Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Hva er problemet med sertifikat plikt for å føre båt?

 

Problemet er rett og slett at de fleste ikke ønsker å finne seg i at myndighetene skal tre ytterligere ny lover over hodet på oss med dertil økte inntekter til statskassen.

 

Bortsett fra anbefales det alle å ta båtfører prøven. Plikt ønsker vi dog ikke :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Problemet er rett og slett at de fleste ikke ønsker å finne seg i at myndighetene skal tre ytterligere ny lover over hodet på oss med dertil økte inntekter til statskassen.

 

Bortsett fra anbefales det alle å ta båtfører prøven. Plikt ønsker vi dog ikke :wink:

 

Mener du at det er rett at en kan føre en båt med 1000 hk motor på 14,99 meter uten sertifikat, mens en moped skal du ha sertifikat på? :confused:

I mine ører høres dette ut som galskap, innfør sertifikat plikt ASAP :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Ja, mener faktisk at det ikke er behov for sertifikatplikt. Tror heller ikke du klarer å finne statistikk som forteller at behovet er der heller.

 

Det viktige er at personen som fører båten har nødvendig kunnskap om praktisk manøvrering det får man uansett ikke ved å ta en teoretisk prøve.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sikker på det?

Hvis du grunnstøter (f.eks.) og får store skader på båten (og kanskje motoren også), vil ikke selskapet da nekte å betale full erstattning, fordi du brukte en motor som gir båten større fart enn 39 knop (et tall DU oppga ved inngåelse av forsikringen)??

 

 

Jo men jeg har kun tyveri og ansvar på båten min så det er ikke et problem, hvis kasko så er det vanskelig å bevise at motor har mer hp enn angitt og hvilke fart det var i uhellsøyeblikk uten å måle. Hører til at jeg bygger motorer selv og da er det ikke fabrikksreg annet enn det som står reg på motor.

Link to post
Share on other sites

Hadde dere fått reduksjon i forsikringspremie hvis dere hadde en eller annen form for båtfører sertifikat, da hadde dere ikke brukt lang tid på å ta det.

 

Det gis allerede rabatter for båtførerprøven. 5% hos Gjensidige om jeg ikke husker feil.

 

Forøvrig enig med de som ikke ønsker sertifikatplikt.

Link to post
Share on other sites

Mener du at det er rett at en kan føre en båt med 1000 hk motor på 14,99 meter uten sertifikat, mens en moped skal du ha sertifikat på? :confused:

I mine ører høres dette ut som galskap, innfør sertifikat plikt ASAP :yesnod:

Er så enig skjønner ikke hva folk er redd for men jeg håper de ikke legger for mye vekt på teori det er mye viktigere og kunne handtere båter.Har selv opplevd og fått skade av båter i havn der skipperen ikke mestrer sin skute.

Link to post
Share on other sites

Det gis allerede rabatter for båtførerprøven. 5% hos Gjensidige om jeg ikke husker feil.

 

Det gis rabatt hos Gjensidige for "båtførerprøve eller tilsvarende" (ordlyd hentet fra min polise), men det er ikke diskutert hva som menes med tilsvarende! For min del er det realkompetanse og ikke papir med fine signaturer og stempler, men som sagt så har jeg ikke diskutert dette med Gjensidige!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alle må få ha sin mening Contraband. Heldigvis, ellers hadde det ikke vert dette forumet.

 

Men jeg tror og håper at det kommer sertifikatplikt på sjøen for lystbåter. Håper tilog med at de kommer med begrensninger på hvor stort maskineri du kan ha i båten din uten sertifikat. På yrkesfartøy må du ha sertifikat på over 750 kw maskineri.

 

Er også enig i at man ikke nødvendigvis blir bedre å manøvrere / håndtere båten pga et sertifikat, men det skader ikke med noe grunnleggende kunskap for ferdsel på sjøen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Det gis rabatt hos Gjensidige for "båtførerprøve eller tilsvarende" (ordlyd hentet fra min polise), men det er ikke diskutert hva som menes med tilsvarende! For min del er det realkompetanse og ikke papir med fine signaturer og stempler, [...]

Jeg har en mistanke om at Gjensidige og andre forsikringsselskap ønsker seg en form for dokumentasjon, og at det godt kan tenkes at de svarer med avkorting dersom de har mulighet fordi forsikringstager har påberopt seg uspesifisert realkompetanse basert på egenevaluering. Det koster noen hundrelapper å få dokumentert tilstrekkelig kunnskap på et testsenter. Hva er så galt med å bruke en time på dette?

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke den tiden de må forsake, men heller frykten for ikke å klare prøven.

 

Men om de sitter inne med all den kunskapen burde det ikke by på noen problem.

Jeg tok båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen, har de ikke det tilbudet lenger?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at Gjensidige og andre forsikringsselskap ønsker seg en form for dokumentasjon, og at det godt kan tenkes at de svarer med avkorting dersom de har mulighet fordi forsikringstager har påberopt seg uspesifisert realkompetanse basert på egenevaluering. Det koster noen hundrelapper å få dokumentert tilstrekkelig kunnskap på et testsenter. Hva er så galt med å bruke en time på dette?

 

De har ikke bedt om noen dokumentasjon og jeg har ikke holdt tilbake noe informasjon! Hvis Gjensidige godtar "påberopt uspesifisert realkompetanse basert på egenevaluering" - hvordan skal de kunne hevde at jeg har påstått noe jeg ikke kan holde? Avkorting for brann, tyveri eller at jeg blir påkjørt? Nei, bruker heller den ekstra timen her på forumet! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sikker på det?

Hvis du grunnstøter (f.eks.) og får store skader på båten (og kanskje motoren også), vil ikke selskapet da nekte å betale full erstattning, fordi du brukte en motor som gir båten større fart enn 39 knop (et tall DU oppga ved inngåelse av forsikringen)??

Er enig med deg Marwin. Men jeg tror nok forsikringen skulle få bevise at farten var over 39 knop ved grunnstøtingen før de kunne komme med noe avkortning. Og var den det så er vel kanskje ikke diskusjonen til stede :cryin:

jeg turte ikke. var så dum å opplyse den hastigheten jeg trodde båten ville gå jeg :rolleyes: og det gjorde den jo ikke :lol: men det hjalp ikke så mye da fordi der jeg har forsikring har/hadde grense på 30 knop og den gjør jo mer enn det uansett...

 

 

Hva er problemet med sertifikat plikt for å føre båt? :cryin:

 

Hadde dere fått reduksjon i forsikringspremie hvis dere hadde en eller annen form for båtfører sertifikat, da hadde dere ikke brukt lang tid på å ta det.

 

Skjerp dere å ta den Jæ****la båtførerprøven og bli ferdig med det. :headbang:

 

 

Hilsen tilhenger av minimum D5L :yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

minimum D5L fordi du har det :confused:

hvis du ser etter har faktisk endel av de/oss som er motstandere av obligatorisk båtførerbevis dette beviset.

Blant annet undertegnede :yesnod:

 

 

Problemet er rett og slett at de fleste ikke ønsker å finne seg i at myndighetene skal tre ytterligere ny lover over hodet på oss med dertil økte inntekter til statskassen.

 

Bortsett fra anbefales det alle å ta båtfører prøven. Plikt ønsker vi dog ikke :wink:

Tiltredes

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

minimum D5L fordi du har det :confused:

hvis du ser etter har faktisk endel av de/oss som er motstandere av obligatorisk båtførerbevis dette beviset.

Blant annet undertegnede :yesnod:

Tiltredes

 

Nei Daffy, jeg har D5LA. :yesnod:

 

Forde jeg menner det bare er rett og rimelig at når du skal føre en båt på sjøen så medfører det like stor risiko som om du kjører en moped på landeveien. :headbang:

Man kan heller ikke kjøre bil forde man har lappen, men man må ha den før man har lov å kjøre bil. Og da begynner man å innhente erfaringen. :flag:

 

Hvorfor skal det ver fritt fram på sjøen, og ikke på land? :smash:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Man kan heller ikke kjøre bil forde man har lappen, men man må ha den før man har lov å kjøre bil.

 

Jeg mener å huske at noen klart å kjøpe "lappen" i Drammen for en del år siden, men det vanlige er vel at man må avlegge en praktisk prøve som dokumenter at det er trygt å sende en ut i trafikken? Og forut for det så er det obligatorisk opplæring i glattkjøring, mørkekjøring, landeveiskjøring osv osv :confused:

 

Mange her som mener at man må ha avlagt båtførerprøven for å få lov til å kjøre båt, men det er da ingen praktisk prøve i forbindelse med dette sertifikatet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange her som mener at man må ha avlagt båtførerprøven for å få lov til å kjøre båt, men det er da ingen praktisk prøve i forbindelse med dette sertifikatet?

Ikke i dag, nei, men det betryr ikke at det alltid må være sånn. Et sted må man begynne.

 

Nå har jeg ikke så stor tro på praktisk prøve for små fritidsbåter, men jeg tror faktisk at et praktisk førstehjelps- og sikkerhetskurs ville ha en svært god effekt. Uansett hvor stor eller liten båt du har er det en mulighet for at folk må plukkes opp fra vannet. Et praktisk kurs kan ta en kveld eller to og mange lokale Røde Kors-lag har allerede nødvendig kompetanse til å kjøre slike kurs.

 

Praktiske prøver i båthåndtering er det så lite av at det bør nok være frivillig. Likevel er det et behov for å få etablert slike prøver for å dokumentere nødvendig kunnskap for dem som leier ut båter. Det er nok også en del båtforeninger som kunne tenkt seg å lage et lite praktisk kurs i båthåndtering for medlemmene som brukte havna (og en del ektefeller som ville sette stor pris på å slippe nervøst mas som "hopp kjerring" og andre forstyrrelser av båtlivets gleder).

Link to post
Share on other sites

Er det mange her som har Hærens Jegerskole før de legger på vei i påskefjellet og ? Siden jeg ikke har det så har jeg herved kastet skia mine. Til og med på et flatt jorde kan jeg sikkert prestere å fryse ihjel eller gå meg bort så det er nok tryggest i stresslessen i påsken.

Link to post
Share on other sites

......... men jeg tror faktisk at et praktisk førstehjelps- og sikkerhetskurs ville ha en svært god effekt.

 

Personlig går jeg ut ifra at alle som er foreldre, har forsørgelsesansvar eller bare omgås mennesker i sin allminnelighet har dette kurset! Farer lurer overalt, ikke bare på sjøen! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Personlig går jeg ut ifra at alle som er foreldre, har forsørgelsesansvar eller bare omgås mennesker i sin allminnelighet har dette kurset!

 

Opps.... merkelig det har gått bra i så mange år. Jeg er både forelder (riktignok ikke med forsørgelsesansvar lenger) og omgås relativt mange mennesker i alminnelighet gjennom de siste 53 år, men har dessverre ikke fått med meg at et førstehjelps- og sikkerhetskurs er nødvendig for slikt.

Her kreves det åpenbart skjerpning.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg kan da bidrage med de danske regler:

 

Ikke-planende både UNDER 15 meter kræver ikke noget bådkørekort.

 

Planende motorbåde UNDER 15 meter kræver grundlæggende Speedbådskort (mindre praktisk + teoretisk prøve)

 

"Ved et planende fartøj forstås et fartøj med V-formet bund, et bredt fladt agerskib og ingen egentlig køl eller fartøjer, der er bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis hastighed løftes delvist ud af vandet. "

 

ALLE både mellem 15 og 25 meter kræver udvidet certifikat (Yachtskipper)

 

Reglerne kan ses her: http://www.fritidssejler.dk/ - og det er ganske rimelig regler, synes jeg...

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Jeg kan selvsagt utmerket godt se for meg at vi vil ha forskjellige meninger om obligatorisk føreropplæring for fritidsbåter. Det er sikkert forskjellige meninger om obligatorisk opplæring for mange andre fremkomstmiddel også. Noen synes kanskje til og med det ikke skulle vært obligatorisk opplæring for bil (jeg kjenner ingen..., men likevel?) andre synes kanskje dette er bare tull ifm motorsykkel (den er jo mindre og lettere) og andre igjen synes i hvert fall dette er bare tull for "små uskyldige mopeder" på bare 50 ccm slagvolum og som gjør kun 45 km/t. Flytter vi oss på sjøen er det kanskje tull med båtførerkurs for fritidsbåter på la oss si 15 til 20 meter også? Hvorfor skal man måtte ta obligatorisk opplæring for å ha lov å føre slike?

 

Snur man det hele på hodet kan man spørre seg om hvofor det IKKE skal være obligatorisk opplæring for å ha lov å føre et 3000 kg tungt "fremkomstmiddel" på sjøen som gjør nesten 100 km/t??? :rolleyes::confused::nonod:

 

Selvsagt hadde det vært best om en eventuell opplæring også innbefattet praktiske øvelser/mestring slik som i Danmark. Skulle det komme et slikt krav i Norge har jeg forresten for min del ingen problemer med å møte opp å avlegge en praktisk prøve. Men er ikke det å sikre seg at alle har i hvert fall brukbare teoretiske kunnskaper bedre enn ingen ting? Joda jeg har hørt argumentene her om sjøen som siste "fristed", myndighetenes pådytting av krav og regler og bla-bla. Unnskyld, men jeg ser ikke problemet! Jeg vil fremdeles anse sjøen som mitt "fristed" selv om man eventuelt må ha en viss obligatorisk opplæring for å føre f.eks. planende båter for ettertiden. Men for all del, jeg skal ikke dytte mine meninger over på andre. Jeg bare syntes det ble litt vel "anti-stemning" fra motstandere av obligatorisk opplæring her nå. Det er faktisk også ganske mange som har stor tro på obligatorisk opplæring som noe positivt for sikkerhet og trivsel på sjøen.

 

Jeg er ikke bare positiv til at alt skal bli "strengere" om man skal kalle det for det. Jeg synes eksempelvis 16års grensen slik den er i dag ikke er helt bra. Jeg stiller et spørsmål om ikke man burde la ungdommer under 16 år få ta båtførerprøven (ev. den "nye båtlappen" om den blir noe av) og la dette ha innvirkning for hva slags båt de kan føre også før de fyller 16. De som er 16 år og eldre er gjerne de som går på videregående skole. Men også blant ungdomsskoleelever er det mange oppvakte ungdommer som er vandt med å lese/studere og avlegge prøver/tentamen/eksamen. Disse ungdommene er typisk 13 til 16 år og kan absolutt være modne mht å vise ansvar. Jeg mener at dersom slike ungdommer tok et båtførerkurs og besto dette burde de eksempelvis kunne føre båter som går "noe" fortere enn 10 knop - dvs båter som planer, men ikke nødvendigvis oppnår så veldig stor fart. Hva med maks 15 knop eller 20, eller....? Jeg synes det er urimelig at eksempelvis 14 og 15 åringer som kan stoffet i båtførerprøven osv med glans og som har kjørt mer "sakteregående" båter fra de var 7 år og er godt båtvante.... ikke kan kjøre eksempelvis gummibåter (eller andre små LETTE båter) som gjør eksempelvis 15 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei Helge,

du har mange gode poeng, og jeg vil spesielt gripe fatt i det siste avsnittet etter som det er et område som jeg kjenner svært godt. Idag kan man få båtførerprøven fra man er 14 år. Ofte ser vi at de yngste er de flittigste og mest motiverte kursdeltagerne som finnes. Det er STOR stas å gå på kurs sammen med voksne, og kanskje få til det som enkelte voksne sliter med . . . .

 

Men når kurset er slutt, og de får sitt båtførerbevis - da er det verdens største nedtur å oppdage at de ikke har oppnådd noen som helst rettigheter, at de faktisk må vente i to laaaaaaaange år, før de blir 16 for å komme lovlig over 10 knop og 10HK.

 

Jeg vil håpe at utvalget som arbeider med de nye forskriftene merker seg dette elementet; det vil være enormt motiverende for å få unge til å gjennomgå opplæring hvis de straks oppnådde noen fordeler/rettigheter som "belønning" for at de hadde klart kurset!

 

Merker du deg den Syvert?????

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...