store øl-seidele, enn for sin maritime tilknytning:

a) Sikkerhet og kvalitet.

b) Seilegenskaper.

c) Bruktbåtmarkedet.

 

Og når det gjelder punkt c), er det vel slik at prisnivå og mulighet for salg også i dette markedet er avhengig av de økonomiske lovene om tilbud og etterspørsel?

Og i den sammenhengen mener jeg at opplysning om hvor stort tilbudet er, er av interesse.

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som Bavaria er den mest kurante båten å selge brukt også, hvis vi skal tro finn.no:

 

Bavaria, antall til salgs: 47 Herav ikke solgt i løpet av 3 måneder: 9 %

 

For de fire første på listen er det selvfølgelig for få båter til at statistikken blir pålitelig, men fra og med Jeanneau bør det være mulig å danne seg en oppfatning

 

Hei, TMS,

 

43 brukte Bavaria solgt nå i vintermånedene. Imponerende!

Kan du forklare nærmere hvordan du fant ut dette på finn.no?

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal vurdere å investere i en seilbåt, er det en del kriterier som bør være interessante.

[...]

a) Sikkerhet og kvalitet.

b) Seilegenskaper.

c) Bruktbåtmarkedet.

Jeg har forståelse for "a" og "b", men at bruktbåtmarkedet skal komme inn på tredje plass virker ikke logisk. Et annet forhold er at om du skal investere pengene dine så gjør du nok lurt i å finne andre objekter enn middels store seilbåter. Selvsagt er det hyggelig om det er lett å selge båten om noen år, men der er det langt flere faktorer enn hvor mange båter av samme fabrikat som tilbys og eventuelt omsettes brukt det året jeg kjøper båt. Hvor mye jeg får igjen for båten når jeg selger den vil nok ha mye å gjøre med pen bruk og godt vedlikehold som det har med hvor mange andre båter som er til salgs.

 

En av de tingene jeg ikke likte med Bavaria var hvor kort tid hver modell ble produsert. Da får ikke den enkelte modell noen egen identitet. En produsent med lavere omsetning er nødt til å bruke formene i en lengre periode. Jeg vurderte også en båt det bare finnes en av, og det er ytterpunktet på den andre siden av markedet. Jeg endte opp med en masseprodusert båt som selger godt. Det visste jeg ikke da jeg kjøpte den, for da var det bare noen få båter som var bygget.

Link to post
Share on other sites

a) Sikkerhet og kvalitet.

b) Seilegenskaper.

c) Bruktbåtmarkedet.

 

Savner et punkt her, og det er service fra forhandlerleddet. Iallefall om båten er så pass ny at garantien fortsatt gjelder.

 

Hadde selv flere runder hos de fleste forhandlerne, og det var ingen andre som fulgte meg opp så raskt og ikke minst tolmodig som Bavariaforhandleren. Nå endte jeg opp med å kjøpe brukt, men garantien gjelder fortsatt, og da er det viktig for meg at serviceapparatet fungerer.

 

Forkastet faktisk en båttype fordi forhandleren ikke var servicevennlig. Fikk en følelse av at jeg egentlig var i veien, og at de hadde langt viktigere ting å holde på med enn å besvare spørsmål fra meg.

 

Tempest.

Link to post
Share on other sites

Savner et punkt her, og det er service fra forhandlerleddet. Iallefall om båten er så pass ny at garantien fortsatt gjelder.

Tempest.

 

Dette betyr mye uansett. Veldig forskjellig hvordan forh/imp ser på dette. I md juni juli og august hvor det er stort

trykk, er det viktig med en som tar kunden alvorlig. Og det er ett poeng som jeg har satt svært høyt.

Har 3 båter, og er alle er kjøpt hvor jeg vet servicegraden er høy.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tolket jeg deg feil?

 

Nei, du tolket meg riktig. Den delen av innlegget var ment litt humoristisk og kanskje litt ironisk? Seiler ikke selv regatta (kun i yngre dager i klassebåter som BB11 og Kragerøterne), men hører ofte samtaler mellom regattaseilere som klager over diverse båters LYS-tall. Det er da alltid slik at de mener at LYS-tallet er for lavt, sannsynligvis fordi akkurat den båten slo dem? :lol: De samme personene putter gjerne noen hundretusen i nye seil uten at de blir straffet på LYS-tallet (så vidt jeg vet) - er det rettferdig da?

 

Helst burde jo alle seilt akkurat samme båttype og valg av båt med loddtrekning, da hadde det blitt helt rettferdig! "Problemet" er bare at da måtte alle ha seilt en Bavaria og det kan vi jo ikke ha noe av! :wink:

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er da alltid slik at de mener at LYS-tallet er for lavt, sannsynligvis fordi akkurat den båten slo dem? :lol: De samme personene putter gjerne noen hundretusen i nye seil uten at de blir straffet på LYS-tallet (så vidt jeg vet) - er det rettferdig da?

 

:sailing:

 

En del båtmerker leverer, båtene med std seil av ikke best kvalitet. Men godt nok for mange. I tilegg med fast propell. Etter en tid finner vedkommende ut at en vil skifte seil, samt sette på foldeprop. Plutselig blir båten en annen. Eieren oppgraderer seg selv :yesnod: , plutselig er hele pakken bra.

 

Men dette er jo litt morsomt, fordi LYS-tallene er et beregningsgrunnlag. Ellers for det bli rene klasseinndelinger av

båter. Da sliter vel enkelte, pga anntal båter. Men fortsatt betyr mannskapet mest.

 

Seilte match-racing i fjor sommer. 2 første regattane slet vi med å sette/trimme seilet riktig. Men de 2 siste, da ble alt konge. Morsomt. Men det krever mye disiplin av mannskapet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal vurdere å investere i en seilbåt, er det en del kriterier som bør være interessante.

[...]

a) Sikkerhet og kvalitet.

b) Seilegenskaper.

c) Bruktbåtmarkedet.

 

Jeg har forståelse for "a" og "b", men at bruktbåtmarkedet skal komme inn på tredje plass virker ikke logisk. Et annet forhold er at om du skal investere pengene dine så gjør du nok lurt i å finne andre objekter enn middels store seilbåter.

 

 

a) Sikkerhet og kvalitet.

b) Seilegenskaper.

c) Bruktbåtmarkedet.

Savner et punkt her, og det er service fra forhandlerleddet.

 

Hei,

 

Jeg mente ikke å ramse opp en utfyllende liste av beslutningskriterier forut for et eventuelt båtkjøp. Som angitt, dette var mer en gjengivelse av tema som var tatt opp av andre tidligere i denne tråden. Og når det gjaldt punkt c), var det jo et åpenbart sprik mellom de ulike synspunktene, jamfør sitatene jeg listet opp i mitt innlegg nr 98.

 

Men når det er sagt, så vil jeg nok (med fare for å bli karakterisert som ulogisk) allikevel opprettholde at jeg personlig mener at punkt c) bør komme langt opp på listen, også foran det nye punkt d): Service fra forhandlerleddet.

 

Dette er min subjektive mening. Punkt c) var nok ikke så langt fremme i pannebrasken da jeg stormforelsket kjøpte min første havseiler. Men etter å ha fått noen flere år på baken, og etter å ha solgt 3 seilbåter - ja så har jeg innsett at dette kriteriet bør vektlegges. (Alle salgene mine var meget tilfredsstillende).

 

...Og: I min karriere som kjøper, eier og selger av 3 brukte seilbåter har jeg ALDRI hatt behov for å kontakte forhandler.

 

Jeg registrerer at importør/forhandler av Bavaria får mye skryt av de som har hatt noe med vedkommende å gjøre her. Det har ikke jeg.

 

Men (og nå beveger jeg meg over til punkt a) på listen): Jeg må innrømme at jeg har et inntrykk av at denne forhandleren ikke har framstått som overbevisende når det gjelder vilje til å ta lærdom av alvorlige svakheter som er avdekket med dette seilbåtmerket. Det virker på meg som om det viktigste har vært å bidra til at slikt forbigås i stillhet. Og det er ikke i samsvar med anerkjente prinsipper for kvalitetssikring! Jeg tenker her på alvorlige havari, på alvorlige konstruksjonssvakheter - og selvsagt på alle kjøl-historiene. Jeg tror at omdømmet (utenfor menigheten av fornøyde eiere her) ville vært mye bedre dersom man hadde utvist en langt større grad av vilje til å lære av feil.

Link to post
Share on other sites

Hei, TMS,

 

43 brukte Bavaria solgt nå i vintermånedene. Imponerende!

Kan du forklare nærmere hvordan du fant ut dette på finn.no?

 

Det man kan finne ut er hvor lenge annonsene blir liggende før de blir tatt bort. At annonsene blir borte betyr vanligvis at de er solgt, men det kan også bety at selger har gitt opp å selge båten m.m.

 

Ved å søke først på antall Jenneau seilbåter tilsalgs og deretter søke på antall som er lagt ut siste 90 dager, vil du kunne regne ut hvor stor andel av annonsene som har ligget mer enn 90 dager.... Hvis du annonserer en Jennau båt, kan du være 36% sikker på at den ikke er solgt innen 90 dager.... :-)

 

Dette er selvfølgelig ikke eksakt vitenskap, men det gir en pekepinn....

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Men (og nå beveger jeg meg over til punkt a) på listen): Jeg må innrømme at jeg har et inntrykk av at denne forhandleren ikke har framstått som overbevisende når det gjelder vilje til å ta lærdom av alvorlige svakheter som er avdekket med dette seilbåtmerket. Det virker på meg som om det viktigste har vært å bidra til at slikt forbigås i stillhet. Og det er ikke i samsvar med anerkjente prinsipper for kvalitetssikring! Jeg tenker her på alvorlige havari, på alvorlige konstruksjonssvakheter - og selvsagt på alle kjøl-historiene. Jeg tror at omdømmet (utenfor menigheten av fornøyde eiere her) ville vært mye bedre dersom man hadde utvist en langt større grad av vilje til å lære av feil.

 

Mitt inntrykk er at importør gjør en glimrende jobb her. Det er verftet som ikke innrømmer problemer. Blandt annet boikotter verftet kåringen av årets seilbåt i europa. Dette pga pressens kritiske gjennomgang av kjølsaken til bavaria match serien. En av de berørte er nabo av meg i båthavna, og han bekrefter også at lunde båt har gjort en bra jobb her. Syns verftets forhold til pressen minner mye om Lidl...

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

At annonsene blir borte betyr vanligvis at de er solgt, men det kan også bety at selger har gitt opp å selge båten m.m.

Så enkelt er det nok ikke. Noen båter blir annonsert på Finn.no fordi eier ønsker å sjekke markedet. Kommer det et godt tilbud blir kanskje båten solgt, men det har egentlig ingen hast. Andre trekker annonsen etter tre måneder og legger ut ny annonse etter et par måneder. Siden annonsene vanligvis sorteres etter publiseringsdato er det ikke så dumt å trekke en gammel annonse, og annonsere på nytt etter en stund slik at annonsen kommer høyere opp en stund.

Link to post
Share on other sites

Det er da alltid slik at de mener at LYS-tallet er for lavt, sannsynligvis fordi akkurat den båten slo dem? :lol: De samme personene putter gjerne noen hundretusen i nye seil uten at de blir straffet på LYS-tallet (så vidt jeg vet) - er det rettferdig da?

 

Helst burde jo alle seilt akkurat samme båttype og valg av båt med loddtrekning, da hadde det blitt helt rettferdig! "Problemet" er bare at da måtte alle ha seilt en Bavaria og det kan vi jo ikke ha noe av! :wink:

:sailing:

Du er inne på en av de store svakhetene ved LYS-systemet. Systemet er riktignok empirisk, så feil vil jevnes ut over tid, men det gis ikke tillegg for high-tech seil, eller bruk av f.eks rod i stedet for wire. Har du et gammelt seil som er litt for stort, får du automatisk tillegg. Har du nye karbonseil, men som holder seg innenfor målene får du ikke tillegg. Fast propell og seiling uten spinnaker fører til fradrag. Man får ikke fradrag for uerfarent mannskap/skipper. I Sverige seiles det nå noe som heter LYST, som også skal ta hensyn til besetningens erfaring/tidligere resultater. Vi får se om det slår an.

 

Ellers er jo entype, og da som du skriver med loddtreking av båter, den mest rettferdige konkurranseformen. Det er vel ikke uten grunn at f.eks BB11, Express og 11meter samler store regattafelt. I større turbåter vil det jo ofte vært store forskjeller mellom båter av samme lengde, som gjør dem uegnede til entypeseilas, f.eks ulike kjøler og materialer på disse, rullemaster, dacron vs laminatseil, baugpropeller og ulik motorstørrelse(vekt).

 

Men du har jo helt rett i at det ville vært kjedelig om alle hadde samme båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at importør gjør en glimrende jobb her. Det er verftet som ikke innrømmer problemer. Blandt annet boikotter verftet kåringen av årets seilbåt i europa. Dette pga pressens kritiske gjennomgang av kjølsaken til bavaria match serien. En av de berørte er nabo av meg i båthavna, og han bekrefter også at lunde båt har gjort en bra jobb her. Syns verftets forhold til pressen minner mye om Lidl...

mvh

Viggo

 

Verftet's håndtering av problemer er ekstremt viktig.

Trekker vi paralellen til bilverdenen så kan vi se hvordan Mercedes håndterte "velte petteren" - A Klasse. De kom riktig nok litt sent på banen også de, men de klarte i alle tilfeller å rydde opp på et vis. Det er vel ingen som stiller mer spørsmål til egenskapene for Mercedes sammenlignet med et annet merke i dag.

Noe tilsvarende er det Bavaria har vært oppe i - de hadde problemer på en serie båt (Match 42), men har ikke tilsvarende klart å berolige omverdenen om at dette ikke lenger er et issue.

 

Eller...... kanskje det bare er her på forumet at noen ihuga båtentusiaster ynder å trekke dette frem som et generelt Bavaria problem - kanskje vi på diskusjonsforum for biler finner de samme karakterene som rakker ned på Mercedes fordi de en gang hadde en bil som veltet?????

Link to post
Share on other sites

Ja, og hvorfor stoppet bavaria prod av Mach serien.

Bavaria er i mine øyne kjekke billige båter til bruk langs kysten.

 

Eller

Man ser ikke skogen for alle trærne som står i veien.

---------

Men hver mann bestemmer sjøl hva man vil bruke pengene sine på.

Mine vil aldrig bli brukt på en Bavaria.

 

Men lykke til , og seil tryggt. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Noe tilsvarende er det Bavaria har vært oppe i - de hadde problemer på en serie båt (Match 42), men har ikke tilsvarende klart å berolige omverdenen om at dette ikke lenger er et issue.

 

Eller...... kanskje det bare er her på forumet at noen ihuga båtentusiaster ynder å trekke dette frem som et generelt Bavaria problem - kanskje vi på diskusjonsforum for biler finner de samme karakterene som rakker ned på Mercedes fordi de en gang hadde en bil som veltet?????

Verftet håndterte pressen og ryktene etter denne ulykken på en særdeles dårlig måte. Det er ikke bare på dette forumet det skrives mye rart om disse kjølene. Men man kan ikke beskylde dem for ikke å ha gjort noe med saken i etterkant. De har jo fjernet hele modellserien fra utvalget.

Link to post
Share on other sites

Ellers er jo entype, og da som du skriver med loddtreking av båter, den mest rettferdige konkurranseformen.

 

tror det har förekommit loddtreckning i VM eller OL sammanhang i noen klass för flere år sedan.......

 

 

 

appropå LYS....så har vi haft omvänd LYS dvs SYL, vi starter vid olike tider o så först till mål...litt kul :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...