Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Med i gruppen som utreder obligatorisk båtførerbevis er bl.a. representanter for KNBF og NSF. Med andre ord er båtfolket godt representert, men altså ikke bransjeorganisasjonene Norboat eller Norske Båtskoler. Når det ikke har vært noen lekkasjer fra arbeidet kan det skyldes at medlemmene i gruppen arbeider så godt sammen at de ikke har behov for å lufte noen frustrasjoner gjennom andre kanaler. Jeg tolker det som et godt tegn. Når Norboat blåser litt varm luft i en pressemelding er det nok dels et forsøk på å sende røyksignaler til gruppen de ikke er med i, og kanskje litt frustrasjon fordi de ikke er med i denne gruppen.

 

Uansett, jeg vil tro at et krav om obligatorisk båtførerbevis må innføres ved en lovendring. Lovforslag sendes vanligvis ut på offentlig høring, og da har faktisk alle anledning til å gi uttrykk for sin mening om forslaget. Det gjelder både Norboat og Norske Båtskoler, og det gjelder hver eneste privatperson som kan sette sammen bokstaver til ord og setninger.

 

Det er sikkert noen som gir oss et hint når utvalgets rapport blir offentliggjort, f.eks. kan vi jo håpe på at det av utvalgets medlemmer som er medlem i dette forumet nevner dette når tiden er inne. Så kan vi mene så mye vi har lyst og skrive leserbrev i aviser og andre brev til direktorat og departement.

Link to post
Share on other sites

misforstå meg rett i tidligere innlegg, jeg mener også at båtførersertifikat bør bli obligatorisk. Du får noen grunnleggende kunskaper om det å ferdes på sjøen.

Men tror ikke det alene er ikke nok til at du blir en god båtfører. Kanskje legge in noe om holdninger og hensyn også. Mange tror at på sjøen kan man gjøre som man vil.

 

Ja poseidon, jeg la merke til siste setning.

Urovekkende.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Tolker jeg deg rett i at du mener en under 25 år ikke mestrer båten like godt som en over 25 år? :confused::confused:

Man kan ikke sette skille på alder, heller erfaring i bruk av båt, og ingen får erfaring fra kurs og skole. Får bare lit innsikt i hva det går i. :rolleyes:

Når mann kommer rett fra flatbygda og kjøper seg et fartsvidunder, så er det dømt til å gå at H*****te.

Mens en som er oppvokst i båt har et bedre utgangspunkt for at dette går fint. :yesnod:

 

Mener jeg. :diving:

 

Når jeg skriver 25 år er det slik at jeg mener at det i denne omgang bør gis amnesti for de som f.eks er 25 år og kan skilte med f.eks fem års fartstid. Dette amnestiet bør kun gjelde dem som er så gammel nå og ikke for de som er over aldersgrensen året etter at obligatorisk båtfører prøve er innført

 

At en som er oppvokst i båt har et bedre utgangspunkt er jeg enig i og det er derfor jeg skriver 25år og erfaring men bevares aldersgrensen for amnesti kan likegjerne være 22 år eller 30 år for den saks skyld

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det kan være registrering av båt, medlemskap i båtforeninger med uttalelse fra styret om at man faktisk har hatt og brukt båt. Kopi av forsikringsavtale på båten etc.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Og hvis man, eller familien, ikke er medlem av en båtforening og båten er registrert på mor som aldri har ført denne, men det har far i alle år, hvordan dokumenterer man det? Vil mor da få på basis av eierskap alene?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg gidder å kvervulere så mye om dette. Klart at noen kan falle igjenom på et slikt amnesti men det skulle være mulig å berge noen igjenom. Det vil og gjøre det enklere ihht kapasitetsproblemer som jeg tror vil oppstå ihht. opplæringskapasitet. De måtene jeg nevner for å dokumentere dette er bare et eksempel på måter, det finnes sikkert andre måter å dokumentere dette på.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja poseidon, jeg la merke til siste setning.

Urovekkende.

Hva er det som er urovekkende her?

 

Her er "siste setning" (slik jeg forsto det ihvertfall)

de forventer en ordning som er enkel å håndheve og som ikke må framstå som spesielt belastende for førere av fritidsbåter.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det burde kun innføres amnesti for de som er født 31. juni. :yesnod:

 

Da vil jeg heller foreslå de sim er født 31.12 da disse jo allerde får skutt opp raketter for seg som markering, hadde jo hvert fint med en båtlappe i-tilegg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva gjør mest skade?

 

En 14-foter i 26 knop, eller en 36-foter i 24 knop?

 

Det er så typisk norsk. "Vi setter skillet der, nei der, nei der ble det faktisk."

 

Omtrent som at "De som er født etter da og da, trenger mopedførersertifikat." "De som er født etter da og da, får ikke kjøre tyngre bil enn 3500kg." "De som er født etter da og da, trenger fase2 i oppkjøringen."

 

"Nå som vi har testet ut denne ordningen på dem som er født da og da, og funnet ut at den faktisk ikke virket i det hele tatt, kan vi ta den bort igjen. De som er født da og da har kastet bort en masse penger i forhold til dem som er født for og etter, men det er deres problem..."

 

Jeg er født i -74, og har fått med meg alt av økte kostnader ifm førerkort gjennom åra. Makan til fordyrende mikkmakk og folk som får ereksjon av militært byråkrati og egne forslag skal man lete lenge etter, uten å finne det.

 

Nordmenn skal ikke ha lov å tenke sjøl. Siste valg viste at mesteparten av oss heller ikke nærer noe ønske om å tenke sjøl.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

* "Nordmenn skal ikke ha lov å tenke sjøl"

* "...mesteparten av oss heller ikke nærer noe ønske om å tenke sjøl"

 

Dette har slått meg også... Dessuten er det straffbart å gjør feil.

 

 

Når jeg tenker på ulykkene i fjor, skjønner jeg behovet for å finne en løsning som bedrer sikkerheten. Har inntrykk av at stor fart i mørket er en repeterende faktor, og også manglende navigasjonskunnskaper - ref. båter som kjører på skjær i dagslys.

 

 

 

 

(Valg og politikk kan jeg godt diskutere, men der stopper det også)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

....... Klart at noen kan falle igjenom på et slikt amnesti men det skulle være mulig å berge noen igjenom. .......

Det er vel ikke det egentlige problemet. Da er jeg mer redd det blir gitt amnesti til gruppen som opprettholder "denne forferdlige lovløsheten og den stoore økningen i antall ulykker til sjøs" som vel er hoved-argumentet for å gjøre opplæring obligatorisk. Enten bør det bli obligatoriskt for alle, eller legg ned hele supperådet er min mening. Typiskt gubberåd som sitter å tilpasser regler for seg selv og sine medgubber.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker på ulykkene i fjor, skjønner jeg behovet for å finne en løsning som bedrer sikkerheten. Har inntrykk av at stor fart i mørket er en repeterende faktor, og også manglende navigasjonskunnskaper - ref. båter som kjører på skjær i dagslys.

 

Var ikke ulykkene i fjor stort sett med erfarne - tildels svært erfarne - båtførere som selvfølgelig visste at det var farlig å kjøre fort i mørket. Hvilket obligatorisk sertifikat kunne hindret disse ulykkene?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

...... Hvilket obligatorisk sertifikat kunne hindret disse ulykkene?

mvh tuffff

Det er nok et argument som ikke når fram er jeg redd. Blir det ei ordning med amnesti slipper nok de aller fleste av disse gjennom flaskehalsen og man oppnår svært lite. Opplæring er absolutt til det gode, men ikke når det trues igjennom på feil grunnlag.

Link to post
Share on other sites

Den mest nærliggende løsningen i den siste kommunist-staten er avgifter.

 

Økningen i ulykker skyldes flere og raskere båter, altså må både båter generelt og spesielt hurtiggående båter bli dyrere i innkjøp.

Også må det bli dyrere å bruke dem. Vi starter med sertifikat, deretter kommer årsavgift. Så øker vi skattleggingen på båt som luksusartikkel uansett størrelse og salgsverdi.

Deretter innfører vi sertifikatgrader fase2 - fase200, avhengig av om man har tenkt å ferdes i varierende grad av mørke, vind, bølgehøyde, dybde, hvor langt utaskjærs og innaskjærs, og hastighet, samt kombinasjoner av disse.

Det må bli obligatorisk å kjøpe sin egen klimakvote, både som bruksbegrensning og avlat for egen samvittighet. Eventuelt kan man donere utrangerte påhengsmotorer til Egeland og Gahr Støre, som mot et nesten ubetydelig vederlag sender dem til Afrika.

For å unngå nattlige kollisjoner mellom båter, kan natta selges til høystbydende. Folk som urettmessig seiler i tidsrom betalt av andre, må stille båt til disposisjon for polisen, sånn at de kommer seg ut og får bøtelagt flere.

 

Edit: Jeg holdt sannelig på å glemme refleksvesten. Alle redningsvester må byttes ut til EN471- klasse 3, med spesiell gulfarge for maritim bruk...

 

Da må da sjøen atter en gang være trygg?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

De som kan vise fødselsattest på at de er født 31. juni skal jeg skyte opp raketter for.

 

:blush:

Det er vel ikke det egentlige problemet. Da er jeg mer redd det blir gitt amnesti til gruppen som opprettholder "denne forferdlige lovløsheten og den stoore økningen i antall ulykker til sjøs" som vel er hoved-argumentet for å gjøre opplæring obligatorisk. Enten bør det bli obligatoriskt for alle, eller legg ned hele supperådet er min mening. Typiskt gubberåd som sitter å tilpasser regler for seg selv og sine medgubber.

 

Amnestiet vil jo bare gjelde engang og ikke de som blir 25 i år 2010

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

De som kan vise fødselsattest på at de er født 31. juni skal jeg skyte opp raketter for.

 

Vel, nå er det jo byråkrater ansatt i det offentlige som utsteder disse papirer og i og med at de er totalt ubrukelige alle sammen, med total mangel på vett og forstand og kollektivt burde vært sendt til Bjørnøya eller Hopen, så regner jeg med at et betydelig antall mennesker er født 31.juni, selv er jeg født 32 juli! (men jeg jobber også i det offentlige)

 

Var ikke ulykkene i fjor stort sett med erfarne - tildels svært erfarne - båtførere som selvfølgelig visste at det var farlig å kjøre fort i mørket. Hvilket obligatorisk sertifikat kunne hindret disse ulykkene?

 

mvh tuffff

 

Hvor mange ulykker var det? Hvordan er ulykkesstatistikken når man hensyntar antall båter nå i forhold til tidligere? Hvor mange omkom ifjor på sjøen i forhold til tidligere år osv osv. Skulle gjerne sett noen komme opp med enkle grafiske fremtillinger av dette i f.eks et 50-års perspektiv - alt annet blir synsing.

Min påstand er at det er færre som omkommer og færre antall ulykker når man i betraktning antall båter og tid tilbrakt på sjøen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sssh, SkipperMorse! Må ikke skrive sånt - en politiker kan komme til å lese det...

 

Jeg kan trøste deg med at jeg aldri kommer til å bli like kreativ som dem som har fullstilling som navnekonsulenter for nye avgifter. Alt jeg har lista opp overfor, ligger helt sikkert til vurdering for tiende gang.

 

Det eneste vi kan takke for at ikke alt allerede er innført, er nok ineffektiviteten i offentlig sektor.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ?

Og hvilke interesser ivaretar de ? Båtfolkets ? Hvilke båtfolk ? Sine egne ? Politiske motiver ? Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? Strukturelle ? Geografiske ?

Suzuki

Hei Suzuki :seeya:

I arbeidsgruppen som arbeider med forslag til forskrift om obligatorisk båtførerbevis sitter Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Politidirektoratet, Redningsselskapet, Norges Seilforbund og KNBF (undertegnede). Gruppen skal avlegge sin innstilling innen 1. mai. Innstillingen vil bli levert til sjøfartsdirektøren og vil deretter bli sendt ut på høring. Inntil innstillingen er avlevert, er arbeidet i gruppen unntatt offentlighet, men jeg kan si så pass at det ikke er grunn til å tro at innstillingen vil sjokkere noen, kanskje heller tvert om. Jeg kan også forsikre baatplassfolket om at gruppen ikke fremmer noen særinteresser, hverken egne, politiske, økonomiske, kursmessige, strukturelle eller geografiske. Gruppens arbeid tar utgangspunkt i et mandat og på dette grunnlaget søker vi å komme frem til en omforenet løsning som først og fremst tjener båtfolket og sikkerheten på sjøen.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Den mest nærliggende løsningen i den siste kommunist-staten er avgifter.

Hmmm... Ekkel politisk ytring...

 

Det eneste vi kan takke for at ikke alt allerede er innført, er nok ineffektiviteten i offentlig sektor.

Hva jobber egentlig du med? Slik jeg kan rakke ned på din yrkesgruppe, mener jeg... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...