Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det jeg liker minst på min jeanneau er bruken av selvgjengende skruer i sammenføyingen av skrog og dekk. Jeg har dog ingen lekkasjer her.

 

Mener du treskruer? Slik er det på Hanse og så bruker de LIM. Liker det ikke, men de sier at skruene ikke er der for styrken, men for å få det sammen. Totalt bortkastet å bruke bolter sies det, men personlig kunne jeg tenkt meg at det var laminert... Dette får vi håpe at produsenten vet mer om enn meg... Jeg vet at lim er ekstremt sterkt, men så er det dette med en smell, slipper først limet så har det sluppet, det gjør ikke laminering... Vel, wayoff her nå, men ...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er helt naturlig at en båteier som rusler utover brygga blir stolt når han eller hun får øye på båten sin,

For de fleste er det en realisert drøm som ligger der og duver i sine solide fortøyninger. En drøm som ofte har gjort et stort innhogg i privatøkonomi og krevd atskilllge timer i pleie, omtanke og vedlikehold.

 

Dette med pleie og vedlikehold er det vel ymse synspunkter på her:

Tror jeg har syndet noe alldeles forferdelig her... båten er aldri polert etter at den ble støpt i mai 05, og den er ikke vasket siden september 2006
Link to post
Share on other sites

Dette med pleie og vedlikehold er det vel ymse synspunkter på her:

Kan jeg spørre medlemmet Douro hva sammenhengen mellom min blanke fine båt og de mest solgte seilbåtene fra Seilas har. Jeg greier ikke å se poenget med å klippe inn deler av et sitat i annan tråd har i denne tråden å gjøre, men akkurat på slike områder er du meget flink...

 

At jeg har en meget velholdt båt uten særlig behov for å polere og vaske min båt siden den fremdeles ser ny ut har vel særdeles lite med saken om antallet seilbåter gjøre å gjøre etter mitt syn, med mindre det faller noen tungt for brystet da...da kan jeg skjønne behovet for å sitere på tvers av tråder..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Undertegnede må nok inrømme at moralen følger lommeboka.

Dvs båtkjøp, bilkjøp foregår etter lommeboka ikke en eventyrverden, selv om dagdrømmene er der.

Og merk dere at selv om jeg ligger i nederste sjikt, ønsker jeg ikke å rakke ned på de som har råd til båter i øvre sjikt.

Her er listen:

 

Disponerer : Ville ha valgt:

200000 : Maxi Fenix, Player 311

400000 : Comfortina 32

600000 : Bavaria 33 (Brukt)

1000000 : HR eller motorbåt med bakvegg og flybridge

10000000 : Ny 4x4, Ny båt, Ny kone (sorry, bare kødda....)

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det ser ut som om Yachtsenteret i Stavanger selger en del Oceanis ihvertfall.

På en måned nå har jeg møtt- eller ligget bak (på veien) intet mindre enn 3 'shrinkwrapped' Oceanis'er på trailer her i Stavanger.

Den siste jeg så (på Fredag) var en Oceanis 46.

 

Noen her inne som pakker opp om dagen? :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde noen raske søk på www.finn.no, og jeg var overrasket over hvor mange brukte seilbåter (og spesielt Bavaria) som var på markedet nå midtvinters. Her er listen over båtmerker som det ligger mer enn 5 av til salgs i dag:

 

Bavaria: 48 brukte seilbåter

Beneteau: 29 brukte seilbåter

Jeanneau: 22 brukte seilbåter

Maxi: 13 brukte seilbåter

X: 11 brukte seilbåter

Dufour: 8 brukte seilbåter

Albin: 7 brukte seilbåter

Hallberg Rassy: 7 brukte seilbåter

Comfort/Comfortina: 6 brukte seilbåter

Najad: 5 brukte seilbåter

 

Ca ett år etter er det lettere å finne slike tall på Finn. Man slipper å søke på båttype, tallene står i venstre marg.

I dag er det 473 seilbåter til salgs der

 

For sammenligningens skyld har jeg lagt inn prosentvis endring i forhold til februar i fjor:

 

Verft----------- Februar 07----------- Februar 08 

Bavaria:----------- 48 -------------------89  

Beneteau: ---------29 -------------------32  

Jeanneau: ---------22 -------------------46  

Maxi: --------------13 -------------------11  

X: -----------------11 -------------------16 

Dufour: -------------8 --------------------5  

Albin: ---------------7 --------------------9  

Hallberg Rassy: ------7 -------------------11  

Comfort/Comfortina: -6 --------------------5  

Najad: --------------5 --------------------3  

 

 

Og hvordan skal man kommentere dette?

Link to post
Share on other sites

Blir mye spekulasjoner. Tallene kan for en stor del skyldes tilfeldige variasjoner. Det er heller ikke mulig å lese hvor stor andel det enkelte merket har av seilbåtflåten.

 

Kaster likevel fram noen tanker:

De merkene som har solgt som hakka møkk de siste 10 årene, har trolig en uforholdsmessig stor andel av bruktbåtmarkedet. Det kan skyldes trenden båtbransjen snakker om med hyppig modellskifte. Man vil ikke sitte med en eldre båt, og nye attraktive modeller lanseres hvert år. Bransjen mener man her nærmer seg trekkene fra bilparken.

I tillegg har mange debutert som seilbåteiere i disse merkene, og bruker litt tid på å finne fram til den ideelle størrelsen/modellen. En del debutanter hopper også av, eller går over til andre merker ettersom behovene endrer seg.

Kombinert med et tregere bruktbåtmarked, blir køen ut døra stor.

 

Eiere av eldre seilbåter, som Albin og Maxi, og de finnes det tross alt flust av rundt i norske havner, kan se ut til å stortrives i sine. Men det bør jo legges til at de fleste her ligger i en helt annen prisklasse, og ikke er så konjunturfølsomme, og kanskje heller ikke så avgjørende for endringer i den enkeltes prioriteringer, enten det er barn, bolig- eller hyttekjøp, etc.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skal man kommentere dette?

 

En kommentar kan være som følger:

 

Njaa Yachts har 23 Bavariaer til salg - det er mer en 25% av det totale antallet Bavariar til salgs. Så vidt jeg vet er dette stort sett båter som ligger i utlandet og ikke nødvendigvis ender opp her. Det betyr også at Njaa har erfart at Bavaria selger godt i Norge og at de er så populære her at han kan gjøre en forretning på de.

Link to post
Share on other sites

Og av de 48 Bavariabåtene er det 12 stk som ikke befinner seg i Norge, men prøves å selges som bruktimport, av Njaa båt, Stavanger Marinesenere og flere.

 

 

Njaa Yachts har 23 Bavariaer til salg - det er mer en 25% av det totale antallet Bavariar til salgs. Så vidt jeg vet er dette stort sett båter som ligger i utlandet og ikke nødvendigvis ender opp her. Det betyr også at Njaa har erfart at Bavaria selger godt i Norge og at de er så populære her at han kan gjøre en forretning på de.

 

 

 

I fjor vinter og i vinter.

Link to post
Share on other sites

I fjor vinter og i vinter.

 

Ligger de 12 fra i fjor fortsatt ute for salg?

 

Det er mange som tjener på Bav tydligvis, Lunde, Njaa, båtreperatører, skrapjernsamlere(dykkere), selgere av avfuktere, wunder baum selgere, etc.

 

De eneste som taper er alle vi som betaler forsikringspremie som hovedsaklig går rett i Bavaria hølet.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Disse Bavaria-trådene blir så innmari lange. Håper jeg husker det lille hjertesukket mitt. Altså:

 

Her på BP synes mange at Bavaria båter, som produseres av en effektiv storprodusent i Bayern, har mange middelmådige egenskaper og er - unnskyld uttrykket - litt halvharry å eie.

 

Her på BP synes mange at BMW biler, som produseres av en effektiv storprodusent i Bayern, har mange fremragende egenskaper og er - unnskyld det litt upresise uttrykket - litt høystatus å eie.

 

Pussig da å ha lest reportasjer der det fremgår at Bavaria systematisk bruker de bayerske bilfabrikkene, og særlig BMW, som hovedkonsulent når det gjelder kvalitet og effektiv produksjon.

 

Sukk!

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Disse Bavaria-trådene blir så innmari lange.

Hei Gompe!

 

Denne tråden er ikke lang. I alle fall ikke i nærheten av å være like lang som denne.

 

 

 

 

Pussig da å ha lest reportasjer

Forsiktig, nå, Gompe! 

 

 

Det er ikke anerkjent skikk og bruk her å framføre noe som kan likne på "udokumenterte påstander"

 

Så du bør nok likså godt først som sist være mer konkret, og legge ut et par-tre av disse reportasjene.

 

reportasjer der det fremgår at Bavaria systematisk bruker de bayerske bilfabrikkene, og særlig BMW, som hovedkonsulent når det gjelder kvalitet og effektiv produksjon.

 

Det var sikkert på bakgrunn av disse "hoved"konsulentrådene de valgte fabrikanten av "grønne klumper" som motorleverandør.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke anerkjent skikk og bruk her å framføre noe som kan likne på "udokumenterte påstander"

 

Så du bør nok likså godt først som sist være mer konkret, og legge ut et par-tre av disse reportasjene.

 

Hallo igjen, Douro!

Jeg er enig i den skikken og bruken og leter nå så papiret fyker i bunkene mine med utklipp av typen "interessante ting å ta vare på". Fotogreferer (evt. scanner) og legger ut så snart og så sant jeg finner den.

Hilsen Gompe

Redigert av Gompe (see edit history)

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Til Douru og evt. andre interesserte:

 

Her er en reportasje fra danske BÅDMAGASINET 3/2007. I teksten nederst på side 103 og litt inn på 104, refereres det til det jeg trodde jeg husket. Inntil jeg evt. finner mer, slik at jeg har dokumentasjon utover dette, trekker jeg selvfølgelig tilbake skriveriene mine tidligere i tråden om bilfabrikkene som konsulenter osv. (Jeg har jo ikke lyst til å være den eneste på BP som skriver innlegg basert på udokumentert husking. :rolleyes: )

 

Hilsen Gompe

 

s101.jpg

 

s103.jpg

 

s104.jpg

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...