MT. Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Er nok bare en enkel ingeniør. Du vet, de som ingenting gjør. Vi har prøvd noen ingeniører fra offentlige etater, men de ender opp som nervevrak. Er ikke vant med 7,5 timers dag, resultatrapportering, tidsfrister og arbeidspress. De var rimelig happy for forrige valgresultat, sånn at de fikk tilbake sine gamle jobber i offentlig sektor. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Du får sjekke det med dine venner i Folkeregisteret da Mouche. Nå jobber som bekjent halve Norge i det offentlige, nei mottar lønn fra det offentlige mener jeg, så jeg kjenner nok dessverre ikke alle! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Nå er vi rimelig langt ute på vidda i forhold til båtserifikat og fart som vi begynte med ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Jeg kan også forsikre baatplassfolket om at gruppen ikke fremmer noen særinteresser, hverken egne, politiske, økonomiske, kursmessige, strukturelle eller geografiske. Gruppens arbeid tar utgangspunkt i et mandat og på dette grunnlaget søker vi å komme frem til en omforenet løsning som først og fremst tjener båtfolket og sikkerheten på sjøen. Rørende beskrevet, men er det du skisserer tilfelle, kommer din arbeidsgruppe til å havne i historiebøkene som den første, og med stor sannsynlighet siste, arbeidsgruppe for et lovforslag der BRUKERNES interesser og kun disse settes øverst / fremst. Eller sagt på en annen måte; jeg tror ikke det er så enkelt. Hvorfor er alle så hemmlighetsfulle om hvem som sitter i dette utvalget f.eks ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Uansett hvem som sitter der så blir det nok noe veldig glupt ut av det vet du Suzuki Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Nja thor, påenget er ikke at jeg skal mistro Syvert. Påenget mitt er at det alltid finnes motiver, også de som ikke kommer direkte fram. Det kalles som regel for skjulte motiver, og er ofte vanskeligere å imøtegå enn vanlige motiver. Ofte fordi det kommer veldig seint fram at de var tilstede... Hvordan Syvert / KNBF kan stille seg som sannhetsvitne om at ingen andre i denne arbeidsgruppen har noen / skjulte motiver, er meg ubegripelig. Men - det får jo vi vanlige dødlige se den dagen forslaget foreligger... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Jeg mistror ingen,inkludert Sivert. Jeg er bare mot båtsertifikat, unødvendig statlig styring og opphausing av et relativt lite problem. Men.men det blir sikkert innmari fint alt sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Syvert Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Rørende beskrevet, men er det du skisserer tilfelle, kommer din arbeidsgruppe til å havne i historiebøkene som den første, og med stor sannsynlighet siste, arbeidsgruppe for et lovforslag der BRUKERNES interesser og kun disse settes øverst / fremst. Eller sagt på en annen måte; jeg tror ikke det er så enkelt. Hvorfor er alle så hemmlighetsfulle om hvem som sitter i dette utvalget f.eks ? Suzuki Hei igjen Suzuki Sunn skepsis er bra, men den bør ikke overdrives Det er ingen hemmelighet hvem som sitter i arbeidsgruppen. Den ledes av advokat Terje Hernes Pettersen som er innleid av Sjøfartsdirektoratet, underdirektør John Aicher, sjef for Fritidsbåtavdelingen i Sjøfartsdirektoratet, politimester Sveinung Stangeland, Politidirektoratet, senioringeniør Einar Eik, Kystverket, informasjonssjef Ingvar Johnsen, Redningsselskapet, generalsekretær Morten Johnsen, Norges Seilforbund og meg selv. Gruppens sekretær er Kurt Brenna som er underdirektør og sjef for Fiskefartøyavdelingen i Sjøfartsdirektoratet. Selv ikke min velutviklede fantasi kan forestille seg at ovenstående personer har noen andre andre interesser i denne sammenhengen enn sikkerheten på sjøen og båtfolkets ve og vel, men når jeg konfronteres med enkelte synspunkter her på Baatplassen, tar jeg forbehold om at selv min fantasi kan ha sine begrensninger Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Er ikke så farlig om du vet hvilken side du skal seile på eller hvilken vei båten foran går, bare du holder deg i 24 knop eller mindre Hvordan skal de håndtere det da? kreve sertifikat fra de de tror går fortere enn 25 knop. Ser for meg dette å bevise for politiet at båten bare går 24 knop. Med GPS og kalkyler og det hele Frem og tilbake rundt badeplasser Helst i et område hvor det er langt med trang skjærgård Da må man begynne å juge der og på farten på båten på lik linje som på forsikringen med motor og fart for mindre premie Nei.. det er ikke første april, bare nisselandet Norge.. Er bare et land som kan prestere å komme med noe slikt, er vel samme gruppe som syntes avgift på diesel var ok for de hadde så liten motor at det ikke berørte dem Hvis den som kjøper båt ikke har båtførerprøven, må motoren plomberes på godkjent verksted sånn at farten ikke kan overstige 25 knop. Kjekt med "silence choise " plombe i eksos gjennom drevet for max fart 24 knop og 70 med fri eksos Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 (redigert) Syvert - kan du si noe om hvordan statistikken ser ut, som jeg har bedt om mange ganger(!), m.h.t. skadeutvikling, ulykker med/uten personskade, dødsulykker, drukningsulykker osv i et historisk perspektiv og da hensyntatt økning i, og bruken av, fritidsfartøyer? Regner med at arbeidsgruppen har tilgang til dette og at denne statistikken er "noe" av bakgrunnen for at man har satt igang dette arbeidet? Redigert 21.Mars.2007 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 ..men når jeg konfronteres med enkelte synspunkter her på Baatplassen, tar jeg forbehold om at selv min fantasi kan ha sine begrensninger Vil du bare ha nikkere rundt deg du da ? Det er nesten så jeg tolker deg som at det er majoritet i komiteen for båtsertifikat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Slagskipet, du må regne med at anntal ulykker går ned når det sertifikat plikt. Da slutter alle å drikke . OK, jeg har begynt å helle i retning av at vi trenger en form for obligatorisk sertifikat. Men start med båtførerprøven, obligatorisk med samme regelverk i dag 16 år, 10 knop, 10 hk, 8m Hvor ferdes de fleste idag, stort sett langs land. Ikke unormalt med hyttebåter på 25-30 fot idag. Vi trenger ikke offshore-sertifikat til alle. Men holdningskampanjer, ser vi det. Hvorfor ikke bruke media. Alt handler ikke om alkohol, men ta med navigasjon, staker, hastighetsbegrensninger osv. Politiet får vel økte midler for å drive større kontrollvirksomhet. Noen må følge opp regelverket som blir lagt frem. Det blir spennende å få synlig politi. Jeg har sansen for kunnskap på sjøen, for min egen del tok jeg dette for min egen interesse. Men la ikke det bli noe skjulte motiver som Suzuki så beskjedent skriver. At dette kan være første skritt på vei til større beskatning. For jeg er ikke helt sikker her. Ønske er vel heller at helse/sosialbudsjettet blir mindre grunnet, bedre skolering. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Jada baatsmann. Og så slutter folk å drukne også. Igrunn så er å drukne sånn uten mål og mening en uting. Nå så jeg i avisene ifjor-da jeg var edru antagelig- at det er et gedigent fylleslag på fjorden. Antagelig så har jeg hatt veldig flaks som ikke har sett noe til det. At opplæring er nyttig benekter jeg ikke men å gjøre dette her til tilnærmet rakettvitenskap er unødvendig. Mitt inntrykk er at enkelte ønsker det. Røylen hadde en flott oppsummering om hvorfor det ikke er nødvendig med å innføre obligatorisk båtførersetrifikat i en annen tråd om dette store krangle emnet. De synspunktene han hevdet der kan jeg stille meg 100% bak. Men Røylen er så god til å uttrykke seg at hadde han skrevet om hvorfor det burde bli obligatorisk båtfører sertifikat så hadde jeg muligens stilt meg bak det og ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Syns jeg også.Har ikke Danmark noe lignende? Mener og ha lest det ett sted her inne Det stemmer. Danmark har krav til sertifikat for planende båter. Her er en link til siden hos søfartstyrelsen på denne side. Kanskje hadde det vert en måte å skille mellom båter som går fort og saktegående båter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Har noen tatt en titt på statistikken ang. forholdet mellom antall ulykker og antall båtførere (eller personer ombord) som har båtførerprøven? Hvilke typer båtulykker er de uten båtførerprøven innblandet i sammenlignet med de som har båtførerprøven? (Jeg hadde forresten båtførerprøven igår, men vet ikke åssen det har gått enda) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Syvert Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Vil du bare ha nikkere rundt deg du da ? Det er nesten så jeg tolker deg som at det er majoritet i komiteen for båtsertifikat. Hei Slagskibet Jeg forsøkte meg med et lite "glimt i øyet"... Men det å forsøke seg med en spøk er åpenbart en alvorlig sak. Jeg har tidligere flere ganger gitt uttrykk for at jeg setter stor pris på kritiske tilbakemeldinger her på Baatplassen. Det gjør jeg fremdeles. Arbeidsgruppen har som oppgave å lage et forslag til forskrift for obligatorisk båtførerbevis. Oppgaven er ikke å ta stilling til om man skal ha det eller ei. Dessuten er det bred enighet, både blant politikere og båtfolk (med noen få unntak) om at forholdene på sjøen har utviklet seg slik at det nå er behov for å sikre seg at alle båtførere har et minimum av kunnskaper om lover og regler for ferdsel på sjøen. Arbeidsgruppen har gått gjennom statistikkene fra Hovedredningssentralene, kystradiostasjonene og Redningsselskapet. Tallene viser en til dels dramatisk økning i assistanser til fritidsbåtflåten som ofte skyldes manglende kunnskaper om navigasjon. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Arbeidsgruppen har gått gjennom statistikkene fra Hovedredningssentralene, kystradiostasjonene og Redningsselskapet. Tallene viser en til dels dramatisk økning i assistanser til fritidsbåtflåten som ofte skyldes manglende kunnskaper om navigasjon. Hilsen Syvert Og her vil det selvfølgelig hensyntas (og dokumenteres) hvordan utviklingen er tatt i betraktning av økt antall båter, tid tilbrakt på sjøen osv osv Ser også frem til dokumentasjonen på at økning i assistanse skyldes manglende kunnskaper om navigasjon, de fleste avisomtalte ulykker fra sesongen i fjor syntes å være folk med kompetanse både ved praktisk bruk og ofte også plenty av formell kompetanse? Motsi meg meg værsåsnill og dokumenter det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 ....... de fleste avisomtalte ulykker fra sesongen i fjor syntes å være folk med kompetanse både ved praktisk bruk og ofte også plenty av formell kompetanse? Motsi meg meg værsåsnill og dokumenter det! Her kunne det kanskje være på sin plass å sitere Susanne Brøgger, som sier: "Ta meg på alt, bare ikke på ordet ...." Eller sagt på en annen måte; du kunne jo begynne med å dokumentere påstanden din om at "...de fleste avisomtalte ulykker fra sesongen i fjor syntes å være folk med kompetanse både ved praktisk bruk og ofte også plenty av formell kompetanse". Jeg sitter nemlig med et meget bestemt inntrykk av det motsatte. Jeg tør faktisk påstå at de fleste som går på land gjør det nettopp fordi de befant seg et litt annet sted enn de trodde Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Jeg tør faktisk påstå at de fleste som går på land gjør det nettopp fordi de befant seg et litt annet sted enn de trodde Ja, med mindre de med overlegg kjørte på land så var vel det tilfelle? Og hvis de manglet formell kompetanse så var årsaken manglende formell kompetanse og hvis de hadde formell kompetanse så skyldtes det? Hvorfor vil ingen komme opp med statistikken som jeg har etterpurt diverse ganger over lang tid på dette forumet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 ...Da må man begynne å juge der og på farten på båten på lik linje som på forsikringen med motor og fart for mindre premie .... Hva TROR du skjer den dagen du får behov for forsikringsutbetaling? Selskapene begynner å bli ganske obs. på fart/motorstørrelse/båttype... Slik jeg forstår det, øker premien ganske mye ved større fart enn 39 knop... Stemmer DET?? På samme måte som for bil: Har du lengre kjøreDISTANSE enn hva du betaler for, og får en skade.... Forøvrig er jeg meget spent på resultatet av hva "Syver & Co" kommer frem til 1. mai!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hva TROR du skjer den dagen du får behov for forsikringsutbetaling? Selskapene begynner å bli ganske obs. på fart/motorstørrelse/båttype...Slik jeg forstår det, øker premien ganske mye ved større fart enn 39 knop... Stemmer DET??På samme måte som for bil: Har du lengre kjøreDISTANSE enn hva du betaler for, og får en skade.... Forøvrig er jeg meget spent på resultatet av hva "Syver & Co" kommer frem til 1. mai!! Ved en forsikringsutbetaling så vil det kun berøre meg ved en tyverisak , gi utslag i at jeg får mindre igjen for båten da motor er litt nindre i effekt . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hva med å begynne å håndheve det regelverket vi har? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Det kunne jo vært en start for de pengene må jo bevilges uansett. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Ved en forsikringsutbetaling så vil det kun berøre meg ved en tyverisak , gi utslag i at jeg får mindre igjen for båten da motor er litt mindre i effekt . Sikker på det? Hvis du grunnstøter (f.eks.) og får store skader på båten (og kanskje motoren også), vil ikke selskapet da nekte å betale full erstattning, fordi du brukte en motor som gir båten større fart enn 39 knop (et tall DU oppga ved inngåelse av forsikringen)?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hva er problemet med sertifikat plikt for å føre båt? Hadde dere fått reduksjon i forsikringspremie hvis dere hadde en eller annen form for båtfører sertifikat, da hadde dere ikke brukt lang tid på å ta det. Skjerp dere å ta den Jæ****la båtførerprøven og bli ferdig med det. Hilsen tilhenger av minimum D5L Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.