Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?

Lotus

Recommended Posts

Jeg vil jo tro at disse blålysene er en fordel jeg for da kan man jo legge merke til hva som skjer litt før hekkbølgene er der :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

1) Aldrig sittering fra direkte ovenstående innlegg

2) Sittering av hele innlegg er ikke tillatt. Rediger sitatet og fjern det unødvendige slik at poenget og essensen kommer tydelig fram.

Pkt.1 Når innleggene kommer som perler på en snor, er det ikke lett å unngå at en tar med sittering, for slik å være sikker på at poenget kommer fram. Av og til er en først ute og sitering av ovenstående innlegg blir resultatet.

Pkt.2 Å sitere hele innlegg er jo bare høflighet. Har sett at flere misforståelser oppstår når en kutter, eller tar settningen ut fra sin helhet. Flere eksempler her på BP. Ellers er jeg enig i at en kan fjerne det unødvendige.

Beklager litt OT.

jawik

24 timers regelen er noe kort. En kan jo sette opp egen døgnvakt :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 8 måneder senere...
Forslaget går altså ut på at all ferdsel innaskjærs skal være 5 knop maks og all ferdsel utaskjærs skal være 30 knop maks, helt ut til grunnlinjen faktisk. I Skagerak blir det fri fart.

-Vi foreslår en øvre fartsgrense på 30 knop. Er avstanden mindre enn 100 meter fra øyer eller land, er det en maksimal fartsgrense på fem knop som gjelder, sier havnefogd i Arendal, Rune Hvass til Agderposten.no.

Han viser til at det på strekningen mellom Oslo og Kristiansand er for mange regler å forholde seg til, og at nytt regelverk vil gjøre det lettere. Og at det vil kunne snu trenden med stadig flere ulykker til sjøs.

Nå skal forslaget på høring. For min del håper jeg at svarene i høringsrunden er utelukkende negative til forslaget og at det ikke blir vedtatt. Og hvorfor det? For det første er en generell 5 knop grense inntil 100 m fra land noe som slett ikke passer over alt. Sikkert greit i Blindleia, men hva med f.eks Tromøysund?  

Nå er høringsrunden ferdig, og forskriftene vedtatt.

Nye fartsregler i Arendal

Et enstemmig Arendal bystyre vil ha felles fartsbegrensninger til sjøs, og håper lavere fart forhindrer hekksjø og ulykker.

I Arendal er det ofte seile regatta.

Hvordan vil Onkel forholde seg til seilbåtene som seiler langs land i Tromøysund og galtesund i 7 kn?

I leser inn legg iAgder P.ble det sagt at politikerene bad om skjønn.

Onkel svarte at alle skulle være under samme kam.

Er det spesiell tillatelser for seilbåter, eller må en flytte start og mål utaskjærs pga fartsgrensene?

Kan noen her ha svar på dette? :confused:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

I Tvedestrand har de tydeligvis beholdt eksisterende fartsgrenser.

Grimstad kommune har så vidt jeg vet sagt tja. Det betyr at når man kommer til Grimstad, møtes man av de samme fartsskiltene som før. Der står det 6 knop. Godt at de i alle fall slapp å ta ned all skiltingen og sette opp 5-knop skilt. Det blir for dumt å bruke en halv mill på slikt.

I Lillesand har det alltid vært 5 knop i Blindleia og innaskjærs generelt. Grensen har vært 50 m fra land. Skiltingen har vært glimrende. Om det nå er 100 meter vet jeg ikke. Spiller neppe noen rolle da de fleste områder unasett ikke er breierer enn 100 meter og 5 knop gjelder uansett. Når man kommer ut på utsiden av ytterste holme kan det hende at de også har innført maks 30 knop til man er havveis til Danmark.

I Kristiansand aner jeg ikke om det har blitt noen forskjeller. Det innebærer at de fartsbegrensninger som man har hatt til nå fortsatt er de som gjelder.

I leser inn legg iAgder P.ble det sagt at politikerene bad om skjønn.

Onkel svarte at alle skulle være under samme kam.

Ja, var ikke den fin? De innførte reglene, men ba om at politiet måtte se gjennom fingrene på joller som kjørte fortere enn 5 knop. Ja de ba om det faktisk. Politiet svarte at reglene gjelder for alle. Punktum.

Håper ustyrtlig mange joller blir tatt. :wink: Mulighetene er faktisk store, for i Arendal har de meget, meget pliktoppfyllende mannskap på politibåten som stopper alle for alt mulig. Ofte blir man også stoppet for ingenting.

Etter som denne praksisen i fjor hisset på seg halve Arendals båtbefolkning, kan det kanskje være grunn til å tro at ny praksis av året hisser på seg hele Arendals befolkning?

Min bekymring er?

Jeg har meldt meg på Ws2S 2008 og målgang er i byen.

Onkel har jo myndighet til å ta alle som kommer inn der i over 5 kn. Dette race er jo ingen unntak (100 båter)? For å sette det på spissen

5 kn er ikke vanskelig å overskride, selv under seil....

I følge avis innlegget så måtte vi passe oss????

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Jeg har et forslag som kan rydde litt opp i kaoset langs kysten.

-For alle båter settes fartsgrensen nær land til 5 knop. Størrelsen på båten avgjør hvor nærme land du kan kjøre før du må redusere til 5 knop.

Feks:

-inntil 20 fot, 50 meter

-inntil 30 fot 100 meter

-Inntil 35 fot 150 meter

-Inntil 40 fot 200 meter

-Inntil 45 fot 250 meter

-Inntil 50 fot 300 meter

-Over 50 fot 400 meter.

Hensikten er at større båter har mindre manøvreringsmuligheter i høy fart, og at de gjerne lager mer sjø jo større de er. Har man en 60 fots yacht, bør man altså enten cruise på tomgang innaskjærs, eller holde seg mer enn 400 meter fra land. Det tror jeg mange vil sette stor pris på. Unntaket for regelen kan være feks seilbåter for seil, der feks. 50 meter kan gjelde.

De som ikke vet hvor langt 100 meter er, får øke avstanden til de er sikre, enkelt og greit. Større fartøy har gjerne kartplotter eller kart ombord, og da vet man det gjerne.

Hvordan vil det gå med Ferje trafikken i det lange norske fjordene da, f.eks i vestlandet, med bare 5 kn?

Jeg har et forslag som kan rydde litt opp i kaoset langs kysten.

-For alle båter settes fartsgrensen nær land til 5 knop. Størrelsen på båten avgjør hvor nærme land du kan kjøre før du må redusere til 5 knop.

Feks:

-inntil 20 fot, 50 meter

-inntil 30 fot 100 meter

-Inntil 35 fot 150 meter

-Inntil 40 fot 200 meter

-Inntil 45 fot 250 meter

-Inntil 50 fot 300 meter

-Over 50 fot 400 meter.

Hensikten er at større båter har mindre manøvreringsmuligheter i høy fart, og at de gjerne lager mer sjø jo større de er. Har man en 60 fots yacht, bør man altså enten cruise på tomgang innaskjærs, eller holde seg mer enn 400 meter fra land. Det tror jeg mange vil sette stor pris på. Unntaket for regelen kan være feks seilbåter for seil, der feks. 50 meter kan gjelde.

De som ikke vet hvor langt 100 meter er, får øke avstanden til de er sikre, enkelt og greit. Større fartøy har gjerne kartplotter eller kart ombord, og da vet man det gjerne.

Vil du virkelig ta knekken på all passasjertrafikk langs norskekysten? Har du ikke tenkt over at det i Norge er en lang kystlinje, men som har mye skjermet innenskjærs trangt farvann der det transporteres passasjerer med hurtigbåter og ferjer? Og hva med godstrafikken langs kysten? Den vil også bli rammet. Det er viktig å tenke konsekvenser før man lanserer et forslag. Og for et byråkrati som måtte håndheve dette. Jeg håper inderlig at slike forslag ikke kommer til Stotinget. :nonod:

Vist en har fulgt med på det som skjedde i Arendal.

Bestemte politikerene 5 kn, samtidig bad dem om at Politie måte se igjennom fingrene og bruke skjøn på dem som brukte skjærdgårdsjeepen i plan inn til byen. For dem som pendlet (politikerene) inn til byen.

Det svarte Politiet nei på....

Altså dem ga ris til egen bak???

Redigert av De Cåsta (see edit history)

kart.jpg

Maks 30 knop innenfor grunnlinjen ( se kart) høres helt fjernt ut....men ikke overaskende for kysten er da full av "Narvestader" selv om man kunne håpet at politikere og politi

på det blide Sørlandet fulgte Kardemommeloven:

"Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

men for øvrig kan man gjøre som man vil."

Plager man andre ved å suse av gårde i 40 på havblikk i god sikt i havgapet ? I havgapet innenfor grunnlinjen er det som regel svært god margin til andre fartøy og ingen kan vel med hjartet på rette staden påstå at det er farlig for seg selv selv eller andre.

Man er da også grei og snill selv man gasser litt på i åpent farvann innenfor grunnlinjen.

Men likevel vil slett ikke lendsmenn. politkere og andre at vi båtfolks skal få gjøre hva vi vil i henhold til kardemommeloven.

Naturligvis skal man tilpasse farten også i havgapet til annen trafikk og sikt, men en generell regel om maks 30 knop er utrolig.

Det bakenfoliggende problemet er at politikerne og politi ikke vil at båter skal brukes som tranportmiddel. Mens man bygger ut motorveien til Sørlandet skal de som bruker sjøveien knebles. Hvis disse reglene også blir gjeldende for hele indre og Ytre Oslofjord ødelegger man fjorden som sjøvei og legger kun til rette for de som skal kose seg uten mål og mening. Ønsker politikerne at feks at man isteden for å suse ned til hytta i 35 knop skal transportere båten på henger på motorveien ? Har selv tranportert båten sjøveien i maks fart til hytta eller opplag (som ikke er særlig over 30 knop) tidlige morgenstunder før sjøen tar seg opp og det ikke er en sjel på fjorden....er jeg da uaktsom ???????

Alle havnebyer burde tvert i mot ha merkede høyhastighetsleder nesten helt inn i havnebassenget. Det må til for å konkurerer med biltransport som ikke blir møtt av 5 knops skilt ( ca 8 km/t?) på motorveier.

Nei politikere og politi bør slutte å plage andre (båtfolk) og heller være grei og snill.......

Redigert av salt (see edit history)

salt, du kunne ikke ha få sagt det bedre.

Og for oss som har pinne på båten, som kommer lensende ned Tromøysud eller Galtesund for seila og får et vindkast som drar oss over 5kn igjennom sundet?

Og blir stoppet pga loven er lik for alle.

Blir dette presset igjennom for hele landet, går det ikke ann å seile innaskjærs lenger.

Tvedestrand tok til fornuft og droppet dette, fordi dem skjønte at ingen ville komme inn sjøveien i 5kn. Fjorden er for lang til det? :sailing:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Og for oss som har pinne på båten, som kommer lensende ned Tromøysud eller Galtesund for seila og får et vindkast som drar oss over 5kn igjennom sundet?

Og blir stoppet pga loven er lik for alle.

Du blir nok ikke stoppet om du seiler fortere enn 5 knop. Har aldri hørt om det. Du drar ikke opp noen hekksjø med en seilbåt, så det er nok ikke noe problem. Med denne nye regelen, kan man jo ligge i 30 knop "midt i leia," i motsetning til før, når det faktisk var 12 knop midt i leia. Så gjenstår det bare å se om de Jæ.... hekksjøgeneralene klarer å holde seg midt i leia da...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Kan noen legge ut opplysninger om det er noen seilbåter under seil som er blitt bøtelagt for å ha brutt fartsgrensene til sjøs?

Hadde vært artig å sendt ut politikerne i lengste strekket med opptil 199 meters bredde, mulig noen hadde funnet ut at det tar ulidelig lang tid å forflytte seg....

Generelle hastighetsbegrensninger er litt for treffsikre.....vil ikke føles naturlig, dermed vil en få en rekke vanligvis lovlydige som vil bli lovbrytere.

Hva er forskjel på en jolle som kommer i plan og en 40 f seilbåt som kommer i 8-10kn.

Mener du at jolla skal fortsatt bli stoppet og bøtelagt, 40f gå fri. Ingen av det to lager hekkbølger. Har jo sett praksisen av dette og gjentarseg ofte.

Likhet for loven, enten eller mener jeg.

Her er det snakk kun om båtfart og ikke noe annet. Og hekkbølgen er sekunder her og er ikke omtalt eller definert på hverken størrelse eller noe annet.

Kan noen legge ut opplysninger om det er noen seilbåter under seil som er blitt bøtelagt for å ha brutt fartsgrensene til sjøs?

Hadde vært artig å sendt ut politikerne i lengste strekket med opptil 199 meters bredde, mulig noen hadde funnet ut at det tar ulidelig lang tid å forflytte seg....

Generelle hastighetsbegrensninger er litt for treffsikre.....vil ikke føles naturlig, dermed vil en få en rekke vanligvis lovlydige som vil bli lovbrytere.

Har nesten lyst til å prøve å være førstemann til å overskride fartsgrensen med seilbåt m/seil i tromøysund med pressen til stede, for å lufte regelen på nytt.

Det går ikke ann å bruke sjøn heller, ifølge loven er det "justismord" for å bruke det uttrykket? Og ikke få bot. Og seilforeninger må søke om spesialtilatelser for å arrangere race, fordi mange båter i dag går 8-10 kn for seil.

Og seilforeninger må søke om spesialtilatelser for å arrangere race, fordi mange båter i dag går 8-10 kn for seil.

Er ikke det en grei ordning da? Jeg synes ikke det høres helt galt ut at det må søkes om tillatelse til å avholde regatta. Men det går jo an å lage det til litt smidig. F.eks "Tillatelse til å avholde onsdagsregatta i område slik og sånn hver onsdag i perioden da til da."

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er ikke det en grei ordning da? Jeg synes ikke det høres helt galt ut at det må søkes om tillatelse til å avholde regatta. Men det går jo an å lage det til litt smidig. F.eks "Tillatelse til å avholde onsdagsregatta i område slik og sånn hver onsdag i perioden da til da."

Hva er vitsen med lovverket da, når en skal eller kan gi disp. i hytt og pine. Hvorfor skal disp. være forbeholdt noen?

Og være "smidig" er jo det samme som å underkjenne lovreglene. :nono:

Jeg kan knapt vente på å se resultatet av at fartsgrensa skal regnes inn i LYStallet.

Den var dagens :lol:

Du blir nok ikke stoppet om du seiler fortere enn 5 knop. Har aldri hørt om det. Du drar ikke opp noen hekksjø med en seilbåt, så det er nok ikke noe problem. Med denne nye regelen, kan man jo ligge i 30 knop "midt i leia," i motsetning til før, når det faktisk var 12 knop midt i leia. Så gjenstår det bare å se om de Jæ.... hekksjøgeneralene klarer å holde seg midt i leia da...

Det nye kartet er lagt ut på biblioteket, og du klarer ikke seile/kjøre Tromøysund og Galtesund 30kn lenger. det har nok blitt noen innsnevringer som dem kan legge seg på lur i. Klassikeren blir ved gamle smeltverket på Eydehavn og syd/vestover? Og mener dem har utvidet indre havneområde også (5kn).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...