Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Jeg skal ta båtførerbevis og er helt ny på sjøen med egen båt. Jeg mener egentlig det er et must. Men hvordan skal de få gamle 70åringer til å ta dette visst de har hatt båt i 60år? :discuss:

 

Hei alle! Gammel 64-åring med ny, gammel båt og ingen praktisk erfaring her.

 

Tenkte det var lurt å vite mest mulig og leste meg opp på egenhånd og tok derfor båtførerprøven på Sjøen For Alle nettopp.

 

Erfaring: Det ER lurt å vite mest mulig. Bøkene og alt annet jeg leste skaffet meg rede på masse, masse som jeg er sikker på å få bruk for når timene skal begynne å logges på både meg og motor'n. Takk til forfattere, tegnere og forleggere! Moral: Det forskjell på erfarne gamlinger og uerfarne gamlinger.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Er meget enig med Lotus. Det blir neppe færre ulykker om folk har båtførerbeviset eller ikke, foreløpig så er det alt for få båter til at dette er et problem.

 

Jeg tror heller de som ønsker og innføre obligatorisk båtfører bevis er gamle grinebittere som liker byråkrati og regelverk og ikke har annet å finne på.

 

Når det er sagt så sier jeg ikke at båtførerprøven er unødvendig, tvert imot, men bør være som nå frivillig.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller de som ønsker og innføre obligatorisk båtfører bevis er gamle grinebittere som liker byråkrati og regelverk og ikke har annet å finne på.

Ja, selvfølgelig er det eneste grunn. Fint å se at den særnorske, gode gamle konspirasjonstenkningen lever i beste velgående. Det er selvsagt "noen" der ute som kun er ute etter å ta oss, og gjøre oss mest mulig vondt. Og denne oppgaven vier de hele livet sitt til. Det neste blir nok at de blander arsenikk i drikkevannet vårt.

Akk, ja... :crazy::wink:

Link to post
Share on other sites

Det siste er faktisk ikke så langt fra sannheten. I bærum trodde vi at vi tidligere hadde meget bra vann, men så er ikke tilfellet. Rørene er blitt så gamle at kloakk siver inn i drikkevannet enkelte steder. Mon tro ikke noen fra vannvesenet har unnlatt å skifte ut vannrør med hensikt. :wink::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I bærum trodde vi at vi tidligere hadde meget bra vann, men så er ikke tilfellet. :wink::lol:

 

Stod på byggmarkedet på Holmen i Asker her om dagen og der var det en frue fra de bedrestilte lag som gikk til innkjøp av to store vanndunker. Hennes forklaring var at vannet i åsen (Holmenkollen) er av så dårlig kvalitet at hun kjører til Asker for å fylle dunker med drikkevann!

Nå bor jo du enda nærmere Asker enn henne så velkommen skal du være! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei alle! Gammel 64-åring med ny, gammel båt og ingen praktisk erfaring her.

Tenkte det var lurt å vite mest mulig og leste meg opp på egenhånd og tok derfor båtførerprøven på Sjøen For Alle nettopp.

Erfaring: Det ER lurt å vite mest mulig. Bøkene og alt annet jeg leste skaffet meg rede på masse, masse som jeg er sikker på å få bruk for når timene skal begynne å logges på både meg og motor'n. Takk til forfattere, tegnere og forleggere! Moral: Det forskjell på erfarne gamlinger og uerfarne gamlinger.

Og her en hilsen fra en 65-åring, også med ny gammel båt, som er helt enig og som gjorede akkurat det samme på Sjøen for Alle nettop.

Mitt ønske når det gjelder obligatorisk båførerprøve er at det IKKE skal bli som med bilførerprøven:
- vanskelig teoriprøve med altfor høy terskel, lurespørsmål, spørsmål om ting som ikke er nødvendige for sikker ferdsel, vanskelige ord og språk som mange ikke forstår, ....
- obligatoriske kurs
- obligatorisk praktisk opplæring
- kjøreskoler med sugerør til folks lommebok
Båtførerbevis vil ALDRI være noen garanti for at du er en god båtfører. Men du kan bli fratatt retten til å føre båt. Det kan du ikke i dag, uansett hvordan du oppfører deg. Redigert av rem (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Og her en hilsen fra en 65-åring, også med ny gammel båt, som er helt enig og som gjorede akkurat det samme på Sjøen for Alle nettop.

Mitt ønske når det gjelder obligatorisk båførerprøve er at det IKKE skal bli som med bilførerprøven:
- vanskelig teoriprøve med altfor høy terskel, lurespørsmål, spørsmål om ting som ikke er nødvendige for sikker ferdsel, vanskelige ord og språk som mange ikke forstår, ....
- obligatoriske kurs
- obligatorisk praktisk opplæring
- kjøreskoler med sugerør til folks lommebok
Båtførerbevis vil ALDRI være noen garanti for at du er en god båtfører. Men du kan bli fratatt retten til å føre båt. Det kan du ikke i dag, uansett hvordan du oppfører deg.


Hmm jeg begynner virkelig å tro på at de gamle er eldst :yesnod: Les og lær skåronger!! :wink:
Link to post
Share on other sites

...En milliard og en masse halloy til ingen nytte.

Den milliarden er oppskrytt. Om ein seier at kostnaden til båtførarbevis kr 1500 dersom ein skal ha kurs, og denne går av øl-budsjettet til kvar enkelt båtførar, skal du ikkje sjå bort frå at effekten blir vesentleg. Går det av redningsvest- og ny slange til propananlegg-kontoen kan effekten bli litt mindre. :crazy:

 

Dessverre for ungane mine er eg avholdsmann, og båtførarkurset vil bli trekt frå brus og is-kontoen. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke for de 1.500,- kronene fra hver enkelt som var noe problem, men dersom det skal konfiskeres tilsammen 1 milliard av norske båtførere (og det kan det godt hende det skal) så burde disse pengene vært brukt noe mer målrettet - for å si det mildt - enn å pøse de inn i et obligatorisk bevis med høyst usikker resultatpåvirkning der de største problemene er.

 

mvh tuffff

 

PS! Ølet mitt får de aldri uansett. :drink: DS

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

...men dersom det skal konfiskeres tilsammen 1 milliard av norske båtførere (og det kan det godt hende det skal) mvh tuffff

mvh tuffff

 

 

Hvor kommer denne milliarden fra, Tuffff.

Den har jeg heller aldri sett dokumentert,

bortsett fra at den dukker opp nå og da her på BP.

 

 

PS!

 

Dersom vi regner ca. 100.000 fritidsbåter (hvor mange er det egentlig?),

så tilsier kjapp hoderegning 10.000,- på hver.

 

Det vil være politisk selvmord å trekke dette på banen

og denne summen høres ganske så urealistisk ut.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...