Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Jeg har 4x140 Ah batt. Ligger også mye i uthavner. Men valgte å

øke antall batteri. Men det skyldes 2 barn, tv og belysning.

Filosoferer om samme emnet, og kommer til å gjøre det samme som deg her.... Inn med et ekstra forbruksbatterier slik at en for en passende batteribank... Kostnaden for to ekstra batteri er jo omtrent det samme som et slikt battmeter som ikke mere strøm, men mere bekymringer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert at boksens motor står å går heletiden da!

det er jo vanlig at de går til de oppnår ønsklig temp og starter igjen når tmp stiger. dvs at hvis boksen er god så starter den og kjøler ned til 3-4 grader og så stopper. og hvis en ikke åpner den heletiden så går den jo heller ikke hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Alternativet kan jo være å trene seg opp til å like varme øl... :cheers:

Et annet alternativ er jo å glemme kjøleskapet og istedet satse på en godt isolert isboks. Is kan du jo kjøpe eller fryse hjemme. Fyll noen plastflasker med vann og frys hjemme i fryseren. Som en ekstra bonus har de som ikke vil drikke øl tilgang til iskaldt vann når det begynner å tine. Selv om du velger å kjøper, kan du kjøpe ganske mye is for det som solcellepanelene vil koste.

 

Jeg bruker selv dette systemet, men er så lat at jeg vanligvis kjøper isbiter i 20 lb (9kg) poser. En pose holder fint en hel helg, selv om det er varmt i været.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert at boksens motor står å går heletiden da!

det er jo vanlig at de går til de oppnår ønsklig temp og starter igjen når tmp stiger. dvs at hvis boksen er god så starter den og kjøler ned til 3-4 grader og så stopper. og hvis en ikke åpner den heletiden så går den jo heller ikke hele tiden.

 

 

Jeg tok dessverre høyde for dette i min utregning ..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ er jo å glemme kjøleskapet og istedet satse på en godt isolert isboks.

Glemte en ting: Uansett om du satser på isboks eller kjøleskap, sørg for at ølet eller hva det nå måtte være er godt nedkjølt før du tar det ombord. Det kreves mye energi, evt. mye is, for å kjøle ned varmt øl.

Link to post
Share on other sites

En ting å huske på er at 40W er under superoptimale forhold, jeg mener å ha lest at i praksis er omkring 50% den reelle effekten. Panelet ditt kommer da til å levere ca 20W som er i underkat av 1,7A, når det er sol. Får vi samme sommer som i fjor kan vi kanskje regne 12 timer sol om dagen, dette er nok optimistisk men la oss regne på det uansett. 12x1,7a=ca 20 AH inn på batteribanken din. Kjøleboksen trekker 3 amp i timen og kommer sikkert til å gå ca 20% av tiden (optimistisk igjen)3ampx24 = 72AHx20%=14,4AH. DVS at du har 5,5 AH pluss i døgnet til å drive alt annet, dersom du satser utelukkende på solceller. Det går selvølgelig ikke. Du må ha lading fra, motor eller fra land.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Batterier er jo bare en liten detalj med båtlivet.... som mange ikke tenker på ved kjøp av ny båt .....

Godt det finnes båtverft som har tenkt på dette da. :boxing:

 

En annen kjekk detalj er jo en god lader. Som helst skal lade både forbruksbatterier og startbatteri.....

Joerg på forumet her er jo rette mannen å spørre. Dette kan han ALT om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...