Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

O.K. - så "rammen" er del av lukedekselet...

 

Det enkleste ville vært og feste luken med hengsler på f. eks. undersiden og brukt en såkalt skåte til å holde dekselet inntil. Ei slik skåte koster 35.- på Biltema

 

87-123_l.jpg

 

- eller en slik kastekrok, eller haspe som noen kaller det for...?

25-535_l.jpg

 

Du kunne også lage en enkel låseanordning (koster ingenting) hvis du skur 2 stk flate "strimler" av kryssfinér (f. eks. 8cm lang og 3-4cm bred) flat på underkant av dekselet, slik at 3 cm stikker utenfor kanten. Du setter da luken ned i utringningen, med disse 2 "tungene" stikke innenfor nedre kant av utskjæringen i benken. I lukeåpningens overkant skrur du én slik strimmel - med en skrue i midten, slik at det blir en slags "propell-løsning" (propellen vannrett = luken kan settes inntil - propellen loddrett = luken låses) - som du da vrir "nedover" slik at denne legger seg som en "arm" over kanten på luken...

 

Vanskelig å forklare, enklere å tegne...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

O.K. - så "rammen" er del av lukedekselet...

 

Det enkleste ville vært og feste luken med hengsler på f. eks. undersiden og brukt en såkalt skåte til å holde dekselet inntil. Ei slik skåte koster 35.- på Biltema

 

87-123_l.jpg

 

- eller en slik kastekrok, eller haspe som noen kaller det for...?

25-535_l.jpg

 

Du kunne også lage en enkel låseanordning (koster ingenting) hvis du skur 2 stk flate "strimler" av kryssfinér (f. eks. 8cm lang og 3-4cm bred) flat på underkant av dekselet, slik at 3 cm stikker utenfor kanten. Du setter da luken ned i utringningen, med disse 2 "tungene" stikke innenfor nedre kant av utskjæringen i benken. I lukeåpningens overkant skrur du én slik strimmel - med en skrue i midten, slik at det blir en slags "propell-løsning" (propellen vannrett = luken kan settes inntil - propellen loddrett = luken låses) - som du da vrir "nedover" slik at denne legger seg som en "arm" over kanten på luken...

 

Vanskelig å forklare, enklere å tegne...

 

Hei!

 

Etter å ha lest det endel ganger forstod jeg tror jeg. Jeg hadde nemlig planer om å lage det slik med en strimle som jeg kunne vri over så den holdt seg inntil. Men det blir vel ikke like fint som å bruke hengsler i bunnen å en slik skåte?? Skal se om det er mulig å få festet hengsler på..

Link to post
Share on other sites

Ikke at det har noe å si, Sleipner - men dette er ikke en Refleks-bysse (danskebysse), men en ZETOR (tror jeg, den heter...). Regner med at reka og navnet står på plaketten foran...?

 

S_Merkelapp_03.jpg

 

...bare det at jeg mener bestemt at Zetor bruker 92mm diameter på røykrøret sitt. Refleks bruker 70 og 90 (usikker?)

 

Har du sjekka ovnen inni? Det skal være 2 ringer nedi der + et halv-skjold foran røkuttaket. Sjekk samtidig at brennerpotta er tett. Gamle ovner har lett for å sprekke / smuldre opp i potta.

 

Hei igjenn Walter!!

 

Har fått sett litt videre på byssa idag og jeg tror at det står Retor og ikke Zetor.. Men har jo ikke så mye å si.. Som du sier så er rør dimensjonen på byssa egentlig 90mm, men på enden av 90grader's vinkelen er det en liten overgang som gjør at den blir om til 70mm :wink:

 

Ellers sjekket jeg også ovnen inni, jeg har i toppen av brenneren en ring og dette halv skjoldet. Og i bunn har jeg en ring med endel huller i. Er dette den andre ringen eller mangler jeg en??

 

Har også sjekket at de bittesmå hulla i siden nedi brenneren ikke er tette. Min far sa at visst de var tette vil ovnen sote..

 

Ellers er det endel koks nedi som jeg skal prøve å få skrapet bort, er det mulig å spyle ovnen (vann)?? For og få rengjordt skikkelig?

Link to post
Share on other sites

Neida, Sleipner du mangler ingen - da har du alle (2) ringene og halv-skjoldet foran røykuttaket. Flott!

 

Villle IKKE brukt vann der nede i hvertfall. Diesel, paraffin eller rødsprit går greit.

 

Hvis du skal åpne regulatoren (anbefales for å gjøre rent nedi der, hvis ovnen har stått stille (ubrukt) en stund) så tar du og skrur opp der øverste 2 skruene, holder godt på lokket og vipper SAKTE opp. Tar du og løfter lokket for fort, så kommer en spiralfjær og ei hylse (fra omtrent midt i regulatoren) sprettendes opp og du husker ikke hvordan den skal settes sammen igjen! Har prøvd selv, det gikk dårlig...

 

Legg merke til hvordan hylsen (et kobberrør med tynn-tynn sliss i) og fjæren sitter, så du kan montere det riktig igjen. Tørk ut beholderen med kjøkkenpapir f. eks. vask godt nedi der med diesel, fjern all grums og ta samtidig ut silen i bunnen av regulatoren. Silen bør vaskes i diesel, og blåset rent med trykkluft. Pass på o-ringen (pakning) når du monterer silen og "lokket" på undersiden.

 

Når du setter lokket på regulatoren på igjen, plasserer du hylsa og fjeren slik den var, trykk ned "kraven" på hylsa med en tynn, lang skrutrekker, før du sakte vipper lokket på plass igjen, mens du drar til deg skrujernet. Du finner fort ut av det hvis du gjør dette en par-tre-ganger. :o)

 

Jeg hadde lagt ut en del bilder her på BP av hvordan en slik regualtor ser ut innvendig, men er ikke kar om å huske min egen tråd fra den gang (ca 2 år siden)....!!! :crazy:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har den stått ubrukt i 2 år, så er den full av dritt og voks! Like godt å ta opp og rense med en gang.

 

Forresten - fant igjen de bildene jeg snakket om.......og her ser du i midten den før omtalte hylsen (med sliss i) som kommer sprettende... :o) ...hvis du ikke er forberedt! :lol:

Refleks_Regulator_04.jpg

 

...og resten av tråden også!

 

Det minste du bør gjøre er å ta ut silen (filteret) som sitter på for- og undersiden, for rens.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da var jeg nede og åpnet opp for å ta en titt, både på filter å regulator. Filteret så veldig greit ut men det var litt skit da.. :wink:

 

filter_regulator.jpg

 

Etter å ha renset filteret med trykkluft var det bare å skru av "knappen" og lokket på regulatoren å løfte det forsiktig av (Jeg trodde nemlig fjøra kom opp nå :smiley: )

 

Og det så slik ut... Ikke rent å pent nei...

 

regulator_innvendig.jpg

 

Så skrudde jeg de 3 skruene som holdt dette "metalldekselet" og nå måtte fjøra komme vel...

 

grapsen_regulator.jpg

 

Nei fjøra spratt ikke opp som jeg hadde ventet.. Jeg undret litt å vridde litt på fjøra så kom den.. Kanskje var den "størknet" fast? Forøvrig slik den er på bildet gjorde jeg selv, jeg vridde den så den kilte seg fast med røret som står rett vesiden av. Dette er en av grunnene til at jeg ikke begynte renskingen. Er det bare å "slippe" fjøra opp å la den ligge? Skal den inn på en bestemt måte etterpå?

 

Tok også bilde av overgangen å de delene som hører til inni brennerpotta.. De delene inni kan trenge en runde med stålbørsta..

 

deler_til_byssa.jpg

 

overgang_90__70mm.jpg

 

Så, kan jeg "slippe" fjæra å la den strekke ut fjøra eller vil jeg få problemer med å få den på plass igjenn etterpå? Antar også at jeg må helle ut alt "gøsjet" inni og så vaske med Diesel eller??

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det kan trenges en skikkelig rens her ja! Mitt tips er å tømme ut guffa, tørke ut restene, og legge den i en skål med diesel over natta. Deretter går du på med malerkost og tørkepapir i morgen, og ender opp med å blåse rent med trykkluft til slutt. Fjøra ville jeg bare ha latt være der den er. Kan ikke se noen grunn til å løse denne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

He-he - en salig blanding av vann, gammel diesel og dieseldyr...! :o) Ikke noe pent syn, nei. Merkelig egentlig hvor uappetittlig slik gammel "suppe" kan bli.

 

Når det gjelder denne fjøra og "hylsa" som er i midten av fløttøren, så må du nok ta den ut og vaske i diesel. Du skriver "...fjøra spratt ikke opp som jeg hadde ventet..." - nei, kanskje ikke så rart, den var jo full av dritt.

 

Er ikke helt sikkert selv hvordan det hele henger sammen, men siden denne "hylsa" (har ikke noe bedre navn på den) - egentlig er et rør inni et rør - har en loddrett sliss i kobberrøret, så må dieselen nødvendigvis gå gjennom denne slissen, på vei til brenneren. Røret (med sliss i) sitter nedi det store røret i midten - som jo går direkte inn til brennkammeret i ovnen. Det lille røret ved siden av senterrøret er overløpet. Og, siden denne "hylsa" er fjærbelastet, skal den kunne beveges fritt.

 

Selve styringsknappen, på toppen av regulatoren går gjennom lokket og går - når du lukker igjen lokket - i inngrep med toppen av dennne hylsa - altså er den med på å regulere mengden diesel - eller bedre sagt, med på å bestemme hvor høyt dieselnivået i brenneren skal bli.

 

Du må se og HUSKE, hvilken vei "hylsa" sto slik at du kan sette den tilbake igjen på samme måte. Selve toppen av hylsa er jo rund med små hakk i hele veien rundt.

Refleks_Regulator_03.jpg

Et av hakkene er større og bredere enn de andre. Husk så retingen av dette hakket i forhold til regulatoren forøvrig, og sett den vaskede hylsa tilbake nøyaktig slik du fant han.

 

Pleier å ta en tynn, litt lang skrutrekker og med den holde fjøra ned mens jeg vipper forsiktig lokket nedpå igjen. Har alltid fungert hos meg.

 

Lykke til!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter!

 

Å ta denne hylsa i deler tror jeg at jeg drøyer.. Det virker for meg litt skummelt med å få den på plass igjenn etterpå. Men jeg tar en skikkelig rengjøring inni huset og prøver den.. Det kan jo være at jeg må rengjøre hylsa, men den tid den sorg :wink:

 

Skal komme tilbake når jeg har fått rengjordt skikkelig! :wink:

Link to post
Share on other sites

Da var jeg bort i båten idag.. Jeg satt vel egentlig bare å drakk kakao å så på fremtidige planer men... :lol:

 

Jeg tok noen bilder av hvor jeg har tenkt å ha byssa.. :

 

Her må den stå.. Rundt der fiskestanga står tenker jeg.. Så må jeg ha et rør bort til styrbord side og opp vesiden av overbygget.. (Beklager rotet.) :

 

bysse_splassering.jpg

 

Her er et annet bilde :

 

bysse_plassering_2.jpg

 

Tror dette skal gå bra, men må en dag ta en skikkelig opprydning, skal få hjem fendrer tauverk o.l så det ikke ligger der å tar plass! Så skal jeg få sagd til benkene å ser hvordan det blir, så blir vel å se hvordan byssa kan stå.. Men den må stå i det hjørnet der tror jeg..

Link to post
Share on other sites

Ja tror nok jeg skal få det til..

 

Når det gjelder båten nå må jeg få opp presenningen.. Det er bløtt, fuktig å "guffent" i overbygget. Det er langt ifra tett så må få en presenning over.. Når jeg har fått over presenningen og tatt fendrer o.l hjem setter jeg på en vifteovn å tørker alt.. Så får jeg ta til våren å prøve å få overbygget tett.. Lekker mest i dollbord og "bakveggen". Dollbordet tenker jeg epoxy er tingen å bakveggen må vel plata på den ene siden skiftes og så får jeg vel bruke epoxy her og der i sprekker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått presenning over båten!! Når de første snøfnuggene kom så tidlig her i Stavanger i år var det på tide :yesnod: Det gikk kjempe greit å den strekker seg nesten over hele båten.. Det går en stor stokk fra styrehustaket ned til akterdekket på skrå hvor presenningen er lagt oppå. Jeg skal nå bare få festet noen kanner med vann så den strammer seg litt mer. Har ikke bilder nå men skal ta neste gang jeg er der.. Da tror jeg at jeg skal ha med varmeovn også :lol:

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Morsomt. Jeg tok presenning over seilbåten i dag jeg også. Den var glassert med is når jeg kom.. :diving:

Nå snør det tett ute igjen, så jeg er glad for at jeg fikk det gjort og er inne igjen.

 

(Jeg ble forresten påkjørt når jeg syklet hjem i dag... :headbang::cryin: )

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg sykkler alltid om vinteren, når båten ligger i Jåttåvågen. Litt langt å gå, og idiostisk å ta bussen...

Jeg fikk ingen skader, men bilen og sykkelen fikk..

 

Hehe, flott at nogen ungdommer på din alder sykle.. De fleste med busskort tar jo bussen te butikken :crazy: Eg sykle nesten alltid, tar riktignok buss te Hundvåg når båten ligge der..

Link to post
Share on other sites

Kan jo ha noe med at jeg bor lite strategisk til i forhold til bussen. Må gå 10 min for å komme til nærmeste buss, og 10 min fra bussen til båten. Reisen tar også 10 min. Altås 30 min til sammen. Å sykle tar 15 min... :wink:

 

Tror ikke det er noe andre bydeler i i Stavanger som å gå så langt til bussen som oss..... :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Passer fint for en søkkas som deg... :lol::lol:

 

Fant forresten ut et jeg kan se båten din fra skolen. Det er mange små balkonger/terasser, og hvis jeg lener meg ut så kan jeg se opplagsplassen. Syntes jeg skimpet det grønne dekket langt der borte også.. :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...