vivvi Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 :yesnod: Helt enig med deg her. Som du ser av de første bildene i denne tråden hadde Tora navneskilt i (teak med gullbokstaver) på sidene da jeg kjøpte den. Rakk desverre ikke å få disse på plass under vårpussen. De ligger hjemme i snekkerboden, nypusset og klar for oljing. Jeg har også fått laget registreringsskilt i syrefast som også kommer på til neste sesong. Jeg hæler ikke Redninsselskapets klistremerker. Så til våren kommer hun ut mer staselig enn før. Navneskilt i teak med gullbokstaver blir helt klart kjempeflott. Helt enig i at de klistremerkene fra Redningsselskaptet er helt pyton!!!! Har du laget de syrefaste reg. skiltene selv??? På hvilken måte?? Har lurt på nye reg skilt selv da jeg har de gamle klistremerkene som er fra tollvesenet, men reg. merker i vinduet tar så mye sikt. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Har fått laserbrent nummerskilt i syrefast stål. Dette fikk jeg ordnet gjennom båtbyggeren min i Thailand. Betalte ikke noe for dette, så jeg vet ikke hva det vil koste neste gang. Har tenkt å få laget en del detaljer i Thailand i desember, så det er mulig å "henge seg på" her. Vet ikke hva det vil koste enda, men vil sjekke priser i løpet av november og komme tilbake til saken. Jeg har tegnet skiltet selv i Autocad. Jeg har fullt sett med bokstaver og tall ferdigprogrammert, så jeg kan gjerne være behjelpelig med å skaffe nummerskilt hvis noen er interessert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 De der var kjempefine, er intressert i og høre mere om dette Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2007 Jeg har en del på programmet for Tora i vinter. Hadde tenkt å begynne med en del interiørdetaljer i limtre, furu og mahogny. Spørsmålet er da: hva slags lim skal jeg bruke og hvor kjøper jeg det? Jeg regner med at epoxy er det jeg skal ha, men finner ingen helt egnet type i butikken. Hadde tenkt å bruke en tyntflytende variant som jeg tilsetter stoff for å få passe konsistens etter behov. Skal lage interiørdetaljer til kahytt, ny rorkult, dørkeplater i finer med pålimte staver, ....... Tubelim blir for smått. Hobbyplater er ikke godkjent kvalitet. Råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 16.November.2007 Del på Facebook Svart 16.November.2007 (redigert) Trebåten har det du trenger for liming/epoxy (aeropoxy) Jeg har stort sett brukt Polyuretan lim, for laminering og liming ellers. Kan sees her Redigert 16.November.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2007 (redigert) Takk for raskt svar. Det blir nok Polyuretan for interiørdetaljer og Epocy for dørker ol. Får ta en tur til Nesset i bunnefjorden etter hvert. Skal følge opp med bilder etter hvert som arbeidet skrider frem. Trenger nok flere råd etter hvert også. Har du nok å gjøre i vinter? Redigert 16.November.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 16.November.2007 Del på Facebook Svart 16.November.2007 Jeg har alt for mye og gjøre, men må bli ferdig dette året. Skrogmessig er jeg ferdig tror jeg. Skal legge nye dekk, og lage innredning. Så det er nok og gjøre. De reg.skiltene vil jeg høre mere om, pris osv.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2007 Hvilket år, sa du? 2007 eller 2008? Egentlig tror vi vel aldri at vi blir helt ferdige? Skal komme tilbake til det med skiltene etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 16.November.2007 Del på Facebook Svart 16.November.2007 Tør nesten ikke og si hvilket år, men det må bli 2008. Skal ihvertfall bli ferdig nok til og sette ut. Blir nok pusling med detaljer når jeg ligger på vannet. Alt trengs ikke og gjøres på land. Ser frem til mere info om skiltene, de var lekre syns jeg Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 16.November.2007 Del på Facebook Svart 16.November.2007 Ja no har du sagt det, 2008 er året bastarden vert sjøsatt Og den Polyuretan limen er veldig god Eg limte feil ein gong med sånn lim, og då eg skulle få det i frå kvarandre att sprakk den eine fjøla før limen slapp. Så ikkje lim feil Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
vivvi Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Har selv brukt Polyuretan lim i Vivvi, men også mye Epoxy. Har som nevnt i trådene mine valgt West System sitt epoxy lim, da jeg føler dette er veldig enklet å jobbe med. Tips: Trebåten er en veldig kostbar butikk (iallefall i fht. noen av de vi har på østlandet) sjekk Maritim i stedet. Fører en del høstkampanjer på Epoxy lim nå. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
NilsPils Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Takk for alle tips. Har alleredede startet med innkjøp av limknekter og PU liming for interiøret. Jeg bruker foreløpig bare kvistfri furu. Jeg synes det står godt til resten av overbygget i mahgogny. Bilder kommer. Epoxy kommer senere på programmet når jeg skal lage dørkeplater. Det jeg fremdeles lurer på er hva slags fyllstoff jeg skal bruke i epoxyen og hvor jeg lettest får tak i det. Har tenkt å legge furustaver på kryssfiner med sorte natfuger. Ellers har jeg ikke kommet over noen leverandør av snekkerfuru her i Oslo-området. Men da det dreier seg om relativt små kvanta har jeg kjøpt furu glattkant som jeg splitter og limer. Har brukbar plan- og tykkelseshøvel. Redigert 18.November.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vivvi Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Hva slags lim benytter du???? Bruker du West System sitt lim skal du bruke fyllstoff nr. 403 Bruk Epoxy i natene også, men da tilsetter du sort farge i limet. Dette har jeg gode erfaringer med. Bare vær nøye med blandingsforholdene. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
NilsPils Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 (redigert) Takk. Har som sagt startet med polyuretanlim for innredningsdetaljer (Casco fra CO). Epoxy skal jeg handle senere når jeg kommer til dørkeplatene. Ser også at Maritim har tilbud på syrefaste lyskastere med manuell betjening. Dette er klassisk design for klassiske båter. Den minste (kr 1995) vil gjøre seg svært godt på taket til Tora. Ellers er det også tilbud på Faria viserinstrumenter i rustfritt med hvit bakgrunn. Vil passe bra til det nye dashbordet. Det blir handletur til uken. Julepresenter til Tora. Dette bare tar av! Redigert 18.November.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lundberg Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 hur går det med inredningen då. nydlig snekka föresten. Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
NilsPils Svart 4.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Det ble litt lang vinterferie i Thailand, men er i gang igjen nå. Holder på med innredning i forpiggen, nye dørker, badestige i teak, motorinstrumenter ......... Bilder kommer etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Er i gang med arbeidene igjen. Blant annet står ny propell med mindre stigning på ønskelisten. Bildet viser merkingen på den som sitter på nå. Noen som kan tyde dette? Trenger å få vite stigningen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Jeg løfter denne igjen. Er det virkelig ingen på bp som kan tyde merkingen på propellen min? Alternativet er å demontere og måle opp, men hadde håpet å slippe det. Har spurt hos Sleipner, men de visste ikke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Hvordan går det med pussen Nils? Har du funnet utav dette med propellen? Merkelig at ingen hadde greie på det.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Vårpussen må vente for vi har fremdeles mye snø der hun ligger. Og mer snø skal komme i dagene fremover. Men det er likevel nok å gjøre innvendig: Nå er jeg i ferd med diverse arbeider rundt motoren. Den skal være i god stand til sjøsetting. Har ikke gjort noe mer med propellen, men akselen er fakoblet og propellen kommer inn på hobbykloftet med det første til oppmåling. Gummilager og aksel er nok slitt en del. Her skal de også måles opp og skiftes deler etter behov. Foran pakkboksen sitter det et aksialkulelager som tar thrusten når jeg bakker. Det var mye rustent og skal skiftes til rustfritt. Sønnen min tar seg av det elektriske. Det blit helt nytt opplegg med nytt panel og instrumenter. Det går ellers fremover med innredning og diverse andre arbeider i forkabinen. Jeg skal legge ut bilder etter hvert som ting kommer på plass. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 (redigert) Tenkte jeg kunne vise litt fra hobbyloftet før jeg har bilder av flere ferdige detaljer: Her er et oversiktsbilde. Jeg har god utsikt fra Romeriksåsen østover mot Sverige. Noe rotete kanskje, men det må det bare bli. Sidevange til forkabinen er til liming til venstre i bildet. Plan- og tykkelseshøvel. Høvler her limt sidevange til benk i forkabin. Inngang til Verktøyrommet i bakgrunnen. Verktøyrom. Her hersker det faktisk en viss orden. Redigert 17.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Så flott ut snekkerboden din, hvor mange kvadrat plass har du? Sjøl har jeg bare rundt 20, noe som er altfor lite. Er litt kjedelig og måtte dra frem høvel, bandsag osv når det skal brukes. Jeg er på utkikk etter hus med digert uthus, først da går nok drømmen i oppfyllelse. Ellers skulle jeg gjort noe i dag, men den vinden er så sur at det er lite behagelig og være ute nå. Har dog vært og handlet litt småtteri til Taulen da, den kommer i morgen. Blir spennende og se flere bilder av Tora Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Snekkerboden er på ca. 30 kvadratmeter med 6 m lang stikkebenk og stor gammel høvelbenk. Det er garasjeloft med inngang fra skrånende terreng på oversiden. Den er vinterisolert med god oppvarming, kaldt og varmt vann, Har også installert kompressor med koblingspunkter rundt omkring. Trykkluft er uunværlig når en først har vendt seg til det. Og Tora ligger under pressening utenfor. Sånn skulle all gutter ha det. Har liten plass i huset, men god plass på snekkerboden. Dette får greie seg nå, men i neste liv skal jeg ha småbruk ved sjøen. Men 20 kvadratmeter er heller ikke så verst. Når du har for stor plass blir det desto mer rot. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Joda, men det er slitsomt med store plater og plank med litt lengde på. Og slik som nå, når jeg skal lakke dørkplatene i Bastarden, så bli hele garasjen opptatt. Jeg må bruke Gjerdesagen som arbeidsbenk til dette bla. Skulle gjerne hatt eget lakk/malings rom. Men , man får innrette seg som best man kan inntil videre. Nedlagt småbruk hadde vært saker ja, spesielt ved sjøen. Var det du som hadde trøbbel med propell? Jeg har en 3 bladers vribar liggende, da kan man stille ønsket vridning. Er litt usikker på vilken vei den går riktinok, men det kan evt sjekkes Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Jeg har også en bygningssag stående ute i friluft. Det har gått bra i over 30 år. Den er kjekk å ha til kapp og kløving av plank, samt grovskjæring av plater ol. Lakkeringsrom hadde jeg også trengt nå. Det blir for mye støv i hobbyrommet. Men jeg løser det ved at jeg pusser over med veldig fint sandpapir før jeg monterer og tar siste finstrøket i båten. Der er det temmelig støvfritt nå. Venter bare på litt varmere vær. Jeg er ute etter ny propell, ja. Instillbar trebladet høres interessant ut. Jeg har nå diameter 16" og 30 mm aksel. Dreieretning mot urviseren, sett bakfra. Jeg har planlagt å ta den inn for å måle stigningen en av de første dagene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.