Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Ja, der er jeg enig.

 

Bavaria har altfor lave lystall Enzo.

Og jeg synes de seiler middelmådig.

Det var dine ord , jeg har ikke sagt at de seiler middelmådig og jeg har ikke sagt at de har for lavt lystall , jeg sa det var en teoretisk mulighet som er større enn på endel andre båter når det gjelder LYStall setting og jeg sa ikke de seiler middelmådig jeg sa de seiler sikkert greit (ja jeg har seilt bavariaer flere ganger)

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så tror jeg ikke bavaria er dårlige båter og de seiler helt sikkert greit og er fine å bo i men det er jo vi kundene med forskjellige krav som skal bedømme dette og for meg personlig så leverer ikke bavaria bra nok båter til den prisen de forlanger men det er min personlige mening , for naboen min som eier en cruiser 39 så mente han den var bra og verdt pengene da han kjøpte den sånn er det bare , vi er forskjellige.

 

Dette er helt greit og saklig Enzo.

 

Forøvrig må jeg erkjenne at du seiler en båt jeg har stor sans for (kanskje min neste?).

Link to post
Share on other sites

"mathilde" ja jeg er fornøyd med min båt det er jeg og jeg regner med du også er fornøyd med din :yesnod:

 

Det jeg forøvrig prøver å få frem er at vi alle er forskjellige og har forskjellige personlige kriterier for hva vi mener er verdt pengene.

 

En person som eier en bavaria cruiser 33 (konkurrent til min båt) vil muligens se på min båt og si at min ikke er verdt pengene fordi jeg nok har midre plass/volum enn bavariaeieren har samt at jeg har løygangen i veien i cocpit og rattet er for stort og han liker ikke sparcraft performance riggen osv , jeg derimot har andre kriterier for hva som er viktig og setter de tingene som bavariaeren setter lavt høyt og det han setter høyere enn meg setter jeg lavere osv osv.

 

Synes det blir tullete å peke på en båt og si at den ikke er verdt pengene og ikke god nok osv om man ikke tar med at uttalensen gjelder for meg og ikke generelt , jeg er knallsikker på at de fleste båteiere er fornøyd med båten de eier og valgte den båten fram for en annen nettop fordi de ville ha den båten.

Det blir som med Viggo sin båt , den er i 2 versjoner , noen liker sunfast og noen liker sunodyssey selv om båten egentlig er lik så er det detaljer som gjør at en sunfast seilere synes sin båt er knallbra men overhodet ikke kunne tenkt seg sun Od versjonen og motsatt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En som kjører Ford eller Opel - vet godt at Mercedes er en bedre bil.

 

Det gir mer status og luksusfølelse, ja. Penere innvendig er de og. Men ER det rent rasjonelt sett en bedre bil? tryggere? mindre trøbbel? Bedre kjørefølelse? La gå at lyden når man lukker dørene er penere, men er det viktig? (gitt at man sammenligner samme størrelse, motorstyrke mm.)

 

... med en anelse Tongue-in-cheek

Link to post
Share on other sites

Til info var det feil antall solgt på 3. plass for de som husker tilbake til opprinnelig tema i tråden. Det riktige skulle være 34 stk og ikke 44 stk... Altså Benteau Oceanis 40... Ganske mange likevel syns jeg, en super feriebåt etter mitt syn...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det som kanskje er mest interessant i Seilas sin "test" av seilbåter på ca 40 fot, er at det er så liten forskjell på båtene. Vi snakker om båter som benyttes til turseiling, og intet annet. At min båt blir betegnet som en velseilende campingvogn, tar jeg som et kompliment, for det var akkurat det jeg ønsket meg. Vi benytter båten til turer og intet annet. Masse plass, passe stor, passe enkel å seile, og den binder ikke mer kapital enn at det er helt greit at den ikke blir benyttet hver eneste gang jeg har fri fra arbeidet. Det ender opp med hva man liker av design, og hvilket ønsker man har til antall lugarer og utforming av innredningen. Hvorfor noen har problemer med Bavaria sine båter, mer enn andre billig-båter er helt uforstående for meg og de fleste andre som IKKE bor i Norge. I andre land er Bavaria like god som Beneteau, Hanse og Jeanneau...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kjølepisodene til Bavaria, kan det tenkes at det er en underleverandør som har levert et parti substandard kjølbolter ?

 

En av de kostnadsbesparende faktorene i rasjonell masseproduksjon, som jo Bavaria driver, er at man oppnår bedre priser hos underleverandører pga store innkjøp. Men dette kan jo formuleres på en litt styggere måte, nemlig at man er i en bedre posisjon til å skvise underleverandørene på pris pga at underleverandøren er avhengig av å beholde denne store kunden. Underleverandøren på sin side må redusere kostnader for å kompensere for lavere priser, og dette kan gå ut over kvalitetssikringen.

 

Årsaken til at jeg kom til å tenke på dette, er erfaringer fra min egen jobb. Jeg arbeider i et amerikansk firma som har 50% av verdensmarkedet innen sin bransje, så vi ville jo være i en utmerket posisjon til å skvise underleverandører. Men det er en bevisst policy å ikke gjøre dette, nettopp på grunn av risikoen for kvalitetsproblemer. "Min" bransje er medisinsk utstyr, så et eneste mandagsprodukt kan bli svært kostbart etter at de amerikanske advokatene er ferdige med sine erstatningssøksmål :wink:

 

For noe tull! Bolter er da standarkomponenter med meget høy kvalitet levert av noen få høyt spesialiserte leverandører til et stort marked. Det er produkter med eksterm masseproduksjon med svært små marginer. Bavaria er selvsagt en helt ubetydelig kunde av rustrie bolter, og de har ingen som helst påvirkning på prisen. Jezzzzzz :rolleyes:

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en ulyd(en form for uling) fra drevet som kommer fra 1200 til 1600 o/min kun i forver ikke ved bakking.... det kommer når det blir litt temperatur.... på sommeren kommer det med engang, nå på vinteren etter en 5 min gange.. Sender en mail til Lundebåt nå og reklamerer... trodde først det var fra propellen(fast 3 blader), men etter som det er temperturavhengig så er jeg ikke like sikker lengere... Ser ut som Bavaria velger litt for dårlige undereverandører... Furlexen har også tullet litt nå i høst og Mikunien... Skulle gjerne sett at de klarer å finne underleverandører som holder god nok standard....

 

Hei Sydvesten.

Jeg hadde også tilsvarende ulyd, fikk også høre at det var propellen og ikkenoe å bry seg om. Da jeg byttet til foldepropell (3 bladet) ble ulyden helt borte. Det var altså den faste propellen som vibrerte ved et spesielt turtallsregister.

 

... Ellers venter jeg spent på neste Bavaria-tråd du starter. Ufattelig at noen bruker så mye energi på å rakke ned på en båt de aldri har eid. Hva er deom er så provoserende at noen foretrekker Bavaria? Kan det ha noe med den snikende følelsen at noen har kjøpt en (nesten) like fin båt til halve prisen? :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis vi alle kan være enige med Sydvesten på at Bavaria er sjøens Rolls Royce, og ikke diskuterer selvfølgeligheter med han, (Slik som at seilbåter ikke skal miste kjølen sin) da slipper en masse spetakkel, pluss at en del medlemmer slipper å bli kastet ut av forumet!

 

Ser dere ikke at han kun er ute etter å skape uro her inne??

 

Helt feil. Bavaria er sjøens Toyota :smiley:

RR må vel være Oyster eller noe slikt?

Link to post
Share on other sites

At det er en del ukvemsord mellom motorbåteiere og seilbåteiere kan jeg forstå,men ikke mellom seilbåteiere.Hvor dyr eller billig en båt er har ikke noe med saken og gjøre mener jeg.

Kosen er mest viktig. Mener og huske en stor Fairlane gikk på et skjær og sank kostet den 20mill???

Den sank like godt som en snekke til 20000kr. :discuss:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For noe tull! Bolter er da standarkomponenter med meget høy kvalitet levert av noen få høyt spesialiserte leverandører til et stort marked. Det er produkter med eksterm masseproduksjon med svært små marginer. Bavaria er selvsagt en helt ubetydelig kunde av rustrie bolter, og de har ingen som helst påvirkning på prisen. Jezzzzzz :rolleyes:

Det er sikkert de samme boltene på alle båter. Det er bare at alle som knekker står på bavaria. Rart...

 

Kan det ha noe med den snikende følelsen at noen har kjøpt en (nesten) like fin båt til halve prisen? :lol:

 

Nå kommer du med myten igjen. Noen har høyere krav og kan derfor ikke velge bavaria... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

La oss ikke glemme at listen gjenspeiler de som kjøper NYE båter. I tilegg kommer 2. håndsverdien på båtene.

Men de som kjøper NYE båter gjør at listen ser ut som Sydvesten har skrevet.

 

Så kan man diskutere hvorfor enkelte andre bra båter ikke står på listen. Er de ikke så bra likevel?

Hvis de hadde hatt et bra forhold mellom pris/kvalitet hadde kanskje listen sett anderledes ut. Det er nok flere som kunne

brukt mer penger på kjøpet av båt, men da måtte det være en merverdi ved kjøpet.

 

Når listetopper år etter år "VINNER", da er det bra. Det betyr at kundene har gode erfaringer, og forteller dette videre. En fornøyd kunde er det beste argumentet.

 

Jeg tar Jeanneau, Benetau, Bavaria, Dufour(3 siffret), Delfpia, Hanse osv inn i samme kvalitets-segment. Her er det mavefølelsen som er forskjellig.

 

Men leser at noen ønsker å heve "kvalitets-stemplet" på egen båt. Det er det heller lommeboka til kundene som gjør.

 

Pris/kvalitet er en veldig viktig kombinasjon

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå kommer du med myten igjen. Noen har høyere krav og kan derfor ikke velge bavaria... :wink:

 

Som jeg har sagt før er jeg for diversifisering, og synes det er flott at noen velger andre båter enn Bavaria. Det finnes en mengde flotte båter der ute, flere av disse er både penere og stiligere enn Bavaria, og ikke minst mye flottere "møbler" innvendig. Bavaria er et helt greit masseprodusert industriprodukt. Svært rask og effektiv produksjon, robotisering, samlebånd, standardisering av komponenter og moduler samt (tro det eller ei) god kvalitetsikring gjør at man får meget bra båter tilpasset min lommebok. "Mest for pengene" er min personlige mening (og tydligvis noen journalister også). Og jeg har vært strålende fornøyd med mine Bavaria'er.

 

Det jeg ikke skjønner er at det skaper slik voldsom engasjement når en Bavaria-eier sier han er glad og stolt over båten sin, og at man absolutt må prøve å "bevise" at det er noe galt med Bavaria. Er man ikke fornød med standardseilene KAN man kjøpe andre. Det er forsatt rimelig. Å si at Harken vinsjene, Lewmar lukene etc er så veldig dårlig er bare tull. Minst like bra som andre båter i samme segmentet. Det er ulogisk at Harken skulle lage egene lavkvalitet vinsjer til Bavaria.

 

For å bruke bil-allegorien: ville en BMW eller Mercedes eier brukt så mye energi på å argumentere mot en Toyota eier som er stolt av bilen sin? Hva om noen i et Bilforum postet et inlegg om at Toyota er nr. i verden å antall solgte biler, ville ikke da en BMW-eier bare ha trekt på skuldrene? Ikke komme med en drøss useriøse eksempler om en eller annen mystisk hendelse man har hørt om der en Toyota crash'et og bilen faktisk ble ødelagt?

Link to post
Share on other sites

Det er helt naturlig at en båteier som rusler utover brygga blir stolt når han eller hun får øye på båten sin, enten den nå er en eldre tresnekke, en Drake, Junker, Bavaria eller en Swan. Og det bør man være. For de fleste er det en realisert drøm som ligger der og duver i sine solide fortøyninger. En drøm som ofte har gjort et stort innhogg i privatøkonomi og krevd atskilllge timer i pleie, omtanke og vedlikehold.

 

Selvfølgelig vet de fleste der ute på brygga at det finnes enda flottere, dyrere og raskere båter på fjorden. Og kanskje en dag...

Men min båt bringer meg dit jeg vil, gir meg den glede på sjøen jeg vil ha, jeg kjenner den fra for til akter, øverst til nederst, styrker og svakheter. Og når jeg en dag selger den, er det med vemod. Sånn har det vært for meg og mine båter, og sånn er det for mange.

 

Men det betyr ikke at man på et båtforum bør la være å diskutere fordeler og ulemper med de enkelte merker og modeller. Så lenge det ikke utarter til hets.

Vi prioriterer alle forskjellig. Og den fullkomne båt er det ennå på forumet som har. Den er rett og slett ikke laget.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er at det skaper slik voldsom engasjement når en Bavaria-eier sier han er glad og stolt over båten sin, og at man absolutt må prøve å "bevise" at det er noe galt med Bavaria. Er man ikke fornød med standardseilene KAN man kjøpe andre. Det er forsatt rimelig. Å si at Harken vinsjene, Lewmar lukene etc er så veldig dårlig er bare tull. Minst like bra som andre båter i samme segmentet. Det er ulogisk at Harken skulle lage egene lavkvalitet vinsjer til Bavaria.

 

Så vidt jeg vet leveres ikke bavaria med Harken- vinsjer nå for tiden. De er nok for dyre.

 

Men de viktigste poengene mine er:

 

- for meg er båtens egenskaper en kvalitet. En båt som seiler bra blir dermed for meg en bedre båt.

- design er også en kvalitet. Da tenker jeg på både det som er lekkert og det som er praktisk. Bavaria er på riktig vei her, men er fremdeles bak min 2000 modell jeanneau.

- dimensjonering av utstyr. Hvis seilutstyret er riktig dimensjonert for seiling i hard vind, er det en viktig kvalitet. Bavaria har ingen planer om å forbedre seg her og ligger på et for lavt nivå til å bli vurdert som gode av meg. Det gjør også en del andre billige turbåter.

- motorstørrelse. På min 2000'modell er det standard med 55 hk motor av japansk fabrikat. Det er en kvalitet

 

Forøvrig er jeg ikke uenig med Baatsmann om at bavaria, beneteau, jeanneau og flere andre holder omtrent samme kvalitet byggemessig. Det jeg liker minst på min jeanneau er bruken av selvgjengende skruer i sammenføyingen av skrog og dekk. Jeg har dog ingen lekkasjer her.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...