Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Hvis han er sitert riktig, så burde man snarest få inn en annen leder. Med en slik uttalelse ødelegger han sjøvettkapanjen.

Han har sikkert ikke båt selv, på samme måte som miljøvernere som mener at alle må benytte seg av kollektivtrafikken, og som selv bor midt i Oslo uten bil :sailing:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke politikerne, det er byråkratene. Politkerne har ikke tid til å tenke egne tanker, så departementer, etater og råd tenker for dem. Så velger de det alternativet de tror de vil tape færrest velgere på. Men det burde være mulig å sette et slags støyfilter på disse byråkratene, så det verste våset blir filtrert bort når de åpner kjeften!

 

Men for å vri tråden litt: Hvor mange tror egentlig at dette forslaget med 30 knop til grunnlinjen og 5 knop overalt der det er mindre enn 200 meter fra land til land vil gå igjennom? Jeg håper det ikke gjør det, eller iallfall modifisert til fri fart utaskjærs eller kanskje innenfor 200 meter, og 5 knop der det er 50-75 meter fra land til land.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange som kjenner til denne siden?

 

Den er vel ikke helt oppdatert, i Kjøkøysundet er det 5 knops grense og det har det vært lenge :flag: Kunne godt tenkt meg fartsbegrensninger i Østerelva mellom Øra og Kråkerøy også, er dritt lei av å komme ned til jolla og se at den er nær ved å synke på grunn av 40-50 fotere som kjører forbi i nesten full fart uten å løfte blikket fra kartplotteren!

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men for å vri tråden litt: Hvor mange tror egentlig at dette forslaget med 30 knop til grunnlinjen og 5 knop overalt der det er mindre enn 200 meter fra land til land vil gå igjennom?

 

Får ikke håpe det går gjennom byråkratsurret...Tullete å måtte kjøre sakte i et helt øde sted uten brygger bare fordi det er mindre enn 200 meter fra land! Det finnes en enda rimeligere måte å løse dette på; Gi byråkratene sparken så de kan få seg en annen jobb i det private arbeidsmarkedet som trenger arbeidskraft :yesnod:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er optimistisk, du!

Ikke det at jeg tror det vil skje, så fort går det ikke her i landet :lol: Vi må jo minst ha enhver ting gjennom 4 forskjellige råd og departementer og hvadetnåheter bare for å finne ut at vi ikke trengte å forandre det likevel.. Så går det 4 år, en ny regjering kommer, og så tar de frem den samme saken og kjører den gjennom rådene sine (eller skal vi kalle det symøter?)NOE må det jo være når det koster 16000 å omregistrere en bil, det gjør de for 100,- i Sverige- forstå det den som kan :nonod:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har påstått at det koster 16000 å omregistrere en bil? :confused:

 

Før man skriker og klager på alt mellom himmel oh jord, og vel så det, så synes jeg man skal gidde å gjøre et absolutt minimum av undersøkelser om saken! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo, det kostet det for bilen vi har, total vekt 1560kg, omregistreringsavgift 15686,- (ok, så var det noen få kr under det jeg sa..) det året vi kjøpte den (2004)

Kilde: http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...g_avgift%20.pdfside 3, Paragraf 1, punkt b. Grunnen til at jeg skrev det er for å vise hvor mye staten krever for å skrive et par papirer, når vi er inne på det med byråkrati. Fornøyd?? :wink:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er det du må betale, men det er ikke kostnaden forbundet med å utføre jobben. Hvis denne prisen settes til 100 (svensk pris?) istedenfor 16000 som du betaler, så må 15900 kroner hentes inn fra et annet sted - noen forslag til hvorfra? Omregistreringsavgift for bil (og annet) er en stor inntektskilde for Staten og pengene brukes til alle de oppgaver Staten har ansvar for.

Avgiftssystemet er bestemt av de politiske myndighter, men ikke glem at noen av disse pengene faktisk kommer både deg og meg til nytte! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært logisk, om omregistreringsavgiften hadde fått et nytt navn, da, siden man ikke betaler for selve jobben, men for andre ting? Og ja, jeg skjønner at staten må ha inntekter :wink: Jeg syns bare det er litt synd å se hvor mye bilister betaler inn og hvor lite som kommer tilbake i form av utbedring av slitte veier. Kilde: kjøring på veiene, det faktum at hjembyen min snart blir delt av en bomring rundt sentrum for å finansiere nye veier fordi det nå er slik at nesten all trafikk ledes inn i en rundkjøring og bl.a.: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article715534.ece

 

Men: Skal vi la vær å krangle om bilavgifter, det blir vel ganske O.T.? :wink:

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, sikkert og sant at bil og bruk av bil, blir beskattet mere enn det koster samfunnet, men igjen det er en politisk avgjørelse, og den diskusjonen blir vi nok oppfordret til å ta i off-topic og ikke her, for her er det fy fy! :nono: :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hifo - om jeg kjenner 0, 1 eller 165 stortingsrep. eller folk som jobber der, har da absolutt ingenting med saken å gjøre?

 

Det selv jeg har forstått er at over tid så må ens utgifter balansere (minst) med ens inntekter. Har man påtatt seg forpliktelser så må disse finansierers. Så har vi vel alle en grad av enighet om at fellesskapet har , og skal ha, ansvar for en del fellesgoder, ikke? :confused:

 

I all enkelhet så betyr dette at et, eventuelt, bortfall av, eller reduksjon av inntekter et sted, må møtes med tilsvarende reduksjon i utgifter et (eller flere)annet sted.

 

Dette er hverken forsvar av, eller angrep på, den ene eller andre avgift eller utgift, men ganske enkelt en saksopplysning. Hvis du ønsker en politisk diskusjon om temaet så start en tråd i off-topic og jeg vil med glede forsøke a svare deg der! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jo, det ville forklare litt ,hvorfor du forsvarer avgifter , regler til stadighet.. har ikke fulgt deg på alle innlegg, men det er det som er mitt inntrykk av deg. ikke galt av deg å forsvare slikt ,hvis det er din egen mening , men sålenge du ikke vil svare på spm om bekjenskap på tinget, så tar jeg det som en bekreftelse..:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare gadd å ta deg bryet med å lese siste innlegget mitt så vil du se og forstå(?) at jeg prøver å la være å gjøre dette til en politisk diskusjon med henvisning til, og i respekt for, reglene for dette forumet!

 

At noen av oss viser forståelse for at felleskapets utgifter må dekkes inn ved innkrevning av skatter og avgfter virker som går over ditt hode? :eek:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er det du må betale, men det er ikke kostnaden forbundet med å utføre jobben. Hvis denne prisen settes til 100 (svensk pris?) istedenfor 16000 som du betaler, så må 15900 kroner hentes inn fra et annet sted - noen forslag til hvorfra?

F.eks kan de tas fra noen av de 200.000 millionene staten har i overskudd hvert eneste år.

Når man har 200.000 av dem, så gjør jo ikke tusen millioner fra eller til den store forskjellen.

Statens problem er jo ikke at de har for lite penger, men at de har så mye penger at de ikke aner hvordan de kan brukes.

 

For øvrig er høringsuttalelsene på på fru Halvorsens nye omregistreringsavgift i full gang. Den skal ned til godt under tusenlappen om jeg husker rett. Kostprisprinsippet på offenlige tjenester og de greiene der. Pluss et lite tillegg om moms på merverdien ved salg av bruktbil fra forhandler. Man gir og man tar.

 

Men nå er det vel ikke båt og fart vi diskuterer?

Link to post
Share on other sites

Lotus - la oss, eventuelt, ta den diskusjonen i off-topic, men bare sånn for ordens skyld (gjentar jeg meg selv nå for n'te gang?) så har jeg ikke gitt uttrykk for min mening/er av politisk art, enda, i dene tråden! :nonod:

 

ps

jeg har tidligere klart gitt uttrykk for mitt politiske ståsted/medlemsskap og engasjement (inklusive tillitsvalgt) på dette forum og det er ikke på siden for de avgiftskåte!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

grrrrrrrr.. det at de avgiftene de tar inn laaaangt overgår de reelle utgiftene de har, synes tydeligvis du er greit. ta mer fra de som henter mrd utbytter av firmaene sine , la en vanlig familiefar kjøre ungene til barnehagen i en trygg bil.. at du er uenig i slikt , ser jeg på som forunderlig.. greit . vi lar det ligge .. trenger ikke bli sur, bare svar erlig på om du sitter litt i glasshus ??? :lol::lol:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...