Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

:lol::lol::yesnod::yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vel da får jeg bare se hvordan sprekkene blir til våren når båten begynner å tørke... Ellers har jeg planer om å begynne å skrape på innerskroget, anbefales det god malingskrape og varmluftspistol til dette?

 

Lurer også angående bunnstoffet mitt som er for høyt, bør jeg fylle i ballast eller bør jeg skrape det lavere?

Link to post
Share on other sites

Stoffet jeg brukte het Casco Aquastop, prisen husker jeg ikke, men jeg fikk ikke åndenød

da jeg betalte. Helt riktig Sinten, Det er vannbasert, primet der det var bart treverk og la på

en streng på sånn ca 1cm bred 2 ganger, noen steder 3 ganger. Stoffet deretter oppå. Stoffingen

sitter ennå. Vet ikke hvor stivt Aquastoppen blir i kaldt vann, men båten har vært like tett i hele

sommer. Nå står den på land, og alt ser like fint ut. Tjære og Farm gjør sikkert like bra jobb, men det

er tungt å legge på. Blir spennende å se hvor stivt og hvor mye som har løsnet til våren. Han som anbefalte

løsningen mener hårdnakket at det kun er å flekke året etter. Venter i spenning.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Har alltid lurt på kvifor det skal brukast lappar av bly til slikt, er det på grunn av tæring? Vil det ikkje funke med aluminium eller kobber (så sant du har kobberklinker) i staden :confused: ?

 

Lagt til:

Ben kom i mellom her...

 

Så du har altså smurt ei stripe i bordovergongane og i sprekkene? Såg først for meg at du hadde smurt heile båten under vasslinja, men då hadde det gått med ein del liter kan eg tenke meg :crazy:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Så du har altså smurt ei stripe i bordovergongane og i sprekkene? Såg først for meg at du hadde smurt heile båten under vasslinja, men då hadde det gått med ein del liter kan eg tenke meg :crazy:

 

Ja, la på alle sprekkene jeg fant, Har foreløbig kun sprekker mellom bordgangene. Men det ble mange nok.

Har en Storø 34, så det gikk med nesten 2 bokser. Så langt jeg kan se, sitter alt godt ennå. Det skulle jo tyde på

at membranen fester godt til primet treverk. Blir spennende å se hvor mye som må erstattes til våren.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Ja, la på alle sprekkene jeg fant, Har foreløbig kun sprekker mellom bordgangene. Men det ble mange nok.

Har en Storø 34, så det gikk med nesten 2 bokser. Så langt jeg kan se, sitter alt godt ennå. Det skulle jo tyde på

at membranen fester godt til primet treverk. Blir spennende å se hvor mye som må erstattes til våren.

 

mvh

Ben

 

Det blir vel like bra med farm ville jeg tro??

Link to post
Share on other sites

Hei.

Gå til blikkenslageren å kjøp strimler i "passe bredde" av tynn kobber. Klin inn sprekkene med farm 80 og spikre fast kobberplaten så farmen tyter ut på sidene...... Spikre ganske tett, bare en cm mellomrom med kobberspiker. Overflødig farm tørkes vekk. Kobberet beskytter også mot råte, så ingen ulempe å ha dette.

Billig, enkelt og bra...... :yesnod:

 

I en trebåt skal det være en del ballast for å gjøre den stødig. Vis det ikke er noe særlig ballast fra før ville jeg fyllt opp litt... Hvor mange cm er det snakk om ? Husk at bunnstoffet bør gå ca 3-4 cm over vannet......

Redigert av marolita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kanskje noe med at blyet er lett å forme forøvrig..?? :confused:

 

Ikke bare det! I tillegg er blyet såpass mykt at det tillater treverket å leve litt, slik at det ikke sprekker på nytt langs stiftene. Har lest at det i alle fall før var vanlig å kline inn treverket med tjære (eller Farm), legge på en tøyremse som dekker hele sprekken med godt overlapp, sause dette også godt inn med tjære el.Farm og deretter stifte blyboten utenpå dette igjen! Ser ikke nødvendigvis så pent ut, men tett blir det! Og det er jo det viktigste...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gøy å se at det er andre på min alder som også driver med trebåt. Jeg har ikke snekke selv, men får bruke farmor si så mye jeg vil, trenger ikke å betale disel selv en gang :wink:. Båten jeg bruker er nesten helt lik din, men en fot kortere (var det ikke 22 fot din var?) Jeg har ikke styrehus på "min" båt, det var det på den for 20 år siden, men det ble liggende på land og til slutt brent. Jeg har lenge hatt lyst til å lage nytt.

 

Når det gjelder din båt, så var jeg sikker på av det var Svein Walvick som hadde bygget den, han har bygget den jeg disponerer og faren min sin båt (en 26 fot lang bredbygget fiskebåt).

 

Og hvis du skal selge den, så må du for guds skyld kreve mer enn 10.000 for den, hverdtfall 15 tusen.

Link to post
Share on other sites

Gøy å se at det er andre på min alder som også driver med trebåt. Jeg har ikke snekke selv, men får bruke farmor si så mye jeg vil, trenger ikke å betale disel selv en gang :wink:. Båten jeg bruker er nesten helt lik din, men en fot kortere (var det ikke 22 fot din var?) Jeg har ikke styrehus på "min" båt, det var det på den for 20 år siden, men det ble liggende på land og til slutt brent. Jeg har lenge hatt lyst til å lage nytt.

 

Når det gjelder din båt, så var jeg sikker på av det var Svein Walvick som hadde bygget den, han har bygget den jeg disponerer og faren min sin båt (en 26 fot lang bredbygget fiskebåt).

 

Og hvis du skal selge den, så må du for guds skyld kreve mer enn 10.000 for den, hverdtfall 15 tusen.

 

Hei! Ja det er hyggelig å se at andre enn meg også driver med denne litt uvanlige hobbyen.. Min er nok lenger en 22fot, jeg tenker bortimot 24-25.. Har ikke målt helt enda.. Angående Svein Walvick så sendte jeg han mail en mail med bilder av båten grunnet jeg fant en annonse på finn med en båt som jeg syntes lignet voldsomt på min som selger opplyste at var bygget hos han.. Svein mente derimot den ikke var bygget her men kanskje rundt Lista. Er dette et eget båtbyggeri, noen som har mail, nummer evt?

 

Så var det prisen. 15.000 tror jeg at jeg kan drømme om. Det er ekstremt "dårlig" marked for slike trebåter og for 15.000 for man langt bedre enn den jeg har.. Jeg er vel heldig om jeg får 7k...

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Svein Walvick driver et lite båtbyggeri sammen med sønnen, de har ca 2-3 båter i året. "Før i tiden" hadde de nok flere og var større på det. Men det kan godt hende at båten din ble bygget i området rundt Lista. I den perioden din båt ble bygget ble det bygget mange båter av den typen her på sørlandet.

 

Når det gjelder prisen, så er jeg litt uenig med deg, jeg mener at du lett kan få mer enn 7 tusen for båten, men det kan hende det er et annet marked på trebåter på vest-landet enn her på sørlandet... Eller så kan det være at den typen båt du har (med den typen styrehus ol..) ikke er like atraktiv.

 

Men uansett lykke til videre med båtprosjektet ditt!

Link to post
Share on other sites

Tror jeg muligens skal bygge om innvendig i vinter.. :crazy:

 

Stod å så in i en båt som er mindre enn min idag, der var det 2 langsgående benker som man kunne sitte på. Det var også plass til et bord i midten som det ikke var. Benkene i denne båten var ikke lange nok til å ligge på men tror mitt overbygg er litt lenger. Er det noen som har bilder av slik innredning? Og kan jeg bruke det som er nå ved å skjære ut i midten??

 

Se vedlegg, veldig fort tegnet men, vil ha 2 benker på sidene så må dørken i midten senkes litt så jeg muligens kan få et nedfellbart bord i midten.. Jeg tenker også at benkene kan gå helt bak i overbygget, ihvertfall på styrbord side. På babord har jeg jo lagt til skap så jeg må se litt på det..

 

innvendig_plan.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

En krakk på hver sin side inne i hytta er en god løsning for trebåter. Er mange som har den løsningen, og tror nok at hver andre trebåt du ser, ser du denne løsningen inni.

Har desverre ingen bilder for hånden akkurat nå, men er oppvokst i to trebåter med denne løsningen.

Skal se om jeg klarer å rote frem noen bilder jeg kan legge ut.

 

Lykke til!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Ikke bare det! I tillegg er blyet såpass mykt at det tillater treverket å leve litt, slik at det ikke sprekker på nytt langs stiftene. Har lest at det i alle fall før var vanlig å kline inn treverket med tjære (eller Farm), legge på en tøyremse som dekker hele sprekken med godt overlapp, sause dette også godt inn med tjære el.Farm og deretter stifte blyboten utenpå dette igjen! Ser ikke nødvendigvis så pent ut, men tett blir det! Og det er jo det viktigste...

Ett av dei første minnene eg har, kan ha vært tri fira år e at eg stod og holdt blyplater for bestefaren min så gjorde nettopp det der, beistsvære fering så blei brukt te garn. båten holdt te ut på nittitallet, øve hundre år gammel.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Hei!

En krakk på hver sin side inne i hytta er en god løsning for trebåter. Er mange som har den løsningen, og tror nok at hver andre trebåt du ser, ser du denne løsningen inni.

Har desverre ingen bilder for hånden akkurat nå, men er oppvokst i to trebåter med denne løsningen.

Skal se om jeg klarer å rote frem noen bilder jeg kan legge ut.

 

Lykke til!

 

Vivvi

 

Ja, det er en fordel å ha 2 benker å et bord å sitte på inne i båten. Skal måle litt høyder å slikt neste gang jeg skal der.. Kan jo muligens skaffe noen store papp-biter som jeg kan lage en liten mal av å se hvordan det blir med plass osv. Kanskje kuenne jeg ha brukt det som står fra før å sagt ut i midten... Blir kanskje ikke så fint med plankene men vi får se... God oppbvaringsplass under får jeg jo også.. Visst noen har bilder av slik innredning så vil jeg gjerne se dem :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...