bjoris Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Det jeg liker minst på min jeanneau er bruken av selvgjengende skruer i sammenføyingen av skrog og dekk. Jeg har dog ingen lekkasjer her. Mener du treskruer? Slik er det på Hanse og så bruker de LIM. Liker det ikke, men de sier at skruene ikke er der for styrken, men for å få det sammen. Totalt bortkastet å bruke bolter sies det, men personlig kunne jeg tenkt meg at det var laminert... Dette får vi håpe at produsenten vet mer om enn meg... Jeg vet at lim er ekstremt sterkt, men så er det dette med en smell, slipper først limet så har det sluppet, det gjør ikke laminering... Vel, wayoff her nå, men ... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Det er vel ikke treskruer. Men det er ikke bolter på undersiden, nei. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 lipper først limet så har det sluppet, det gjør ikke laminering... Vel, wayoff her nå, men ... Når er limet elastisk som de bruker. Ikke superlim Bjoris. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 For de fleste er det en realisert drøm som ligger der og duver i sine solide fortøyninger. En drøm som ofte har gjort et stort innhogg i privatøkonomi og krevd atskilllge timer i pleie, omtanke og vedlikehold. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 11.Januar.2008 Del på Facebook Svart 11.Januar.2008 Det er helt naturlig at en båteier som rusler utover brygga blir stolt når han eller hun får øye på båten sin, For de fleste er det en realisert drøm som ligger der og duver i sine solide fortøyninger. En drøm som ofte har gjort et stort innhogg i privatøkonomi og krevd atskilllge timer i pleie, omtanke og vedlikehold. Dette med pleie og vedlikehold er det vel ymse synspunkter på her: Tror jeg har syndet noe alldeles forferdelig her... båten er aldri polert etter at den ble støpt i mai 05, og den er ikke vasket siden september 2006 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 12.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 (redigert) Dette med pleie og vedlikehold er det vel ymse synspunkter på her: Kan jeg spørre medlemmet Douro hva sammenhengen mellom min blanke fine båt og de mest solgte seilbåtene fra Seilas har. Jeg greier ikke å se poenget med å klippe inn deler av et sitat i annan tråd har i denne tråden å gjøre, men akkurat på slike områder er du meget flink... At jeg har en meget velholdt båt uten særlig behov for å polere og vaske min båt siden den fremdeles ser ny ut har vel særdeles lite med saken om antallet seilbåter gjøre å gjøre etter mitt syn, med mindre det faller noen tungt for brystet da...da kan jeg skjønne behovet for å sitere på tvers av tråder.. Redigert 12.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 normale mennesker polerer da ikke strøkne båter :-) ikke jeg hvertfall Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 Det er bare tvangsnevrotikere som polerer båten uansett... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 all ære til de som gidder å gnikke og gnu , men det er ikke noe som ligger høyest på "kos" listen hos alle. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hot Johnsen Svart 12.Januar.2008 Del på Facebook Svart 12.Januar.2008 (redigert) Undertegnede må nok inrømme at moralen følger lommeboka. Dvs båtkjøp, bilkjøp foregår etter lommeboka ikke en eventyrverden, selv om dagdrømmene er der. Og merk dere at selv om jeg ligger i nederste sjikt, ønsker jeg ikke å rakke ned på de som har råd til båter i øvre sjikt. Her er listen: Disponerer : Ville ha valgt: 200000 : Maxi Fenix, Player 311 400000 : Comfortina 32 600000 : Bavaria 33 (Brukt) 1000000 : HR eller motorbåt med bakvegg og flybridge 10000000 : Ny 4x4, Ny båt, Ny kone (sorry, bare kødda....) Redigert 12.Januar.2008 av Hot Johnsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Det ser ut som om Yachtsenteret i Stavanger selger en del Oceanis ihvertfall. På en måned nå har jeg møtt- eller ligget bak (på veien) intet mindre enn 3 'shrinkwrapped' Oceanis'er på trailer her i Stavanger. Den siste jeg så (på Fredag) var en Oceanis 46. Noen her inne som pakker opp om dagen? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Hadde vært noe å hente på posten Sendes de som norgespakke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Jeg gjorde noen raske søk på www.finn.no, og jeg var overrasket over hvor mange brukte seilbåter (og spesielt Bavaria) som var på markedet nå midtvinters. Her er listen over båtmerker som det ligger mer enn 5 av til salgs i dag: Bavaria: 48 brukte seilbåter Beneteau: 29 brukte seilbåter Jeanneau: 22 brukte seilbåter Maxi: 13 brukte seilbåter X: 11 brukte seilbåter Dufour: 8 brukte seilbåter Albin: 7 brukte seilbåter Hallberg Rassy: 7 brukte seilbåter Comfort/Comfortina: 6 brukte seilbåter Najad: 5 brukte seilbåter Ca ett år etter er det lettere å finne slike tall på Finn. Man slipper å søke på båttype, tallene står i venstre marg. I dag er det 473 seilbåter til salgs der For sammenligningens skyld har jeg lagt inn prosentvis endring i forhold til februar i fjor: Verft----------- Februar 07----------- Februar 08 Bavaria:----------- 48 -------------------89 Beneteau: ---------29 -------------------32 Jeanneau: ---------22 -------------------46 Maxi: --------------13 -------------------11 X: -----------------11 -------------------16 Dufour: -------------8 --------------------5 Albin: ---------------7 --------------------9 Hallberg Rassy: ------7 -------------------11 Comfort/Comfortina: -6 --------------------5 Najad: --------------5 --------------------3 Og hvordan skal man kommentere dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Og hvordan skal man kommentere dette? SKAL man kommentere det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Blir mye spekulasjoner. Tallene kan for en stor del skyldes tilfeldige variasjoner. Det er heller ikke mulig å lese hvor stor andel det enkelte merket har av seilbåtflåten. Kaster likevel fram noen tanker: De merkene som har solgt som hakka møkk de siste 10 årene, har trolig en uforholdsmessig stor andel av bruktbåtmarkedet. Det kan skyldes trenden båtbransjen snakker om med hyppig modellskifte. Man vil ikke sitte med en eldre båt, og nye attraktive modeller lanseres hvert år. Bransjen mener man her nærmer seg trekkene fra bilparken. I tillegg har mange debutert som seilbåteiere i disse merkene, og bruker litt tid på å finne fram til den ideelle størrelsen/modellen. En del debutanter hopper også av, eller går over til andre merker ettersom behovene endrer seg. Kombinert med et tregere bruktbåtmarked, blir køen ut døra stor. Eiere av eldre seilbåter, som Albin og Maxi, og de finnes det tross alt flust av rundt i norske havner, kan se ut til å stortrives i sine. Men det bør jo legges til at de fleste her ligger i en helt annen prisklasse, og ikke er så konjunturfølsomme, og kanskje heller ikke så avgjørende for endringer i den enkeltes prioriteringer, enten det er barn, bolig- eller hyttekjøp, etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Og hvordan skal man kommentere dette? En kommentar kan være som følger: Njaa Yachts har 23 Bavariaer til salg - det er mer en 25% av det totale antallet Bavariar til salgs. Så vidt jeg vet er dette stort sett båter som ligger i utlandet og ikke nødvendigvis ender opp her. Det betyr også at Njaa har erfart at Bavaria selger godt i Norge og at de er så populære her at han kan gjøre en forretning på de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Og av de 48 Bavariabåtene er det 12 stk som ikke befinner seg i Norge, men prøves å selges som bruktimport, av Njaa båt, Stavanger Marinesenere og flere. Njaa Yachts har 23 Bavariaer til salg - det er mer en 25% av det totale antallet Bavariar til salgs. Så vidt jeg vet er dette stort sett båter som ligger i utlandet og ikke nødvendigvis ender opp her. Det betyr også at Njaa har erfart at Bavaria selger godt i Norge og at de er så populære her at han kan gjøre en forretning på de. I fjor vinter og i vinter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Det ser helt normalt ut. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 I fjor vinter og i vinter. Ligger de 12 fra i fjor fortsatt ute for salg? Det er mange som tjener på Bav tydligvis, Lunde, Njaa, båtreperatører, skrapjernsamlere(dykkere), selgere av avfuktere, wunder baum selgere, etc. De eneste som taper er alle vi som betaler forsikringspremie som hovedsaklig går rett i Bavaria hølet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Jeg tror jeg forsto det meste av det du skrev der, gimi. Men det med wunder baum selgere - nei det forsto jeg ikke! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Disse Bavaria-trådene blir så innmari lange. Håper jeg husker det lille hjertesukket mitt. Altså: Her på BP synes mange at Bavaria båter, som produseres av en effektiv storprodusent i Bayern, har mange middelmådige egenskaper og er - unnskyld uttrykket - litt halvharry å eie. Her på BP synes mange at BMW biler, som produseres av en effektiv storprodusent i Bayern, har mange fremragende egenskaper og er - unnskyld det litt upresise uttrykket - litt høystatus å eie. Pussig da å ha lest reportasjer der det fremgår at Bavaria systematisk bruker de bayerske bilfabrikkene, og særlig BMW, som hovedkonsulent når det gjelder kvalitet og effektiv produksjon. Sukk! Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 og særlig BMW, som hovedkonsulent når det gjelder kvalitet og effektiv produksjon. Hvor kommer dette med konsulenter inn her? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Disse Bavaria-trådene blir så innmari lange. Hei Gompe! Denne tråden er ikke lang. I alle fall ikke i nærheten av å være like lang som denne. Pussig da å ha lest reportasjer Forsiktig, nå, Gompe! Det er ikke anerkjent skikk og bruk her å framføre noe som kan likne på "udokumenterte påstander" Så du bør nok likså godt først som sist være mer konkret, og legge ut et par-tre av disse reportasjene. reportasjer der det fremgår at Bavaria systematisk bruker de bayerske bilfabrikkene, og særlig BMW, som hovedkonsulent når det gjelder kvalitet og effektiv produksjon. Det var sikkert på bakgrunn av disse "hoved"konsulentrådene de valgte fabrikanten av "grønne klumper" som motorleverandør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Det er ikke anerkjent skikk og bruk her å framføre noe som kan likne på "udokumenterte påstander" Så du bør nok likså godt først som sist være mer konkret, og legge ut et par-tre av disse reportasjene. Hallo igjen, Douro! Jeg er enig i den skikken og bruken og leter nå så papiret fyker i bunkene mine med utklipp av typen "interessante ting å ta vare på". Fotogreferer (evt. scanner) og legger ut så snart og så sant jeg finner den. Hilsen Gompe Redigert 24.Februar.2008 av Gompe (see edit history) Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Til Douru og evt. andre interesserte: Her er en reportasje fra danske BÅDMAGASINET 3/2007. I teksten nederst på side 103 og litt inn på 104, refereres det til det jeg trodde jeg husket. Inntil jeg evt. finner mer, slik at jeg har dokumentasjon utover dette, trekker jeg selvfølgelig tilbake skriveriene mine tidligere i tråden om bilfabrikkene som konsulenter osv. (Jeg har jo ikke lyst til å være den eneste på BP som skriver innlegg basert på udokumentert husking. ) Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.