Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Lotus - la oss, eventuelt, ta den diskusjonen i off-topic, men bare sånn for ordens skyld (gjentar jeg meg selv nå for n'te gang?) så har jeg ikke gitt uttrykk for min mening/er av politisk art, enda, i dene tråden! :nonod:

Helt korrekt, det har du ikke. Du har bare pekt på hvordan det funker, ikkesagt noe om at du er enig eller uenig i hvordan det funker. Jeg har bare pekt på at nå driver politikerne og gjør endringer i akkurat det med omregistreringsavgifter. Kanskje jeg synes det er synd at omregistreringsavgiften settes ned til under tusenlappen, eller kanskje ikke. :smiley: Hva du synes, aner jeg ikke og det gjør ikke ikke andre heller ut fra innholdet i denne strengen. La oss fortsette båtdiskusjonen.

Link to post
Share on other sites

ser det er mange sunne svar og komentarer her. men hva er den egentlig regel pdd? når det gjelder fart. personlig så syns jeg at det er for mange som kjører etter sitt eget passende tanke. ikke etterregelverk og logisk tanke. kjører sjøl en båt som går forholdvis kjapt og kan betrygge alle dere skeptikere at jeg faktisk aldri har kjørt for fort eller idiot på sjøen. det skal tross alt være kos for alle. såååååååå!!!!!!!! hvorfor utsetter de kloke hoder hele tiden en obligatorisk prøve for båtsertifikat???? og hvorfor er det kun teori og ikke praksis som kan vise at du hånterer en båt i virkeligheten. og som jeg leste i vinter. svensken har bevis eller sertifikat som en kan ta. som bevis på at en kan føre båt som går over 30 knop. hvis en ser på sikkerhet så kan jeg overhode ikke skjønne at en praksisprøve må bli bestått for å få båtførerbeviset. jeg tok mitt i -82 og vi måtte faktisk ut med båt for å vise at vi mestret dette. er det noen overhoder her som er enig????

Link to post
Share on other sites

og en anen ting er jo å se de som er synlig påvirket av alkohol i båter som er hurtiggående. og en ting til...... hvem har vikeplikt når en motorbåt vanlig motorbåt som kommer i leia fra f.eks fra tjøme forbi ildverket mot nord også kommer det en tilsvarende båt fra styrbord og krysser leia....... hvem har da vikeplikt folkens.......??????? og jeg håper det er mange som leser svaret.........

Link to post
Share on other sites

Jeg driter i om du har loven på din side når du kjører fort. :smash:

Kommer du nærme meg i 50 knop, så er det siste gang den propellen sviver.... :lol:

:nono: Da kan det fort ende med et stort hull i baugen. :yesnod:

 

Og hvordan skal du lage det hullet med en seilbåt? Du får ikke opp spinnakeren så fort :smiley:

 

Men litt mer seriøst: Enig med den som sa at det er nok en ting politikerne tror er et godt forslag rett og slett fordi de ikke vet bedre.

 

At man må ut om grunnlinja for å kjøre 30 knop betyr vel mer arbeid for redningsselskapet. Folk som går tomme for bensin eller kommer ut i for grov sjø etc. Dessuten blir det ikke mulig å ta hurtigbåten noe steder, for den blir ikke så hurtig lenger. Ferjer kommer også til å ta lenger tid som allerede nevnt i denne tråden. Hvis de får dispensasjon må det være mulig for oss andre å få det også.

 

Nei dette kommer nok ikke til å bli vedtatt, men om et blir så blir det nok ikke det jeg kommer til å bry meg mest med nei. Sjøveisreglene regulerer, blant mange andre tin, dette med fart på en utmerket måte.

Link to post
Share on other sites

Det er alltid noen få som ødelegger for resten, det er stort derfor det er innført regler og lover.... slik er det etter mitt syn også i denne saken... Det er alltid noen som ikke kan følge de enkle reglene som er nedfelt i sjøveisreglene, da blir storsamfunnet nødt til å ta aksjon og dette rammer desverre de som stort sett oppfører seg lovlig...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Noen få ødelegger for de mange og derfor innføres regler - betyr det at de som i utgangspunktet er "skyld i" at regler blir innført vil forstå og følge disse reglene når/hvis de blir innført? Jeg tror svaret er stort sett nei til det!

 

Og hvis min påstand, kombinert med ditt inlegg, er riktig så betyr det at det er unødvendig å innføre reglene og at disse egentlig er ubrukelige? Eller er det lovgiverne som er ubrukelige? Eller er det de som utreder disse sakene for lovgiverne som er ubrukelige? Eller alle sammen? Jo, kanskje det siste for det er en del her som mener at landet stort sett bebos av idioter!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvem som er ubrukelige må nok selv finne ut Mouche, etter mitt enkle syn og ikke minst enkle ordforåd så bruker jeg aldri eller omtaler andre mennesker som hverken ubrukelige eller idioter, det overlater jeg til de med bedre innsyn og ikke minst kompetanse enn meg. (Jeg hart ikke lånekort på biblioteket, kun leseprøven :wink: )

 

Om du mener at det er unødvendig med lover og regler som skal regulere samfunnet så må nok det stå for din regning. Jeg er av den oppfatning av at lover og regler vil kunne ha en preventiv effekt om straffen for brudd er passende... Skal man kunne straffe en person for lovbrudd i dag så må man stort sett ha en lov å knytte dette opp mot...

 

Jeg er ikke sikker på at de som ikke følger loven vil la seg påvirke av at en lov innføres eller en lov innskjerpes, men er det en lov så kan samfunnet idømme en straff for brudd.. Er det ingen lov så kan en ikke idømmes straff siden en ikke har forbrutt seg etter mitt enkle syn..

 

Siden sjøveisreglene ikke har noen konkrete tallfestestede fartsgrenser så er det etter mitt syn sannsynligvis vanskelig å få noen dømt for det... Er derimot fartbegreningen tallfestet så er dette sannsynligvis noe enklere å kunne iverksette en straffereaksjon.

 

Så jeg er for lover og regler som kan regulere hva som er tillatt i samfunnet... Ja, jeg er sogar til og med for både det 5 og det 7. bud fra 2. Mosebok.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, nå var det ikke deg jeg hadde i tankene m.h.t. hvem som har idioterklært alle landets innbyggere, bare så det er sagt, men jeg prøve å elaborere (fint ord?) litt med utgangspunkt i ditt innlegg.

 

Igjen, jeg har ikke i mitt innlegg gitt uttrykk for min mening m.h.t. behov for lover og regler, kun ressonert med utgangspunkt i ditt innlegg! Joda, jeg er for lover og regler (alt med måte) og helt enig i at man kan vanskelig bøtelegge/dømme noen for brudd på noe som ikke finnes, såpass skjønner også en enkel ulærd sjel som meg! :yesnod:

 

Men hva hjelper det egentlig å innføre en lov for å bøtelegge noen som uansett gir f....n, bryter den samme lov/regel igjen og igjen tilsynelatende uansett? Vel, med mindre statskassen trenger påfyll, hvilket jeg mener å ha hørt det ikke er noe prekært behov for?

 

Hva Mosebøkene angår så er det religion og sånt holder vi oss langt unna her på forumet! :wink: Aner heller ikke hva som står der, ei heller tenkt å finne det ut! :nonod:

 

De enkle reglene som er nedfelt i Sjøveisreglene - hvorfor må/skal storsamfunnet aksjonere på en måte som rammer de som stort sett oppfører seg lovlig...? Sånt skjønner ikke denne enkle sjel! :nonod: Jeg trodde det var lovbrytere man skulle ta? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden sjøveisreglene ikke har noen konkrete tallfestestede fartsgrenser så er det etter mitt syn sannsynligvis vanskelig å få noen dømt for det... Er derimot fartbegreningen tallfestet så er dette sannsynligvis noe enklere å kunne iverksette en straffereaksjon.

Sjøveisreglene er rimelig runde og lite konkret på dette pungtet ja. Allikevel blir folk bøtelagt hver helg i indre Oslofjord for brudd på fartsgrensene. Fartsgrenser du må slå opp i kommunevedtektene for å finne ut av.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fartsgrenser du må slå opp i kommunevedtektene for å finne ut av.

Nå tuller du vel? For min del har jeg aldri slått opp i en eneste kommunal vedtekt rundt dette, men jeg vet jo hva fartsgrensene er i Kristiansand, Lillesand, Grimstad osv likevel.

 

At fartsgrensen ikke er nøyaktig den samme, er heller ikke noe problem. Jeg kan lese, og holder omtrent den farten det står på skiltet.

 

Og de stedene det ikke står et skilt? Hvilken fart vil kommunen at jeg kjører med her tro? 5, 6 eller 8 knop? Ja for selv enkle sjeler skjønner at noen steder er lav hastighet tingen. Nøyaktig hvor lav er ikke det aller viktigste, men at man fatter at det er forskjell på 5 og 15 knop.

 

Problemet er ikke de eksisterende regler og fartsbegrensninger. Problemet er de som bryter reglene. Politiet klarer å bøtlegge disse på en helt utmerket måte i dag. Så alt i alt? Det er for mange grisekjørere i forhold til antallet politibåter. Verre er det ikke.

 

Innfører man disse fartsgrensene står man fortsatt igjen med det faktum at det er for mange grisekjørere i forhold til antallet politibåter.

 

Hvis man har for mange bilførere som kjører fortere enn 80 i 80-sonen, blir det jo ikke færre av dem hvis vi setter hastigheten ned til 70 km. :smiley:

 

Så hvorfor tror man at slikt skal funke på sjøen, der det er enda mindre sjanse for å bli tatt enn på landeveien?

Link to post
Share on other sites

Møtte politibåten fra Hurum utenfor Sætre i dag. De rundet odden ved Dyno ca. 50 meter fra land i god driv. Hurum har 5 knop 150 meter fra land. Ingen gode ambasøser ombord i politibåten denne gangen. De bør jo også gå foran som gode disipler?!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er enig i at politibåten bør gå foran som gode eksempler, men så er det nå engang slik at politiet, leger tollvesnet, kystvaketn, havnetvesnte og muliegn s flere er unntatt disse reglene om de er ute på oppdrag og hastighet over den tillatte er påkrevd... Det blir vel vanskelig for oss dødelige å vurdere om dette er tilfelle i de enjelte situasjoner.... Signal med "blålys" er ikke noe som faller inn under sjørveisregelene som godkjent lysanordning på et fartøy og er dermed kun til pynt.

 

Men man kan jo selvsagt fortelle disse tjenstemennene noen alvorsord på kanal 16 om de er til sjenanse... regner ikke med at svarer men alle andre vil jo høre det... og det kan jo hjelpe litt i fremtiden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Signal med "blålys" er ikke noe som faller inn under sjørveisregelene som godkjent lysanordning på et fartøy og er dermed kun til pynt.

 

Overnevnte "myndighet", som politibåt skal vel gå med sirene / blålys e.l. når de er ute på oppdrag og overskrider fartsgrensen, og når de går nært land. Ellers skal de vel følge reglene som oss andre.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på det jawik, det er ikke noe i sjøveisreglene som sier noe om dette... og det er de som gjelder til sjøs..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan de brukes, jeg kan også ha blålys på min båt... men det er alikevel ikke noe i sjøveisreglene som jeg kan se som sier at blålys har noen funksjon på sjøen. Det er de reglene som etter mitt syn gjelder på sjøen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis det kommer en planende båt i høy hastighet med blålys og sirene så ville det ikke være min første tanke at det var en Bavaria uten kjøl, men sannsynligvis heller en båt på utrykning det være seg politi eller f.eks Røde Kors? Og sånn sett så kan det ha en viss "funksjon"! :wink:

 

My humble opinion! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå tuller du vel? For min del har jeg aldri slått opp i en eneste kommunal vedtekt rundt dette, men jeg vet jo hva fartsgrensene er i Kristiansand, Lillesand, Grimstad osv likevel.

Jo, gjeldende bestemmelser i nærområdet er som oftest greit, men hva hvis du feks drar på ferietur til Oslo. Hva er gjeldende fartsgrenser innover fjorden, i Asker og Bærum feks? Det står ingen skilt som anngir fartsgrense når du beveger deg fra fjorden og inn mellom øyene og mot land. Allikevel ligger politiet der og bøtlegger folk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...