Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Så lenge du er forsiktig når du legger i steinen skal det ikke være noe problem. Kan være greit å legge "garnering" først slik at det er litt beskyttelse mellom steinene og båtsidene. Garneringa kan være bordbiter som du legger mellom spantene langs båtbordene, men da må du passe på at de ikke ligger helt ned imot suene slik at de hindrer vann å renne fritt langs disse. Det hører forøvrig til vedlikeholdet av åpne klinkede båter å stikke opp suene mellom spant og su slik at det ikke blir stående regnvann på disse plassene. Regnvann = ferskvann = råteskader, og dette vannet skal i størst mulig grad få renne fritt til bunnen av båten.

 

I nordlandsfembøringen "Grytir" har vi tre tonn ballast i form av stein som ligger rett mot bunnen med plankebiter til garnering. Dette går bra så lenge hver eneste stein legges pent på plass.

Link to post
Share on other sites

Har tatt 3 bilder av danskebyssa å målt den. Den måler 50cm høyt og 25cm bred inkludert "gryte-ringen" rundt... Røret var 69-70cm Bastard så da passer gjennomføringen!! :wink: Kan du måle hvor langt røret er? Både før gjennomføringen og etter?

 

Bildene ;

 

danskebysse.jpg

 

Regulator :

 

regulator_danskebysse.jpg

 

Som jeg ssa så er skiltet uleselig og mørket rundt å blitzen gjorde det ikke bedre.. :lol:

 

skilt_danskebysse.jpg

 

Det jeg har av rør er en 90graders vinkel... Skimter den bak på første bildet.. Mon tro om denne kan være kjekk å ha i båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

danskebysse.jpg

 

Ikke at det har noe å si, Sleipner - men dette er ikke en Refleks-bysse (danskebysse), men en ZETOR (tror jeg, den heter...). Regner med at reka og navnet står på plaketten foran...?

 

S_Merkelapp_03.jpg

 

...bare det at jeg mener bestemt at Zetor bruker 92mm diameter på røykrøret sitt. Refleks bruker 70 og 90 (usikker?)

 

Har du sjekka ovnen inni? Det skal være 2 ringer nedi der + et halv-skjold foran røkuttaket. Sjekk samtidig at brennerpotta er tett. Gamle ovner har lett for å sprekke / smuldre opp i potta.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjon Walter! Det kan nok stemme at det er en Zetor. Skiltet klarer jeg ikke å lese noe av på. Men kan tro det står Zetor. Sett en r og en o tror jeg.. Ellers skal ovnen være komplett, ble brukt i min fars gamle skøyte..

 

Bastard skal ta en titt neste gang jeg er der når det er lyst.. Men om jeg finner noe er en annen sak :crazy:

Link to post
Share on other sites

Neste gang jeg er i båten skal jeg prøve å ta litt bilder der jeg vil plassere den.. Skal prøve å få merket opp der jeg skal sage ut også :wink:

 

Idag har jeg og far kjørt material med skøyta.. (50 fots skøyte) så det blir litt turer på sjøen selvom min er på land.. Jeg fikk prøvd å legge inntil til og med... Er noe annet med 50 fot enn 24-25fot jah :wink:

Link to post
Share on other sites

Du kan montere opp rør/pipe og ovn, må du ha mindre ovn så er jo det andre montert.

Går nok bra

 

Er bare å fyre på lite varme isåfall vil jeg anta.. :wink:

 

Er dette noe å fyre med om natta når man sover forøvrig? Og hvor mye diesel bruker den på minimum/fullt?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I gamlesnekka Aurora hadde jeg den minste refleksen, den stod på 1 en hel vinter.

Det var en vinter da isen la seg i bobleanlegget, flere dager med rundt 20- og det var rundt 5-10+ i kjære Aurora.

Maks effekt på den refleksen tror jeg var på 1600w eller noe. Båten var på ca 25 fot.

Tror jeg brukte ca 20 L på 3 uker elns

 

Så du trenger neppe full effekt i en liten kabin.

Men følger du anvisningen for montering (lasted ned acrobat?) så er det null problem.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjenn!

 

Spurte om noen visste om enkle beslag jeg kunne bruke til lukene på skapet mitt. Må ha noe enkelt som holder de inntil. Dette rett ut i en bølge...

 

luke.jpg

 

Så var det fendrer å tau.. Det har blitt relativt skittent gjennom sesongen. Finnes det enkle metoder å få rengjordt det på?

Link to post
Share on other sites

Så var det fendrer å tau.... enkle metoder å få rengjordt det på?

 

- Fender (plastikk) går det an å vaske. Ta et "søk" i emneregister, det har blitt diskutert side opp og side ned...

 

- Tauverk som er skittent kan relativt enkelt vaskes i vaskemaskinen. Ta og bunt det godt sammen eller legg hele kveilen opp i en vaskesekk og kjør den på vanlig vaskesyklus (40º). Litt ekstra skylling er å anbefale. Eller du kan ta det manuellt. Legges i bløt i en plastbøtte, lunkent vann og BIOTEX vaskepulver (for finvask). Personlig så har jeg faktisk bleket hvitt, men skittent, tau i vann med klorin. Skylles godt etterpå.

 

...enkle beslag jeg kunne bruke til lukene på skapet mitt. Må ha noe enkelt som holder de inntil...

Når det gjelde beslag til denne "luken" så skønner jeg ikke en gang hva som er hva her...

- er den hvite, innerste firkanten en løs plate (som detter ut i sjøgang?) eller er "rammen" en del av luken...?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for tips angående vasking av tauverk Walter!! Skal se om jeg kan få lånt vaskemaskinen :lol:

 

Angående disse beslagene jeg søker. Det du ser på bildet er da en luke til et skap. Det hvite er en kryssfiner plate med lister uten på. Og det er listene som gjør at plata ikke går rett igjennom.. Det jeg trenger er 2 beslag som holder luka inntil skapet. For nå som det er ingenting detter luka ut... Legger ved et annet bilde også som kanskje kan hjelpe til å forstå..

 

hyller.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...