Jawik Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Det er vel ikke slik at den som seiler ikke kan slakke på farten ned til 5 knop, eller tenker en full guffe hele tiden. Alle kluter oppe uansett lovverket. Seilene er jo som motoren. Man kan bruke gassen (seilene reves) til å redusere farten dersom en gidder. Skal en ut av et fartsområde, setter en seil som er tilpasset farten - 5 knop. Verre er det vel ikke... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Det er vel ikke slik at den som seiler ikke kan slakke på farten ned til 5 knop, eller tenker en full guffe hele tiden. Alle kluter oppe uansett lovverket. Seilene er jo som motoren. Man kan bruke gassen (seilene reves) til å redusere farten dersom en gidder. Skal en ut av et fartsområde, setter en seil som er tilpasset farten - 5 knop. Verre er det vel ikke... Når først spinakeren er oppe og vindkaste har kommet, er det vanskelig å unngå å holde seg under 5 kn. Og blir det Strømstad tendenser med laserpistol ryker du. En spinaker er jo ikke noen vanlig gasspedal en slipper med en gang. Reve seil gjør en når det blåser over 10-12 m/s. Reve seil for at det går over 5 kn er jo noe helt nytt innen seiling??? Kanskje må vi på kurs for å lære det å. Men likevel jeg er jo veldig spent på hvordan dette blir praktisert til sessongen. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Når først spinakeren er oppe og vindkaste har kommet, er det vanskelig å unngå å holde seg under 5 kn. Og blir det Strømstad tendenser med laserpistol ryker du. En spinaker er jo ikke noen vanlig gasspedal en slipper med en gang. Reve seil gjør en når det blåser over 10-12 m/s.Reve seil for at det går over 5 kn er jo noe helt nytt innen seiling??? Kanskje må vi på kurs for å lære det å. Men likevel jeg er jo veldig spent på hvordan dette blir praktisert til sessongen. Uthevet av meg. Kanskje det må seilkurs til da. En setter seil etter forholdene og ikke hva båtens mannskap ønsker - full guffe. Hvorfor velger du ikke å reve før du starter turen. Ingen skam i dette. Er det en regel som sier at du ikke skal reve før 10-12 m/s. Ønsker meg en regatta hvor en legger ruten innom et fartsområde (med radar). Da hadde mange seilere lært noe om dette med å tilpasse seilføring etter forholdene (farten). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 (redigert) Ønsker meg en regatta hvor en legger ruten innom et fartsområde (med radar). Da hadde mange seilere lært noe om dette med å tilpasse seilføring etter forholdene (farten). Det er Watski skagerrak Twostar som bruker å ha mål og start i indre havn i Arendal. Kommer Radaren til å være der tro??? ca 100 båter. Ang fartsbøter til seilbåter, er vist det skrevet ut tidligere i Oslo havn (triamaranene). Store bøter også.... Ingen unntak for lovverket der. Redigert 2.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Det er Watski skagerrak Twostar som bruker å ha mål og start i indre havn i Arendal. Kommer Radaren til å være der tro??? ca 100 båter.Ang fartsbøter til seilbåter, er vist det skrevet ut tidligere i Oslo havn (triamaranene). Store bøter også.... Ingen unntak for lovverket der. Om det er 100 eller 200 betyr jo ikke så mye da de som deltar pålegges å ha GPS og tar jeg ikke mye feil så har Arendal 5 knop grense. Morsom start (med innlagt taktikk) hadde det blitt, hvor de som brøt fartsgrensen i indre havn fikk på pukkelen. Og den virkelige starten hadde da gått av ved grensen til 5 knop og ikke en meter før. GPS ("plombert")ville jo avsløre de som brøt lovverket. På lik linje som man "plomberer" motoren. Har opplevd mange som kommer ut fra marinaene og heiser alle kluter, uten tanke på at de er inne i et fartsområde. At de bøtelegges på lik linje med andre "fartsbøller" har jeg ikke noe problem med. Mange er ikke en gang istand til å foreta en logisk manøver i trange havneområder, men full duk skal de ha opp. På tide noen slår ned på dette også. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Hvordan vil det gå med Ferje trafikken i det lange norske fjordene da, f.eks i vestlandet, med bare 5 kn? Poenget mitt er at en 12 fots båt med 10 hk i 17 knop ikke utgjør samme problemet som en Princess 20M i 17 knop 30 meter fra land. Ikke få har opplevd ødelagte båter og brygger som følge av at store båter drar mye sjø med seg. I 5 knop er det få eller ingen som drar særlig sjø. Derfor er utgangspunktet en hastighet der ikke båtene lager noen problemer, og så øker avstanden til land med hvor stor båten er, dvs hvor store bølger som kan forventes. Nyttetrafikk og seilbåter under seil kan få egne regler. Hvis man har en Princess 20M, og drar med seg 2 meter hekksjø i halvplan, så er det direkte livsfarlig i mange tilfeller. Jeg finner det naturlig å presse slik kjøring feks. 400 meter ut på fjorden. Det er mange med stive nakker på fjorden. Fartsgrenser som feks. max 30 knop ser jeg overhodet ikke noe poeng i. Utover disse avstandene jeg har foreslått, bør det ikke finnes grenser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Ja, det er farlig med seilbåt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Ja, det må være farlig. Begriper nesten ikke at jeg tør. Forresten så har jeg hørt at neste gang det skal kjøres Rally Norway, så har veimyndigheten gått med på å temporært øke fartsgensene fra 80 til 90 på fartsprøvene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Hva er vitsen med lovverket da, når en skal eller kan gi disp. i hytt og pine. Hvorfor skal disp. være forbeholdt noen?Og være "smidig" er jo det samme som å underkjenne lovreglene. Meningen er selvfølgelig at lovverket tilpasses slik at det blir mulig å håndheve det på en smidig måte. Hvis man skal måtte søke ny disp hver uke fra april til september fordi noen båter kanskje vil seile fortere enn 5 knop, vil jeg si det ikke er smidig. Hvis det er mulig å søke en gang for hele sesongen derimot... Dessuten er det ikke snakk om å gi disp i hytt og VÆR Dessuten, dispensasjonen er da ikke forbeholdt "noen". Hvem som helst kan jo søke. Spørsmålet er jo bare om den blir innvilget. Hastighetsløp mellom deg og naboen vil f.eks. neppe bli godkjent, mens Offshore Regatta med Spirit of Norway og co vil. I Oslo havneområde er det ikke lov å arrangere regatta. Søknad om Hovedøya-rundt-etter-gundermetoden på sommerfesten til Revierhavnens båtforening blir avslått hvert år. Færderseilasen og offshoresirkus får lov. Greit nok det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Kanskje må vi på kurs for å lære det å. Huff.Ikke si sånt høyt. Jeg er sikker på at kursindustrien klør etter å utstede båtførerbevis med påtegning ABD til meg. Som, etter kurs med påbygging, gir meg tillatelse til å seile regatta med spinnaker i tussmørke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Og hvis vi hadde hatt en "No wake zone" istedet for f.eks maks 5 knop så hadde problemet vært løst! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Det har du rett i. Men det blir kanskje for enkelt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Hm en skjærgårdsjeep- fantom i 35 knop, lager den "no wake"? Forøvrig er jeg helt enig......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Hm en skjærgårdsjeep- fantom i 35 knop, lager den "no wake"? "No wake" er ikke noe du lager, men noe du ikke lager! Ja, en skjærgårdsjeep i 35 knop lager uten tvil en "wake", en hekkbølge. Denne begrensningen er helt vanlig i USA hvor den i kombinasjon med et tilstedeværende politi (som man dessuten har respekt for! ) gjør at problemet oppleves som mindre enn her på berget. Men for all del, la oss innføre alle mulige regler som gjør at maks tillatte fart skal være avhengig av bredde på sundet, størrelse på båt og motor og LYS-tallet på seilbåtene. Blir så flott atte! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Hva er styrefarten på et moderne beist mellom 50-60f m/ 2-3 maskiner, uten at den skal vingle fra side til side. Er det 6-7 kn? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Du klarer deg med 2 kn. De fleste har ror og da er de like retningsstabile som pinnebåter. 5 kn er nok idielt da en kan kjøre å tomgang. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Uansett hva myndighetene måtte finne på, synest jeg det virker lite gjennomtenkt at man på en seilas fra hammerfest til oslo skal straffes i enkelte kommuner, for noe som er lovlig i andre. Dette er spesielt latterlig når norge har 430 kommuner, og man sjelden på sjøen vet hvilken man er i, eller hva slags regler som gjelder. Derfor mener jeg staten kan gjøre det enkelt ved å lage generelle regler. Forslaget om å ha 5 knop som eneste fartsgrense, og båt størrelsen som den faktoren som avgjør hvor langt fra land man må seile max 5 knop, må vel være noe av det enkleste. Om det skal gjelde egne regler for seilbåter og nyttetrafikk kan selvfølgelig også diskuteres. Viktigst er det at staten tar litt ansvar, slik at lokale bystyremedlemmer uten erfaring med båtlivet slipper å bestemme fartsgrensene i hver enkelt kommune. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Problemet er at forslaget ditt blir håpløst å håndheve. For eksempel, hva veier, eller hvor lang er båten din egentlig? Nøyaktig hvor langt var du fra land? Men hvis man opererte med EN fartsgrense som var godt merket, kunne man jo innført dette i de kommunene hvor det er nødvendig. Omtrent som i dag altså, men med to endringer. 1) Grensen er enten 5 knop eller fri fart 2) Det merkes alle steder hvor grensen gjelder. Man må slippe å være lokalkjent for å vite hva som gjelder. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Det her går nok for fort og må nok selge både spinakeren og gennakeren i år for å holde meg under 5 kn? Sjekket karte i dag, indre havn begynner helt fra ytre Skottholme i Galtesund. Innsnevring helt yterst i Galesund 5kn og flere plasser i Tromøysund. Hele indre leia er nesten alt 5 kn. Skal dem klare å handheve alt dette, tror jeg dem må få tak på flere Politibåter. Selv i dag så jeg båter i plan helt inn til Pollen, og tviler på at dem vet at det er 5 kn fra Skottholmen. Ett stykke det i 5kn, for dem som pendler hver dag med båt? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Det nye kartet er lagt ut på biblioteket, og du klarer ikke seile/kjøre Tromøysund og Galtesund 30kn lenger. det har nok blitt noen innsnevringer som dem kan legge seg på lur i. Hvis man leser hva Bystyret faktisk har vedtatt, så står det noe der om "midt i leia." Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Ja nå blir det trang om saligheten når det kriges om å være midt i leia i Tromøysundet......... Men må huske å slakke av de metrene som er under 200 m brede........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Dette bli jo rene E18? Når jeg er først i løypa med spinnaker og med hele resten av gjengen etter. Som ikke kommer forbi pga av at dem kommer innom 100 meters grensa på 5 kn når dem skal forbi. Jeg gjør jo selfølgelig bare 8-10 kn og koser meg? Eller passer på at dem ikke kommer forbi. Eller finner på å Luffe dem innom 100meters grensa. Men det blir jo også dobbelt opp av regelverk å forholde seg til. Før og etter 1 mai og samme med 31 august. Redigert 3.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Det er litt likere for seilerne i Grenland, her gjelder fartsgrenser kun for maskindervne fartøy.. Så en kan fint seile over 5 knop gjennom Langesundet når det er god bør.. Redigert 3.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Men det blir jo også dobbelt opp av regelverk å forholde seg til.Før og etter 1 mai og samme med 31 august. Blir greit at det er litt fartbegrensninger når padleårene er i byen vettu. Når de har reist hjem blir det straks bedre Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.