Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Fru Petrell er en båt på 42 meter som ligger tilsalgs på finn. Kunne det ikke gå greit å ta den andre som dekkslast. Fru Petrell ligg er Kragerø så derfor midt i smørøyet for en finlandstur.

Enten at eier tar et oppdrag eller at båten leies ut. Det er vel noen her som har papirer på å kunne manøvrere denne skuta.

Link to post
Share on other sites

Ang. dette med ferje...

Ligger det ikke en slik ferje på Aker Brygge som heter Stokkvågen?? Mener da det! Vet ikke hvem som eier den, men kanskje verdt noen telefoner.

Dersom det er den samme "Stokkvågen" som gikk som rutebåt i Lurøy for 30 år siden, så har den temmelig begrenset kapasitet for last.

 

http://www.fjordfaehren.de/no/fjord_s2.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Siden dette er veteranbåt bør det være mulighet for noe godwill etc hos det lokale politiet. Transport langs veien bør absolutt være en mulighet. Tror jeg ville presentert båten og prosjektet med bilder etc og forklart tilhørigheten til norsk historie.

 

Kjøp en opplagshenger og tau med traktor.

 

Har det tilknytining til forsvaret bør det også være mulighet for noe godwill der f.eks med transport på sjøen.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har fulgt denne tråden. Forutsatt at båten toler det så er ideen med stor hengar og traktor god, etter mi meining.

 

Det minner meg om då eg var aktiv medlem i 4H for eindel år sidan. På ein landsleir var det ei gjeng som ankom, etter å ha kjørt halve landet med traktor og hengar. Traktoren var lånt av Felleskjøpet, som fekk mykje reklame og medieomtale attende.

 

Igjen forutsatt at båten toler det så er nok hengar, traktor og eventuelt følgebil med fleire alterntive traktorførarar ein god ide. Det må vel òg vera råd å selga hengaren, om enn med tap, etterpå.

 

Moderne traktorar går glatt 40-50 km/t.

 

Går du for denne ideen er det vel lurast å legga opp til ei ruta med flest mogleg ferjer.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

re traktor forslag, så nevner jeg at båten fortsatt ligger i Nord Finland :-)

 

Å humpe av gårde igjennom hele Norge/Sverige og delvis Finland er spenstig .....

 

Jeg HAR fått tillatelse av politi i respektive land for å stenge veier, ved eventuell transport nattestid på semitrailer.

 

Båten er 4,5 meter bred. Svære dumpere/gravemaskiner er til sammenligning 3 meter brede..........

 

Jeg må leie inn politibil i hvert land, i tillegg til 2 følgebiler.

 

Estimat : 260 000 ink. alt. av transport. I tillegg kommer kranløft i Finland og Norge......

 

Det blir nok å foreta grep for å seile nedover med bruk av påhengsmotor, eller aller best, ferge..........

Link to post
Share on other sites

Dersom det er den samme "Stokkvågen" som gikk som rutebåt i Lurøy for 30 år siden, så har den temmelig begrenset kapasitet for last.

 

http://www.fjordfaehren.de/no/fjord_s2.htm

 

Ja, Ivar... det var den "Stokkvågen" jeg tenkte på... den gode gamle rutebåten i Lurøy! Den var nok mye mindre enn jeg først trodde :-((

 

Men Ivar, du som kanskje farter en del i traktene der oppe. Den ferja som ligger i Stokkvågen, rett over hurtigbåtkaien, hva heter den og brukes ikke den til div. oppdrag? Husker vi brukte den for å hente/bringe smolt med trailer/tankbil fra Stigøya, så den burde jo kunne laste en del.

Ellers bør det jo finnes noen fartøy av denne typen som kan anvendes til dette formålet. Mener det hadde vært den beste løsningen (så langt) på mange måter... med tanke på sikkerhet for mannskap og last og forhåpentligvis pris!

 

 

LODDA :flag:

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til den ferja, annet enn at jeg har sett den ligge der i opplag.

 

Ang gamle Stokkvågen, så virket vel det meste mye større nån man var 5 år :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

eller aller best, ferge..........

 

har du kollat om du kan få följa med då Color leverer sin nye ferje fra Finland ...den går vel tom fra varvet til Oslo....

 

alt Helsingfors-Kiel Kiel-Oslo 2 ferjer

 

men dom brukar ta bra betalt för bredtransporter på ferjor...ofta får man betala för 2 trailers.....

jag kjör lite i jobben fra Polen/Tyskland til Sverige......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Før man eventuelt "går av skaftet" bemerker jeg at fortsatt gjenstår det aller viktigste, nemlig eventuelt kjøp av båt. Et par ting må avklares før så eventuelt skjer. Men det jeg kan fortelle, er at vi har bestemt oss for fraktordning. Vel og merke såfremt ikke spesielt gode/billige ordninger dukker opp.

 

Vi har derfor bestemt oss (dersom vi kommer i havn med kjøp) for å "stoffe" båten med "kondommaling", som tidligere er forsøkt på sjøvann. Man garanterer for kvalitet og holdbarhet. Jeg vil komme tilbake med informasjon om type.

 

Der vil i tillegg bli klargjort tykke pvc duker på dollbord med tau klar for eventuelt å betrekke skrog dersom uhell skjer. Da er tanken at man på den andre side kan trekke tau for å dra presenning på plass.

 

Der vil være dykkerutstyr ombord. I tillegg vil der være ombord eget strømagregat til lenseutstyr/pc/lanterner/annet. Dernest leies inn eget dieselagregat/lenseapparat. 3 seperate lensepumper vil der også bli.

 

Dieseltank vil bli rengjort med acetone, for å gjøre denne om til bensintank.

 

Der vil bli laget en drager i stål, ferdige med hull for å monteres fast på akterspeil. Denne vil skråstemples til skrog.

 

På denne drager vil der monteres påhengsmotor 60 HK.

 

Maritim har lange nok gassregulatorer til å rekke fram til styrhus (rundt 14-15 meter).

 

Jeg må ut og anskaffe meg påhengsmotor i nær fremtid.

 

Der vil bli tatt med gummijolle/glassfiberjolle med 5-6 HK motor. Jeg vil tro jeg kjøper dette på stedet, istedet for å måtte frakte dette helt hjemmefra og opp.

 

Jeg antar vi drar siste halvdel av Juni.

 

Der vil selvsagt bli påtenkt flere detaljer etterhvert som tiden går.

 

En kompis har sagt seg svært interessert i å være med. Han har dykkererfaring. Han er også 1000 kunstner som får til det han vil få til. Kan være uvurderlig å ha med en slik kapasitet!

 

Man antar (ikke jeg som har regnet ut, men annen) at vi kan uten besvær ha ca 8 knop med 60HK på hekken.

 

Jeg har derfor lyst til å utfordre medlemmene til å lage en reiserute basert på dagsetapper hvor 7 knop holdes.

 

Vi snakker "sommerferd", med andre ord vil der være mulig å være underveis tidlig og sent.

 

Jeg ønsker hovedsaklig innenskjærs seilas i tilfelle dårlig vær. Skulle været være bra, vil vi kunne skorte inn på seilingstiden, som er gevinst.

 

Jeg ønsker overfart til Norge med utgangspunkt i Strømstad.

 

Har dere reiseruteforslag ?

 

(når det gjelder bilder, så bør ikke dette være så lenge til :lol: , jeg antar vi har avtale kommende Onsdag, dersom "det går vår vei")

Link to post
Share on other sites

Vil ikke legge en demper på iveren her, men jeg stiller meg skeptisk til påhengsmotorløsningen. Først så har du en veldig liten propell og motor som er beregnet for høyt turtall. At du klarer å holde syv knop tror jeg ikke. Motoren vil ha en høy belastning hele turen. En annen ting er at du skal ut i åpent hav med en påhengsmotor festet på en så stort skrog vil de bli mye visping i overflaten.

Jeg er ikke noen påhengsmotor kjenner så argumenter gjerne imot.

Ta en prat med Poseidon han vil kunne gi deg noe gode råd med et evt slep med lang slepeline. Er ikke Norsteam i østersjøen i år?

 

Mvh Tom

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden men etter hva jeg kan forstå så er det snakk om å ta en relativt stor veteran båt som har ligget på len en tid og dermed ikke er fullt ut svømmedyktig uten kondommaling. Deretter transportere denne fra Oulu og til det blide sørland.. Dette er en distanse på ca. 1050 nm rake vegen rundt kysten. Dette virker på meg å være en strabasiøs tur med en påhenger på hekken. Det er neppe ralistsisk å holde 7 knop i snitt hele veien hjem, med litt strøm og vind så tror jeg nok neppe en klarer mere enn 5 knop i snitt på en god dag... Da bir dette en tur på 210 timer og med 10 timer om dagen er dette 3 uker.... pluss ltt til her og der... Ferien og vel så er i allefall i boks om en går på et slikt prosjekt

 

Da hadde jeg nok vurdert muligheten som dekkslast på en eller annen båt som trafikerer i Østersjøen/Bottenvika og videre hit... finn en båt fra Baltikum, betal den ekstra for en tur innom Oulu når den er på vei vestover.... Det må da blilligere enn de 210 du hittil har fått.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Plimsoll/Sydvesten, forslaget med påhengs kommer fra representanter i Redningsselskapet.

 

Disse har det jeg kaller solid erfaring.

 

Jeg ble fortalt at de ved ett tilfelle førte en langt større skøyte med 25 HK motor. Dette på åpne strekk.

 

Ad fart/fremdrift så er dette regnet ut, skal se om jeg senere kan legge dette ut her i tråden.

 

Vedrørende dekkslast, synes dette som svært vanskelig. Oulu er ikke verdens navle. Det er klart at vi kunne basert oss på å seile på egen kjøl til eksempelvis Stockholm for videre frakt ikke ville vært noe problem, men all den tid representanter fra redninsselskap ikke har motforestillinger, føler jeg situasjonen trygg.

 

Det MÅ også tilføyes at skroget er ikke så ille som det kan høres ut som. Representanten som har vært tilstede og vurdert båten i 3 dager er meget klar på at dersom man er tilstede med arbeid rundt 3 dager vil farkosten flyte for egen regning, uten nødvendige hjelpemidler.

 

Det at jeg tilfører "hjelpemidler" er for å ivareta sikkerheten på beste mulige måte.

 

Jeg kan i tillegg forsikre Plimsoll at dersom der er opprørt hav på de åpne strekningene, har vi intet der ute å gjøre. Da er det bedre å være turist på land i påvente av bedre vær :-) Det er ikke så ofte vi er i de trakter av skandinavia så det kunne nok vært artig å se noe mer enn bare skjærgården....

Link to post
Share on other sites

... men jeg stiller meg skeptisk til påhengsmotorløsningen. Først så har du en veldig liten propell og motor som er beregnet for høyt turtall. At du klarer å holde syv knop tror jeg ikke. Motoren vil ha en høy belastning hele turen. En annen ting er at du skal ut i åpent hav med en påhengsmotor festet på en så stort skrog vil de bli mye visping i overflaten.

 

Er endel påhengsmotorer som daglig ser slik tung bruk rundtomkring i verden, tunge lektre , pontongbåter osv. Så lenge motoren får den bensinen og olja den skal ha, samt får gå med det turtallet den er beregnet på så skal alle påhengere isalg i dag klare slik belastning uten å gå i stykker.

 

Selvfølgelig en fordel om motoren er en sk. High-thrust utgave med større propell og lavere giring, på Yamaha sin FT60 så kan man f.eks sette på propell på 14x11" , den burde ha litt skyvekraft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører "skeptikerklubben", men la oss glemme det.

Perlen har gjort et grundig forarbeid og planlagt et opplegg basert på ekspertise, så jeg synes den saken bør ligge.

---------------

 

Jeg er opptatt av å diskutere reiserute. Dette er ukjent farvvann for de fleste, og jeg tror det er viktig nå å samle inn mest mulig informasjon om strekningen.

 

Korteste vei er beregnet til 1017 nm, men "kyststi" varianten er mye mye lenger.

Ser at 1050 nm er nevnt, men kjenner ikke bakgrunnen for den beregningen, og den kan umulig stemme når korteste vei er ca 1020 nm. Jeg vil tippe på et sted mellom 1400 og 1600 nm, men det vet man ikke før hele reiseruta er planlagt.

 

Jeg håper vi kan få til en fruktbar diskusjon om resierute uten for mange avsporinger, og vi bør konsentrere innsatsen om strekningen

Oulu - Gøteborg. Resten er plankekjøring. Informasjon om statistiske/lokale værforhold mm langs reiseruta er også viktig for å kunne planlegge en trygg rute.

 

Jeg oppretter en egen tråd for dette.

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen,

jeg har ikke sett denne tråden før nå nettopp, men du allverden for et prosjekt du synes å gi deg i kast med!

 

Etter å ha skumlest hele rekken med innlegg har jeg hevet et øyebryn og to, og tillater meg å legge inn noen små kommentarer hist og pist...

Snakker du om 2-3 ukers seilas med taubåt, tror jeg fort du er oppe i samme summen du anslår med en ramme (regner med at denne skal gå på et skip), Tviler på om du klarer å få båt og bunkers til mindre enn 10 000 pr døgn, trolig er kostnaden en god del mere en dette.

NOK 10.000 pr døgn utgjør ca NOK 416 pr time. Jeg tror du skal lete lenge for å finne noen som kan mobilisere taubåt, et par mann, diesel og kaffe for en slik pris . . . . .

 

56 fot.

4,5 meter bred (!)

Rundt 10 ton

Dette klinger en anelse ulogisk. Hvis du tar i bruk litt av skipslæren fra D5L vil du fort se at selv med en blokk-koeffisient på 0,5 ender du opp med et dypgående som umulig kan stemme?

 

Slep kan isåfall skje med båten vår "Perlen", som er 40 fot meget kraftig og tung trebåt (15 ton). Jeg vil isåfall legge 56 foteren longside med Perlen med ekstrem fendring i mellom. Jeg mener longside er bedre enn aktenfor. Hva mener dere ?

 

Nå er det slik at jeg egentlig ikke har tid. Hvor lang tid kan der egentlig medgå til slikt slepeprosjekt ? Man må beregne ventetid grunnet vær.

 

Om noen her på forumet har kompetanse på slep, eller kjenner til noen som kan, og at vedkommende kan utføre dette i tråd med alle sikkerhetshensyn med mer, er jeg villig til å honorere dette rikelig.

Å slepe 1000 mil, med "gristjoring", over tildels åpne strekk? Beklager, men der er jeg skeptisk. Påkjenningene både på den som sleper og den slepte båten ville bli formidable. Minst 100 meter med god trosse måtte være langt behageligere.

 

Mht tidsestimat så ville jeg si en uke for å gå bort med dagens Perlen, og minst det dobbelte for å komme tilbake.

 

Dette må da være en fin jobb for Poseidon??

Jobben kunne være grei nok, men ikke til slike priser som antydet ovenfor. Selv den forsiktigste kalkyle ville nok være for kostbar. Det dreier seg tross alt om 2 x 1.000 nautiske mil, pluss, pluss...

 

Et tips du kan sjekke opp Perlen:

Den finske stat har 3 stk store isbrytere (Nordica,Fennica og Botnica) som benyttes til isbryting i Østersjøen om vinterene. Når sesongen for isbryting er ferdig benyttes disse skipene i oljeindustrien i b.l.a Nordsjøen og er jevnlig å se i norske havner. . Disse fartøyene har trolig ikke store nok egne kraner til lasting av så stor båt.

Dette tror jeg ærlig talt er det beste forslaget så langt. Grimstads store sønn er såvidt jeg vet inne på eiersiden i disse båtene, og det kunne jo være at han øynet en sjanse for litt positiv omtale i lokalpressen?

Disse båtene har rikelig krankapasitet til å løfte båten, selv om den veier det som jeg tror den veier. Begrensningen kommer til å ligge i løfteåk, stropping, etc....

 

Den representanten jeg pratet med, anbefalte rundt 60HK motor, og burde kunne klare (med god sig) rundt 8 knop.

Den kalkylen stiller jeg meg en anelse skeptisk til. Du måtte iallefall velge propell med omhu, og få en som var tilpasset sleping mer enn fart.

 

Jeg vil tro Gøtakanal er nærliggende å benytte.

Trollhättan kanal og Gøta kanal er selvfølgelig en god avkorting av strekket. Men her bør du nok sjekke på forhånd om du eventuelt møtes med restriksjoner. Det kunne være noe som dumt som septiktanker, det kunne gå på forsikring, det kunne gå på risiko for at transporten i verste fall havarerte....

 

Jeg tror mange i sin iver glemmer hvor langt dette egentlig er. Skal man følge kysten hele veien er dette veldig langt. Skal man gå korteste veien snakker vi om havetapper på flere dagen uten landkjenning.

Så enig, så enig Lasse. Jeg tror at mange som mener noe i denne tråden glemmer at strekket er lengre enn man selv seiler sin fritidsbåt på flere år, til sammen . . . .

 

Dieseltank vil bli rengjort med acetone, for å gjøre denne om til bensintank.

Høres både farlig og unødvendig ut.

 

Vil ikke legge en demper på iveren her, men jeg stiller meg skeptisk til påhengsmotorløsningen. Først så har du en veldig liten propell og motor som er beregnet for høyt turtall. At du klarer å holde syv knop tror jeg ikke. Motoren vil ha en høy belastning hele turen. En annen ting er at du skal ut i åpent hav med en påhengsmotor festet på en så stort skrog vil de bli mye visping i overflaten.

Jeg er ikke noen påhengsmotor kjenner så argumenter gjerne imot.

Plimsoll er en mann som har ferdes mer på havet enn de fleste av oss, og jeg stiller meg bak hvert eneste ord han skriver....

 

Ta en prat med Poseidon han vil kunne gi deg noe gode råd med et evt slep med lang slepeline. Er ikke Norsteam i østersjøen i år?

Såvidt jeg kjenner til er Nordsteam i Gøteborg, så det hjelper nok lite.

 

Da hadde jeg nok vurdert muligheten som dekkslast på en eller annen båt som trafikerer i Østersjøen/Bottenvika og videre hit... finn en båt fra Baltikum, betal den ekstra for en tur innom Oulu når den er på vei vestover.... Det må da blilligere enn de 210 du hittil har fått.

Det tror jeg også :wink:

 

Alt i alt Perlen;

et fantastisk prosjekt, som jeg virkelig håper at du kan få ordning på - men å basere seg på å seile et så stort fartøy 1.000 mil med å kjøre 4.000 liter bensin gjennom en påhengs, det tror jeg rett og slett ikke at er helt realistisk......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tror nok at 60 hk er nok, dersom propellen får "fotfeste".

 

hull012.jpg

 

Det skal ikke mer enn 26 (teoretiske) hk til for å få den opp i skrogfart.

Men den vil, med den vekta, ha lite dypgående og vil hoppe og sprette fælt.

 

Men jeg er noe uenig i motoriseringen med en bensinmotor på en plank.

Jeg ville fått fatt på 2 stk. Yanmar 35 hk diesel påhengere, sveist opp to kraftige braketter og boltet de til akterspeilet med kraftige doblinger.

Da har båten, for alle praktiske formål, to diesel hekkaggregater. Med riktig propell er det et vannvittig skyv i disse Yanmarene.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror Gladiator har rett... Hvis man er en gjeng så går det fort, kan feks kjøpe en sliten varebil med greit motor for å kjøre den til Finland. Ut med motor, vrake resten, og så legge til sjøs. Da får man jo testa om motoren holder noen timer og...

 

Hva slags maskiner står i? De kan vel neppe være så store at man ikke får flytta de ut på noen timer med en jigg og jekketalje?

 

Velger du dette, så har du jo faktisk et foreløpig fremdriftsmiddel for neste sesong og... Regner med at førsteprioritet er skrog og dekk når det gjelder selve restaureringen...?

Link to post
Share on other sites

Her er mange kloke ord skrevet siste døgn, takk for det!

 

Poseidon, du har solid erfaring som er vel verdt å lytte til. Og jeg kan bekrefte overfor andre her på forumet om prisene du anfører. Jeg pratet med et lokalt slepebåtfirma. NOK 600 000 for å dra opp til Oulu for deretter å slepe lekter hjem igjen. Slepebåt er dermed ute "av dansen" i båsen av muligheter.....

 

Som jeg tidligere har anført, er jeg hverken låst mot den ene eller andre løsning.

 

Det jeg er opptatt av, er i første rekke å ha solid sikkerhet for personer, dernest foreta så sikker transport som overhode mulig, og til sist forsøke så langt det er mulig å redusere fraktomkostninger så mye som mulig.

 

Planlegging/oppgaver forbundet med kjøp av denne farkosten har tatt utrolig mye tid. Jeg er redd det blir liten lønn kommende måned :wink: Men nå øyner jeg en milepæl, nemlig å få kjøpt skuta i nær fremtid. Deretter kan jeg bruke langt mer tid i planlegging og prosjektering før henting av prosjektet.

 

Jeg holder dere orientert så snart konkrete saker skjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...