Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Trenger vel ikke så mye kompetanse for å se at noe er galt her ? :boxing:

 

...men så har jo "noen" fra Umoe i Mandal litt mer kompetanse enn andre på kompositt-materialer.. :cheers:

 

Jeg vil absolutt tro at man finner personer hos Umoe Mandal som kan kommentere bildet og si hva de kan lese ut av det - er du en slik Lano? Jeg har selv tråkket rundt på det verftet et års tid da det het Kværner, men styrte ikke med kompositter i detalj.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde ikke Bavaria eier var kompetente til å kommentere :smiley: - jeg har heller ikke sett denne informasjonen fra eieren. Har du en link?

 

Sure.

 

Hvis du blar litt ned i innlegget på dette forumet, finner du følgende:

 

You might want to visit the following thread where the most recent postings describe a keel upgrade to a Bavaria 44. The designer of the keel upgrade was shocked to find that the floor grid was so poorly bonded to the hull. There is also a useful picture of what Opal has done to reinforce a Match 42 prior to sale.

 

http://boatdesign.net/forums/showthread.ph...7362&page=5

http://boatdesign.net/forums/showthread.ph...7362&page=6

 

Jeg ser at det var "designer of keel upgrade" som var sitert her på å være sjokkert, og ikke eieren. Så der tok jeg kanskje munnen litt for full?

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte journalisten i Seilmagasinet som i mai fjor hadde reportasjen om en B39 C som mistet kjølen et eller annet sted mellom Danmark og Norge en mail går vedrøende en oppfølgningsartikkel om saken... kopierte selvsagt Lundebåt på denne mailen. Så gjenstår det å se om vi får noe svar, men jeg skal purre de opp om en ukes tid. Regner med at det blir nødvendig...

 

Tipset også begge om denne tråden som pågår her, men tviler vel på at vi hører noe her... men det kan jo gi en indikasjon om at ting om eventuelle svake kjølinnfestninger bør på banen og ikke graves ned...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

40 sider uti en lite fruktbar diskusjon har det endelig kommet litt kjøtt på beinet...

 

Her er hva designeren Christian Stimson sier om kjølen i Pronavia 38:

 

"

Because the keel had high stability, it imparts high loads onto the hull and the keel floors. We designed the keel in two parts, a lead lower part of the fin and ‘shoe’ for weight low down, and a high tensile steel upper part of the fin to take the high bending loads at the root. We also made the design decision to fit the keel to the hull with a top plate or flange rather than a ‘butt joint’. The benefits are three-fold.

 

The first is that the bolts are placed further away from the center-line and are therefore subject to much less stress than bolts that lie within an aerofoil section at the hull/keel intersection.

 

The second is that the forces are transmitted to the hull/floors over a much larger area and the top-plate/hull bottom is stiffened by the ‘clamping’ of a thick steel plate to the bottom.

 

The third is that when run aground the keel trailing edge is pushed up. With a ‘conventional’ keel the very thin trailing edge knifes up into the hull, with incredibly high pressures created at this very thin point of metal pushing into the hull bottom. With a top-plate the bearing area is much higher, so the pressures are less, so the damage is less.

 

Min gamle 70-talls racer har en tilsvarende kjølflens på 2.5 m x 0.7 m festet med 20 stk 12mm bolter. Sikkert altfor sterkt og uøkonomisk, med for store kostbare sikkerhetsmarginer...

 

Jeg tror listen over de 10 mest solgte båtene reflekterer en vektlegging av pris og bokomfort framfor seilegenskaper og solid kontruksjon.

Link to post
Share on other sites

Crash-test gjordes förr i tiden när vi hade den blå skilten her i Norden, då fanns krav på att småbåtar

 

skulle klara en grundkänning i (tror det var!) 7 knop mot berg............

 

 

 

när CE-märkningen infördes i Europa, ville de nordiske länderna behålla det her kravet, att en båt skall klara

en sådan grundkänning !

 

tyvärr fikk man ikke igenom det kravet, båttillverkarna på kontinenten menade att den risken fanns ju ikke.....

fast fjell :crazy: var finner man det :confused: ..........

 

 

(dette stod i Båtnytt för ett par år sedan)

 

o det er klart det koster ju litt o bygge en båt som klarer det, så det finns ju penger o spare på konstruktionen her!

 

 

som parantes kan nämnas: att på 70-talet fanns småbåter som ikke klarade att komma opp i 7 kn för egen

maskin.....dessa fikk man slepe opp på grund.....för att dom skulle bevisa att man klarade grundkänningskravet.., så att dom kunde få sin "Blå skilt"

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Crash-test gjordes förr i tiden när vi hade den blå skilten her i Norden, då fanns krav på att småbåtar

 

skulle klara en grundkänning i (tror det var!) 7 knop mot berg............

när CE-märkningen infördes i Europa, ville de nordiske länderna behålla det her kravet, att en båt skall klara

en sådan grundkänning !

 

 

Vel Gunga, det var vel ikke så mange små seilbåter som gjorde 7 knop for motor. Du tenker på motorbåter du :lol:

 

7 knop, det må være 35 fot ++.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

jag tror det var 7 knop för alla båter...o jag har sett en bild på när dom slepede en båt på det her grundet.....

tror det var utanför Gotland noenstans dom hade ett 'norm-grund' der det skulle bli brå-stopp!

 

fanns ju en massa andra krav oxo, under 6m(?) så skulle dom vara osänkbare osv

 

man kan ju tycka vad man vill av nytten av en sådan test......men vi er ju veldi nöjda att biltillverkarna gör dessa....

trots att vi ikke köper bil för att vi skall krocka med den :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Før var det mange langkjølede båter. Dagens finnekjølbåter er litt sårbare for grunnstøtinger.

 

Grunnstøtingstester ved like forhold, klart det hadde vært en fordel. Fått samme treffpunkt på kjølen, samme

oppbygning av grunn. Kunne vært fint i forhold til synsing. Ingen forhold er like. Om man treffer samme sten, med

forskjellig treffpunkt, så blirtesten forskjellig.

 

Men det er faktisk en veldig god ide. Koster litt penger for testerne. :eek:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

dom gör inget gratis.....det er vi i slutenden som alltid får betale......men vi kansje hade fått lite bedre båter

o det er ju positivt...... :smiley:

Det ville vel være de som eventuelt ville komme dårlig ut som vil måtte øke prisene mest? De må jo legge mer ressurser i forbedringer?

 

Mvh.

 

Barsk II :confused::sailing:

Link to post
Share on other sites

Nå har vi hatt vår Bavaria 30 cr i et år. Båten svarer til forventningene vi hadde til den og hele familien er godt fornöyd. Kun små feil på båten i löpet av förste sesongen.(Display på Raymarine tridata, diode på Mikuni bryterpanel samt en manglende fuge på pentry.) Lundebåt har fikset alt raskt og ryddig. Seilegenskapene med standard rulleseil og fastpropell er ikke mye å skryte av men til vårt turbruk fungerer det. Båtens bokomfort og barnevennlighet i cockpit i forbindelse med landligge/bading har värt et stort pluss. Ting jeg ville ha hatt annerledes er: Större motor(kun 18 hk tilgjengelig), bedre benker i hovedkapin for overnatting og selvfölgelig racing seilpakke men der satte ökonomien en stopper. Jeg har selv montert varme, batteribank 375 amp., tvantenne/flatskjerm. Nå skal jeg montere vinsj bak, varmtvann, cockpitkalesje og stereo/dvd. Totalt kommer båten på under 600 000,-. med litt egeninnsats og det kaller jeg valuta for pengene.

Link to post
Share on other sites

Og hva legger du i begrepet sikrere til sjøs?
Ja, garantert. Særlig de noe eldre HR`ene. Men jeg tror at en Malø og kanskje også Najad ligger enda et hakk høyere i sikkerhetsskalaen.

Najad og Malø har ekstremt godt rykte blandt "Blue-water" seilere.

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Denne Hans Christian`n må være noe av det beste som finnes hvis man skal ha panservogn til sjøs: :confused:

 

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...mp;adTypeId=120

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Løfter denne igjen siden tallene er klare.

Bavaria 230 stk

Beneteau 100 stk

Hanse 93 stk

Jeanneau 83 stk

Dufour 40 stk

 

Hvor B37 er vinneren med 70 stk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Løfter denne igjen siden tallene er klare.

Bavaria 230 stk

Beneteau 100 stk

Hanse 93 stk

Jeanneau 83 stk

Dufour 40 stk

 

Hvor B37 er vinneren med 70 stk

typiskt Sydvesten :lol::lol:

 

og her er listen over Norges mest solgte biler........

Mest_solgte_bilmode_534217a.jpg

 

lurer på om det finnes noen i hele Världen som inbiten Bil-fantast o har Bil som sitt store intresse som velger

Passat, Golf eller Toyota Avensis !!!

 

Bil som Båtfantaster väljer fra helt andre kriterier :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag kjör ju Passat.... :smiley:

 

kansje jag skulle melde mig in i ett Bilforum.....

 

o hävda att den er minst like bra som en Mercedes, Audi eller varför ikke en Mazerati eller Lamborgini :cool:

 

nej solbrillerna må nog av för o se noe.........

 

har man ett gediget Bilintresse velger man nog bil fra andra kriterier enn mest solgte!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Synes også det er spennende at andre merker kommer mere på banen og Oceanis 40 var den som blandet seg inn sammen med Bavaria blant "topp 4".. Det er en flott båt som jeg liker meget godt..... og 43 foteren.... Den nye Jeanneau serien er også flotte båter.....

 

Skjønner også at enklte synes dette med at Bavaria selger så godt er vanskelig å takle siden det legges ut lister om biler i håp om avspore debatten og de andre svikter ikke, men overraskende er det vel ikke akkurat... Har en ikke noe å fornuftig å bidra med så kan er jo avspore debatten i allefall med lister over biler om ikke annet.... Keep up the good work gentlemen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...