Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Poseidon og Syvert - gjelder eller gjelder ikke , denne regelen:

 

Kvalifikasjonskrav - Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt.

 

Betyr dette, eller betyr det ikke, at det pålegges den enkelte å selv sørge for å ha tilegnet seg nødvendig kunnskap/kompetanse till å føre fartøy over 10knop/10hk/8meter? Jeg mener klart at det gjør det og jeg er tilhenger av at den enkelte selv får, og pålegges å ta, ansvar for egne handlinger. Her finnes det kanskje en grunnleggende forskjell i våre holdninger til hva den enkelte skal ha ansvar for og hva samfunnet skal ha ansvar for, men nå er det (enn så lenge) lov å være uenig/e!

 

Er det noen her som kan, eller kan vise til noen som kan, påvise en sammenheng mellom manglende nautisk kompetanse og ulykker/uhell/uønsket adferd med fritidsbåt?

 

Er det noen som kan, eller kan vise til noen som kan, sannsynliggjøre at et evt. obligatorisk sertifikat vil bidra til å redusere antall, nevnte hendelser.

 

Syvert har hittil til gode å svare på et eneste konkret innlegg/spørsmål jeg har stillet til ham - hvorfor?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Merker du deg den Syvert?????

Disse poengene rundt 16års grensen har jeg allerede sendt Syvert mine synspunkter på :yesnod: Jeg er helt enig i det du også antyder Poseidon. Få de unge interessert i å lære seg om båtliv, sjøvett, sikkerhet til sjøs osv og premier denne kunnskapen.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som kan, eller kan vise til noen som kan, påvise en sammenheng mellom manglende nautisk kompetanse og ulykker/uhell/uønsket adferd med fritidsbåt?

 

Er det noen som kan påvise at det ville blitt mere ulykker/uhell/uønsket adferd blant båtførere av båter på la oss si 15 til 20 meter om man tok bort kravet til obligatorisk opplæring på disse?

Link to post
Share on other sites

Ja dette skal bli interessant å følge utviklingen på. Etter min mening så bør noen prinsipper følges:

 

1.

Sertifikatfritak ved båt under 6-7 meter under 10 hk og under 10 knop.

Hvorfor: Alle som vil kan komme seg på vannet uten noe byråkrati så lenge en har redskap som ikke er til fare for andre enn seg selv. pr. definisjon. Hvis en vil drukne så kan en gjøre det fra hvosomhelst. En slik regel sikrer allemannsretten, og muligheten til å benytte seg av sjølivet.

 

2.

Forenklet sertifikat på mindre båter (den typiske ungdomsbåten ca. 9-12 fot med 9,9 hk som gjør ca. 20 knop) der en kan ta sertifikatet samt kjøre båten fra 13-14 års alderen.

Hvorfor: Dette harmonerer noenlunde med hvordan det er på land med mopedsertifikatet. I praksis så har en del ungdom skaffet seg sin første båt i denne kategorien og kjører alikevel. Slik unngår vi å gjøre ungdom/foreldre til lovbrytere samt at politiet kan kontrollere mot et reelt sertifikat. Øvelse gjør mester og de ungdommens som har hatt egen båt blir somregel både erfarne og gode båtførere. Øvelse gjør mester!

 

3.

Vanlig båtførersertifikat. Her er den danske modellen hensiktsmessig men med visse modifikasjoner. Fart dreper og står naturligvis for de fleste "kjør på land med personskade" ulykkene. Et sertifikat vil ikke forhindre ulykker så lenge den menneskelige faktoren er til stede men en sikrer at de som kjører slike fartøy har realkompetanse. Et forslag her er at båter over 6-7 meter motor mer enn 10 hk fart over 10 knop må ha en båtførerprøve på linje med den som er i dag. Praktisk prøve eller ei har jeg ikke noe forhold til.

Når det gjelder planende båter så bør det være en egen modul i sertifikatet som en må ha for å føre planende båter.

Hvorfor: Igjen någenlunde på linje med hvordan det fungerer ellers i samfunnet f.eks. bil.

 

4. D5L grensene og sertifikat opprettholdes som i dag men kanskje en tilleggsbegrensning slik at det slår inn ved 40 fot og planende båt.

 

5. båtførersertifikat utstedes på grunnlag av søknad hvis båteier kan bevise eierskap av båt i mer enn x år. Muligens med en liten multiple choice, bestått eksamen for å dokumentere kunnskaper.

Hvorfor: På den måten vil de som har tilbragt livet hittil på sjøen kun måtte sende inn søknad for så å få utstedt sertifikat på grunn av "lang og tro tjeneste".

 

 

Jeg har vanskelig for å skjønne det hylekoret her inne på båtplassen MOT et system på sertifikat på sjøen. Kostnad/tid med sertifikat sett i sammenheng med kostnadene/tid på å eie båt er forsvinnende små. Det bør være i alles hensikt at de som ferdes i blant oss på sjøen har i det minste teoretisk kompetanse på hva dette dreier seg om.

Link to post
Share on other sites

Den ble så kryptisk Helge at jeg må nesten be deg forklare hva som er poenget i ditt innlegg! :confused:

Det virker som du mener det er galt å innføre obligatorisk båtføreropplæriing dersom man ikke klart kan påvise at dette vil ha betydelig effekt på ulykker/uhell/uønsket adferd

 

Da kan man vel stille spørsmålet: "Hvorfor kan man ikke fjerne obligatorisk sertifikatplikt på båter mellom eksempelvis 15 til 20 meter om man ikke kan påvise at det da blir en tydelig økning i ulykker/uhell/uønsket adferd ?"

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å skjønne det hylekoret her inne på båtplassen MOT et system på sertifikat på sjøen.

 

 

 

Jeg har vanskelig for å skjønne det hylekoret her inne på båtplassen FOR et system på sertifikat på sjøen. Og hvorfor blandes stadig vekk mopedsertifikat inn i det her ?

Link to post
Share on other sites

Ja dette skal bli interessant å følge utviklingen på. Etter min mening så bør noen prinsipper følges:

I grove trekk er jeg for min del er enig med deg Alvito. Jeg synes absolutt det er viktig "å sikre allemannsretten, og muligheten til å benytte seg av sjølivet" og synes derfor det ikke bør være krav til obligatorisk opplæring for å føre båter som ikke går så fort at de planer og som er under en viss størrelse (vekt eller lengde).

 

For å forenkle det hele litt ville jeg imidlertid latt ungdommer under 16 ta samme vanlige "båtlappen" som de over 16 (i dag tydeligvis over 14), men at de må passere 16 før det er fritt fram mht båtstørrelse og fart. Disse undommene bør imidlertid premieres for sin innsats og kompetanse og kunne eksempelvis kjøre båter som kan gå i plan, men med moderat hastighet.

 

Ellers synes jeg lengden på båten er helt irrelevant (8 meter, 6 meter, 4 .... meter) dersom båten kan gjøre 30, 40, 50 .... knop. Da BØR det stilles mer krav til fører enn i dag synes jeg.

 

"Hylekor for eller i mot" ? Jeg har vel for min del ikke kalt noen av sidene for hylekor. Man har forskjellige meninger og argumenterer for sitt syn, med noen gode og kanskje noen ikke fullt så gode argumenter.

 

Jeg ser at Mouche synes et spørsmål om man ikke like gjerne kan fjerne sertifikatplikt for båter litt over 15 meter (15-20) er betimelig. Jeg er ikke enig i det. Selv om vi de fleste steder har mye mer plass på sjøen enn på veien er jeg av den mening at å føre fremkomstmiddel som gjør høy fart bør kreve dokumenterte kunnskaper fra føreren - uansett om man er på land eller på vann. Det bør kanskje ikke stilles så strenge krav til ferdsel på vann (som på veien), men mer enn i dag mener jeg for min del det bør være.

 

Jeg er vel en av de som nevnte "mopedlappen" Slagskipet. Men jeg gjorde det imidlertid i en betimelig sammenheng med flere andre sertifikat (bil, motorsykkel og båt over 15m) for å stille spørsmålstegn ved HVOR skal grensen gå?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om dette blir gjennomført er jeg slettes ikke sikker på ok67. Og innføres det så er jeg redd for at det strander brått pga manglende bevillgninger til ordensmakten. Etter mitt syn bør det oppmuntres til frivillig opplæring og benyttes kampanjer for å bedre standarden. Innføring av obligatorisk båtfører må håndheves av myndighetene. Hvor dette skal håndheves burde være på plass i god tid før et eventuellt påbud blir innført.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Mouche synes et spørsmål om man ikke like gjerne kan fjerne sertifikatplikt for båter litt over 15 meter (15-20) er betimelig. Jeg er ikke enig i det.

 

Det er jaggu meg det frekkeste jeg har sett til dags dato her på forumet! Etter det jeg kan se er du faktisk den enetse som snakker om det! Litt redelighet i diskusjonen er det lov å ha! :nono:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er av den oppfatning at båtlappen kommer til å bli innført, synes jeg at man kanskje heller bør diskutere hvordan dette skal gjennomføres og hvilke overgangsordninger man skal ha, enn å prøve å stoppe noe som nok ikke kan stoppes.

Hva menes med en overgangsordning? Enten har man et båtførerbevis eller tilsvarende og bedre fra før, hvis ikke må man på skolebenken er nå min mening. Ser at enkelte ivrer for å få godkjent sin "fartstid" for å slippe unna opplæring. Om så skjer, er hele kommende ordning en allerede bevist fadese.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å skjønne det hylekoret her inne på båtplassen FOR et system på sertifikat på sjøen.

 

Siden jeg er av den oppfatning at båtlappen kommer til å bli innført, synes jeg at man kanskje heller bør diskutere hvordan dette skal gjennomføres og hvilke overgangsordninger man skal ha, enn å prøve å stoppe noe som nok ikke kan stoppes.

 

Det kan jo tidvis i diskusjonen se ut som om det skal innføres et båtsertifikat som skal gjelde alle de andre.....

 

 

Overgangsordniger blir det sikkert. Det var jo også tilfellet da mopedlappen kom. Tilsvarende overgangsordninger har det også vært for førerkort for bil, når det er gjennomført innskjerpinger i førerkortlasser ol.

 

Det har alltid vært overgangsordninger. De fleste har faktisk vært slik at alle som har innehatt et sertifikat eller vært født før en bestemt dato har fått beholde rettighetene sine etter skjerpingen av kravene. Ref; mopedførerbevis, 7500kg/3500 kg førerkort, hagler og jaktrett.

Link to post
Share on other sites

Syvert har hittil til gode å svare på et eneste konkret innlegg/spørsmål jeg har stillet til ham - hvorfor?

:sailing:

Hei Mouche :seeya:

Det er utarbeidet en omfattende rapport over ulykker og assistanser som inngår i arbeidsgruppens utredning. Jeg har forsøkt å få frigitt denne rapporten slik at du får svar på det du spør om, men siden all dokumentasjon i forbindelse med gruppens arbeid er unntatt fra offentlighet, var ikke det så lett. Arbeidsgruppen skal ha møte mandag og da skal jeg ta opp saken igjen. Rapporten er alt for omfattende til å bli lagt ut her på Baatplassen, men jeg håper at det skal være mulig å få lagt den ut på KNBF-siden. Du får smøre deg med litt tålmodighet så lenge.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hyggelig at de som tar hemmelige avgjørelser, baserer sine vurderinger på instillinger fra hemmelighetsfulle utvalg, som igjen baserer sitt arbeid på innholdet i hemmelige rapporter :smiley:

 

Jammen godt at alle vil " oss " vel da, ellers kunne man tenkt konspirasjonsteorier.. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

sigurd/jolo begynner vel og bli noe useriøst det her!!!!!passer ikke helt her inne på båtplassen.

Nei, jeg burde vel egentlig holde kjeft da jeg ikke er medlem av gutteklubben grei her på Båtplassen. .... Det blir selvfølgelig feil!! Alle mine meninger.... litt på kanten av alle andres ....bortfallles herved. Uff så dum jeg er, .... tenk å være uenig med det hellige flertall....... Pføy...lover å skjærpe meg. Alle mine meninger er da for regne bare å være meninger..... ......."

!

Link to post
Share on other sites

Det er utarbeidet en omfattende rapport over ulykker og assistanser som inngår i arbeidsgruppens utredning. Jeg har forsøkt å få frigitt denne rapporten slik at du får svar på det du spør om, men siden all dokumentasjon i forbindelse med gruppens arbeid er unntatt fra offentlighet, var ikke det så lett.

 

Hvem har utarbeidet denne rapporten? Det er dønn utrolig at denne er untatt offentligheten :eek: Rapporten burde jo være tilgjengelig så småbåtbrukerene kan se selv hvor fæle de er og kan ha mulighet til å ta seg selv i nakken. Hvilke andre fritidsysseler er omfattet av sånt hemmelighets kremmeri fra de styrende myndigheter tro ? Antagelig ikke så mange. Dette kan vanskelig tolkes som noe annet enn at myndighetene har bestemt seg for resultatet og overhodet ikke er interessert i noen form for kommunikasjon. Stryk karakter i boka mi !

 

 

Hyggelig at de som tar hemmelige avgjørelser, baserer sine vurderinger på instillinger fra hemmelighetsfulle utvalg, som igjen baserer sitt arbeid på innholdet i hemmelige rapporter :smiley:

 

Jammen godt at alle vil " oss " vel da, ellers kunne man tenkt konspirasjonsteorier.. :rolleyes:

 

Suzuki

 

Hadde rapporten omhandlet Sjøforsvarets evne til å gjøre sine plikter så hadde hemmelighets kremmeriet vært forståelig. Her snakker vi om fritidsbåter....

 

 

Det er da helt rimelig at man skal få muligheten til å tilpasse rapporten til sine meninger og konklusjoner (eller omvendt), vi lever tross alt i et opplyst demokrati! :crazy:

:sailing:

 

Lever vi i et opplyst demokrati sier du ? Vær forsiktig Mouche ellers blir du untatt fra offentligheten prompte. Jeg syntes det kan virke som at alt ikke går demokratisk for seg i båtførersertifikat saken jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden jeg fant ut at Norge ikke er så åpent og demokratisk som vi har likt å tro..

 

Jeg vet forresten ikke om jeg lenger er for eller imot obligatorisk opplæring jeg. Holdninger kan uansett ikke påtvinges den enkelte båtbruker.

 

Blir spennende å se hva som til slutt kommer fra disse utvalgene. Jeg HÅPER dette ikke blir for innviklet og omfattende slik at ingen greier å følge opp med kontroller og opplæring osv. Da har vi kun fått en lov til som "ingen" følger. De har vi vel allerede nok av her i landet.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...