Jump to content

Fri fart med båt - takler vi det ikke?


Lotus

Recommended Posts

Det er vel ikke slik at den som seiler ikke kan slakke på farten ned til 5 knop, eller tenker en full guffe hele tiden. Alle kluter oppe uansett lovverket. Seilene er jo som motoren. Man kan bruke gassen (seilene reves) til å redusere farten dersom en gidder.

 

Skal en ut av et fartsområde, setter en seil som er tilpasset farten - 5 knop. Verre er det vel ikke...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke slik at den som seiler ikke kan slakke på farten ned til 5 knop, eller tenker en full guffe hele tiden. Alle kluter oppe uansett lovverket. Seilene er jo som motoren. Man kan bruke gassen (seilene reves) til å redusere farten dersom en gidder.

 

Skal en ut av et fartsområde, setter en seil som er tilpasset farten - 5 knop. Verre er det vel ikke...

 

Når først spinakeren er oppe og vindkaste har kommet, er det vanskelig å unngå å holde seg under 5 kn. Og blir det Strømstad tendenser med laserpistol ryker du. En spinaker er jo ikke noen vanlig gasspedal en slipper med en gang. Reve seil gjør en når det blåser over 10-12 m/s.

Reve seil for at det går over 5 kn er jo noe helt nytt innen seiling???

 

Kanskje må vi på kurs for å lære det å. :rolleyes:

 

Men likevel jeg er jo veldig spent på hvordan dette blir praktisert til sessongen.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Når først spinakeren er oppe og vindkaste har kommet, er det vanskelig å unngå å holde seg under 5 kn. Og blir det Strømstad tendenser med laserpistol ryker du. En spinaker er jo ikke noen vanlig gasspedal en slipper med en gang. Reve seil gjør en når det blåser over 10-12 m/s.

Reve seil for at det går over 5 kn er jo noe helt nytt innen seiling???

Kanskje må vi på kurs for å lære det å. :rolleyes:

Men likevel jeg er jo veldig spent på hvordan dette blir praktisert til sessongen.

 

Uthevet av meg.

 

Kanskje det må seilkurs til da. En setter seil etter forholdene og ikke hva båtens mannskap ønsker - full guffe. Hvorfor velger du ikke å reve før du starter turen. Ingen skam i dette. Er det en regel som sier at du ikke skal reve før 10-12 m/s.

 

Ønsker meg en regatta hvor en legger ruten innom et fartsområde (med radar). Da hadde mange seilere lært noe om dette med å tilpasse seilføring etter forholdene (farten).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ønsker meg en regatta hvor en legger ruten innom et fartsområde (med radar). Da hadde mange seilere lært noe om dette med å tilpasse seilføring etter forholdene (farten).

 

Det er Watski skagerrak Twostar som bruker å ha mål og start i indre havn i Arendal. Kommer Radaren til å være der tro??? ca 100 båter.

 

Ang fartsbøter til seilbåter, er vist det skrevet ut tidligere i Oslo havn (triamaranene). Store bøter også....

Ingen unntak for lovverket der.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det er Watski skagerrak Twostar som bruker å ha mål og start i indre havn i Arendal. Kommer Radaren til å være der tro??? ca 100 båter.

Ang fartsbøter til seilbåter, er vist det skrevet ut tidligere i Oslo havn (triamaranene). Store bøter også....

Ingen unntak for lovverket der.

 

Om det er 100 eller 200 betyr jo ikke så mye da de som deltar pålegges å ha GPS og tar jeg ikke mye feil så har Arendal 5 knop grense. Morsom start (med innlagt taktikk) hadde det blitt, hvor de som brøt fartsgrensen i indre havn fikk på pukkelen. Og den virkelige starten hadde da gått av ved grensen til 5 knop og ikke en meter før. GPS ("plombert")ville jo avsløre de som brøt lovverket. På lik linje som man "plomberer" motoren.

 

Har opplevd mange som kommer ut fra marinaene og heiser alle kluter, uten tanke på at de er inne i et fartsområde. At de bøtelegges på lik linje med andre "fartsbøller" har jeg ikke noe problem med. Mange er ikke en gang istand til å foreta en logisk manøver i trange havneområder, men full duk skal de ha opp. På tide noen slår ned på dette også.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil det gå med Ferje trafikken i det lange norske fjordene da, f.eks i vestlandet, med bare 5 kn?

 

Poenget mitt er at en 12 fots båt med 10 hk i 17 knop ikke utgjør samme problemet som en Princess 20M i 17 knop 30 meter fra land. Ikke få har opplevd ødelagte båter og brygger som følge av at store båter drar mye sjø med seg. I 5 knop er det få eller ingen som drar særlig sjø. Derfor er utgangspunktet en hastighet der ikke båtene lager noen problemer, og så øker avstanden til land med hvor stor båten er, dvs hvor store bølger som kan forventes. Nyttetrafikk og seilbåter under seil kan få egne regler.

 

Hvis man har en Princess 20M, og drar med seg 2 meter hekksjø i halvplan, så er det direkte livsfarlig i mange tilfeller. Jeg finner det naturlig å presse slik kjøring feks. 400 meter ut på fjorden. Det er mange med stive nakker på fjorden.

 

Fartsgrenser som feks. max 30 knop ser jeg overhodet ikke noe poeng i. Utover disse avstandene jeg har foreslått, bør det ikke finnes grenser.

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med lovverket da, når en skal eller kan gi disp. i hytt og pine. Hvorfor skal disp. være forbeholdt noen?

Og være "smidig" er jo det samme som å underkjenne lovreglene.

Meningen er selvfølgelig at lovverket tilpasses slik at det blir mulig å håndheve det på en smidig måte. Hvis man skal måtte søke ny disp hver uke fra april til september fordi noen båter kanskje vil seile fortere enn 5 knop, vil jeg si det ikke er smidig. Hvis det er mulig å søke en gang for hele sesongen derimot... Dessuten er det ikke snakk om å gi disp i hytt og VÆR :wink:

 

Dessuten, dispensasjonen er da ikke forbeholdt "noen". Hvem som helst kan jo søke. Spørsmålet er jo bare om den blir innvilget. Hastighetsløp mellom deg og naboen vil f.eks. neppe bli godkjent, mens Offshore Regatta med Spirit of Norway og co vil.

 

I Oslo havneområde er det ikke lov å arrangere regatta. Søknad om Hovedøya-rundt-etter-gundermetoden på sommerfesten til Revierhavnens båtforening blir avslått hvert år. Færderseilasen og offshoresirkus får lov. Greit nok det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kanskje må vi på kurs for å lære det å. :rolleyes:

 

Huff.Ikke si sånt høyt.

Jeg er sikker på at kursindustrien klør etter å utstede båtførerbevis med påtegning ABD til meg. Som, etter kurs med påbygging, gir meg tillatelse til å seile regatta med spinnaker i tussmørke.

Link to post
Share on other sites

Hm en skjærgårdsjeep- fantom i 35 knop, lager den "no wake"?

 

"No wake" er ikke noe du lager, men noe du ikke lager! :wink:

 

Ja, en skjærgårdsjeep i 35 knop lager uten tvil en "wake", en hekkbølge. Denne begrensningen er helt vanlig i USA hvor den i kombinasjon med et tilstedeværende politi (som man dessuten har respekt for! :eek: ) gjør at problemet oppleves som mindre enn her på berget.

 

Men for all del, la oss innføre alle mulige regler som gjør at maks tillatte fart skal være avhengig av bredde på sundet, størrelse på båt og motor og LYS-tallet på seilbåtene. Blir så flott atte! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er styrefarten på et moderne beist mellom 50-60f m/ 2-3 maskiner, uten at den skal vingle fra side til side. Er det 6-7 kn?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva myndighetene måtte finne på, synest jeg det virker lite gjennomtenkt at man på en seilas fra hammerfest til oslo skal straffes i enkelte kommuner, for noe som er lovlig i andre. Dette er spesielt latterlig når norge har 430 kommuner, og man sjelden på sjøen vet hvilken man er i, eller hva slags regler som gjelder. Derfor mener jeg staten kan gjøre det enkelt ved å lage generelle regler. Forslaget om å ha 5 knop som eneste fartsgrense, og båt størrelsen som den faktoren som avgjør hvor langt fra land man må seile max 5 knop, må vel være noe av det enkleste. Om det skal gjelde egne regler for seilbåter og nyttetrafikk kan selvfølgelig også diskuteres. Viktigst er det at staten tar litt ansvar, slik at lokale bystyremedlemmer uten erfaring med båtlivet slipper å bestemme fartsgrensene i hver enkelt kommune.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at forslaget ditt blir håpløst å håndheve. For eksempel, hva veier, eller hvor lang er båten din egentlig? Nøyaktig hvor langt var du fra land? Men hvis man opererte med EN fartsgrense som var godt merket, kunne man jo innført dette i de kommunene hvor det er nødvendig. Omtrent som i dag altså, men med to endringer.

 

1) Grensen er enten 5 knop eller fri fart

 

2) Det merkes alle steder hvor grensen gjelder. Man må slippe å være lokalkjent for å vite hva som gjelder.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det her går nok for fort og må nok selge både spinakeren og gennakeren i år for å holde meg under 5 kn?

 

Sjekket karte i dag, indre havn begynner helt fra ytre Skottholme i Galtesund. Innsnevring helt yterst i Galesund 5kn og flere plasser i Tromøysund. Hele indre leia er nesten alt 5 kn.

 

Skal dem klare å handheve alt dette, tror jeg dem må få tak på flere Politibåter. Selv i dag så jeg båter i plan helt inn til Pollen, og tviler på at dem vet at det er 5 kn fra Skottholmen. Ett stykke det i 5kn, for dem som pendler hver dag med båt?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Dette bli jo rene E18?

Når jeg er først i løypa med spinnaker og med hele resten av gjengen etter.

Som ikke kommer forbi pga av at dem kommer innom 100 meters grensa på 5 kn når dem skal forbi.

Jeg gjør jo selfølgelig bare 8-10 kn og koser meg? Eller passer på at dem ikke kommer forbi. :lol:

Eller finner på å Luffe dem innom 100meters grensa. :yesnod:

 

Men det blir jo også dobbelt opp av regelverk å forholde seg til.

Før og etter 1 mai og samme med 31 august. :confused:

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det er litt likere for seilerne i Grenland, her gjelder fartsgrenser kun for maskindervne fartøy.. Så en kan fint seile over 5 knop gjennom Langesundet når det er god bør..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det blir jo også dobbelt opp av regelverk å forholde seg til.

Før og etter 1 mai og samme med 31 august. :confused:

Blir greit at det er litt fartbegrensninger når padleårene er i byen vettu. Når de har reist hjem blir det straks bedre :lol:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...