Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Har altid ment at det er helt normalt med sprekker i bordene på en trebåt... Men treverket trutner jo sammen når båten er på sjøen. når den er på land, så åpner sprekkene seg igjen. har pleid å skrape det rent rundt sprekkene, for så å smøre greas eller smør på sprekkene, de vil da holde tett, og "tettemiddelet" vil bli presset lett ut når sprekkene trutner sammen.

Link to post
Share on other sites

Vi får se.. Disse sprekkene har lekkt etter båten har vært på sjøen hele sesongen. For alt jeg vet kan det være det holder tett med farm...

 

Jeg har alltid hatt mye lekkasjer under sjøsetting, ikke verre enn at pumpene holdt tritt, men nok til at blodtrykket steg faretruende høyt.

Ifjor derimot gikk det nesten helt galt, les " når båten helst vil være ubåt". Fikk orden på både båt og motorer, så sesongen ble tilslutt fin.

I vår lå jeg ved siden av en kar med trebåt fra 1937. Han fortalte om det samme stresset, helt til han kom på å prøve flytende membran.

Og det fungerte vannvittig bra. La på 2 lag på alle sprekkene, noen steder 3 lag. Stoffet og satt ut. Det gikk flere minutter før den 1. pumpa

startet. etter 3-4 timer var båten like tett som etter et døgn i tidligere år. Noe vann siger alltid inn, men så tett som iår har den aldri vært.

2 ting er viktig: Du må ikke presse membranen langt inn i sprekkene, 1 mm el 2 er mer enn nok, treet må få anledning til å trutne. Er sprekkene

større enn ca 2- 3mm må du finne andre løsninger. Det er utrolig mye vann som kommer inn en sprekk på 1mm som er 2-3 meter lang, har jeg

smertelig erfart. Og har man flere av samme typen, blir det virkelig mye vann.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Flytende membran brukes på f.eks baderom som vannsperre mellom vegg og fliser.

Fås i 1kg bokser Maxbo, Jernia el.l. Legges på med pensel, tørker fort og er svært fleksibelt.

Det har jeg jo ikke tenkt på før. Mitt lille skip slipper jo inn en dråpe innimellom, særlig når vi har vært undervegs, så et ekstra tettemiddel var en god tanke.

Dette legges på utsida, naturligvis - under bunnstoffet?

Link to post
Share on other sites

Tetter nok bra med membran, dessutan er det mjukt/elastisk nok til å ikkje sprenge borda vil eg tru.

Men stiller meg litt skeptisk til ein del ting...

  • Fester det til båten?
  • Korleis fester bunnstoffet til membranen igjen?
  • Og er ikkje slik baderomsmembran vassbasert?

:confused:

 

Korleis gjorde du det Ben? Same prossedyren som med ein badevegg med primer først og så membran? (går ut frå du droppa flisene ytterst :wink: ) Du har ikkje fått båten på land for sesongen vel? I såfall korleis ser det ut under båten no? Viss dette funker og heng godt nok så er det jo nesten for godt til å vere sant. :flag:

 

Men det var ein tanke som slo meg. Ville det ikkje vore betre med ei eller anna form for tjøre, eller sånn svart asfaltmasse som ein bruker på tak? Den er ialfall berekna for utandørs bruk...

 

 

No begynte det endelig å bli litt "liv" i tråden din sleipner :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja det har jo vært litt liv i det siste da om lusinga :wink:

 

Ellers syntes jeg også at dette hørtes ut som et "vidundermiddel" for meg. Men hvor elastiskt/mykt er dette stoffet? Lurer også på om det er dyrt eller? Og som Sinten sier, fester det seg lett på treet og fester bunnstoffet seg lett på dette?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Flytende membrand var nytt for meg, men det er mulig det fungerer.

Jeg for min del har meget god erfaring med Takisol Fiberkitt. Dette er en fiberarmert tettningsmasse som vanligvis blir benyttet på tak. Fordelen med denne er at den er så myk at den presses ut av sprekken da den trutner. Når våren kommer og bordet tørker vil naturlig nok sprekken komme tilbake. Bare ta ett sparkeljern og legg det tilbake i sprekken igjen. Fungerer utmerket og varer i mange år.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Det som gjør meg usikker på å bruke membran eller tjæreprodukter er at de sansynligvis mister mestparten av elastiskiteten når den kommer i kaldt vann.

 

Skal du bruke membran tror jeg det vil være en fordel å prime inni sprekken så godt det lar seg gjøre.

 

Uansett tror jeg farm er et bedre alternativ en disse andre produktene.

 

Sparkling med epoksy der du først væter med ufortynnet og så fortykket i en greas liknende masse hvis sprekken ikke er forstår, noe den ikke er ifølge bildene, Kjøper de et rep sett fra westsystem holder sansynlig vis dette. (De hadde slike sett tidligere i allefall)

 

Alternativt hvis sprekken er for stor LUSING.

 

En måte å finne ut om sprekken er for stor kan være å legge i gameldags grønnsåpe (hvis det finnes da, slike firkantige plast bokser) ligger dette uten å sige for mye ut mener jeg du kan bruke denne metoden.

 

Blybot under vannlinjen kan være et alternativ. husk å bruk så småe stifter som mulig, eller kan du sette press på den lim den med tech 7

Link to post
Share on other sites

Det som gjør meg usikker på å bruke membran eller tjæreprodukter er at de sansynligvis mister mestparten av elastiskiteten når den kommer i kaldt vann.

 

............ eller kan du sette press på den lim den med tech 7

 

Tech7 som er den MS-polymer på markedet med lavest elastitet (60 shore)...... :nonod:

Bruk heller Optiform Unifix, Soudal Fix All eller Jernia Lim og Fug...(45 shore på alle produkter, limer og tetter over/under vann etc...samme som Tech7 men høyere elastitet) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det som gjør meg usikker på å bruke membran eller tjæreprodukter er at de sansynligvis mister mestparten av elastiskiteten når den kommer i kaldt vann.

 

Skal du bruke membran tror jeg det vil være en fordel å prime inni sprekken så godt det lar seg gjøre.

 

Uansett tror jeg farm er et bedre alternativ en disse andre produktene.

 

Sparkling med epoksy der du først væter med ufortynnet og så fortykket i en greas liknende masse hvis sprekken ikke er forstår, noe den ikke er ifølge bildene, Kjøper de et rep sett fra westsystem holder sansynlig vis dette. (De hadde slike sett tidligere i allefall)

 

Alternativt hvis sprekken er for stor LUSING.

 

En måte å finne ut om sprekken er for stor kan være å legge i gameldags grønnsåpe (hvis det finnes da, slike firkantige plast bokser) ligger dette uten å sige for mye ut mener jeg du kan bruke denne metoden.

 

Blybot under vannlinjen kan være et alternativ. husk å bruk så småe stifter som mulig, eller kan du sette press på den lim den med tech 7

 

Jeg vil helst slippe å kjøpe epoxy fra West System grunnet pris. Skal ikke legge for mye penger i båten.

 

Men blybot er det en blylappe? Kanskje jeg kan fylle sprekken med farm også legge oppå en blylappe? Det er sansynligvis ikke det beste for treet. Men nå er ikke dette noe trebåtfestival båt. Det holder sansynligvis i noen år?

Link to post
Share on other sites

Bytte bord er skikkelig :wink:

Du skal jo ha skøyte så da er det jo greit og fuske litt i faget.

Skulle byttet bord sjøl, men.....

 

Vet ikke Jon Kåre, jeg handler fra Trebåten som er leverandøren til Faannessen.

Men det er jo grei pris hos maritim, men det kommer vel borti 150 kroner i frakt/oppkrav også

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...